Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Ympäristöministeriö
         10. Ympäristön suojelu
         30. Asumisen edistäminen
         50. Ympäristölupavirastot
         60. Suomen ympäristökeskus
         70. Valtion asuntorahasto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

35. YMPÄRISTÖMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:Ympäristöongelmat maapallolla ovat lisääntymässä ilmastonmuutoksen, luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen ja luonnonvarojen pilaantumisen vuoksi. Yhteiskunnan ekotehokkuuden lisääminen edellyttää uudenlaista yhteistyötä ja vaikuttamista ympäristöpolitiikan ja ohjauskeinojen monipuolistamiseksi. Ympäristöasioiden globaali ja valtiorajat ylittävä luonne on kasvava haaste myös kansainväliselle yhteistyölle. Ilmastonmuutoksen torjunta ja muutokseen sopeutuminen vaativat teknologian ja osaamisen nopeaa parantamista.

Ympäristöriskit ovat kasvussa myös merellä lisääntyvien öljy- ja kemikaalikuljetusten vuoksi. Maatalouden ravinnekuormitus rehevöittää vesiä edelleen. Vaikka tietomme ympäristön tilasta Suomessa ovat verrattain hyvät, monista merkittävistä vaikutussuhteista on liian vähän tietoa.

Haitalliset päästöt maahan, vesiin ja ilmaan ovat Suomessa vähentyneet lupajärjestelmän sekä teollisuuden ja yhdyskuntien omaehtoisten toimien ansiosta. Kaatopaikoille joutuvan jätteen määrä on jatkuvasti vähentynyt. Tuotannon ja kulutuksen kasvu lisää kuitenkin luonnonvarojen ja energian käyttöä sekä osaltaan jätteiden määrää ja päästöjä ympäristöön. Ilmasto- ja energiapoliittisten tavoitteiden saavuttaminen edellyttää lisääntyvän huomion kiinnittämistä yhdyskuntarakenteen kehitykseen erityisesti kasvavilla kaupunkiseuduilla.

EU:n tavoite pysäyttää luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen vuoteen 2010 mennessä vaatii tehostettuja toimia ja voimavaroja.

Talouden tila, etenkin työllisyyden, muuttoliikkeen ja korkotason kehitys vaikuttavat ratkaisevasti asuntorakentamiseen. Matala korkotaso ja kotitalouksien kasvavat tulot ylläpitävät edelleen vilkasta asuntolainojen ja omistusasuntojen kysyntää koko maassa. Aiempaa suuremmat asuntolainat lisäävät kotitalouksien riskejä. Kasvukeskusten riittävä asuntotuotanto on tärkeää asuntomarkkinoiden vakauden ylläpitämisessä. Toisaalta monessa osassa maata väestö vähenee ja asuntojen jääminen tyhjiksi edellyttää toimia yhdyskuntien elinvoimaisuuden ylläpitämiseksi. Väestön ikääntyessä on varauduttava erilaisiin asumisen ja yhdyskuntien tarjoamien palvelujen kysynnän muutoksiin. Rakentamisen laatuun ja turvallisuuteen liittyvät kysymykset ovat keskeisiä rakennusalalla.

Lisääntyvät tehtävät, tuottavuustavoitteet ja palvelujen laadun säilyttäminen edellyttävät tehtävien ja henkilöstövoimavarojen uudelleenarviointia sekä hallinnon rakenteiden ja toimintatapojen kehittämistä.

Valtioneuvosto asettaa seuraavat tavoitteet ympäristöministeriön toimialan yhteiskunnalliselle vaikuttavuudelle:

  • Ilmastomuutosta torjutaan laajalla kansainvälisellä yhteistyöllä.
  • Tonttien tarjonta asuntorakentamiseen kasvaa ja vahvistaa Helsingin seudun kilpailukykyä.
  • Itämeren ravinnekuormitus erityisesti Suomen rannikolla vähenee ja ympäristöriskien hallinta paranee.
  • Luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen hidastuu.

Ympäristöministeriö asettaa seuraavat alustavat tulostavoitteet toimialan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kehittymiselle:

Ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen

  • Vaarallisimpien aineiden ja pienhiukkasten esiintyminen ympäristössä sekä niille altistuminen vähenevät asteittain.
  • Itämereen ja sisävesiin kohdistuva ravinnekuormitus vähenee ja tärkeiden pohjavesien pilaantumisriski pienenee.
  • Kaatopaikoille viedyn biojätteen määrä vähenee ja jätteiden hyödyntäminen lisääntyy.
  • Suomella on tiedollinen ja yhteiskunnallinen valmius vaikuttaa ilmastosopimuksen uuden sitoumuskauden tavoitteisiin.
  • Korkeimmille eli yli 60 desibelin melutasoille altistuminen vähenee.

