Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2006

01. Skatter på grund av inkomst och förmögenhetPDF-versio

01. Skatt på inkomst och förmögenhet

Under momentet beräknas inflyta 12 153 000 000 euro.

Förklaring:De skattepliktiga förvärvs- och kapitalinkomsterna uppskattas öka med ca 3½ % år 2006. Av de skattepliktiga inkomsterna är andelen löneinkomster mer än 60 %. Utvecklingen inom lönerna och sysselsättningen är således av avgörande betydelse för skatteinkomsterna, i synnerhet på längre sikt. Löneinkomsterna beräknas öka med ca 3½ % år 2006.

I inkomstposten har beaktats en linjedragning om lindrad beskattning 2006 som ingår i regeringens ställningstagande om det inkomstpolitiska avtalets förhandlingsresultat. En del av denna lindring är kompensation för höjningen av den försäkrades sjukförsäkringspremie som anknyter till en omläggning av sjukförsäkringens finansiering.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag som gäller skatteskalorna för 2006. Den statliga inkomstskatteskalan föreslås bli ändrad så, att den första och fjärde marginalskatteprocentsatsen på skalan sänks med 1,5 procentenhet och de övriga marginalskatteprocentsatserna med en procentenhet. Den andra inkomstgränsen föreslås bli höjd med 1 200 euro och den femte med 200 euro. Den tredje inkomstgränsen föreslås bli sänkt med 800 euro. De föreslagna ändringarna beräknas minska skatteintäkterna med 540 miljoner euro på årsnivå.

I inkomstskatteskalan föreslås en inflationsjustering om två procent, som beräknas minska skatteintäkterna på årsnivå med ca 150 miljoner euro jämfört med de skattegrunder som gäller år 2005.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition om vissa ändringar i skattelagstiftningen. År 2006 föreslås att ett nytt förvärvsinkomstavdrag skall tas i bruk inom statsbeskattningen så, att de skattelättnader som tidigare med hjälp av förvärvsinkomstavdraget vid kommunalbeskattningen riktades till låg- och medelinkomsttagare enbart belastar statens inkomster. Förvärvsinkomstavdraget beräknas sänka intäkterna från den statliga inkomstskatten med 300 miljoner euro på årsnivå.

I syfte att stärka efterfrågan på arbetskraft inom lågavlönat heltidsarbete föreslås att hushållsavdragets maximibelopp höjs i fråga om hushålls-, vård- och omsorgsarbete från 1 150 euro till 2 300 euro. Förslaget beräknas sänka intäkterna från den statliga inkomstskatten med 20—25 miljoner euro på årsnivå.

I syfte att öka kollektivtrafikens andel av arbetsresorna föreslås att en personalbiljett tas i användning. Beskattningsvärdet för biljetten som arbetsgivare ger anställda för resan mellan bostaden och arbetsplatsen med kollektiva samfärdsmedel föreslås vara 75 procent av biljettens gängse värde. Förslaget uppskattas minska skatteintäkterna med totalt 5—10 miljoner euro.

I samband med budgetpropositionen har regeringen till riksdagen överlämnat en proposition med förslag till ändring av lagstiftningen om finansiering av sjukförsäkringen (RP 68/2005 rd). Som en del av omläggningen av sjukförsäkringens finansiering föreslås att en ny dagpenningspremie tas ut för sjukförsäkringen av dem som har löne- och företagsinkomster. Dagpenningspremien föreslås vara avdragsgill i beskattningen, vilket beräknas minska intäkterna från den statliga inkomstskatten med 100 miljoner euro på årsnivå.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition som gäller upphävande av förmögenhetsskattelagen (1537/1992). Slopandet av förmögenhetsskatten beräknas minska momentets skatteintäkter med ca 70 miljoner euro.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om beskattning av begränsat skattskyldig för inkomst och förmögenhet (627/1978). Ändringarna av källbeskattningen av pensioner och löneinkomster beräknas minska skatteintäkterna med minst 20 miljoner euro.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om beskattning av begränsat skattskyldig för inkomst och förmögenhet (627/1978) i fråga om ett förfarande som tillämpas vid uppbörd av källskatt på utdelning till förvaltarregistrerade aktier. Den föreslagna ändringen kan ha konsekvenser för skatteintäkterna, men konsekvenserna kan inte bedömas utifrån de tillbudsstående uppgifterna.

Till staten beräknas inflyta inkomstskatt av samfunden till ett belopp av ca 4 063 miljoner euro år 2006.

I budgetpropositionen har beaktats lagen om återbäring i vissa fall av skatt som betalats på dividend erhållen från Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, som trädde i kraft 15.8.2005. Skatt som betalats på dividend erhållen från Europeiska ekonomiska samarbetsområdet återbärs uträknad med iakttagande av lagen om gottgörelse för bolagsskatt i tillämpliga delar. Lagen tilllämpas på återbäring av skatter som betalats på dividender som erhållits åren 1998—2004. Återbäringarna beräknas sänka skatteintäkterna med 25—30 miljoner euro år 2006.


2006 budget 12 153 000 000
2005 tilläggsb. 264 000 000
2005 budget 11 973 000 000
2004 bokslut 12 299 906 659

02. Källskatt på ränteinkomster

Under momentet beräknas inflyta 165 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om källskatt på ränteinkomst (1550/1992). Skattebeloppet är 28 % på den ränta som betalats för en insättning eller ett masskuldebrevslån.


2006 budget 165 000 000
2005 budget 155 000 000
2004 bokslut 170 005 876

03. Skatt på arv och gåva

Under momentet beräknas inflyta 490 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om skatt på arv och gåva (378/1940) och arvsskatteskalan i lagen.


2006 budget 490 000 000
2005 budget 468 000 000
2004 bokslut 471 552 820