Talousarvioesitys 2011
40. Rangaistusten täytäntöönpano
Selvitysosa:Vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanossa huolehditaan täytäntöönpanon varmuudesta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Rangaistusten täytäntöönpanon vaikuttavuustavoitteena on lisätä rangaistusta suorittavan edellytyksiä rikoksettomaan elämäntapaan.
Kuluvan vuosikymmenen alkupuoliskon jatkunut vankimäärän kasvu on pysähtynyt ja vankien määrä on vuoden 2005 jälkeen vähentynyt. Vankiluvun arvioidaan vähenevän edelleen vuonna 2011. Yhdyskuntaseuraamusten määrän arvioidaan kasvavan.
Toiminnan laajuus | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Vankeja keskimäärin | 3 492 | 3 450 | 3 380 |
Vapaudesta vankilaan tulleet | 7 059 | 6 800 | 6 700 |
Yhdyskuntaseuraamuksia suorittavia keskimäärin | 4 308 | 4 300 | 4 350 |
Täytäntöönpantaviksi tulevia yhdyskuntaseuraamuksia | 4 945 | 5 000 | 5 050 |
Seuraamuksiin liittyvät asiantuntijalausunnot | 8 082 | 8 100 | 8 600 |
Tavoitteena on, että valvotussa koevapaudessa on päivittäin keskimäärin 150 vankeusvankia.
Hallitun vapauttamisen parantamiseksi perustetaan vapauttamisyksiköitä. Alustavana tavoitteena on, että vapauttamisyksiköitä olisi vuoden 2011 lopussa kolme.
Vuoden 2011 alusta otetaan käyttöön uusi yhdyskuntaseuraamus, valvontarangaistus. Sen oletetaan vähentävän päivittäistä vankilukua noin 130:llä. Rangaistusmuoto saavuttaa kuitenkin täyden laajuutensa aikaisintaan vuonna 2012.
Laki nuoren rikoksesta epäillyn tilanteen selvittämisestä tulee voimaan 1.10.2010, josta alkaen Rikosseuraamuslaitos vastaa henkilötutkinnat korvaavien seuraamusselvitysten laatimisesta myös alle 18-vuotiaista nuorista. Asiantuntijalausuntojen määrä kasvaa uudistuksen johdosta noin 700:lla vuodessa.
Yhdyskuntaseuraamuksia koskevan lainsäädännön kokonaisuudistuksesta valmistuu oikeusministeriön asettaman toimikunnan mietintö vuoden 2011 lopussa.
Rangaistusten täytäntöönpanon nykyisten asiakastietojärjestelmien elinkaaren päättyminen muutaman vuoden kuluttua aiheuttaa merkittävän riskin täytäntöönpanon luotettavuudelle. Järjestelmän uudistamisesta ja sen rahoittamisesta tehdään suunnitelma.
Tietoja henkilöstöstä | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Rangaistusten täytäntöönpano | |||
Henkilöstömäärä, htv | 3 050 | 2 994 | 2 902 |
Keski-ikä | 44,2 | 43,0 | 43,0 |
Naisten osuus, % | 42,0 | 42,0 | 43,0 |
Sairauspoissaolot, kalenteripäivää/htv1) | 21,1 | - | 19,0 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 14,9 | 14,9 | 14,9 |
1) Jaksotyötä tekevien sairauspoissaoloja seurataan kalenteripäivinä.
Tuottavuusohjelman mukainen Rikosseuraamuslaitoksen säästövelvoite on 80 henkilötyövuotta vuonna 2011.
01. Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 219 499 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Rikosseuraamuslaitoksen ja Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksen toimintamenojen maksamiseen.
Määrärahasta saa käyttää Rikosseuraamuslaitoksen toiminnallisista tarpeista aiheutuvien henkilökunnan asuntojen vuokraosuuksien alentamiseen enintään 2 000 000 euroa.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä oikeusministeriö on asettanut vuodelle 2011 alustavasti seuraavat tavoitteet:
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Toiminnalliset tavoitteet | |||
---|---|---|---|
Laitosten säilytysvarmuus, % | 99,2 | 99,3 | 99,2 |
Vankeusvangeista avolaitoksissa keskimäärin päivässä, % | 32 | 33 | 33 |
Vankeusvangeista toiminnoissa keskimäärin päivässä, % | 60 | 60 | 60 |
Rangaistusajan suunnitelmat tehty, % aloittaneista rangaistusvangeista | 71 | 70 | 71 |
Rangaistusajan suunnitelmat tehty, % toimeenpanossa olevista yhdyskuntaseuraamuksista | 84 | 85 | 85 |
Valvotun koevapauden loppuun suorittaneet, % aloitetuista | 85 | 85 | 83 |
Yhdyskuntapalvelun loppuun suorittaneet, % aloitetuista | 82 | 83 | 83 |
Tuottavuus | |||
Vangit, keskimäärin päivässä/htv | 1,32 | 1,33 | 1,34 |
Yhdyskuntaseuraamuksia toimeenpanossa, keskimäärin päivässä/ htv | 21,0 | 17,0 | 20,0 |
Seuraamuksiin liittyvät asiantuntijalausunnot vuodessa/ htv | 180 | - | 200 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenot (netto) / vanki | 53 295 | 55 300 | 56 600 |
Toimintamenot (netto) / yhdyskuntaseuraamusta suorittava | 3 683 | 3 700 | 3 500 |
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Rangaistusten täytäntöönpano | 183 307 000 |
Täytäntöönpanon ohjaus, kehittäminen ja hallinto | 7 900 000 |
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus | 3 200 000 |
Terveydenhuoltoyksikkö | 15 200 000 |
Ostopalvelut palvelukeskuksilta | 9 892 000 |
Yhteensä | 219 499 000 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 budjetoitu |
