Talousarvioesitys 2007
24. ULKOASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:
Toiminta-ajatus
Ulkoasiainministeriö edistää Suomen ja suomalaisten turvallisuutta ja hyvinvointia sekä toimii turvallisen ja oikeudenmukaisen maailman hyväksi. Ulkoasiainministeriön toiminnan keskiössä ovat ulko- ja turvallisuuspolitiikka, ulkopoliittisesti merkittävät kansainväliset asiat sekä kansainväliset suhteet yleensä. Ministeriö edistää Suomen kaupallistaloudellisia etuja ja vastaa kehityspolitiikasta ja kehitysyhteistyöstä sekä vaikuttaa globalisaation hallintaan, kehittää kansainvälistä oikeutta ja huolehtii julkisuusdiplomatiasta. Edustustoverkko palvelee suomalaisia ja koko suomalaista yhteiskuntaa. Ulkoasiainministeriön toiminta perustuu ministeriön arvoihin, jotka ovat yhteistyö, luovuus ja tuloksellisuus.
Toimintaympäristö
Globaali kehitys avaa yhteiskuntia ja markkinoita sekä tiivistää niiden välisiä poliittisia, taloudellisia ja konkreettisia yhteyksiä. Kansainvälisen toimintaympäristön muutoksessa korostuu laajan turvallisuuden näkökulma. Merkittäviä myös Suomen ja suomalaisten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat terrorismi, heikot valtiot, järjestäytynyt rikollisuus, ihmisoikeuksien loukkaukset, maailmanlaajuiset terveysuhat ja ympäristökatastrofit. Euroopan unionin merkitys kansainvälisenä toimijana kasvaa ja sen laajentuminen jatkuu. Unionin rooli sotilaallisessa ja siviilikriisinhallinnassa vahvistuu maailmanlaajuisesti. Ministeriön toimintaympäristö myös kotimaassa muuttuu. Ulkoasiainhallinto tekee yhä enemmän yhteistyötä muun valtionhallinnon, talouselämän ja kansalaisjärjestöjen kanssa.
Hallinnonalan strategiset tavoitteet
Hallitusohjelman ja sitä tukevan ministeriön strategian "Suomen etu - globaali vastuu" pohjalta on toiminnalle asetettu keskeiset strategiset vaikuttavuustavoitteet, joiden avulla ministeriö toteuttaa toiminta-ajatustaan ja joiden mukaisesti voimavarat kohdennetaan.
Vaikutusvaltainen Suomi kansainvälisessä yhteisössä
Ulkoasiainministeriö huolehtii siitä, että Suomi kykenee mahdollisimman tehokkaasti vaikuttamaan kansainvälisissä suhteissa tehtäviin ratkaisuihin, jotka heijastuvat Suomen ja suomalaisten turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Vuoden 2007 toiminnassa tämä tarkoittaa muun muassa seuraavaa:
- tavoitteena on lisätä Suomen vaikutusvaltaa Euroopan unionin päätöksiin, turvata unionin yhtenäisyys ja toimintakyky sekä tukea integraatiokehitystä. Tässä työssä hyödynnetään Suomen EU-puheenjohtajuuskauden tuloksia ja kokemuksia,
- Suomen kahdenvälistä ja monenkeskistä yhteistyötä Venäjän kanssa kehitetään. Neuvotteluissa EU:n ja Venäjän välisen sopimusjärjestelmän tulevaisuudesta vaikutetaan siihen, että tulevat sopimusjärjestelmät heijastavat Suomen kansallisia intressejä. Venäjän lisääntynyt kiinnostus pohjoiseen ulottuvuuteen hyödynnetään täysimääräisesti muun muassa olemassa olevien PU-kumppanuuksien kehittämisessä sekä uusien kumppanuuksien perustamisessa,
- transatlanttisia suhteita kehitetään niin kahdenvälisesti kuin aktiivisena EU:n jäsenvaltiona ja Naton rauhankumppanina,
- Suomen puheenjohtajuudet Pohjoismaisessa ministerineuvostossa ja Barentsin euroarktisessa neuvostossa sekä vuoden 2008 Etyj-puheenjohtajuuden valmistelut ja troikkajäsenyys vuosina 2007—2009 hoidetaan menestyksellisesti Suomen kansainvälisen aseman vahvistamiseksi.
