Talousarvioesitys 2007
35. YMPÄRISTÖMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Ympäristöongelmat maapallolla ovat lisääntymässä ilmastonmuutoksen, luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen ja luonnonvarojen pilaantumisen vuoksi. Yhteiskunnan ekotehokkuuden lisääminen edellyttää uudenlaista yhteistyötä ja vaikuttamista ympäristöpolitiikan ja ohjauskeinojen monipuolistamiseksi. Ympäristöasioiden globaali ja valtiorajat ylittävä luonne on kasvava haaste myös kansainväliselle yhteistyölle. Ilmastonmuutoksen torjunta ja muutokseen sopeutuminen vaativat teknologian ja osaamisen nopeaa parantamista.
Ympäristöriskit ovat kasvussa myös merellä lisääntyvien öljy- ja kemikaalikuljetusten vuoksi. Maatalouden ravinnekuormitus rehevöittää vesiä edelleen. Vaikka tietomme ympäristön tilasta Suomessa ovat verrattain hyvät, monista merkittävistä vaikutussuhteista on liian vähän tietoa.
Haitalliset päästöt maahan, vesiin ja ilmaan ovat Suomessa vähentyneet lupajärjestelmän sekä teollisuuden ja yhdyskuntien omaehtoisten toimien ansiosta. Kaatopaikoille joutuvan jätteen määrä on jatkuvasti vähentynyt. Tuotannon ja kulutuksen kasvu lisää kuitenkin luonnonvarojen ja energian käyttöä sekä osaltaan jätteiden määrää ja päästöjä ympäristöön. Ilmasto- ja energiapoliittisten tavoitteiden saavuttaminen edellyttää lisääntyvän huomion kiinnittämistä yhdyskuntarakenteen kehitykseen erityisesti kasvavilla kaupunkiseuduilla.
EU:n tavoite pysäyttää luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen vuoteen 2010 mennessä vaatii tehostettuja toimia ja voimavaroja.
Talouden tila, etenkin työllisyyden, muuttoliikkeen ja korkotason kehitys vaikuttavat ratkaisevasti asuntorakentamiseen. Matala korkotaso ja kotitalouksien kasvavat tulot ylläpitävät edelleen vilkasta asuntolainojen ja omistusasuntojen kysyntää koko maassa. Aiempaa suuremmat asuntolainat lisäävät kotitalouksien riskejä. Kasvukeskusten riittävä asuntotuotanto on tärkeää asuntomarkkinoiden vakauden ylläpitämisessä. Toisaalta monessa osassa maata väestö vähenee ja asuntojen jääminen tyhjiksi edellyttää toimia yhdyskuntien elinvoimaisuuden ylläpitämiseksi. Väestön ikääntyessä on varauduttava erilaisiin asumisen ja yhdyskuntien tarjoamien palvelujen kysynnän muutoksiin. Rakentamisen laatuun ja turvallisuuteen liittyvät kysymykset ovat keskeisiä rakennusalalla.
Lisääntyvät tehtävät, tuottavuustavoitteet ja palvelujen laadun säilyttäminen edellyttävät tehtävien ja henkilöstövoimavarojen uudelleenarviointia sekä hallinnon rakenteiden ja toimintatapojen kehittämistä.
Valtioneuvosto asettaa seuraavat tavoitteet ympäristöministeriön toimialan yhteiskunnalliselle vaikuttavuudelle:
- Ilmastomuutosta torjutaan laajalla kansainvälisellä yhteistyöllä.
- Tonttien tarjonta asuntorakentamiseen kasvaa ja vahvistaa Helsingin seudun kilpailukykyä.
- Itämeren ravinnekuormitus erityisesti Suomen rannikolla vähenee ja ympäristöriskien hallinta paranee.
- Luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen hidastuu.
Ympäristöministeriö asettaa seuraavat alustavat tulostavoitteet toimialan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kehittymiselle:
Ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen
- Vaarallisimpien aineiden ja pienhiukkasten esiintyminen ympäristössä sekä niille altistuminen vähenevät asteittain.
- Itämereen ja sisävesiin kohdistuva ravinnekuormitus vähenee ja tärkeiden pohjavesien pilaantumisriski pienenee.
- Kaatopaikoille viedyn biojätteen määrä vähenee ja jätteiden hyödyntäminen lisääntyy.
- Suomella on tiedollinen ja yhteiskunnallinen valmius vaikuttaa ilmastosopimuksen uuden sitoumuskauden tavoitteisiin.
- Korkeimmille eli yli 60 desibelin melutasoille altistuminen vähenee.
