Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2004

35. YMPÄRISTÖMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:Ympäristöministeriön hallinnonalan tehtävät koostuvat alueiden käytön ja rakentamisen ohjauksesta, asunto-olojen kehittämisestä sekä luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön suojelusta.

Lähivuosien merkittäviä haasteita ovat hyvinvointia edistävän elinympäristön sekä kulutuksen ja tuotannon ekotehokkuuden edellytysten parantaminen, ympäristöstä aiheutuvien terveyshaittojen vähentäminen, Itämeren tilan parantaminen sekä ilmastonmuutoksen hillitseminen. Tuotantoa, yhdyskuntien suunnittelua, rakentamista ja alueiden käyttöä pyritään kehittämään niin, että hyvinvointi ja elämän laatu paranevat samalla kun ympäristökuormitus ja -haitat vähentyvät. Omaksumalla luonnonvarojen kestävän käytön periaate yhteiskunnan eri osa-alueilla turvataan luonnonvarojen riittävyys myös tuleviin tarpeisiin. Taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhdyskuntarakenne ja hyvä elinympäristö edellyttävät erilaisia lähestymistapoja kasvukeskusten ja vähenevän väestön alueiden maankäytön ja asumisen suunnittelussa. Myös väestön ikääntyminen edellyttää asumisen ja yhteiskunnan tarjoamien palvelujen kehittämistä. Rakentamisen laatua ja ekologista kestävyyttä on parannettava.

Ympäristönsuojelun ohjauksessa turvataan lupajärjestelmän toimivuus ja vahvistetaan taloudellisten ohjauskeinojen käyttöä.

Asuntomarkkinoiden vakaus ja asuntokanta:

  • Painotetaan Helsingin seudun ja muiden kasvukeskusten osuutta valtion tukemassa asuntotuotannossa sekä lisätään suurimman ylikysynnän kohteena olevien pienten vuokra-asuntojen osuutta.
  • Kehitetään asumisen tukijärjestelmiä niiden vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden parantamiseksi.
  • Asuntokannassa otetaan huomion ikääntyvien ihmisten tarpeet sekä väestöltään vähenevien alueiden asuntojen tarve ja taloudelliset riskit.
  • Asunnottomia on 800 vähemmän kuin vuonna 2003. Parannetaan erityisryhmien asuinoloja.

Hyvän ja kestävän rakentamisen edistäminen

  • Rakentamisen laatua parannetaan.
  • Parannetaan rakennusten energiatehokkuutta.
  • Edistetään rakennuspoliittista ohjelmaa tukevia alan yhteisiä tutkimus- ja kehityshankkeita.
  • Tehostetaan rakennuskannan korjaamisen ja käytön ohjauskeinoja.

Kestävä yhdyskuntakehitys ja elinympäristön laatu

  • Edistetään vuorovaikutteista ja maankäyttö- ja rakennuslain sisällöllisiä tavoitteita vastaavaa suunnittelua sekä valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteutumista.
  • Edistetään rantojen suunnitelmallista rakentamista.
  • Edistetään kulttuuriympäristöjen säilymistä ja hyvää hoitoa.

Luonnon monimuotoisuuden suojelu

  • Luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä hidastetaan kansallisen toimintaohjelman ja kansainvälisten sitoumusten mukaisesti. Eliölajien ja luontotyyppien uhanalaisuuden kehitystä seurataan ja suojelua tehostetaan.
  • Jatketaan Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelman toimeenpanoa.
  • Luonnonsuojeluohjelmien ja Natura 2000 -verkoston toteutusta jatketaan vuonna 1996 päätetyn rahoitusohjelman mukaisesti.

Luonnonvarojen kestävä käyttö ja ekotehokas yhteiskunta

  • Ehkäistään jätteiden syntyä, lisätään niiden hyödyntämistä ja vähennetään niistä aiheutuvia haittoja vuonna 2002 tarkistetun valtakunnallinen jätesuunnitelman mukaisesti.
  • Edistetään luonnon- ja kulttuuriarvojen huomioon ottamista luonnonvarojen käytössä.
  • Parannetaan luonnon virkistyskäytön ja luontomatkailun edellytyksiä

Ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen

  • Vesien rehevöitymistä ehkäistään vähentämällä yhdyskuntien typpipäästöjä ja hajakuormitusta.
  • Vaarallisten kemikaalien ja aineiden syntyä ja vaikutuksia selvitetään ja vähennetään haitallisimpien aineiden pitoisuuksia ympäristössä.
  • Ilman laatua parannetaan tavoitteena, että Suomessa ei ylitetä vuosille 2005 ja 2010 sovittuja ilman laadun raja-arvoja.

Ilmakehän haitallisten muutosten ehkäiseminen

  • Ilmaston muutoksen torjumiseksi toimeenpannaan YK:n ilmastosopimuksen ja Kioton pöytäkirjan velvoitteita.
  • Suomen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi vaikutetaan rakentamiseen, yhdyskuntasuunnitteluun, jätehuoltoon ja työkoneiden päästöihin.

Hallinto ja palvelujen kehittäminen

  • Tehtävien alueellistamisen linjaukset ympäristöhallinnossa valmistellaan.
  • Virastojen henkilöstöpolitiikat tarkennetaan hallinnonalan yhteisten henkilöstöpoliittisten linjausten pohjalta. Uusi palkkausjärjestelmä toimii hallinnonalalla ja sen toimivuutta seurataan.
  • Henkilöstön osaamisessa painotetaan ammattitaitoista johtamista, vuorovaikutustaitoja ja riittäviä tietoteknisiä valmiuksia.
  • Keskeisten työprosessien sujuvuutta parannetaan.
  • Verkkopalvelujen ja sähköisten asiointipalvelujen käyttömahdollisuuksia parannetaan.

Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2002—2004

    v. 2002tilinpäätös1000 € v. 2003varsinainentalousarvio1000 € v. 2004esitys1000 € Muutos 2003—2004
    1000 € %
             
01. Ympäristöministeriö 19 009 22 369 23 138 769 3
10. Ympäristön suojelu 21 323 25 560 37 065 11 505 45
20. Yhdyskunnat, alueidenkäyttö ja luonnonsuojelu 48 161 37 084 52 780 15 696 42
30. Asumisen edistäminen 415 482 430 000 428 000 - 2 000 - 0
40. Alueelliset ympäristökeskukset 58 438 59 582 63 051 3 469 6
50. Ympäristölupavirastot 4 740 4 725 4 524 - 201 - 4
60. Suomen ympäristökeskus 22 425 23 057 23 980 923 4
70. Valtion asuntorahasto 7 804 4 382 4 544 162 4
99. Ympäristöministeriön hallinnonalan muut menot 24 118 36 387 37 867 1 480 4
  Yhteensä 621 500 643 146 674 949 31 803 5

  Henkilöstön kokonaismäärä 2 540 2 550 2 560