Turvallisuutta luova kansainvälinen yhteisö
Ulkoasiainministeriö toimii sen hyväksi, että kansainvälinen yhteisö kykenee ehkäisemään konflikteja ja hallitsemaan kriisejä. Ministeriö vahvistaa kansainvälisten instituutioiden toimintakykyä ja niiden yhteistoimintaa alueellisesti ja maailmanlaajuisesti. Se ehkäisee ja torjuu uusia turvallisuusuhkia yhteistyötä edistämällä. Vuoden 2007 toiminnassa tämä tarkoittaa muun muassa seuraavaa:
- EU:n ulkoista toimintaa vahvistetaan kehittämällä unionin johdonmukaisuutta ja tehokkuutta,
- kriisinhallintaa edistetään kokonaisvaltaisen lähestymistapana, jossa siviili- ja sotilastoimintoja tarkastellaan kokonaisuutena. Hallinnonalojen välistä suunnittelua, yhteistoimintaa ja valmiuksia kehitetään sekä kansallisesti että kansainvälisesti,
- laaja-alaista turvallisuutta edistetään muun muassa panostamalla turvallisuus- ja kehityspolitiikan johdonmukaisuuteen. Konfliktien ehkäisyyn, ratkaisemiseen, vakauttamiseen ja yhteiskuntien jälleenrakennukseen on panostettava kokonaisvaltaisesti,
- osallistutaan valtioneuvoston seuraavan turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon laadintaan ja valmisteluun.
Oikeudenmukainen maailma
Ulkoasiainministeriö tukee demokratian, hyvän hallinnon, ihmisoikeuksien, tasa-arvon, oikeusvaltioperiaatteen, toimivan markkinatalouden ja kestävän kehityksen toteutumista. Lisääntyvän keskinäisen riippuvuuden maailmassa ulkoasiainministeriö edistää inhimillistä turvallisuutta ja vähentää köyhyyttä. Vuoden 2007 toiminnassa tämä tarkoittaa muun muassa seuraavaa:
- EU:n ihmisoikeuspolitiikan johdonmukaisuutta lisätään. YK:n ihmisoikeusneuvostosta kehitetään ihmisoikeuksien edistämiseen ja toimeenpanoon keskittyvä elin,
- globaalihallinnan uusia keinoja kehitetään yhteistyössä muiden maiden hallitusten, yrityssektorin ja kansalaisyhteiskunnan kanssa,
- YK-järjestelmän reformeja ja kansainvälisten avunantajien välistä yhteistyötä edistetään ja varmistetaan Suomen panos kansainvälisissä järjestöissä,
- kehityspolitiikan ja kehitysyhteistyön tuloksia, laatua ja vaikuttavuutta parannetaan toimeenpanemalla avun tuloksellisuutta koskevan ns. Pariisin julistuksen periaatteet Suomen kahdenvälisessä ja multilateraalisessa toiminnassa.
Menestyvä Suomi
Ulkoasiainministeriö vahvistaa avointa ja sääntöperustaista maailmantaloutta Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn edistämiseksi. Ministeriö parantaa suomalaisten yritysten markkinoillepääsyn ja toiminnan edellytyksiä sekä edistää Suomeen suuntautuvia investointeja. Ulkoasiainministeriö vauhdittaa suomalaisen kulttuurin, luovuuden ja osaamisen tunnetuksi tulemista ja menestymistä ulkomailla. Edustustot avaavat ovia, madaltavat kansainvälisiä kynnyksiä ja luovat verkostoja. Vuoden 2007 toiminnassa tämä tarkoittaa muun muassa seuraavaa:
- kansainvälistä kauppajärjestelmää vahvistetaan toimeenpanemalla WTO:n kauppaneuvottelukierroksen tulokset sekä varmistamalla että Venäjän WTO-jäsenyys toteutuu Suomen tavoitteiden mukaisesti. Monenkeskistä kauppajärjestelmää täydennetään alueellisin ja kahdenvälisin järjestelyin painopisteenä Suomen talouden kannalta keskeiset markkinat,
- yritysten ulkoiseen toimintaympäristöön vaikutetaan purkamalla vienti- ja tuontikaupan esteitä ja jatkamalla ulkoasiainministeriön viennin ja kansainvälistymisen edistämisstrategian toimeenpanoa,
- EU:n kilpailukykyä kehitetään yhteisen kauppapolitiikan keinoin,
- Suomen tunnettuutta, vahvuuksia ja erityisosaamista hyödynnetään kaikissa ulkosuhteissa.
