Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2011

10. PoliisitoimiPDF-versio

Selvitysosa:Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta sekä estää ennalta rikoksia, selvittää niitä ja saattaa ne syyteharkintaan.

Poliisitoiminnan eri osa-alueiden tuloksellisella toiminnalla osaltaan vaikutetaan siihen, että Suomi on Euroopan turvallisin maa.

Poliisin toimintaa painotetaan rikollisuutta ennalta estävään suuntaan. Poliisi toimii asiakaslähtöisesti ja eettisesti korkeatasoisesti niin, että kansalaisten luottamus toimintaan säilyy. Rikosten selvitystaso ei laske. Väkivaltarikollisuuden torjunnassa painotetaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa rikollisuutta sekä lähisuhdeväkivaltaa. Harmaan talouden ja talousrikollisuuden kokonaismäärä lisääntyy yleisen taloustilanteen vuoksi. Talousrikostorjunnan vaikuttavuutta parannetaan. Järjestäytyneen rikollisuuden ja muun vakavan rikollisuuden toimintaedellytykset heikkenevät. Poliisi puuttuu rasistisia piirteitä omaavaan rikollisuuteen aktiivisesti.

Yleisen turvallisuuden tunteen taso pidetään hyvänä ja kansalaiset luottavat poliisiin ja sen kykyyn ennalta estää, paljastaa ja selvittää rikoksia.

Lupahallinnon vaikuttavuus kasvaa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisessä, rikostorjunnassa sekä liikenneturvallisuudessa. Lupahallinto vaikuttaa osaltaan siihen, että yksityinen turva-ala, maahanmuutto ja asehallinto toimivat luotettavasti ja yhteiskunnan turvallisuusintressit huomioiden. Poliisi noudattaa päätöksenteossaan hyvän hallinnon periaatteita. Lupapalvelut toimivat kustannustehokkaasti, taloudellisesti ja tuottavasti. Poliisi lisää sähköisesti vireillepantavia lupa-asioita, ajanvarauksen käyttömahdollisuuksia ja yhteispalvelua.

Poliisin kansainvälisen toiminnan peruslähtökohtana on tukea ja edistää yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämistä sekä turvata Suomeen ulottuvan ja Suomesta käsin toimivan kansainvälisen rikollisuuden ennalta ehkäisyä, selvittämistä ja syyteharkintaan saattamista. Kansainvälisen poliisiyhteistyön keinoin vaikutetaan siihen, että sen maan viranomaiset pystyvät itse torjumaan rikollisuutta, jonka vaikutukset muutoin ulottuisivat Suomen alueelle.

Poliisi pyrkii aktiivisesti siihen, että koko maahan on laadittu ajanmukaiset ja vahvistetut alueelliset turvallisuussuunnitelmat, joissa määritellään konkreettisia toimenpiteitä yleisten paikkojen häiriökäyttäytymisen ja väkivallan vähentämiseksi. Suunnitelmissa luodaan myös toimivia yhteistyömuotoja perhe- ja läheisväkivallan ennalta estämiseksi ja alkoholihaittojen vähentämiseksi. Suunnitelmissa käsitellään erityisesti harvaan asuttujen alueiden turvallisuuspalvelujen järjestämistä.

Poliisin toimivaltuuksien sääntelyä selkeytetään toteuttamalla esitutkintalain, pakkokeinolain ja poliisilain kokonaisuudistus.

Poliisin tietojärjestelmien kokonaisuudistukseen (Halti - Patja) liittyen toteutetaan vuoden 2011 kesäkuun loppuun mennessä ase- ja turvallisuusalan valvontarekisterit sekä rahankeräysrekisteri, Turva-ase ja Rabita -järjestelmäkokonaisuuden uudistamishanke. Vuonna 2009 käynnistettyä poliisiasiaintietojärjestelmän uudistamista (Vitja-hanke) jatketaan, tavoitteena on uuden järjestelmän käyttöönotto vuonna 2013. Kokonaisuudistuksen toteuttaminen on edellytys uusien, kansalaisille suunnattujen palveluiden käyttöönotolle sekä poliisin tuottavuustavoitteiden saavuttamiselle. Kansalaisten sähköistä asiointia poliisin kanssa tehostetaan mahdollistamalla uusien lupien anominen ja maksaminen sähköisesti jo vireillepanovaiheessa.

01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 687 053 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) EU:n hyväksymien ja rahoittamien poliisitoimeen liittyvien hankkeiden maksamiseen

2) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.

Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:

Valvonta- ja hälytystoiminta

Yleisen turvallisuuden taso ja ihmisten kokema turvallisuuden tunne sekä hälytyspalveluiden saatavuus eivät heikkene ja liikenteen riskikäyttäytyminen vähenee muun muassa hyödyntämällä tietojohtoista poliisitoimintaa, jossa analysoidaan liikennevalvonnassa syntyviä tietoja ja hyödynnetään uusinta tutkimustietoa. Poliisi pystyy yhdessä muiden turvallisuusalan toimijoiden kanssa ennakoimaan tulevaisuutta ja kohdistamaan ennakoivat toimet ja voimavarat turvallisuuden kannalta kriittisiin kohtiin. Laittoman maahantulon tilanne pysyy Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita.

  2009 2010 2011
Valvonta toteutuma arvio tavoite
       
Tuottavuus      
Tuottavuus (yjt-tehtävät/htv) 320 345 352
Taloudellisuus      
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa 189 656 215 160 219 850
Henkilötyövuodet 3 124 3 130 3 150
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa 233 450 230 680 237 257
Taloudellisuus (kustannukset/yjt-tehtävät), euroa 233 214 214
Palvelukyky ja laatu      
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, arvosana 4—10 -1) 7,95 8,0
Onnistuminen liikennevalvonnassa, arvosana 4—10 -1) 8,13 8,1
Poliisin partiointi, arvosana 4—10 -1) 8,07 8,1
Ulkomaalaisvalvontaan käytetty työaika, htv 9,5 12,0 12,0
Turvapaikkatutkinnan tutkinta-aika, päätetyt jutut, keskiarvio, vrk 66 30 30
Suoritteet      
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl 1 000 518 1 080 000 1 108 000

1) Julkisten palvelujen laatubarometria ei toteutettu vuonna 2009. Vuoden 2008 arvosana oli kotiväkivaltaan puuttumisen osalta 7,68, liikennevalvonnassa 7,77 ja partioinnissa 7,44.

  2009 2010 2011
Hälytystoiminta toteutuma arvio tavoite
       
Tuottavuus      
Tuottavuus (hälytystehtävät, määrä/htv) 1 061 1 027 1 053
Taloudellisuus      
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa 54 987 66 907 65 327
Henkilötyövuodet 943 1 052 1 052
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa 67 194 79 930 70 671
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa 79,6 88,8 78,0
Palvelukyky ja laatu      
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min 12,4 10,3 10,01)
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min 22,5 17,3 17,31)
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, arvosana 4—10 -2) 8,09 8,10
Suoritteet      
Hälytystehtävien määrä, kpl, enintään 1 000 518 1 080 000 1 108 000
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät, lkm 19 781 18 000 18 000
A ja B hälytystehtävien määrä, kpl, enintään 843 663 900 000 906 000
A, B ja C hälytystehtävien määrä, kpl 1 000 373 1 080 000 1 107 900

1) Parantunut toimintavalmiusennuste johtuu laskentaperusteiden muuttumisesta.

2) Julkisten palvelujen laatubarometria ei toteutettu vuonna 2009. Vuoden 2008 arvosana oli 7,65.

Rikostorjunta

Kansalaisten luottamus poliisin kykyyn ehkäistä, paljastaa ja selvittää rikoksia on korkea. Ennalta estävällä toiminnalla pyritään vähentämään erityisesti väkivaltarikollisuutta. Järjestäytyneen rikollisuuden toimintaedellytyksiä heikennetään ja rikollisryhmien määrää vähennetään.

Poliisin hallintorakenneuudistus ja rikostorjunnan toimintojen uudelleen järjestäminen parantavat poliisin palvelukykyä, mahdollistavat erikoisosaamisen keskittämisen, nostavat rikosten selvitysprosenttia ja nopeuttavat juttujen käsittelyä. Tehostamistoimilla kompensoidaan muun muassa rikostorjuntaan kohdistuvia henkilöstövähennyksiä siten, että rikostorjunnan tuloksellisuus säilyy edellisvuosien tasolla. Paikallistuntemus säilyy rikostutkinnassa ja päivittäisrikokset tutkitaan omalla alueella. Rikostorjunnassa sovelletaan tietojohtoista poliisitoimintaa analysoimalla ja hyödyntämällä laaja-alaisesti rikollisuutta koskevaa tietoa. Järjestäytynyttä rikollisuutta torjutaan tiiviillä yhteistyöllä tullin ja Rajavartiolaitoksen kanssa sekä toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä.

