Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2010

29. OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Opetusministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan vuonna 2010 myöntöpäätösten perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.

Selvitysosa:

Hallinnonalan toimintaympäristö

Maailmantalouden suhdanteet vaikuttavat vahvasti Suomeen. Osaamisen, hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn varmistaminen yli taloudellisen taantuman edellyttää panostamista koulutukseen tutkimukseen, luovuuteen, kulttuuriin ja innovaatiotoimintaan. Taloudellisesta taantumasta johtuva työttömyyden, erityisesti nuorisotyöttömyyden voimakas kasvu on erityinen haaste koulutus- ja nuorisopolitiikalle. Ministeriö on laatinut vuoteen 2020 ulottuvan toimintastrategian, joka pyrkii osaltaan vastaamaan toimintaympäristön haasteisiin.

Esiopetusikäisten määrä kasvaa ja peruskouluikäisten määrä vähenee. Lukioon ja ammatilliseen peruskoulutukseen siirtyvän ikäluokan koko pysyy vielä vuonna 2010 nykytasolla. Korkea-asteelle siirtyvien ikäluokassa ei myöskään tapahdu muutoksia. Maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten osuudet kasvavat kaikilla koulutusasteilla. Aikuiskoulutuksen kysyntä kasvaa.

Luovan työn, toiminnan ja tuotannon sekä kulttuurisisältöjen digitaalisen käytön merkitys kasvaa tietoyhteiskuntakehityksen myötä. Yhteiskunnan edelleen moninaistuessa ja eriytyessä osaryhmiin nousee haasteeksi yhteisöllisyyttä myönteisesti edistävän kansalaistoiminnan vahvistaminen. Alueiden erilaistuminen on haaste tasa-arvoisten palveluiden ylläpitämiseksi maanlaajuisesti.

Valtion aluehallinto uudistuu vuoden 2010 alusta. Opetusministeriön hallinnonalan alueellisia tehtäviä hoidetaan sekä aluehallintovirastoissa että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa. Heikentyvä kuntatalous edellyttää kuntarakenteen ja kuntien palvelurakenteiden uudistamisen jatkamista. Esi- ja perusopetuksen, yleisten kirjastojen, yleisen kulttuuritoimen ja asukaskohtaisen taiteen perusopetuksen valtionosuusperusteet siirretään kuntien valtionosuuslakiin. Opetusministeriö asettaa edelleen toimialojen politiikkalinjaukset, toiminnalliset tavoitteet ja kehittämistavoitteet vaikka valtionosuudet yhdistetään valtionvarainministeriön pääluokkaan. Valtionavustukset jäävät sektoriministeriöiden budjettiin ja hallintoon.

Hallinnonalan yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Koulutus- ja tiedepolitiikka

Korkea sivistystaso sekä laadukas ja maksuton koulutus ovat suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusta. Tasapuoliset mahdollisuudet laadukkaaseen koulutukseen varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen on turvattava koko maassa. Tavoitteena on väestön koulutus- ja osaamistason kohottaminen siten, että koulutustaso lähestyy maailman kärkeä. Aikuiskoulutusta tehostamalla voidaan pidentää työuria ja myöhentää eläkkeelle siirtymistä.

Opetuksen ja tutkintojen korkea laatu on koulutuksen vaikuttavuuden, tehokkuuden ja tuottavuuden edellytys. Koulutuksen laadun jatkuvaan kohottamiseen ja laadun varmistukseen kiinnitetään huomiota kaikilla koulutusasteilla. Erityisenä painopisteenä on perusopetuksen ja korkeakoulutuksen sekä tutkimuksen laadun kehittäminen.

Tavoitteena on, että

  • perusopetuksen oppimistulokset ovat parhaiden joukossa kansainvälisissä vertailuissa
  • suurten opetusryhmien määrä perusopetuksessa vähenee
  • korkeakoulujen opiskelija-opettajasuhde paranee ja
  • tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus vahvistuu.
Korkeakoulujen opiskelija (FTE)1)-opettajasuhde
  2006 2007 2008
arvio
2009
arvio
2010
arvio
           
Ammattikorkeakoulut 16,7 16,5 16,6 16,6 16,5
Yliopistot 8,7 8,8 8,8 8,6 8,5

1) Kokoaikaiseksi (Full Time Equivalent) muutettu laskennallinen opiskelijamäärä, yliopistoissa opetus- ja tutkimushenkilökunta (pl. laskennallinen tuntiopetus ja tutkijakoulupaikat)

Tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus
  2006 2007 2009
arvio
2010
arvio
         
T&K-menojen BKT-osuus (%) 3,45 3,47 3,5 3,6
Tutkimushenkilöstön osuus työllisistä (%) 2,4 2,4 2,4 2,4
Tieteelliset julkaisut miljoonaa asukasta kohden (kpl) 1 600 1 600 1 800 1 800

Osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi tehostetaan toimia koulutuksesta valmistumisen nopeuttamiseksi, koulutuksen työelämävastaavuuden vahvistamiseksi ja ilman ammatillista koulutusta jäävien osuuden vähentämiseksi. Jatketaan ammatillisen koulutuksen palvelukyvyn vahvistamista kokoamalla järjestäjäverkkoa ammattiopistostrategian mukaisesti. Ennakointia kehitetään. Käynnistetään aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen mukaiset toimenpiteet. Maahanmuuttajien koulutukseen kohdennetaan lisävoimavaroja. Opintotuki edistää tasa-arvoisia koulutusmahdollisuuksia, päätoimisen opiskelun edellytyksiä ja osaavan työvoiman saatavuutta.

