Talousarvioesitys 2010
32. TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriön perustehtävänä on huolehtia Suomen innovaatiotoiminnan ja yrittäjyyden toimintaympäristöstä, työ-, hyödyke- ja energiamarkkinoiden toimivuudesta, työntekijöiden työllistymisedellytyksistä sekä alueiden tasapainoisesta kehittymisestä globaalissa taloudessa.
Ministeriön visiossa Suomi on kestävän taloudellisen kehityksen, vakaan tuottavuuden kasvun ja korkean työllisyyden maa. Kansainvälisissä kilpailukyky- ja hyvinvointivertailuissa Suomi on maailman huippua. Menestys perustuu huippuosaamiseen, innovaatioihin, yrittäjyyteen, luovuuteen, toimiviin työ- ja hyödykemarkkinoihin, määrätietoiseen energia- ja ilmastopolitiikkaan, alueiden elinvoimaisuuteen ja kansainvälisyyteen. Tavoitteena on, että Suomessa on maailman parhaisiin lukeutuva innovaatioympäristö.
Toimintaympäristö
Maailmantalous on taantumassa. Suomelle vuosi 2010 on ennusteiden mukaan talouden ja työllisyyden osalta erityisen vaikea. Vaimentunut tuotteiden kysyntä ja rahoituksen saatavuusongelmat heikentävät edelleen tuotantotoimintaa ja investointeja. Tähän mennessä laskusuhdanne on Suomessa kohdistunut voimakkaimmin metsäteollisuuteen, rakennustoimintaan sekä metalliteollisuuteen ja on leviämässä vahvasti palveluelinkeinoihin. Laskukauden pitkittyessä elinkelpoistenkin yritysten selviytyminen vaikeiden aikojen yli vaarantuu. Tuotantotoiminnan taantuessa työllisyys heikkenee ja työttömyys kasvaa nopeasti. Heikkoon talous- ja työllisyyskehitykseen liittyy myös sosiaalisia seuraamuksia.
Hallitus on reagoinut talouskehityksen heikentymiseen sekä pankkisektorin toimintakykyä turvaavilla että rakentamista ja kotimaista kysyntää elvyttävillä toimilla. Valtion tuet rahoitusmarkkinoille ja kysynnän elvytystoimet ovat olleet poikkeuksellisen laajoja. Nousuvaiheen käynnistymiseen tarvitaan kaikkien valtioiden tukeen perustuvaa vahvaa kansainvälisen talouden aktiviteetin kasvua. Kansalliset elvytystoimet ovat ensisijaisesti keinoja, joilla vaimennetaan suhdannelaskun jyrkkyyttä ja hidastetaan työttömyyden nousua.
Kansainvälinen taloustaantuma heijastuu Suomeen vientikysynnän vähenemisen kautta. Suomen vienti on investointitavarapainotteista ja siten suhdanneherkkää. Viennin lasku ei johdu ensisijaisesti kilpailukykyongelmista vaan globaalisti tapahtuneesta kysynnän vähenemisestä. Kilpailukykyongelmia on ilmennyt kuitenkin muun muassa metsäsektorilla. Vaikutusmahdollisuuksia kansainvälisen kysynnän vauhdittamiseen ei ole, mutta kilpailukykyä ja vientiyritysten rahoitusmahdollisuuksia voidaan parantaa omin toimin.
Suhdannepolitiikan lisäksi tarvitaan toimia, jotka pidemmällä aikavälillä parantavat kansantalouden kasvuedellytyksiä ja tukevat julkisen talouden kestävyyttä. Metsäteollisuuteen, energiasektorille ja raskaaseen metalliteollisuuteen kohdistuu huomattavia rakennemuutospaineita globalisaation sekä uuden ilmasto- ja energiapolitiikan vaikutuksesta.