Luonnon monimuotoisuuden suojelu

  • Natura 2000 -verkoston suojelutoimet ja verkoston alueiden luonnontilan seuranta tukevat EU:n laajuisen suojeluverkoston toimeenpanoa.
  • Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelman jatkopäätöksillä edistetään metsien suojelutilannetta.
  • Mahdollisuudet luonnon virkistyskäyttöön paranevat eniten käytetyillä alueilla.
  • Luonnon- ja maisema-arvojen huomioon ottaminen luonnonvarojen käytössä vahvistuu.

Kestävä yhdyskuntakehitys, rakentaminen ja elinympäristön laatu

  • Yhdyskuntien toimivuus, elinympäristön laatu ja taloudellisuus paranevat.
  • Alueidenkäytön suunnittelun vuorovaikutteinen ja vaikutuksia ennalta arvioiva toimintatapa vahvistuu.
  • Rakentamisen ohjaus tukee rakentamisen laatua sekä rakennuskannan taloudellista ja joustavaa käyttöä.
  • Lisätään rakennusten rakenteellista turvallisuutta aiempien vaaratilanteiden ja sortumien perusteella.
  • Kiinteistöjen omistajat ovat nykyistä paremmin varautuneet korjaustoimenpiteisiin ja asunto-osakeyhtiötalojen ylläpito- ja korjaustoiminta kehittyy.

Asuntomarkkinoiden toiminta

  • Heikoimmassa asemassa olevien asuntotilannetta turvataan ja asunnottomuus vähenee.
  • Ikääntyvien kotona asumisen edellytykset helpottuvat.
  • Vuokra-asuntojen vähentyneestä kysynnästä aiheutuvat sosiaalisten vuokratalojen taloudelliset ongelmat ja valtion tukeman asuntorahoituksen riskit ja menetykset vähenevät.

Palvelujen, toiminnan ja henkisten voimavarojen kehittäminen

  • Ympäristöministeriön tuottavuusohjelman hankkeiden valmistelu etenee asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
    • Ympäristölupajärjestelmän ja -hallinnon tehostamista ja lupakäytäntöjen yhdenmukaistamista valmistelevan hankkeen esitykset valmistuvat vuoden 2007 lopulla.
    • Luonnonsuojelutehtäviä hoitavien virastojen tehtäväjakoa kehitetään selvitysmiehen ehdotusten pohjalta.
    • Alueellisten ympäristökeskusten yhteistoiminta ja erikoistuminen vahvistuu.
    • Toimenpiteet Valtion asuntorahaston siirtymiseksi Lahteen vuoden 2008 kesällä on toteutettu.
    • Mikkelissä sijaitsevan ympäristöhallinnon palveluyksikön ja virastojen välinen työnjako ja yhdenmukaiset toimintatavat vakiintuvat.
    • Ympäristöhallinnon palvelujen laatu ja tuottavuus paranevat sähköisiä palveluja ja tietotekniikan hyväksikäyttöä ja asianhallintaa kehittämällä.
  • Tehokas henkilöstösuunnittelu ja muutosvalmennus tukevat kehittämishankkeiden toimeenpanoa.
  • Viestinnän ennakoivuutta ja vaikuttavuutta vahvistetaan.
  • Maatalouden hajakuormituksen vähentämiseksi sekä ympäristö- ja vesistönhuoltotoimenpiteiden tehokkuuden parantamiseksi sekä niihin liittyvän hallinnon tuottavuuden nostamiseksi kehitetään ympäristöministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön yhteistoimintaa.