Tavoitteena on, että

  • perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta välittömästi jatko-opintoihin siirtyvien osuus nousee
  • tutkinnon suorittamiseen käytetty aika lyhenee ja koulutuksen läpäisy paranee
  • korkeakoulututkinnon suorittamisikä laskee
  • tutkinnon suorittaneiden työllistyminen paranee ja
  • vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä on vähintään 60 % vuonna 2012.
Perusopetuksen suorittaneiden välitön sijoittuminen koulutukseen (%)1)
  2005 2006 2007 2009
arvio
2010
arvio
           
Ammatilliseen koulutukseen sijoittuneet 40,7 41,9 43,4 44,5 45,0
— perustutkintoon johtava koulutus 39,4 40,1 40,7 42,0 42,0
— valmistavat koulutukset2) 1,3 1,8 2,7 2,5 3,0
Lukiokoulutukseen sijoittuneet 53,3 51,1 50,8 50,5 50,5
Perusopetuksen lisäopetukseen sijoittuneet 3,0 2,5 2,5 3,0 3,0
— peruskouluissa 2,5 2,0 2,0 2,5 2,5
— kansanopistoissa 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
Tutkintoon johtavat koulutukset yhteensä 92,7 91,2 91,5 92,5 92,5
Lisäopetus ja valmistavat koulutukset yhteensä 4,3 4,3 5,2 5,5 5,5
Yhteensä 96,9 95,5 96,7 98,0 98,0

1) Lähde: Tilastokeskus. Ammatilliseen koulutukseen valmistavia koulutuksia koskeva luku on vuoden 2005 osalta arvio. Kansanopistoissa järjestettävää perusopetuksen lisäopetusta koskevat luvut ovat arvioita sekä vuodelta 2005 että 2006.

2) Sisältää vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen, talouskouluopetuksen sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan kokeilukoulutuksen (ammattistartin).

Tutkinnon suorittaneiden työllistyminen ja jatko-opintoihin sijoittuminen (%)1)
  2005 2006 2007 2009
arvio
2010
arvio
           
Ylioppilastutkinto 80,9 71,4   82,0  
työllistyneet2) 42,1 42,5   42,0  
jatko-opintoihin siirtyneet 38,8 29,9   40,0  
Ammatillinen perustutkinto 75,5 76,7   77,5 77,5
työllistyneet 66,3 67,5   68,5 68,5
jatko-opintoihin siirtyneet 9,2 9,2   9,0 9,0
Ammatti- tai erikoisammattitutkinto 86,6 87,0   89,0 89,0
työllistyneet 83,5 83,6   85,5 85,5
jatko-opintoihin siirtyneet 3,1 3,4   3,5 3,5
Ammattikorkeakoulututkinto 88,7 89,3   90,3 90,3
työllistyneet 85,2 86,1   86,5 86,5
jatko-opintoihin siirtyneet 3,5 3,7   3,8 3,8
Yliopistotutkinto 87,5 89,7   90,0 91,0
työllistyneet 84,2 84,7   85,0 86,0
jatko-opintoihin siirtyneet 4,3 5,0   5,0 5,0
Tohtorintutkinto          
työllistyneet 83,4 80,5   81,0 82,0

1) Lähde: Tilastokeskus. Kuvaa työllistymisen ja jatko-opintoihin sijoittumisen tilannetta vuoden lopussa. Tarkastelussa ovat kyseisen vuoden heinäkuun loppuun mennessä ja kolmen edeltävän vuoden aikana suoritetut tutkinnot.

2) Joista työllisiä opiskelijoita oli vuonna 2005 57,3 % ja 2006 30,5 %.

Korkeakoulututkinnon suorittaneiden keski-ikä (mediaani)1)
  2005 2006 2007 2009
arvio
2010
arvio
           
Ammattikorkeakoulututkinto 25,1 25,2 25,1 24,9 24,8
Ylempi korkeakoulututkinto 27,3 27,4 27,5 27,1 27,0

1) Lähde: Tilastokeskus. Ammattikorkeakoulujen osalta nuorten koulutus.

Koulutuksen läpäisy1)
  2006 2007 2008 arvio 2009 arvio 2010
arvio
           
Lukio 88,0 88,0 88,0 88,5 89,0
Ammatillinen peruskoulutus2) 69,5 69,5 69,5 70,0 70,5
Ammattikorkeakoulu3) 65,2 64,7 64,8 65,0 67,0
Yliopisto 64,7 64,9 65,0 66,0 68,0

1) Tutkinnon suorittaneiden osuus tutkinnon suorittaneiden ja keskeyttäneiden yhteismäärästä lukuvuoden aikana. Lähde: Tilastokeskus

2) Opetussuunnitelmaperusteinen, oppilaitosmuotoinen koulutus

3) Nuorten koulutus

Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja kehitetään edelleen duaalimallin pohjalta, joka perustuu toisistaan poikkeaviin tutkintoihin ja tehtäviin. Tavoitteena on kansainvälisen huippuosaamisen lisääminen sekä osaamistasoltaan vahvemmat ja vaikuttavammat korkeakouluyksiköt. Yliopistojen rakenteita kehitetään ja niiden taloudellista ja hallinnollista autonomiaa vahvistetaan.

Tavoitteena on, että

  • opetuksen ja tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus vahvistuvat
  • korkeakoulujen opetus- ja tutkimushenkilöstön sekä opiskelijoiden kansainvälinen liikkuvuus lisääntyy ja
  • korkeakoulujen tuloksellisuus paranee.
Korkeakoulujen toiminnan tuloksellisuus ja opiskelijoiden liikkuvuus
  2006 2007 2008 2009
arvio
20101)
arvio
           
Tutkinnot/ opettajat (amk) 3,30 3,30 3,46 3,46 3,50
Tieteelliset julkaisut/ opetus- ja tutkimushenkilökunta (yo) 1,85 1,89 .. 1,97 2,40
Tohtorintutkinnot/ professorit (yo) 0,62 0,67 0,67 0,69 0,70
Ylemmät kk-tutkinnot/ opetus- ja tutkimushenkilökunta2) 0,95 1,02 1,64 1,02 1,02
Ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat (yo, amk) 9 978 11 188 .. 13 400 17 180
Vaihto-opiskelijat (l+s, yli 3kk, yo ja amk) 16 536 16 436 17 272 17 600 19 936

1) Vuoden 2010 luvut ovat kansainvälistymisen osalta vuosien 2010—2012 keskimääräisiä tavoitteita ja tunnuslukujen osalta tavoitetila vuoteen 2012.

