Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     21. Riksdagen

Statsbudgeten 2021

51. Understöd till tjänster inom trafik, transport och kommunikation (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett tillägg på 26 650 000 euro.

Motiveringen till momentet kompletteras så att Transport- och kommunikationsverket i den situation som orsakats av coronaviruspandemin kan använda 46 300 000 euro för stöd till last- och passagerarfartygsrederier för bedrivande av trafik och för verkställigheten av stödet, och av understödet får högst 300 000 euro användas för de kostnader för juridiskt stöd, konsultering och utredningar som föranleds av verkställigheten och beredningen av understödet.

Motiveringen till momentet kompletteras dessutom så att det av anslaget har reserverats 3 500 000 euro för utvecklande av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik (RRF pelare 3) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen. Anslaget får användas efter det att rådets beslut (EU, Euratom) 2020/2053 om systemet för Europeiska unionens egna medel har trätt i kraft.

Dessutom kompletteras motiveringen till momentet så att anslaget får användas till avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst ett årsverke.

Dispositionsplanen under momentet ändras som följer:

Dispositionsplan (euro)

   
Säkerhetsverksamhet för vägtrafik 8 100 000
Konverteringsstöd för personbilar 6 000 000
Yrkesutbildning i samband med järnvägstrafiken 841 000
Prisstöd för lotsning inom Saimenområdet 3 800 000
Stöd till last- och passagerarfartygsrederier 46 300 000
— varav juridiskt stöd, konsultering och utredningar som föranleds av verkställigheten och beredningen (högst) 300 000
Utvecklande av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik 3 500 000
Sammanlagt 68 541 000

Förklaring:Av tillägget föranleds 3 500 000 euro och kompletteringen av motiveringen till momentet av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument. EU:s återhämtningsinstrument kan tas i bruk när rådets beslut om systemet för Europeiska unionens egna medel har godkänts i alla medlemsstater i enlighet med de krav som deras statsförfattning ställer och beslutet därefter har trätt i kraft.

Med tilläggsanslaget främjas målet för produktivitetstillväxten i återhämtnings- och resiliensplanen. Utvecklandet av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik hänför sig till investeringshelheten Spetsområdesprogram för internationell tillväxt (RRF pelare 3), som ingår i återhämtnings- och resiliensplanen. Syftet med investeringshelheten är bland annat att i Finland skapa flera företagsledda tillväxtekosystem som riktar sig till den internationella tillväxtmarknaden. Ekosystemet för elektrifierad tung trafik utvecklas genom att företag inom branschen beviljas stöd för projekt som gäller elektrifierad tung trafik så att det av företagen också förutsätts en självfinansieringsandel. Det har för åtgärden inte fastställts några mål som gäller en grön eller digital omställning.

Av tillägget föranleds 23 150 000 euro av tryggandet av Finlands nödvändiga trafikförbindelser, försörjningsberedskapen och Finlands utrikeshandelstransporter medan covid-19-pandemin fortsätter samt säkerställandet av regelbunden frakttrafik och passagerartrafik mellan Egentliga Finland, Åland och Sverige, mellan Helsingfors och Estland samt mellan Vasa och Umeå. Sjötransporternas andel av Finlands export är 90 procent och av importen 80 procent. Det är inte möjligt att ersätta sjötransporter med landsvägstransporter i finländska förhållanden.

Efter att covid-19-pandemin började i mars 2020 upphörde passagerarfärjorna att trafikera linjen Helsingfors—Åland—Stockholm. Den nödvändiga och regelbundna gods- och passagerartrafiken skulle äventyras om fler rutter avlägsnades, om turtätheten blev ännu glesare eller om fler passagerarfartyg avlägsnades från trafiken. Risken för avlägsnande från den reguljära trafiken gäller särskilt passagerarbilfärjor, för vilka inkomstbildningen i många fall i stor utsträckning grundar sig på inkomster från passagerare. På grund av covid-19-pandemin har antalet passagerare dock minskat betydligt och det har bidragit till att det inte lönar sig att trafikera alla passagerarbilfärjor på marknadsvillkor.

Enligt statsrådets förordning om stödjande av sjöfart (548/2020) som utfärdades i juni 2020, kan den behöriga myndigheten ålägga en allmän trafikplikt och bevilja statsunderstöd för fortsatt trafik på en passagerar- eller fraktfartygsrutt som myndigheten identifierat som nödvändig, om den anser att det inte annars finns tillräckligt med trafik på marknadsvillkor tillgänglig. För närvarande har detta gjorts i fråga om fem förbindelsesträckor. Den behöriga myndighet som avses i förordningen är Transport- och kommunikationsverket.

Till följd av ökningen av anslaget och kompletteringen av motiveringen till momentet har till dispositionsplanen fogats en ny punkt om Utvecklande av ett ekosystem för elektrifierad tung trafik.


2021 III tilläggsb. 26 650 000
2021 I tilläggsb. 23 150 000
2021 budget 18 741 000
2020 bokslut 61 041 000
2019 bokslut 20 141 000