Talousarvioesitys 2022
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 726 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu autoverolakiin (777/2020). Autovero määräytyy ajoneuvon hiilidioksidipäästön ja sen hinnan perusteella. Autoveroprosentti vaihtelee 2,7—48,9 prosentin välillä hiilidioksidipäästöstä riippuen WLTP-mittaustavan mukaisesti. Pakettiautojen verotus vastaa henkilöautojen verotusta, mutta kookkaiden pakettiautojen veroa alennetaan kokonaismassan perusteella.
Autoveron tuoton kehitys riippuu sekä verotettavien ajoneuvojen määrän että keskimääräisen veron kehityksestä. Automyynnin määrän ennustetaan nousevan vuoden 2020 matalalta tasolta vuosina 2021 ja 2022, mutta samalla sähköautojen myyntiosuuden kasvun sekä polttomoottoriautojen päästötasojen laskun myötä keskimääräinen autoveron määrä jatkaa alenemistaan. Autoveron tuottoon vuosina 2021 ja 2022 vaikuttaa myös verotusmenettelyn muutoksen seurauksena syntynyt käytettyjen autojen veropäätösten käsittelyruuhka. Tämän takia vuoden 2021 autoverokertymästä n. 95 milj. euroa ennakoidaan siirtyvän kertyväksi vasta vuoden 2022 puolella.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen, jolla täyssähköautot vapautettaisiin autoverosta ja korotetaan sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa. Autoveron vapautus koskee 1.10.2021 jälkeen verotettavia autoja.
Autoveron veropohjan keskeisten erien arvioitu kehitys
2020 | 2021 ennuste | 2022 ennuste | ||||
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
|
Uudet henkilöautot | 93 100 | 4 600 | 103 000 | 3 900 | 110 000 | 3 500 |
Käytetyt henkilöautot | 43 700 | 4 500 | 47 000 | 4 000 | 48 000 | 3 700 |
Uutena verotettujen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö vuonna 2020 oli arviolta noin 121 g/km WLTP-mittaustavan mukaisesti. Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet vuodesta 2008 lähtien.
Autoveron arvioitu kertymä eri ajoneuvoryhmistä (milj. euroa)
2020 tilinpäätös |
2021 talousarvio |
2022 esitys |
|
Henkilöautot | 631 | 700 | 632 |
Pakettiautot | 71 | 78 | 75 |
Moottoripyörät | 14 | 12 | 16 |
Muut ajoneuvot | 6 | 5 | 3 |
Yhteensä | 722 | 795 | 726 |
Merkittävin autoveroennusteen riski liittyy verotettaviksi tulevien ajoneuvojen kysyntään. Uusien henkilöautojen kysynnän poikkeaminen ennustetusta 10 000 kappaleella vaikuttaisi verotuottoon n. 35 milj. euroa.
Autoverotukseen sisältyy useita verotukia. Tavallisten taksien verotukea on asteittain pienennetty ja taksien autoveron alennus poistuu kokonaan vuoden 2022 heinäkuun alusta.
Autoveron arvioitu verotuki (milj. euroa)
2020 | 2021 | 2022 | |
Tavallisten taksien verotuki | 2 | 2 | 1 |
Invalidien autoverotuki | 2 | 2 | 2 |
Pelastusautojen, sairasautojen, inva- ja esteettömien taksien, matkailuautojen sekä muiden ajoneuvojen verotuet | 92 | 92 | 92 |
Autoveron vientipalautus | 10 | 10 | 10 |
2022 talousarvio | 726 000 000 |
2021 talousarvio | 795 000 000 |
2020 tilinpäätös | 722 198 017 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille arvioidaan kertyvän 726 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)
Momentilta vähennetään 137 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys johtuu sähköautojen aiempaa suuremmasta myyntiosuudesta ja uusien henkilöautojen aiempaa pienemmästä myyntiennusteesta. Käytettyjen henkilöautojen verotuottoa siirtyy puolestaan kertyväksi vuodelta 2021 vuoden 2022 puolelle näiden verotuspäätöksiä koskevan käsittelyruuhkan takia.
2022 II lisätalousarvio | -137 000 000 |
2022 talousarvio | 726 000 000 |
2021 tilinpäätös | 524 117 488 |
2020 tilinpäätös | 722 198 017 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)
Momentilta vähennetään 137 000 000 euroa.