2) Ylemmissä korkeakoulututkintojen määrän merkittävä kasvu vuonna 2008 selittyy tutkintorakenneuudistuksen siirtymäajan päättymisellä.

Pätevän ja osaavan opetushenkilöstön saatavuus tulee varmistaa. Tässä tarkoituksessa huolehditaan opettajankoulutuksen riittävyydestä ja parannetaan opettajien työolosuhteita. Samoin parannetaan opettajien mahdollisuuksia jatkuvaan osaamisen kehittämiseen. Otetaan käyttöön koulutuksen järjestäjien täydennyskoulutusvelvoite.

Tavoitteena on, että

  • opettajien kelpoisuustilanne paranee ja
  • halukkuus hakeutua opettajankoulutukseen säilyy niin, että hakijoita luokanopettajakoulutukseen on vuosittain vähintään 5 000.
Opettajien kelpoisuus1)
  2005
toteutuma
2008
arvio
2009
tavoite
2010
arvio
         
Yleissiv. koulutuksen opettajista kelpoisia, % 88 88 89 90
Amm. peruskoulutuksen opettajista kelpoisia % 76 77 78 79

1) Päätoimiset opettajat

Asetettujen tavoitteiden toteutumista arvioidaan myös sukupuolen mukaan.

Opetustoimen henkilöstön osallistuminen täydennyskoulutukseen
  20081)
toteutuma
2009
arvio
2010
arvio
       
Perusopetus ja lukiokoulutus 21 550 21 000 33 700
Ammatillinen ja ammatillinen aikuiskoulutus 4 540 4 500 5 900
Vapaa sivistystyö 680 640 900

1) Opetushallitus + lääninhallitukset

Opiskelijat ja tutkinnot
  2005 2006 2007 2008 2009
arvio
2010
arvio
             
Esiopetus            
— opiskelijamäärä 57 940 57 930 57 510 56 650 57 800 58 000
Perusopetus            
— uudet opiskelijat 57 550 58 000 57 650 57 030 56 700 56 500
— päättötodistuksen saaneet 63 760 65 790 65 570 66 810 65 700 65 000
— opiskelijamäärä 578 110 568 720 560 610 551 710 545 000 540 000
Lukiokoulutus            
— uudet opiskelijat 39 550 39 400 38 520 38 500 38 500 38 000
— suoritetut ylioppilastutkinnot1) 34 060 32 790 33 100 32 600 33 000 33 000
— opiskelijamäärä 116 350 114 140 112 390 110 180 111 000 110 000
Ammatillinen peruskoulutus2)            
— uudet opiskelijat 61 860 64 710 68 600 70 000 71 200 72 500
— suoritetut tutkinnot 37 220 37 280 39 400 40 500 40 800 42 000
— opiskelijamäärä3) 146 050 149 680 155 220 160 000 162 000 163 000
Ammatillinen lisäkoulutus4)            
— uudet opiskelijat 29 170 31 000 33 500 32 500 34 300 34 450
— suoritetut tutkinnot 14 320 16 170 18 100 17 700 18 500 18 520
— opiskelijamäärä oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa5) 28 400 33 840 35 000 34 000 35 840 36 000
— opiskelijamäärä oppisopimuskoulutuksessa 19 770 22 150 24 500 27 231 27 200 27 300
Ammattikorkeakoulun perustutkinnot6)            
— aloittaneet7) 33 260 32 370 32 120 32 590 33 500 34 500
— suoritetut tutkinnot 21 140 20 767 20 570 20 951 21 400 21 800
— opiskelijamäärä 116 700 115 760 114 730 113 390 114 400 115 400
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot2)            
— aloittaneet 630 1 380 1 770 1 990 2 400 2 400
— suoritetut tutkinnot 180 150 362 681 1 300 1 798
— opiskelijamäärä 1 050 2 070 3 300 4 380 4 800 5 400
Yliopiston perustutkinnot8)            
— uudet opiskelijat 20 786 20 150 19 648 19 643 19 600 19 600
— suoritetut alemmat korkeakoulututkinnot 2 913 3 814 5 879 13 876 10 000 12 000
— suoritetut ylemmät korkeakoulututkinnot 12 920 13 128 13 884 21 825 14 400 14 900
— opiskelijamäärä 151 030 152 165 152 196 140 558 140 000 140 000
Yliopiston tohtorintutkinnot 1 422 1 409 1 524 1 526 1 590 1 600

1) Ei sisällä IB-lukioiden eikä Reifeprüfung-tutkintoja.

2) Sisältää ammatilliseen perustutkintoon johtavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen sekä opetussuunnitelmaperusteisena että näyttötutkintoon valmistavana koulutuksena.

3) Sisältää myös muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat.

4) Uudet opiskelijat ja suoritetut tutkinnot sisältävät ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon valmistavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen.

5) Tilastokeskuksen tiedonkeruuseen perustuva opiskelijamäärä. Osa opiskelijamäärän lisäyksestä johtuu vuoden 2004 alusta lukien tilastoinnissa tapahtuneista muutoksista.

6) Lähde AMKOTA-tietokanta, opiskelijamäärä 20.9. läsnäolevat.