Rikostorjunta vastaa herkästi toimintaympäristön muuttuviin tarpeisiin ja kykenee estämään ennalta rikoksia, paljastamaan piilossa olevaa rikollisuutta sekä toteuttamaan rikosvastuuta.

  2009 2010 2011
Rikostorjunta toteutuma arvio tavoite
       
Tuottavuus      
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) 84 88 88
Taloudellisuus      
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa 264 232 281 542 286 899
Henkilötyövuodet 4 087 4 080 4 050
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa 321 716 309 996 310 079
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa 935 861 873
Palvelukyky ja laatu      
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään 50,4 50,0 50,0
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk 86 78 90
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään 38,9 39,0 38,0
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään 79,5 80,0 82,0
Päätettyjen talousrikosten tutkinta-aika, ka, vrk, enintään 295 270 295
Suoritteet      
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä 731 648 700 000 700 000
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä 343 921 360 000 355 000
Takaisin saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa 37,0 40,0 50,0
Päätettyjen talousrikosten määrä 1 516 1 900 1 900
Avoinna olevien talousrikosten määrä 2 145 2 100 2 500
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä 35 853 36 000 36 000
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä 784 800 800

Lupapalvelut

Poliisin oma palveluverkosto, sähköiset palvelut, liikkuvat palvelut sekä yhteispalvelu muodostavat yhdessä poliisin lupapalvelujen palvelukokonaisuuden. Uudet lupapalveluprosessit tukevat päätösten yhdenmukaisuutta sekä sujuvaa ja oikeudenmukaista päätöksentekoa. Lupapalveluiden toiminnan ja vaikuttavuuden mittaamista kehitetään edelleen. Palvelujen laatu pysyy hyvällä tasolla. Lupahallinnon henkilökunnan osaamisesta ja jaksamisesta huolehditaan suunnitelmallisesti. Erityisesti ampuma-aseturvallisuuden parantamista sekä laillista maahanmuuttoa varmistavia oleskelulupamenettelyitä tuetaan kehittämällä yhtenäisiä lupaprosesseja ja uudistamalla tietojärjestelmiä. Oleskelulupiin ryhdytään tallentamaan luvan haltijan sormenjäljet ja lisäksi henkilökorttien sormenjälkitallennukseen varaudutaan.

Vuonna 2011 myönnettyjen passien volyymi alkaa nousta, sillä vuoden 2006 passilain uudistuksessa passin voimassaoloaika muuttui kymmenestä vuodesta viiteen vuoteen. Toisaalta aselain muutoksen arvioidaan vähentävän myönnettyjen aselupien määrää ja ulkomaalaislain muutos siirtää työperäiseen maahanmuuttoon liittyvän päätöksenteon poliisilta Maahanmuuttovirastolle.

  2009 2010 2011
Lupapalvelut toteutuma arvio tavoite
       
Tuottavuus      
Tuottavuus (poliisin myöntämät luvat/htv) 1 297 1 323 1 423
Lupapalvelujen tuottotavoite, 1 000 euroa 41 460 39 854 40 344
Taloudellisuus      
Henkilötyövuodet1) 838 775 780
Lupapalvelujen kustannukset, 1 000 euroa 43 775 39 857 40 344
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin myöntämät luvat), euroa 40 39 36
Lupapalvelujen kustannusvastaavuus, % 95 100 100
Palvelukyky ja laatu      
Onnistuminen lupapalveluissa, arvosana 4—10 -2) 8,15 8,20
Suoritteet      
Poliisin myöntämät luvat yhteensä, kpl 1 086 761 1 025 000 1 110 000
— Passit 427 580 400 000 500 000
— Henkilökortit 77 666 60 000 60 000
— Ajoluvat 366 952 350 000 350 000
— Aseluvat 71 515 70 000 60 000
— Ulkomaalaisluvat 60 460 60 000 55 000
— Muut luvat 82 588 85 000 85 000

1) Laskenta- ja kirjaamiskäytäntöjen muutoksen vuoksi v. 2009 luvut eivät ole vertailukelpoisia vuosien 2010 ja 2011 lukujen kanssa.

2) Julkisten palvelujen laatubarometria ei toteutettu vuonna 2009. Vuoden 2008 toteutuma oli 8,15.

Poliisikoulutus

Poliisikoulutuksen tavoitteena on vastata poliisin henkilöstötarpeeseen. Valmistuneiden poliisien sijoittumista poliisivirkoihin edistetään.