Luonnon monimuotoisuuden suojelu
- Natura 2000 -verkoston suojelutoimet ja verkoston alueiden luonnontilan seuranta tukevat EU:n laajuisen suojeluverkoston toimeenpanoa.
- Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelman jatkopäätöksillä edistetään metsien suojelutilannetta.
- Mahdollisuudet luonnon virkistyskäyttöön paranevat eniten käytetyillä alueilla.
- Luonnon- ja maisema-arvojen huomioon ottaminen luonnonvarojen käytössä vahvistuu.
Kestävä yhdyskuntakehitys, rakentaminen ja elinympäristön laatu
- Yhdyskuntien toimivuus, elinympäristön laatu ja taloudellisuus paranevat.
- Alueidenkäytön suunnittelun vuorovaikutteinen ja vaikutuksia ennalta arvioiva toimintatapa vahvistuu.
- Rakentamisen ohjaus tukee rakentamisen laatua sekä rakennuskannan taloudellista ja joustavaa käyttöä.
- Lisätään rakennusten rakenteellista turvallisuutta aiempien vaaratilanteiden ja sortumien perusteella.
- Kiinteistöjen omistajat ovat nykyistä paremmin varautuneet korjaustoimenpiteisiin ja asunto-osakeyhtiötalojen ylläpito- ja korjaustoiminta kehittyy.
Asuntomarkkinoiden toiminta
- Heikoimmassa asemassa olevien asuntotilannetta turvataan ja asunnottomuus vähenee.
- Ikääntyvien kotona asumisen edellytykset helpottuvat.
- Vuokra-asuntojen vähentyneestä kysynnästä aiheutuvat sosiaalisten vuokratalojen taloudelliset ongelmat ja valtion tukeman asuntorahoituksen riskit ja menetykset vähenevät.
Palvelujen, toiminnan ja henkisten voimavarojen kehittäminen
- Ympäristöministeriön tuottavuusohjelman hankkeiden valmistelu etenee asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
- Ympäristölupajärjestelmän ja -hallinnon tehostamista ja lupakäytäntöjen yhdenmukaistamista valmistelevan hankkeen esitykset valmistuvat vuoden 2007 lopulla.
- Luonnonsuojelutehtäviä hoitavien virastojen tehtäväjakoa kehitetään selvitysmiehen ehdotusten pohjalta.
- Alueellisten ympäristökeskusten yhteistoiminta ja erikoistuminen vahvistuu.
- Toimenpiteet Valtion asuntorahaston siirtymiseksi Lahteen vuoden 2008 kesällä on toteutettu.
- Mikkelissä sijaitsevan ympäristöhallinnon palveluyksikön ja virastojen välinen työnjako ja yhdenmukaiset toimintatavat vakiintuvat.
- Ympäristöhallinnon palvelujen laatu ja tuottavuus paranevat sähköisiä palveluja ja tietotekniikan hyväksikäyttöä ja asianhallintaa kehittämällä.
- Tehokas henkilöstösuunnittelu ja muutosvalmennus tukevat kehittämishankkeiden toimeenpanoa.
- Viestinnän ennakoivuutta ja vaikuttavuutta vahvistetaan.
- Maatalouden hajakuormituksen vähentämiseksi sekä ympäristö- ja vesistönhuoltotoimenpiteiden tehokkuuden parantamiseksi sekä niihin liittyvän hallinnon tuottavuuden nostamiseksi kehitetään ympäristöministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön yhteistoimintaa.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2005—2007
v. 2005 tilinpäätös 1000 € |
v. 2006 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2007 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2006—2007 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Ympäristöministeriö | 36 387 | 36 542 | 34 045 | - 2 497 | - 7 |
---|---|---|---|---|---|---|
21. | Ympäristöministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 36 387 | 36 542 | 34 045 | - 2 497 | - 7 |
10. | Ympäristön suojelu | 24 708 | 21 081 | 30 167 | 9 086 | 43 |
27. | Ympäristövahinkojen torjunta (arviomääräraha) | 3 467 | 2 467 | 2 667 | 200 | 8 |
60. | Siirto öljysuojarahastoon (siirtomääräraha 3 v) | 1 736 | 2 000 | 2 300 | 300 | 15 |
63. | Ympäristönsuojelun edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 750 | 1 750 | 1 100 | - 650 | - 37 |
65. | Öljyjätemaksulla rahoitettava öljyjätehuolto (siirtomääräraha 3 v) | 1 364 | 1 364 | 2 300 | 936 | 69 |
(66.) | Romuajoneuvojen jätehuoltoavustus | — | — | — | — | — |