7) Vuosien 2009 ja 2010 määrissä näkyy ns. elvytyspaketin vaikutus.

8) Sisältää alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelijat ja tutkinnot, lähde KOTA-tietokanta.

Taide- ja kulttuuripolitiikka

Kulttuuripolitiikan strategia 2020:n mukaisesti tavoitteena on luoda edellytykset taiteen, kulttuuriin ja luovuuden sekä kulttuuriperinnön kehitykselle ja siten tukea moninaisuuden ja osallisuuden edistymistä yhteiskunnassa.

Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet:

  • Luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä ja työllisyyttä parantamalla, kulttuurin ja tiedon saatavuutta sekä kulttuuriperinnön säilyttämistä ja aktiivista käyttöä edistämällä vahvistetaan kulttuurista perustaa ja sivistyksen voimaa.
  • Luovaa taloutta, kulttuuripalveluiden saatavuutta ja kulttuuristen sisältöjen tuotantoa vahvistetaan alueellisesti ja paikallisesti alueiden ja elinympäristöjen kehittämiseksi.
  • Taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta lisäämällä ja kulttuuripalveluiden hyödyntämistä tukemalla sekä osallistumismahdollisuuksia kehittämällä parannetaan kansalaisten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
  • Kulttuuristen sisältöjen tuotantoa ja levitystä, kulttuurin taloutta sekä kulttuurivientiä ja -vaihtoa edistämällä, toimivaa tekijänoikeusjärjestelmää kehittämällä ja kulttuuriyrittäjyyden toimintaedellytyksiä parantamalla vahvistetaan kilpailukykyä.

Liikuntapolitiikka

Liikuntapolitiikalla edistetään liikunnallista elämäntapaa, vahvistetaan osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä tuetaan eettisesti kestävää kilpa- ja huippu-urheilua.

Liikunnallisen elämäntavan edistäminen

Riittämättömästi liikkuvia kansalaisia aktivoidaan terveyttä ja toimintakykyä edistävään, elämänkaaren mittaiseen säännölliseen liikkumiseen. Painopisteenä ovat lapset ja nuoret, huonokuntoiset, ylipainoiset miehet ja erityistarpeita vaativat henkilöt. Yhdyskuntasuunnittelussa painotetaan liikkumisympäristöjä. Yhteisessä ja kaikille avoimessa liikuntakulttuurissa otetaan huomioon erityistarpeita vaativat väestöryhmät. Tavoitteita toteutetaan terveyttä edistävän liikunnan ohjelmilla sekä tukemalla liikunta- ja muiden järjestöjen toimintaa ja laajoja väestöryhmiä palvelevien liikuntapaikkojen rakentamista. Liikuntatutkimusta kohdennetaan tuottamaan tietoa väestön liikuntakäyttäytymistä ja liikkumattomuutta määrittävistä tekijöistä.

Osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen

Luodaan edellytyksiä paikallistasoisen toiminnan kehittämiselle suuntaamalla tukea liikuntaseurojen toimintaan sekä paikallistasoiseen yhteistoimintaan. Kehitetään koulutus- ja ohjaustoiminnan laatua lasten ja nuorten, harraste- ja terveysliikunnan sekä kilpa- ja huippu-urheilun toiminnoissa. Maahanmuuttajien inkluusiota ja kotoutumista edistetään liikunnan avulla.

Eettisesti ja yhteiskuntavastuullisesti toimivan huippu-urheilun tukeminen

Parannetaan tavoitteellisen huippu-urheilun toimintaedellytyksiä. Tuetaan toimenpiteitä, joilla vahvistetaan valmentajien osaamista ja urheilijoiden valmentautumismahdollisuuksia, vammaishuippu-urheilun integroitumista sekä urheilun kansainvälisten tapahtumien hakua ja järjestämistä. Luodaan edellytyksiä antidopingtoiminnan tehostamiselle sekä urheilijoiden kouluttautumiselle ammattiin.

Liikunnan tunnuslukuja
  2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Liikunnallisen elämäntavan edistäminen      
Terveytensä kannalta riittävästi (väh. 2 krt/vko) liikkuvat 15—64 -vuotiaat, %1)      
— miehet 67,5 67 68
— naiset 72,8 73 74
Osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen2)      
Liikunnan kansalaistoimintaan osallistuvat, milj. 1,1 1,1 1,1
Lasten ja nuorten (6—18 -v.) osallistuminen seuratoimintaan      
—määrä 430 000 430 000 430 000
— % osuus kansalaistoimintaan osallistuvista 43 43 45
Eettisesti ja yhteiskuntavastuullisesti toimivan huippu-urheilun tukeminen      
Urheilija-apurahat 79 95 105

1) Lähde: 2007 ja 2008 Kansanterveyslaitos (AVTK), 2010 OPM

2) Lähde: Kansallinen liikuntatutkimus (SLU), Nuori Suomi, 2009

Nuorisotyö ja -politiikka

Nuorisolain (72/2006) mukaisesti nuorisotyön ja -politiikan tavoitteet sijoittuvat kolmelle tulosalueelle: nuorten aktiivisen kansalaisuuden edistäminen, nuorten sosiaalinen vahvistaminen sekä nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen. Samalla toimeenpannaan hallituksen lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmaa nuorisotyön alueella. Maahanmuuttajanuoret otetaan huomioon läpäisevästi nuorisotyön ja -politiikan tukitoimissa.

Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tukeminen

Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tavoitteena on kehittää nuorten tavoitteellista toimintaa yhteiskunnassa. Aktiivista kansalaisuutta edistetään luomalla edellytyksiä jokaiselle nuorelle omaan harrastukseen, yhteisön jäsenyyteen ja yhteiskuntaan vaikuttamiseen. Nuorten osallistumis-, vaikuttamis- ja kuulemisjärjestelmiä kehitetään. Tavoitteena on, että nuoret äänestävät valtakunnallisissa vaaleissa yhtä aktiivisesti kuin muu väestö.