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2005—2007

    v. 2005
tilinpäätös
1000 €
v. 2006
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2007
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2006—2007
    1000 € %
             
01. Ympäristöministeriö 36 387 36 542 34 045 - 2 497 - 7
21. Ympäristöministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 36 387 36 542 34 045 - 2 497 - 7
10. Ympäristön suojelu 24 708 21 081 30 167 9 086 43
27. Ympäristövahinkojen torjunta (arviomääräraha) 3 467 2 467 2 667 200 8
60. Siirto öljysuojarahastoon (siirtomääräraha 3 v) 1 736 2 000 2 300 300 15
63. Ympäristönsuojelun edistäminen (siirtomääräraha 3 v) 2 750 1 750 1 100 - 650 - 37
65. Öljyjätemaksulla rahoitettava öljyjätehuolto (siirtomääräraha 3 v) 1 364 1 364 2 300 936 69
(66.) Romuajoneuvojen jätehuoltoavustus
67. Ympäristöyhteistyön edistäminen Suomen lähialueen maissa (siirtomääräraha 3 v) 2 441 1 600 800 - 800 - 50
70. Ympäristövahinkojen torjunta-aluksen hankinta (siirtomääräraha 3 v) 10 000 10 000 0
77. Ympäristötyöt (siirtomääräraha 3 v) 12 950 11 900 11 000 - 900 - 8
(88.) Osakkeiden hankkiminen (siirtomääräraha 3 v)
20. Yhdyskunnat, alueidenkäyttö ja luonnonsuojelu 70 124 68 413 63 090 - 5 323 - 8
22. Eräät luonnonsuojelun menot (siirtomääräraha 3 v) 2 102 2 100 2 112 12 1
37. Avustukset kuntien kaavoitukseen ja maankäytön ohjaukseen (siirtomääräraha 3 v) 925 925 850 - 75 - 8
52. Metsähallituksen julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v) 23 047 24 038 23 778 - 260 - 1
63. Eräät luonnonsuojeluun liittyvät korvaukset (siirtomääräraha 3 v) 16 600 14 000 16 000 2 000 14
64. Avustukset rakennusperinnön hoitoon (siirtomääräraha 3 v) 850 2 350 2 350
76. Luonnonsuojelualueiden hankkiminen (siirtomääräraha 3 v) 26 600 25 000 18 000 - 7 000 - 28
(88.) Osakkeiden hankkiminen (siirtomääräraha 3 v)
30. Asumisen edistäminen 434 500 503 500 491 000 - 12 500 - 2
54. Asumistuki (arviomääräraha) 434 500 433 500 440 500 7 000 2
55. Avustukset korjaustoimintaan (siirtomääräraha 3 v) 70 000 50 500 - 19 500 - 28
60. Siirto valtion asuntorahastoon
40. Alueelliset ympäristökeskukset 65 746 65 426 65 463 37 0
21. Alueellisten ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 65 746 65 426 65 463 37 0
50. Ympäristölupavirastot 4 652 4 622 4 679 57 1
21. Ympäristölupavirastojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 4 652 4 622 4 679 57 1
60. Suomen ympäristökeskus 24 647 24 606 25 062 456 2
21. Suomen ympäristökeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 24 647 24 606 25 062 456 2
70. Valtion asuntorahasto 4 655 4 650 4 639 - 11 - 0
21. Asuntorahaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 4 655 4 650 4 639 - 11 - 0
99. Ympäristöministeriön hallinnonalan muut menot 20 963 24 905 26 479 1 574 6
26. Eräät korvaukset (siirtomääräraha 2 v) 270 270 440 170 63
29. Ympäristöministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 8 026 9 000 9 000
62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus ympäristöministeriön osalta (arviomääräraha) 7 586 10 135 12 039 1 904 19
63. EU:n ympäristörahaston osallistuminen ympäristö- ja luonnonsuojeluhankkeisiin (siirtomääräraha 3 v) 2 000 2 000 1 500 - 500 - 25
65. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) 1 587 2 000 2 000
66. Kansainvälisen yhteistyön jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) 1 494 1 500 1 500
  Yhteensä 686 382 753 745 744 624 - 9 121 - 1

  Henkilöstön kokonaismäärä1) 2 453 2 460 2 420    

1) Toimintamenomomenteilta palkatut

Valtiovarainvaliokunta:

Ympäristöministeriön hallinnonalan talousarvioesitys vuodelle 2007 on noin 742 miljoonaa euroa eli hieman edellisvuotta vähemmän. Talousarviorahoituksesta kaksi kolmannesta käytetään yleiseen asumistukeen sekä korjaus- ja energia-avustuksiin ja kolmannes ympäristön- ja luonnonsuojelun rahoitukseen. Valtion asuntorahaston varoja arvioidaan lisäksi käytettävän noin 2,7 miljardia euroa asuntolainojen, asuntotoimen korkotukien ja avustusten sekä rahaston lainojen korkojen ja kuoletusten maksamiseen.