Globalisaation ohella ilmasto- ja energiapolitiikan uudet linjaukset aiheuttavat talouteen rakennemuutoksia. Päästökaupan ja energian hinnan nousun kustannusvaikutukset muuttavat tuotantotoimintaa, kuten myös erilaiset ilmasto- ja energiastrategian sisältämät ohjauskeinot. Energiapolitiikan osalta merkittäviä toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä ovat Kioton kauden (2008—2012) päästötavoitteiden ja päästökaupan toimeenpano sekä valmistautuminen Kioton kauden jälkeiseen aikaan. EU:n hyväksymässä ilmasto- ja energiapaketissa asetetaan jäsenmaille tiukkoja velvoitteita vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja lisätä uusiutuvan energian käyttöä. Velvoitteet vaikuttavat voimallisesti talouden toimintaan ja rajoittavat elinkeinoelämän ja kansalaisten toimintavapauksia aiempaa enemmän. Tavoitteet toimeenpannaan osin kansallisesti ilmasto- ja energiastrategian linjaamalla tavalla osin EU:n yhteisin toimin. Tämän seurauksena energiatuotannon rakenne muuttuu. Teollisuuden, palvelujen ja energiantuotannon rakenteen muutoksilla on myös alueellisia vaikutuksia. Supistuvat ja kasvavat alat sijoittuvat yleensä alueellisesti eri tavoin.
Taloustaantuma yhdessä globalisaation vauhdittamien rakenteellisten muutosten kanssa on näkynyt eri alueilla erilaisina. Äkillisiä rakennemuutosongelmia on esiintynyt erityisesti tuotantorakenteeltaan yksipuolisilla seuduilla. Laskusuhdanteessa hallinnon varautuminen äkillisten rakennemuutosten torjuntaan on tärkeää. Suuremmat kaupunkiseudut pystyvät paremmin vastaamaan talouslaman haasteisiin monipuolisemman tuotantorakenteen vuoksi. Innovaatiotoiminnan merkitys korostuu rakennemuutostilanteissa.
Nykytilanteessa on tärkeää pyrkiä uuden kasvupohjan luomiseen, keskeisten pitkän ajan tavoitteiden saavuttamiseen ja lieventämään taantuman välittömiä kielteisiä vaikutuksia. Talouskriisin kielteiset vaikutukset tulevat kohdentumaan voimakkaimmin lomautettuihin, työpaikkansa menettäneisiin ja nuoriin, joiden siirtyminen oppilaitoksista työhön on vaikeutunut. Talouskriisi koskettaa myös kunnallisten palvelujen käyttäjiä verotulojen vähentyessä.
Globaalin talouskriisin hellittäessä kysynnän elpyminen ja investointitarpeiden purkautuminen johtavat maailmankaupan vahvistumiseen. Tämä tarjoaa Suomelle kasvumahdollisuuden, johon on kyettävä tarttumaan. Kansalaisten hyvinvoinnin ylläpitämiseksi on tärkeää, että Suomen kansantalous pääsee taantumavaiheesta mahdollisimman nopeasti vahvaan kasvuun ja hallitusohjelmassa asetetulle työllisyysuralle. Tällöin työikäisen väestön voimavarat saadaan paremmin käyttöön koko maassa, mikä vahvistaa julkisen talouden rahoituspohjan kestävyyttä. Työllisyysasteen nostamiseen tarvitaan myös työurien selvää pidentymistä. Työelämän laadun kehittämisellä on tärkeä rooli työllisyysasteen nostamisessa.