Nuorten sosiaalinen vahvistaminen

Nuorille suunnataan elämäntaitoja parantavia toimenpiteitä. Nuorten työpajatoiminnan tavoitteena on nuorten arjen- ja työelämävalmiuksien vahvistaminen sekä nuorisotyöttömyyden vähentäminen. Pajatoiminnan tehoa lisätään etsivän työparitoiminnan avulla. Ehkäisevällä päihde- ja huumetyöllä vähennetään nuorten huumeiden ja alkoholin käyttöä ja kokeilua.

Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen

Nuorten kasvu- ja elinoloja parannetaan tehostamalla valtioneuvoston nuoriin kohdistuvaa sukupolvipolitiikkaa tavoitteena nuorten elinolojen saattaminen samalle tasolle muiden väestöryhmien kanssa. Huolehditaan vuonna 2007 valmistuneen valtioneuvoston lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanosta, seurannasta ja arvioinnista. Seurataan nuorten elinoloja nuorten elinolotiedostojen avulla.

Nuorisotyön tunnuslukuja
  2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Nuorten aktiivinen kansalaisuus      
Nuorisotoimialan tuetut järjestöt (lkm) 106 105 105
Jäseniä järjestöissä (hlöä) 850 000 850 000 850 000
       
Nuorten sosiaalinen vahvistaminen      
Nuorten työpajat, lkm 200 200 1801)
Nuoret pajoissa, lkm/vuosi 8 081 9 000 10 000
Koulutukseen, työhön tai muuhun ohjattuun toimintaan sijoittuneet, % 74 70 70
Nuorisotyöttömät, lkm 22 200 22 550 30 000
       
Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen      
Kuntia nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen piirissä (lkm)2) 230 240 250
Nuoret palvelujen piirissä (%) 71 82 90

1) Kuntaliitokset alentavat kuntien lukumäärää.

2) Kuntaliitosten vuoksi palvelujen piirissä olevien kuntien määrä laski vuoden 2009 alussa 2007:ään. Palvelujen piirissä on 82 % maan 13—24 -vuotiaista nuorista.

Kirkollisasiat

Opetusministeriön toimialaan kuuluvat evankelis-luterilainen kirkko, ortodoksinen kirkkokunta sekä muut uskonnolliset yhdyskunnat. Lisäksi toimialaan kuuluu hautaustoimen yleinen järjestäminen, jossa lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.

Opetusministeriön tavoitteena on turvata suotuisat toimintaedellytykset evankelis-luterilaiselle kirkolle, ortodoksiselle kirkkokunnalle ja muille uskonnollisille yhdyskunnille ja edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista.

Kansainvälinen yhteistyö

Vahvistetaan suomalaisen koulutuksen ja osaamisen vientiä hyödyntämällä olemassa olevaa kansainvälistä kiinnostusta sekä suomalaisten koulutuksen järjestäjien ja muiden toimijoiden korkeaa osaamista.

Vaikutetaan Euroopan unionissa sekä kansainvälisissä järjestöissä Suomen tavoitteiden edistämiseen koulutus- ja tutkimuspolitiikkaa, kulttuuri-, audiovisuaali-, liikunta- sekä nuorisopolitiikkaa koskevissa asioissa.

Valtionosuusmäärärahat opetusministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa)
      2009    
    2008 varsinainen 2010 2009/2010
    tilinpäätös talousarvio esitys muutos 
           
29.10.30 Yleissivistävä koulutus 543 549 566 312 731 014 164 702
29.10.34 Koulurakentaminen 57 400 55 700 55 700 0
29.20.30 Ammatillinen koulutus 561 200 624 809 649 776 24 967
29.30.30 Vapaa sivistystyö 152 090 157 569 163 171 5 602
29.30.31 Ammatillinen lisäkoulutus 126 113 135 461 143 066 7 605
29.30.32 Oppisopimuskoulutus 141 116 126 237 131 610 5 373
29.30.51 Ammatilliset erikoisoppilaitokset 18 494 19 684 20 215 531
29.40.30 Ammattikorkeakoulut 376 425 390 472 407 914 17 442
29.80.30 Kirjastot 3 257 3 832 4 423 591
29.80.31 ja 52 Teatterit ja orkesterit 56 972 67 938 78 955 11 017 
29.80.32 ja 52 Museot 25 192 30 875 36 556 5 681
29.80.33 Kuntien kulttuuritoiminta 106 106 106 0
29.80.34 Kirjastorakentaminen 5 800 5 400 5 000 -400
29.90.50 ja 52 Liikunnan koulutuskeskukset 15 973 16 306 16 395 89
29.90.50 Kuntien liikuntatoimi 16 996 18 794 18 886 92
29.91.50 Kuntien nuorisotyö 7 272 7 539 7 815 276
Yhteensä   2 107 955 2 227 034 2 470 602 243 568
           
Arvio valtionosuuksien jakautumisesta        
           
Kunnat ja kuntayhtymät 992 847 1 048 933 1 161 183 112 250
— Kunnat -239 276 -252 793 -271 766 -18 973
— Kuntayhtymät 1 232 123 1 301 726 1 432 949 131 223
Yksityiset 1 115 108 1 178 101 1 309 419 131 318

Vuoden 2010 valtionosuusprosentti on opetustoimessa 41,89.

Esi- ja perusopetuksen, kuntien kirjasto- ja kulttuuritoimen sekä asukaskohtaisesti rahoitetun taiteen perusopetuksen valtionosuusmäärärahat, yhteensä noin 1 570 milj. euroa, on siirretty kuntien peruspalvelujen järjestämiseen tarkoitetun valtionosuuden piiriin valtiovarainministeriön pääluokkaan luvun 28.90 perusteluihin viitaten.

Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat

Arpajaislain (1047/2001) mukaisesti raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuotto käytetään urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämiseen. Veikkausvoittovarat muodostavat keskeisen rahoituslähteen tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön sektoreilla. Arpajaislain mukaan em. pelejä toimeenpanevan rahapeliyhteisön asianomaisen tilikauden voittoa sekä voittovaroista myönnetyistä lainoista kertyviä kuoletuksia ja korkoja vastaavaksi arvioitu määräraha otetaan vuosittain valtion talousarvioon.

Veikkaus Oy:n varsinainen tuottoarvio vuodelle 2010 on 462,7 milj. euroa eli 11,8 % enemmän v. 2009 talousarvioon verrattuna. Tämä johtuu siitä, että tuottoarvion lähtökohdaksi on otettu reaalisempi Veikkaus Oy:n tuottoarvion kehitys. Tuottoarvio on kohdennettu edunsaajille jakosuhdelain mukaisessa suhteessa.

Voittovaroista ehdotetaan myönnettäväksi momentilta 29.40.53 tieteen tukemiseen 89,9 milj. euroa, momentilta 29.80.52 taiteen tukemiseen 197,9 milj. euroa, momentilta 29.90.50 liikunnan tukemiseen 128,5 milj. euroa ja momentilta 29.91.50 nuorisonkasvatustyön tukemiseen 46,2 milj. euroa. Taiteen veikkausvoittovaroista ei enää vuonna 2010 rahoiteta kirjastojen valtionosuuksia.

Tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön valtionrahoituksen määräksi luvuissa 29.40, 80, 90 ja 91 vuodelle 2010 ehdotetaan 996,7 milj. euroa, mistä 462,7 milj. euroa eli 46,4 % myönnetään veikkausvoittovaroista.

Veikkausvoittovarat ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa
  2003
TP
2004
TP
2005
TP
2006
TP
2007
TP
2008
TP
2009
TA
2010
TAE
                 
Kirjastojen käyttökustannusten valtionosuus 86,6 87,3 89,8 90,8 110,6 115,2 119,5 0
— veikk.varat 58,6 59,0 48,5 39,9 36,5 24,7 13,1 0
— budj.varat 28,0 28,3 41,3 50,9 74,1 90,5 106,4 01)
                 
Tiede 210,5 239,9 239,8 261,3 270,6 283,7 326,5 388,5
— veikk.varat 75,8 75,7 75,7 79,5 76,6 77,1 81,3 89,9
— budj.varat 134,7 163,8 164,1 181,8 194,0 206,6 245,2 298,6
                 
Taide 228,0 243,2 260,0 274,3 281,6 311,2 350,3 415,0
— veikk.varat 130,1 128,6 136,8 150,4 152,3 164,5 178,8 197,9
— budj.varat 97,9 114,6 123,2 123,9 129,3 146,7 171,5 217,0
                 
Liikunta 85,8 90,0 93,1 99,1 101,4 106,7 119,4 132,2
— veikk.varat 83,9 88,1 90,0 97,8 100,1 104,0 116,1 128,5
— budj.varat 1,9 1,9 3,1 1,3 1,3 2,7 3,3 3,7
                 
Nuoriso 22,3 30,8 34,3 39,9 42,7 47,0 52,2 60,8
— veikk.varat 20,7 28,6 31,5 35,2 36,0 37,4 41,8 46,2
— budj.varat 1,6 2,2 2,8 4,7 6,7 9,6 10,4 14,6
                 
Veikkausvoittovarat yhteensä ilman kirjastoa 348,4 351,4 334,0 362,9 365,0 383,2 417,9 462,7
Veikkausvoittovarat yhteensä 369,1 380,0 382,5 402,8 401,5 407,9 431,0 462,7

1) Kirjastojen käyttökustannusten valtionosuus on siirretty vuodesta 2010 lukien rahoitettavaksi valtiovarainministeriön pääluokasta.

Eräisiin käyttötarkoituksiin varatut määrärahat veikkausvoittovaroista ja muilta talousarvion momenteilta (euroa)
  Veikkaus-voittovarat Yleiset
budjettivarat
Yhteensä
       
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot      
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat      
Valtionosuus ja -avustus teattereille ja orkestereille      
Valtionosuus ja -avustus museoille      
Liikunnan koulutuskeskukset      
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja syrjäytymisen ehkäisy      

Hallinnonalan tietohallinto

Opetusministeriön hallinnonalan tietohallintostrategian 2006—2015 toteuttamista jatketaan. Tietohallintostrategian linjausten mukaisesti opetuksen, tutkimuksen ja kulttuurin yhteistä tietopohjaa vahvistetaan ja uudet palvelut toteutetaan sähköisinä. Hallinnonalalla siirrytään kaikessa hallinnon sisäisessä ja virastojen välisessä toiminnassa yksinomaan sähköiseen asiointiin ja sähköiseen hallintoon. Tietohallinnon kustannustehokkuutta parannetaan edelleen. Keskeisiä keinoja ovat yhteisten palvelujen ja muiden resurssien käytön lisääminen ja yhteistyö hankintojen toteuttamisessa.

Tietohallintostrategian mukaisia hankkeita vuonna 2010 ovat: sähköinen asianhallinta, työryhmäpalvelu ja sähköisten aineistojen pitkäaikaissäilytykseen liittyvät hankkeet.

Tuottavuusohjelman vaikutukset

Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Tuottavuusohjelman toimenpiteitä selvitetään yksityiskohtaisemmin asianomaisten lukujen yhteydessä. Yliopistouudistuksen yhteydessä siirtyy yliopistojen ja harjoittelukoulujen henkilöstö valtion virastoja koskevan valtion budjettitalouden ulkopuolelle.