  2009 2010 2011
Poliisikoulutus toteutuma arvio tavoite
       
Tuottavuus      
Tuottavuus (poliisiksi valmistuvien määrä/koulutuksen htv:t) 1,45 1,25 1,15
Kokonaistyövuodet/poliisiksi valmistuvien määrä 0,66 0,81 0,70
Taloudellisuus      
Poliisikoulutuksen kokonaiskustannukset, 1 000 euroa 26 883 26 150 25 000
Henkilötyövuodet 215 219 218
Perustutkintokoulutuksen koulutuspäivän hinta, enintään, euroa 207 158 158
Poliisipäällystötutkinnon koulutuspäivän hinta, enintään, euroa 250 259 259
Palvelukyky ja laatu      
Perustutkintokoulutuksen läpäisyprosentti 96,5 97,5 97,5
Suoritteet      
Perustutkintokoulutukseen hakijoiden määrä, hlöä 2 014 2 200 2 000
Perustutkintokoulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä 248 365 312
Perustutkintokoulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä 335 271 173

Henkiset voimavarat

Poliisin henkilöstötarpeesta tehty pitkän aikavälin suunnitelma on päivitetty ja raportissa määriteltyjen toiminnallisten tavoitteiden toimeenpano on aloitettu. Poliisin hallintorakenneuudistuksen tavoitteiden toteutus on varmistettu toimivalla ja kevyellä johtamisrakenteella ja hyvällä muutosjohtamisella.

  2009 2010 2011
Henkiset voimavarat toteutuma1) arvio tavoite2)
       
Henkilötyövuodet3) 10 703 10 679 10 722
Tehdyn työajan osuus säännöllisestä vuosityöajasta, % 73,6 74,0 74,0
Naisia, %-osuus 27,3 27,6 27,6
Poliisimiehet, htv 7 778 7 826 7 707
Naisia, %-osuus 12,8 12,2 13,0
Opiskelijat, htv4) 340 252 390
Naisia, %-osuus 25,0 25,0 25,0
Muu henkilöstö, htv 2 585 2 602 2 625
Naisia, %-osuus 71,2 71,0 71,0
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla 7,3 7,5 7,7

1) Lähde PolStat, rajauksena poliisimomentti, henkilötyövuodet, mukana kaikki.

2) Henkilöstötavoitteissa huomioitu työllistämispaketin lisävaikutus sekä Poliisi 2020 -raportissa esitetyt linjaukset.

3) Kokonaishenkilötyövuosimäärässä on huomioitu myös tukitoimintoihin, konsernipalveluihin ja muihin tehtäviin käytettävät henkilötyövuodet, yhteensä 1 053 htv vuonna 2011.

4) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
budjetoitu
2011
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 712 301 732 902 730 588
Bruttotulot 51 532 44 769 43 535
Nettomenot 660 769 688 133 687 053
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 33 702    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 37 475    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
budjetoitu
2011
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot 46 635 44 025 42 535
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 49 567  44 025 42 535
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -2 932 - -
Kustannusvastaavuus, % 94 100 100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palvelukeskuksen tuottavuusvähennys -628
Tuottavuustoimet -1 121
Toimitilat 2 377
Kihlakuntahallinnon purkaminen 1 344
Määrärahatason muutos -5 000
Turva-aserekisterihankkeen loppuunvienti -900
Siirto momentilta 28.40.01 (3 htv) 70
Siirto momentilta 25.40.01 (5 htv) 197
Siirto momentilta 22.02.01 (1 htv) 45
Siirto momentilta 28.40.01 50
Siirto momentille 26.20.01 -150
Vuoden 2010 III LTA:sta johtuva muutos (siirto momentilta 25.40.01 (1 htv)) 32
Osuus UMA:n ylläpidon menoista siirtona momentille 26.40.01 -115
Palkkausten tarkistukset 6 481
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 2 320
Työttömien poliisien työllistäminen -3 000
Talousrikostutkinta -1 000
Hämeenlinnan poliisitalon rakentaminen 1 400
Venäläisten sotavankien hautojen hoidon siirto momentille 28.40.01 -30
Talousrikostorjunta 2 000
Terrorismin torjunta 850
Tasokorotus 2 027
Yhteensä 7 249

Täydentävän esityksen (HE 228/2010 vp) selvitysosa:Vähennys talousarvioesityksen 685 608 000 euroon nähden on 55 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 45 000 euroa liikkuvan poliisin turvallisuusyksikön käyttöön yhtä henkilötyövuotta vastaavien palkkausmenojen siirtona momentilta 22.02.01 ja 50 000 euroa aluehallintovirastojen poliisin vastuualueiden henkilöstön työterveyshuolto- ja työpaikkaruokailujärjestelyihin siirtona momentilta 28.40.01 sekä vähennyksenä 150 000 euroa siirtona momentille 26.20.01 liittyen poliisin osuuden kasvamiseen UMA-järjestelmän ylläpitokustannusten maksamisessa.