Työikäisen väestön (15—64 v.) määrä kääntyy ensi vuosikymmenellä laskuun. Tämä merkitsee väestöllisen huoltosuhteen heikkenemistä. Väestöllisessä huoltosuhteessa verrataan lasten ja vanhuseläkeikäisten määrää työikäiseen väestöön. Taloudellisessa huoltosuhteessa verrataan puolestaan työssäkäyviä muuhun väestöön. Tilastokeskuksen vuoden 2006 työssäkäyntitilaston mukaan taloudellinen huoltosuhde oli Suomessa 1,28 eli sataa työllistä kohti oli 128 työvoiman ulkopuolella olevaa tai työtöntä. Huoltosuhde oli matalin eli taloudellisesti edullisin (1,02) Ahvenanmaalla ja Uudellamaalla. Korkein huoltosuhde 1,76 oli Kainuussa. Suomen taloudellinen huoltosuhde on 2000-luvulla parantunut. Nykyinen talouden laskusuhdanne puolestaan heikentää sitä ja pitemmällä aikavälillä myös väestön ikärakenteen muutos. Taloudellista huoltosuhdetta voidaan parantaa työllisyysastetta nostamalla.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa hallituksen työ- ja elinkeinopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan yksiköiden ja yhteistyössä muiden ministeriöiden kanssa. TEM-konserni on suomalaisen työ- ja elinkeinoelämän toimintaympäristön rakentaja. Konsernin tehtävänä on vahvistaa talouden ja alueiden kilpailukykyä tavalla, joka nostaa osaamista, tuottavuutta ja työllisyysastetta.
Työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut toimialalleen konsernistrategian mukaiset seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2010:
- Talouskriisin aikana huolehditaan elinkelpoisten yritysten rahoituksen saatavuudesta hallinnon käytettävissä olevin keinoin.
- Edistetään uutta, kasvavaa ja kansainvälistyvää yritystoimintaa.
- Vahvistetaan innovaatiopolitiikkaa ja luodaan huippuluokan innovaatiokeskittymiä.
- Lisätään työvoiman osaamista ja nopeutetaan työllistymistä työnantajien tarpeisiin.
- Parannetaan tuottavuutta, työelämän laatua ja pidennetään työuria.
- Edistetään uusiutuvan energia käyttöä.
Kaikilla näillä linjauksilla on myös edistettävä kaikkien alueiden kilpailukykyä ja kehitystä.
Talousarvioesitykseen liittyvät tasa-arvovaikutukset
Vaikka naisten ja miesten asema työmarkkinoilla on nykyisin jo monilta osin suhteellisen samanlainen, eroja kuitenkin edelleen ilmenee. Naisten ja miesten samapalkkaisuus ei käytännössä toteudu ja johtavassa asemassa on enemmän miehiä kuin naisia. Naiset tekevät kaksi kolmasosaa määräaikaisista töistä. Jotkin naisryhmät, mm. maahanmuuttajat ja romanit, ovat huonommassa työmarkkina-asemassa kuin vastaavien ryhmien miehet. Vallitseviin eroihin kiinnitetään jatkossa huomiota ja niitä lievennetään käytettävissä olevin keinoin.
Työmarkkinoiden jakautumista naisten ja miesten ammatteihin ja aloihin lievennetään muun muassa työllisyyden ja yrittäjyyden edistämistoimenpiteillä. Palvelujen (kuten työvoimapoliittiset toimenpiteet) vaikutusten arvioinnin ja ennakoitavuuden parantamiseksi koulutetaan henkilöstöä hallitusohjelman mukaisesti sukupuolinäkökulman valtavirtaistamiseen.
Työnvälityksen työttömistä työnhakijoista naisten osuus on 2000-luvulla ollut keskimäärin noin puolet (vuonna 2008 naisia 51 % ja miehiä 49 %). Nuorten miesten työttömyysaste maaliskuussa 2009 oli 29,4 %, kun samanikäisten naisten työttömyysaste oli 14,3 %. Nuorten miesten nykyistä parempaa kiinnittymistä työelämään edistetään.