67. | Ympäristöyhteistyön edistäminen Suomen lähialueen maissa (siirtomääräraha 3 v) | 2 441 | 1 600 | 800 | - 800 | - 50 |
70. | Ympäristövahinkojen torjunta-aluksen hankinta (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 10 000 | 10 000 | 0 |
77. | Ympäristötyöt (siirtomääräraha 3 v) | 12 950 | 11 900 | 11 000 | - 900 | - 8 |
(88.) | Osakkeiden hankkiminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | — |
20. | Yhdyskunnat, alueidenkäyttö ja luonnonsuojelu | 70 124 | 68 413 | 63 090 | - 5 323 | - 8 |
22. | Eräät luonnonsuojelun menot (siirtomääräraha 3 v) | 2 102 | 2 100 | 2 112 | 12 | 1 |
37. | Avustukset kuntien kaavoitukseen ja maankäytön ohjaukseen (siirtomääräraha 3 v) | 925 | 925 | 850 | - 75 | - 8 |
52. | Metsähallituksen julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v) | 23 047 | 24 038 | 23 778 | - 260 | - 1 |
63. | Eräät luonnonsuojeluun liittyvät korvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 16 600 | 14 000 | 16 000 | 2 000 | 14 |
64. | Avustukset rakennusperinnön hoitoon (siirtomääräraha 3 v) | 850 | 2 350 | 2 350 | — | — |
76. | Luonnonsuojelualueiden hankkiminen (siirtomääräraha 3 v) | 26 600 | 25 000 | 18 000 | - 7 000 | - 28 |
(88.) | Osakkeiden hankkiminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | — |
30. | Asumisen edistäminen | 434 500 | 503 500 | 491 000 | - 12 500 | - 2 |
54. | Asumistuki (arviomääräraha) | 434 500 | 433 500 | 440 500 | 7 000 | 2 |
55. | Avustukset korjaustoimintaan (siirtomääräraha 3 v) | — | 70 000 | 50 500 | - 19 500 | - 28 |
60. | Siirto valtion asuntorahastoon | — | — | — | — | — |
40. | Alueelliset ympäristökeskukset | 65 746 | 65 426 | 65 463 | 37 | 0 |
21. | Alueellisten ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 65 746 | 65 426 | 65 463 | 37 | 0 |
50. | Ympäristölupavirastot | 4 652 | 4 622 | 4 679 | 57 | 1 |
21. | Ympäristölupavirastojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 652 | 4 622 | 4 679 | 57 | 1 |
60. | Suomen ympäristökeskus | 24 647 | 24 606 | 25 062 | 456 | 2 |
21. | Suomen ympäristökeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 24 647 | 24 606 | 25 062 | 456 | 2 |
70. | Valtion asuntorahasto | 4 655 | 4 650 | 4 639 | - 11 | - 0 |
21. | Asuntorahaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 655 | 4 650 | 4 639 | - 11 | - 0 |
99. | Ympäristöministeriön hallinnonalan muut menot | 20 963 | 24 905 | 26 479 | 1 574 | 6 |
26. | Eräät korvaukset (siirtomääräraha 2 v) | 270 | 270 | 440 | 170 | 63 |
29. | Ympäristöministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 8 026 | 9 000 | 9 000 | — | — |
62. | EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus ympäristöministeriön osalta (arviomääräraha) | 7 586 | 10 135 | 12 039 | 1 904 | 19 |
63. | EU:n ympäristörahaston osallistuminen ympäristö- ja luonnonsuojeluhankkeisiin (siirtomääräraha 3 v) | 2 000 | 2 000 | 1 500 | - 500 | - 25 |
65. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 1 587 | 2 000 | 2 000 | — | — |
66. | Kansainvälisen yhteistyön jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) | 1 494 | 1 500 | 1 500 | — | — |
Yhteensä | 686 382 | 753 745 | 744 624 | - 9 121 | - 1 |
Henkilöstön kokonaismäärä1) | 2 453 | 2 460 | 2 420 |
1) Toimintamenomomenteilta palkatut
Valtiovarainvaliokunta:Ympäristöministeriön hallinnonalan talousarvioesitys vuodelle 2007 on noin 742 miljoonaa euroa eli hieman edellisvuotta vähemmän. Talousarviorahoituksesta kaksi kolmannesta käytetään yleiseen asumistukeen sekä korjaus- ja energia-avustuksiin ja kolmannes ympäristön- ja luonnonsuojelun rahoitukseen. Valtion asuntorahaston varoja arvioidaan lisäksi käytettävän noin 2,7 miljardia euroa asuntolainojen, asuntotoimen korkotukien ja avustusten sekä rahaston lainojen korkojen ja kuoletusten maksamiseen.