Valtiovarainvaliokunta:

Momentille esitetään 685 553 000 euron määrärahaa, joka on 2,58 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2010.

Talousrikostorjuntaan, joka sisältää myös harmaan talouden vähentämisen, esitetään kohdennettavaksi 2 miljoonan euron lisärahoitus. Talousarvioesityksessä vahvistetaan myös muiden talousrikoksia käsittelevien viranomaisten, kuten syyttäjälaitoksen, tuomioistuinten ja ulosoton, resursseja. Määrärahalisäykset ovat valiokunnan edellisen talousarviomietinnön (VaVM 45/2009 vp) linjausten mukaisia.

Valiokunta pitää myös tarpeellisena suojelupoliisille esitettyä 850 000 euron lisämäärärahaa kansallisen terrorismin torjunnan strategian täytäntöönpanoon. Määräraha mahdollistaa vuonna 2010 käynnistetyn yhdysmiestoiminnan jatkumisen Suomen edustustoissa.

Poliisiasiaintietojärjestelmän kokonaisuudistuksen (Vitja-hanke) jatkamiseen on kohdennettu 2 miljoonan euron määräraha. Uusi toiminnan tuottavuutta parantava järjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2013. Kokonaisuudistuksen yhteydessä toteutetaan vuoden 2011 kesäkuun loppuun mennessä mm. ase- ja turvallisuusalan valvontarekisterit.

Poliisin taloudellinen tilanne on kokonaisuudessaan tiukka, ja operatiiviseen toimintaan käytettävissä olevaa määrärahaa vähentävät mm. edellä mainitun Vitja-hankkeen lisäksi muut mittavat tietojärjestelmähankkeet (Kieku, Biometria, Brum), tietohallinnon palvelumaksut ja toimitilahankkeet. Kiinteistöjen kustannuspaineita lisää erityisesti käytössä olevien homevaurioisten tilojen suuri määrä. Myös lupapalvelujen kehittämishankkeet vaativat suurehkoja investointeja, joita ei ole mahdollista rahoittaa kokonaisuudessaan olemassa olevalla määrärahakehyksellä. Operatiivista toimintaa vaikeuttaa lisäksi siirtyvän erän pieneminen noin 20 miljoonalla eurolla vuoteen 2010 verrattuna.

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan taloudelliseen tilanteeseen pyritään hakemaan aktiivisesti säästökohteita esimerkiksi priorisoimalla tietojärjestelmähankkeita ja etsimällä niihin ulkopuolista rahoitusta EU:n rahastoista. Jos rahoitusta ei kuitenkaan saada, hankkeita joko lykätään tai ne toteutetaan huomattavasti suppeampana kuin on suunniteltu.

Valiokunta nostaa lisäksi esiin uudessa aselaissa määritellyn ns. ampuma-asekouluttajajärjestelmän (HE 106/2009 vp). Poliisin järjestämäksi määrätty kouluttajakoulutus on määritelty luonteeltaan maksuttomaksi viranomaistoiminnaksi. Valiokunta toteaa, että uuden järjestelmän luomisesta aiheutuu poliisille kustannuksia, joita ei ole huomioitu talousarvioesityksessä. Huomioon ei ole otettu myöskään vuoden 2011 alussa voimaan tulevasta lähisuhdeväkivallan torjumista tukevasta lainsäädännöstä poliisille aiheutuvia rikostutkintamenoja, jotka johtuvat alaikäiseen, läheiseen ja työntekijään hänen työtehtäviensä vuoksi kohdistuvien lievien pahoinpitelyjen siirtymisestä virallisen syytteen alaisiksi (HE 78/2010 vp).

Poliisien määrä.

Poliisimiesten työllisyystilanne on parantunut vuosina 2009 ja 2010 myönnetyllä lisärahoituksella. Poliisien kokonaismäärä oli ennen työllistämistoimia 7 500 henkilötyövuotta ja vuonna 2011 sen arvioidaan olevan 7 718 henkilötyövuotta.