Työvoimapoliittiset toimenpiteet jakautuvat sukupuolen mukaan suhteellisen tasaisesti. Koko 2000-luvun ajan työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen aloittaneista henkilöistä keskimäärin 51—52 % on ollut naisia. Myös vuonna 2008 naisten osuus oli 51 %. Naisten osuus työvoimakoulutuksen aloittaneista vastasi heidän osuuttaan työttömistä työnhakijoista (51 %). Naisten osuus palkkatuetussa työssä ja työharjoittelussa/työelämävalmennuksessa on suurempi kuin heidän osuutensa työttömistä työnhakijoista. Vuonna 2008 palkkatuetussa työssä olleista noin 54 % oli naisia. Keskimääräistä suurempi naisten osuus oli kuntasektorilla (noin 63 %). Työmarkkinatuen työharjoittelussa/työelämävalmennuksessa naisten osuus oli noin 59 %. Palkkatuettuja työpaikkoja ja harjoittelu-/työelämävalmennuspaikkoja hankittaessa pyritään kiinnittämään nykyistä enemmän huomiota tasa-arvonäkökohtiin. Osa-aikalisän saajista naisten osuus oli noin 87 % johtuen siitä, että osa-aikalisää käytetään eniten kuntasektorilla sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä. Starttirahan saajista naisia oli 48 % ja miehiä 52 %.
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla naisyrittäjyyden edistäminen on keskeisessä asemassa. Naisyrittäjien määrä yrityskannasta pyritään nostamaan 40 prosenttiin vuoteen 2011 mennessä. Työ- ja elinkeinokeskuksiin hankitaan naisten yritysneuvonnan asiantuntemusta. Erilaisille naisryhmille, kuten maahanmuuttajanaisille, nuorille työttömille naisille jne. voidaan kohdentaa yrittäjyyden perehdytys- ja rekrytointihankkeita, joissa on mahdollista kasvattaa ko. erityisryhmien yrittäjyyspotentiaalia. Finnvera Oyj:n myöntämiin erityislainoihin kuuluvat naisyrittäjälainat, joita myönnetään yrityksille, joissa naiset ovat enemmistöosakkaina ja joita yksi naispuolisista osakkaista johtaa päätoimisesti. Naisyrittäjyyslainoja arvioidaan myönnettävän vuonna 2010 noin 27 milj. euroa.
Alueiden kehittämisen määrärahat
Työ- ja elinkeinoministeriön pääluokassa keskeiset alueiden kehittämislain (602/2002) 10 a §:n mukaiset kansalliset alueiden kehittämiseen vaikuttavat määrärahat sisältyvät lukuun 32.50. Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikka. Määrärahaa näillä momenteilla on yhteensä 90 656 000 euroa. Suurin osa maakunnan kehittämisrahasta jaetaan valtioneuvoston päätöksillä maakunnan liitoille käytettäväksi sekä valtakunnallisia alueiden kehittämisen tavoitteita toteuttaviin erityisohjelmiin että muihin maakunnan liittojen tärkeinä pitämiin alueiden kehittämisen toimenpiteisiin. Kainuun kehittämisraha kohdistuu kokonaisuudessaan Kainuun maakuntaan ja sen käyttötarkoituksista sekä tulostavoitteista päättää Kainuun hallintokokeilusta annetun lain (343/2003) mukaisesti Kainuun maakuntavaltuusto.
Tuottavuusohjelman vaikutukset
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2010 on 273 henkilötyövuotta.