Opetusministeriön hallinnonalalla toteutetaan tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2010 on noin 574 henkilötyövuotta.

Henkilötyövuosivähennykset opetusministeriön hallinnonalalla vuonna 2010
   
Opetusministeriö -6,0
Opetushallitus -12,4
Valtion yleissivistävät oppilaitokset -0,8
Valtion ammatilliset oppilaitokset -0,6
Opetusalan koulutuskeskus Opeko1) -60,5
Yliopistot2) -250,0
Harjoittelukoulut2) -16,2
Yliopistojen palvelukeskus Certia1) -198,0
Suomen Akatemia -4,0
Arkistolaitos -3,0
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus -2,4
Varastokirjasto -0,6
Valtion taidemuseo -4,4
Museovirasto -12,0
Näkövammaisten kirjasto -3,0
Yhteensä -573,9

1) Opetusalan koulutuskeskus Opeko ja Yliopistojen palvelukeskus Certia yhtiöitetään

2) Yliopistojen ja harjoittelukoulujen tuottavuustavoitteet sisällytetään uusimuotoisten yliopistojen valtionapuperusteisiin.

Vuoden 2010 talousarvioesitykseen liittyvät sukupuolivaikutukset

Opetusministeriön hallinnonalan määrärahoista yli puolet on siirtomenoja, joiden vaikutukset sukupuolten asemaan riippuvat rahoituksen saajien päätöksistä.

Naisten ja miesten koulutustaso eroaa nuorissa ikäryhmissä varsin huomattavasti naisten eduksi. Perusopetuksen suorittamatta jättäminen, pelkän perusopetuksen varaan jääminen sekä ammatillisen tai korkeakoulutuksen keskeyttäminen on tyypillistä erityisesti poikaoppilaille ja miesopiskelijoille. Perusopetuksen laadun parantamisen, joustavan perusopetuksen käytäntöjen, ammatilliseen koulutukseen valmistavan koulutuksen kehittämisen (ammattistartin) ja ammatillisen koulutuksen lisättyjen opiskelijapaikkojen arvioidaan pidemmällä aikavälillä pienentävän erityisesti ilman ammatillista koulutusta jäävien osuutta väestöstä ja siltä osin sukupuolten koulutustasoeroja.

Tyttöjen ja poikien segregoituneet opiskeluvalinnat pitävät yllä työelämän segregaatiota. Jatketaan toimia, joilla vaikutetaan tyttöjen ja poikien opiskeluvalintoihin.

Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan toiminnot suuntautuvat lähtökohtaisesti sukupuolineutraalisti. Toisaalta esimerkiksi liikuntatoimen valtionavustuspolitiikan lähtökohtana on liikuntalain mukainen tasa-arvon edistäminen, ja tämä otetaan huomioon avustuskriteereissä. Erityisenä painopisteenä liikuntatoimessa on sukupuolinäkökulman huomioonottaminen valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittämisessä. Nuorisotyössä rahoitusta voidaan tarvittaessa suunnata eriytetysti tyttöjen ja poikia koskeviin hankkeisiin. Monikulttuurisuuden lisääntyessä eriytetyn toiminnan tarve tulee kasvamaan.

Opetusministeriö seuraa tilastoinnin ja tutkimusten avulla hallinnonalansa toimintojen sukupuolivaikutuksia ja ottaa nämä huomioon talousarviota laadittaessa.

Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
  2009
varsinainen
talousarvio
2010
esitys
       
29.10.34 Valtionosuus ja -avustus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (arviomääräraha)    
  — yleissivistävän koulutuksen perustamishankevaltuus 71,00 38,00
  — laajuuksien vahvistamisvaltuus 55,00 55,00
29.30.52 Valtionavustus vapaan sivistystyön perustamiskustannuksiin (arviomääräraha)    
  — perustamishankevaltuus 1,00 1,00
  — laajuuksien vahvistamisvaltuus 1,50 1,50
29.40 Korkeakouluopetus ja tutkimus    
  — Suomen Akatemian tutkimushankevaltuus 258,50 361,46
29.80.34 Valtionosuus ja -avustus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)    
  — perustamishankevaltuus 4,50 4,00
  — laajuuksien vahvistamisvaltuus 3,50 3,50
29.80.54 Valtionavustus taide- ja kulttuurilaitosten toimitilainvestointeihin (kiinteä määräraha)    
  — valtionavustus Svenska teaternin peruskorjaukseen - 30,00
29.80.75 Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v)    
  — perusparannus- ja pienhankevaltuus 1,80 1,60

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2008—2010

    v. 2008
tilinpäätös
1000 €
v. 2009
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2010
esitys
1000 €