Vuoden 2010 neljännessä lisätalousarviossa työttömien poliisien työllistämiseen osoitetulla 3 miljoonan euron määrärahalla helpotetaan henkilöstön vähentämistä kehystasolle työllisyystilannetta huonontamatta. Vuoden 2011 eläke- ja muu poistuma on noin 180 henkilötyövuotta suurempi kuin valmistuvien poliisimiesten määrä. Lisämäärärahalla virkasuhteita voidaan tarpeellisin osin jatkaa vuoden 2011 aikana siten, että työttömien poliisien määrän arvioidaan vähenevän noin pariinkymmeneen ja tilanne saadaan tasapainotettua. Epävarmuutta valiokunnalle esitettyyn laskelmaan tuo se, että yhä useampi poliisihallinnon virkamies haluaa jatkaa palvelustaan aiempaa pidempään, mikä sinänsä on myönteistä.

Poliisin toimintamenojen rahoitus on kuluvalla kehyskaudella laskeva johtuen pääosin asetetuista valtion tuottavuusohjelman vähennystavoitteista. Vuoteen 2015 mennessä poliisitoiminnoilta edellytetään vielä 670 henkilötyövuoden vähennystä. Tuottavuusohjelman vaatimia henkilöstön vähennyksiä on tähän saakka pystytty tekemään organisaation ja prosessien muutosten kautta. Poliisin varsinaiseen toimintaan suunnattujen varojen pienentyessä ja mittavan tuottavuustavoitteen myötä on kuitenkin vakavasti uhattuna myös poliisimiesten määrä, mitä ei voida pitää hyväksyttävänä. Tässä yhteydessä on myös huomioitava Poliisi 2020 -raportin keskeinen viesti, jonka mukaan poliisimiesten määrää tulisi päinvastoin lisätä hallitusti vuoteen 2020 mennessä.

Valiokunta korostaa, että määrärahojen pitää olla oikeassa suhteessa pitkäjänteiseen resurssipolitiikkaan ja tuottavuusohjelman vähennystavoitteet tulee saavuttaa yleistä järjestystä ja turvallisuutta heikentämättä, tarvittaessa asetettuja vähennystavoitteita tulee myös voida tarkistaa.

Keskusrikospoliisin ja liikkuvan poliisin toimitilahanke.

Keskusrikospoliisin Vantaan toimitalo on rakennusteknisesti hyvässä kunnossa. Rakennus on kuitenkin alkujaan suunniteltu 400 henkilön työtilaksi, mutta siellä työskentelee yli 500 henkilöä. Hyväksytty kaavamuutos mahdollistaa lisärakentamisen käytössä olevan toimitalon viereen. Lisärakennukseen voisivat sijoittua keskusrikospoliisin lisäksi erityisesti liikkuva poliisi ja mahdollisesti myös Poliisihallitus, Tullin rikostorjunta sekä Poliisin tekniikkakeskuksen tilat pääkaupunkiseudulta. Valiokunta pitää tärkeänä toimitilojen suunnittelun aloittamista ja toteaa, että yhteiskäyttöön suunniteltujen tilojen avulla saavutetaan kustannustehokkuutta mm. työprosesseja tehostamalla.

Valiokunta lisää momentille 1 500 000 euroa uuden aselain ja lähisuhdeväkivallan torjumista tukevan lainsäädännön aiheuttamiin lisätarpeisiin sekä poliisin operatiiviseen toimintaan.


2011 talousarvio 687 053 000
2010 IV lisätalousarvio 4 000 000
2010 III lisätalousarvio 4 329 000
2010 talousarvio 679 804 000
2009 tilinpäätös 664 541 680

20. Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 3 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) poliisin vastuulla olevien maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamiskuljetuksista

2) turvapaikanhakijoiden tulkkaus- ja käännöspalveluista

3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin

4) turvapaikanhakijoiden identiteetin ja kansalaisuuden varmistamisesta sekä iänmäärityksen ja kielitestien tekemisestä aiheutuviin kuluihin

5) turvapaikkatutkinnan valmiusryhmän käytöstä aiheutuneiden matka- ja majoituskustannusten korvaamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Maasta poistamiskuljetukset 2 200 000
Tulkkaus- ja käännöspalvelut 800 000
Noutokuljetukset 150 000
Henkilöllisyyden selvittäminen 100 000
Valmiusryhmän käyttö 250 000
Yhteensä 3 500 000


2011 talousarvio 3 500 000
2010 IV lisätalousarvio 1 500 000
2010 talousarvio 2 500 000
2009 tilinpäätös 3 288 685