Hallinnonalan valtuudet momenteittain (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
||
32.20.20 | Julkinen tutkimus- ja kehittämistoiminta (arviomääräraha) | ||
— rahoitusvaltuus | 198 057 | 83 000 | |
32.20.40 | Avustukset tutkimukseen, kehitykseenja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 240 518 | 365 666 | |
32.20.43 | Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin(arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 18 928 | 19 528 | |
32.20.83 | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 88 728 | 103 165 | |
32.30.42 | Finnvera Oyj:n korkotuetja tappiokorvaukset (arviomääräraha) | ||
— korkotukivaltuus | 242 644 | 262 644 | |
32.30.45 | Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 37 278 | 37 278 | |
32.30.51 | Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimet (kiinteä määräraha) | ||
— hankintasopimusvaltuus | 102 300 | 110 300 | |
32.30.64 | Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha) | ||
— hankintasopimusvaltuus | 16 400 | 13 000 | |
32.30.80 | Lainat Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoitustoimintaan (arviomääräraha) | ||
— rahoitusvaltuus | 500 000 | - | |
40. | Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä | ||
— lainojen hyväksymisvaltuus (turvavarastolainat) | 8 409 | 8 409 | |
— myöntämisvaltuus | 34 | 34 | |
32.50.63 | Kainuun kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 2 500 | 2 500 | |
32.50.64 | EU:n rakennerahastojen ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 493 004 | 447 947 | |
32.60.40 | Energiatuki (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 60 100 | 34 100 | |
32.60.43 | Kioton mekanismit (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 15 000 | 5 000 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2008—2010
v. 2008 tilinpäätös 1000 € |
v. 2009 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2010 esitys 1000 € |
Muutos 2009—2010 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 150 621 | 142 250 | 348 085 | 205 835 | 145 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 52 522 | 53 642 | 52 059 | - 1 583 | - 3 |
02. | Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 209 331 | 209 331 | 0 |
(20.) | Työelämäohjelmat (siirtomääräraha 3 v) | 2 690 | — | — | — | — |
20. | Siviilipalvelus (arviomääräraha) | 4 506 | 6 263 | 6 369 | 106 | 2 |
21. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | 737 | 1 470 | 3 140 | 1 670 | 114 |
29. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 64 647 | 61 240 | 66 856 | 5 616 | 9 |
60. | Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha) | — | 20 | 20 | — | — |
(63.) | Valtionavustus työelämäohjelmahankkeisiin (siirtomääräraha 3 v) | 9 300 | — | — | — | — |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 9 295 | 9 395 | 10 300 | 905 | 10 |
(92.) | Korvaus valtion ydinjätehuoltorahastolle (arviomääräraha) | 6 918 | 10 210 | — | - 10 210 | - 100 |
95. | Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha) | 6 | 10 | 10 | — | — |
20. | Innovaatiopolitiikka ja yritysten kansainvälistyminen | 664 715 | 742 485 | 778 285 | 35 800 | 5 |
01. | Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 41 192 | 42 428 | 42 197 | - 231 | - 1 |
02. | Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 80 745 | 85 369 | 90 074 | 4 705 | 6 |
03. | Turvatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 9 633 | 10 149 | 10 668 | 519 | 5 |
05. | Mittatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 564 | 6 783 | 5 793 | - 990 | - 15 |
06. | Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 43 901 | 47 602 | 48 222 | 620 | 1 |
07. | Matkailun edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 16 257 | 14 800 | 9 444 | - 5 356 | - 36 |
20. | Julkinen tutkimus- ja kehittämistoiminta (arviomääräraha) | 152 094 | 194 250 | 31 000 | - 163 250 | - 84 |
40. | Avustukset tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | 177 656 | 189 350 | 375 850 | 186 500 | 98 |
41. | Valtionavustus eräille yhteisöille ja järjestöille elinkeinopolitiikan edistämiseksi (siirtomääräraha 3 v) | 37 472 | 42 642 | 42 717 | 75 | 0 |
42. | Innovaatiokeskittymien kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 600 | 2 600 | 3 600 | 1 000 | 38 |
43. | Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin (arviomääräraha) | 16 777 | 22 480 | 25 020 | 2 540 | 11 |
45. | Yritysten tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelu (siirtomääräraha 3 v) | — | 9 000 | 9 000 | — | — |