Avoin ja palveleva ulkoasiainministeriö
Ulkoasiainministeriö tiivistää yhteistyötään kansalaisyhteiskunnan ja taloudellisten toimijoiden kanssa lisäämällä avoimuutta ja kehittämällä uudenlaisia kumppanuuksia. Ministeriö tuottaa ja jakaa yhteiskunnan ja sidosryhmiensä kannalta merkityksellistä ja hyödyllistä tietoa. Ulkoasiainministeriö tarjoaa Suomen viranomaispalveluja maailmalla. Ministeriö helpottaa suomalaisten asiointia sekä turvallista liikkumista ja elämistä ulkomailla. Ulkoasiainministeriö auttaa nopeasti, tehokkaasti ja asiantuntevasti hätään joutuneita suomalaisia. Vuoden 2007 toiminnassa tämä tarkoittaa mm. seuraavaa:
- toteutetaan hallinnonalan toiminnan ja organisaation kehittämistä koskeva selvitystyö,
- konsuli- ja muiden kansalaispalveluiden laatua parannetaan,
- vuorovaikutusta ja tiedonvaihtoa sidosryhmien sekä kansalaisyhteiskunnan kanssa lisätään muun muassa kehittämällä mediaviestintää sekä hyödyntämällä kansalaisviestinnässä maakunnallisia toimipisteitä.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2005—2007
v. 2005 tilinpäätös 1000 € |
v. 2006 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2007 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2006—2007 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Ulkoasiainhallinto | 197 163 | 199 789 | 204 540 | 4 751 | 2 |
---|---|---|---|---|---|---|
21. | Ulkoasiainhallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 177 363 | 179 184 | 184 935 | 5 751 | 3 |
29. | Ulkoasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 13 145 | 14 800 | 14 800 | — | — |
74. | Talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v) | 4 805 | 4 805 | 4 805 | — | — |
(76.) | Kiinteistöjen ja huoneistojen hankkiminen (siirtomääräraha 3 v) | 1 850 | 1 000 | — | - 1 000 | - 100 |
30. | Kansainvälinen kehitysyhteistyö | 472 222 | 518 377 | 582 468 | 64 091 | 12 |
50. | Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle | — | — | — | — | — |
66. | Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v) | 472 222 | 518 377 | 582 468 | 64 091 | 12 |
(67.) | Taloudellinen, teollinen ja teknologinen yhteistyö kehitysmaiden kanssa (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | — |
50. | Lähialueyhteistyö | 25 018 | 23 000 | 23 533 | 533 | 2 |
66. | Lähialueyhteistyö (siirtomääräraha 3 v) | 25 018 | 23 000 | 23 533 | 533 | 2 |
99. | Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muut menot | 138 504 | 154 218 | 181 929 | 27 711 | 18 |
01. | Euroopan parlamentin jäsenten palkkaukset (arviomääräraha) | 955 | 1 150 | 1 154 | 4 | 0 |
21. | Tilapäinen edustus kansainvälisissä neuvotteluissa (arviomääräraha) | 1 549 | 2 213 | 2 213 | — | — |
22. | Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha) | 46 249 | 49 119 | 66 767 | 17 648 | 36 |
25. | Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (arviomääräraha) | 12 476 | 14 411 | 14 136 | - 275 | - 2 |
26. | Etyj-puheenjohtajuus (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 1 100 | 1 100 | 0 |
50. | Eräät valtionavut (kiinteä määräraha) | 1 705 | 1 383 | 1 315 | - 68 | - 5 |
51. | Hädänalaisten avustaminen (arviomääräraha) | 19 | 39 | 39 | — | — |
66. | Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) | 74 550 | 84 886 | 94 888 | 10 002 | 12 |
67. | Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot (siirtomääräraha 3 v) | 1 000 | 1 000 | 300 | - 700 | - 70 |
95. | Kurssivaihtelut (arviomääräraha) | — | 17 | 17 | — | — |
Yhteensä | 832 906 | 895 384 | 992 470 | 97 086 | 11 |
Henkilöstön kokonaismäärä1) | 1 630 | 1 610 | 1 610 |
1) Hallinnonalalla arvioidaan olevan lisäksi kriisinhallinta- ja rauhanturvaoperaatioihin palkattua henkilöstöä vuosina 2006 ja 2007 noin 1 100 henkilötyövuotta sekä ulkomaanedustuksen toimipisteisiin asemamaasta palkattua henkilöstöä vuosina 2006 ja 2007 1 030 henkilötyövuotta.