Muutos 2009—2010
    1000 € %
             
01. Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot 274 408 215 277 109 156 - 106 121 - 49
01. Opetusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 25 922 26 615 26 471 - 144 - 1
02. Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 22 864 21 039 21 548 509 2
03. Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 8 352 8 773 8 809 36 0
04. Koulutuksen ja korkeakoulujen arviointi (siirtomääräraha 2 v) 2 289 2 289 0
21. Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) 4 686 4 061 4 511 450 11
22. Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v) 14 563 14 563 15 313 750 5
29. Opetusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 142 896 135 000 25 000 - 110 000 - 81
50. Eräät avustukset (kiinteä määräraha) 585 585 585
51. Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) 2 571 2 524 2 547 23 1
(62.) EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus opetusministeriön osalta (arviomääräraha) 49 148
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) 2 021 2 117 2 083 - 34 - 2
(70.) Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) 800
10. Yleissivistävä koulutus 667 190 813 434 845 268 31 834 4
01. Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 49 305 54 742 44 513 - 10 229 - 19
02. Ylioppilastutkintolautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 15 2 6 4 200
20. Yleissivistävän koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 16 299 16 144 12 889 - 3 255 - 20
30. Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 543 550 685 500 731 014 45 514 7
34. Valtionosuus ja -avustus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) 57 400 55 700 55 700
51. Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) 621 1 346 1 146 - 200 - 15
20. Ammatillinen koulutus 600 816 637 694 662 466 24 772 4
01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 35 156 8 425 8 300 - 125 - 1
20. Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v) 3 026 3 026 3 026
21. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 1 434 1 434 1 364 - 70 - 5
30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 561 200 624 809 649 776 24 967 4
30. Aikuiskoulutus 471 754 475 200 494 425 19 225 4
20. Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v) 14 209 15 359 23 233 7 874 51
21. Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 9 304 10 104 3 510 - 6 594 - 65
30. Valtionosuus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 152 090 157 569 163 171 5 602 4
31. Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha) 126 113 135 461 143 066 7 605 6
32. Valtionosuus ja -avustus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha) 141 116 126 237 131 610 5 373 4
51. Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 18 494 19 684 20 215 531 3
52. Valtionavustus vapaan sivistystyön perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) 1 000 1 000 1 000
53. Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) 9 428 9 786 8 620 - 1 166 - 12
40. Korkeakouluopetus ja tutkimus 2 397 886 2 574 415 2 596 194 21 779 1
01. Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 34 968 36 171 11 838 - 24 333 - 67
02. Arkistolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 19 032 21 115 18 521 - 2 594 - 12
03. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 681 2 645 2 530 - 115 - 4
04. Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 573 1 587 1 615 28 2
05. Yliopistojen palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 15 000 8 000 10 - 7 990 - 100
20. Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) 35 025 25 320 22 346 - 2 974 - 12
30. Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 376 425 390 472 407 914 17 442 4
50. Valtionrahoitus yliopistojen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) 1 485 863 1 574 203 1 664 164 89 961 6
51. Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (siirtomääräraha 3 v) 137 433 169 941 212 099 42 158 25
53. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat tieteen edistämiseen (arviomääräraha) 77 034 81 256 89 964 8 708 11
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) 12 852 13 705 15 193 1 488 11
87. Valtion rahoitus Aalto-yliopiston pääomaan (kiinteä määräraha) 200 000 200 000 100 000 - 100 000 - 50
88. Valtion rahoitus Tampereen teknillisen yliopiston säätiön pääomaan (kiinteä määräraha) 50 000 50 000
(50.) Yliopisto-opetus ja -tutkimus
(60.) Tiede
70. Opintotuki 782 752 870 973 889 813 18 840 2
01. Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 668 685 699 14 2
52. Opintolainojen valtiontakaus ja korkotuki (arviomääräraha) 39 195 25 500 32 500 7 000 27
55. Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) 678 314 776 394 788 420 12 026 2
57. Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) 24 135 27 300 27 100 - 200 - 1
58. Avustus vuokrakustannusten korvaamiseen (siirtomääräraha 2 v) 4 294 4 494 4 494
59. Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuki (arviomääräraha) 36 146 36 600 36 600
80. Taide ja kulttuuri 337 578 363 254 386 043 22 789 6
01. Taiteen keskustoimikunnan ja taidetoimikuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 5 194 5 420 5 162 - 258 - 5
02. Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 18 001 18 556 18 948 392 2
03. Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 852 2 678 2 697 19 1
04. Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 18 534 18 863 19 577 714 4
05. Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 7 157 6 968 6 834 - 134 - 2
06. Kansallisen audiovisuaalisen arkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 4 740 5 520 6 742 1 222 22
07. Valtion elokuvatarkastamon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 590 611 616 5 1
08. Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 922 967 978 11 1
30. Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (arviomääräraha) 3 257 3 832 4 423 591 15
31. Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 19 444 29 990 40 807 10 817 36
32. Valtionosuudet ja -avustukset museoille (arviomääräraha) 6 785 12 468 18 394 5 926 48
33. Valtionavustukset kuntien ja alueiden kulttuuritoiminnan kehittämiseen (arviomääräraha) 106 106 106
34. Valtionosuus ja -avustus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) 5 800 5 400 5 000 - 400 - 7
36. Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011 -hankkeen avustus (siirtomääräraha 2 v) 2 000 2 000
40. Korvaus Suomenlinnan Liikenne Oy:lle (arviomääräraha) 252 252 252
50. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) 11 325 11 695 9 975 - 1 720 - 15
51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) 11 407 13 160 13 160
52. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha) 189 204 191 886 197 922 6 036 3
53. Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) 17 542 18 000 18 230 230 1
54. Valtionavustus taide- ja kulttuurilaitosten toimitilainvestointeihin (kiinteä määräraha) 3 816 3 746 3 764 18 0
55. Kulttuuriperinnön digitoinnin tukeminen (siirtomääräraha 3 v) 2 000 2 000 2 500 500 25
56. Kulttuuriviennin edistäminen (siirtomääräraha 3 v) 800 800 1 200 400 50
70. Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) 2 145 2 500 1 500 - 1 000 - 40
72. Valtion taidemuseon kokoelmien kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) 739 739 739
75. Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) 4 950 5 080 4 500 - 580 - 11
95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) 17 17 17
90. Liikuntatoimi 106 704 119 413 132 276 12 863 11
50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) 103 951 116 082 128 521 12 439 11
52. Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille (kiinteä määräraha) 2 753 3 331 3 755 424 13
91. Nuorisotyö 47 045 52 662 57 290 4 628 9
50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) 37 422 41 789 46 267 4 478 11
51. Nuorten työpajatoiminta ja ehkäisevä huumetyö (siirtomääräraha 2 v) 9 623 10 873 11 023 150 1
  Yhteensä 5 686 132 6 122 322 6 172 931 50 609 1

  Henkilöstön kokonaismäärä 35 228 34 631 3 564