50. | Avustus kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen (siirtomääräraha 2 v) | 1 000 | — | 1 000 | 1 000 | 0 |
83. | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | 79 825 | 75 032 | 83 700 | 8 668 | 12 |
30. | Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikka | 886 983 | 1 185 286 | 2 334 168 | 1 148 882 | 97 |
01. | Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 239 337 | 242 818 | 160 440 | - 82 378 | - 34 |
42. | Finnvera Oyj:n korkotuet ja tappiokorvaukset (arviomääräraha) | 31 603 | 29 108 | 50 988 | 21 880 | 75 |
44. | Alueellinen kuljetustuki (siirtomääräraha 3 v) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | — | — |
45. | Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | 18 617 | 36 900 | 40 500 | 3 600 | 10 |
(46.) | Laivanrakennuksen innovaatiotuki (siirtomääräraha 3 v) | 18 000 | — | — | — | — |
48. | Korkotuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) | 34 115 | 14 700 | 8 600 | - 6 100 | - 41 |
50. | Palkkaturva (arviomääräraha) | 24 215 | 22 000 | 29 500 | 7 500 | 34 |
51. | Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimet (kiinteä määräraha) | 490 636 | 477 440 | 520 000 | 42 560 | 9 |
64. | Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha) | 25 460 | 21 320 | 19 140 | - 2 180 | - 10 |
80. | Lainat Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoitustoimintaan (arviomääräraha) | — | 250 000 | 1 500 000 | 1 250 000 | 500 |
(87.) | Pääomalaina Finnvera Oyj:lle Suomen Vientiluotto Oy:n pääomittamiseen (kiinteä määräraha) | — | 6 000 | — | - 6 000 | - 100 |
(88.) | Pääomasijoitus Suomen Teollisuussijoitus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) | — | 50 000 | — | - 50 000 | - 100 |
(89.) | Pääomalaina Finnvera Oyj:lle Aloitusrahasto Vera Oy:n ja Veraventure Oy:n pääomittamiseen (siirtomääräraha 3 v) | — | 30 000 | — | - 30 000 | - 100 |
40. | Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä | 28 807 | 25 418 | 24 882 | - 536 | - 2 |
01. | Kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 6 111 | 6 042 | 5 804 | - 238 | - 4 |
02. | Kilpailuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 378 | 5 396 | 5 420 | 24 | 0 |
03. | Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 8 819 | 5 037 | 4 787 | - 250 | - 5 |
04. | Kuluttajatutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 013 | 2 039 | 2 037 | - 2 | - 0 |
31. | Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (siirtomääräraha 2 v) | 4 611 | 4 611 | 4 511 | - 100 | - 2 |
50. | Valtionavustus kuluttajajärjestöille (kiinteä määräraha) | 823 | 823 | 673 | - 150 | - 18 |
51. | Eräät merimiespalvelut (arviomääräraha) | 1 052 | 1 450 | 1 630 | 180 | 12 |
95. | Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha) | — | 20 | 20 | — | — |
50. | Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikka | 491 597 | 525 406 | 593 539 | 68 133 | 13 |
43. | Maakunnan kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) | 33 156 | 32 656 | 32 156 | - 500 | - 2 |
(61.) | Euroopan aluekehitysrahaston ja sosiaalirahaston osallistuminen EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2000—2006 (arviomääräraha) | 165 608 | — | — | — | — |
(62.) | EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus työ- ja elinkeinoministeriön osalta ohjelmakaudella 2000—2006 (arviomääräraha) | 129 584 | — | — | — | — |
63. | Kainuun kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) | 57 958 | 53 650 | 58 500 | 4 850 | 9 |
64. | EU:n rakennerahastojen ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha) | 105 290 | 439 100 | 502 883 | 63 783 | 15 |
60. | Energiapolitiikka | 34 240 | 63 166 | 61 867 | - 1 299 | - 2 |
01. | Energiamarkkinaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 735 | 916 | 917 | 1 | 0 |
20. | Energiansäästön ja uusiutuvan energian käytön edistäminen sekä energiatiedotus (siirtomääräraha 3 v) | 3 900 | 3 900 | 3 400 | - 500 | - 13 |
28. | Materiaalitehokkuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | — | 500 | 500 | — | — |
40. | Energiatuki (arviomääräraha) | 28 125 | 47 800 | 47 000 | - 800 | - 2 |
(42.) | Valtiontuki sähköhuollon varmistamiseksi (arviomääräraha) | — | — | — | — | — |
43. | Kioton mekanismit (arviomääräraha) | 1 430 | 10 000 | 10 000 | — | — |
50. | Eräät energiataloudelliset avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 50 | 50 | 50 | — | — |
Yhteensä | 2 256 963 | 2 684 011 | 4 140 826 | 1 456 815 | 54 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 10 600 | 10 550 | 12 850 |