2011 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 227 921 | 234 259 | 232 899 |
Bruttotulot | 15 580 | 14 400 | 13 400 |
Nettomenot | 212 341 | 219 859 | 219 499 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 534 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 833 |
Rikosseuraamuslaitoksen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)1) | |||
2009 toteutuma |
2010 budjetoitu |
2011 varsinainen talousarvio |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 10 631 | 10 279 | 9 653 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 10 632 | 10 661 | 10 461 |
— osuus yhteiskustannuksista | 7 540 | 8 246 | 7 414 |
Kustannukset yhteensä | 18 172 | 18 907 | 17 875 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -7 541 | -8 628 | -8 222 |
Kustannusvastaavuus, % | 59 | 54 | 54 |
1) Ei sisällä ateriakorvauksia ja palvelussuhdeasunnoista saatavia vuokratuloja.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset (missä kertaluonteista vähennystä 3 000 euroa) | 1 625 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 593 |
Vuoden 2010 kertaluonteinen vähennys palkkojen tarkistuksista | 7 |
Tuottavuustoimet (missä uusi tuottavuusohjelma -47 000 euroa ja tuottavuusmääräraha 18 000 euroa) | -1 682 |
Vankimäärän alenemisen vaikutus muuttuviin kustannuksiin | -735 |
Henkilöstöpoliittisten toimenpiteiden kertamenon poisto | -250 |
Toimitilakustannukset ja kunnossapitotyöt | 1 600 |
Oikeushallinnon tietotekniikkakeskuksen palvelumaksujen oikaisu, siirto momentille 25.01.03 | -10 |
Oikeusrekisterikeskuksen tietojärjestelmämuutokset, siirto momentille 25.01.03 | -100 |
Siirto momentille 26.10.01 (-5 htv) | -197 |
Vuoden 2010 III LTA:sta johtuva muutos (siirto momentille 26.10.01 (-1 htv)) | -32 |
Siirto momentille 25.10.03 (-2 htv), Etelä-Karjalan käräjäoikeuteen 1.4.2010 lukien | -74 |
Siirto momentille 32.01.02 (-1 htv) | -36 |
Muu muutos yhteensä | -6 |
Yhteensä | 703 |
Vankimäärä on tänä vuonna edelleen jonkin verran alentunut, ja tämän suuntauksen arvioidaan jatkuvan myös ensi vuonna. Toiminnan painopistettä siirretään edelleen suljetuista laitoksista avolaitoksiin ja laitosseuraamuksista yhdyskuntaseuraamuksiin. Ensi vuonna on tarkoitus ottaa käyttöön myös uusi valvontarangaistus, jossa lyhyt vankeustuomio suoritetaan sähköisessä valvonnassa, esimerkiksi jalkaan kiinnitetyn seurantalaitteen avulla.
Vankiloiden vuokramenoihin ja pienimuotoisiin korjaushankkeisiin esitetään noin 1 milj. euron lisäystä, mutta toimitila- ja tietotekniikkamenojen kasvu kiristää lähivuosina talousnäkymiä.
Valiokunta kiinnittää huomiota vankeinhoidon henkilökunnan jaksamiseen. Saadun selvityksen mukaan Rikosseuraamuslaitoksen sairauspoissaoloja oli 14,9 työpäivää/htv vuonna 2009, kun valtionhallinnon yleinen taso oli 8,6 työpäivää/htv. Erot johtuvat suurelta osin työn sisältöön liittyvistä tekijöistä. Valiokunta pitää tärkeänä, että sairauspoissaolojen vähentämiseen etsitään uusia keinoja ja että varhaisen puuttumisen malli otetaan käyttöön kaikissa laitoksissa ja toimipisteissä.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että seuraavassa kehyspäätöksessä on otettava huomioon Rikosseuraamuslaitoksen asiakastietojärjestelmän uusimistarve. Nykyinen järjestelmä tulee elinkaarensa päähän viimeistään vuonna 2016, ja järjestelmien vanheneminen aiheuttaa merkittävän riskin täytäntöönpanon luotettavuudelle. Valiokunta toteaa, että nykyisen kehyspäätöksen puitteissa ei ole myöskään mahdollisuutta kaikkien ns. paljusellien poistamiseen.
2011 talousarvio | 219 499 000 |
2010 IV lisätalousarvio | — |
2010 III lisätalousarvio | 1 063 000 |
2010 talousarvio | 218 796 000 |
2009 tilinpäätös | 213 640 000 |
74. Avolaitostyöt (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 6 025 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maanrakennustöihin. Määrärahasta saa käyttää enintään 1 700 000 euroa työsiirtolatöihin kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteissa sekä Finavia Oyj:n Helsinki—Malmin lentokentän työkohteessa. Työkohteet ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita tai niihin voidaan liittää kuntouttavaa toimintaa, jonka kustannuksiin asianomainen yhteisö osallistuu.
Selvitysosa:Tavoitteena on työllistää työsiirtolatyyppisissä avolaitoksissa keskimäärin 175 avolaitosvankia. Avolaitosten majoituskapasiteettia käytetään myös ko. laitoksiin sijoitettavien arviolta keskimäärin 40 laitoksen ulkopuolella siviilityössä tai opiskelemassa käyvän vangin majoittamiseen. Työllistämis- ja ylläpitomenot ovat noin 32 000 euroa vankia kohti vuodessa.
2011 talousarvio | 6 025 000 |
2010 talousarvio | 6 025 000 |
2009 tilinpäätös | 6 025 000 |