Talousarvioesitys 2005
40. Maksuhäiriöt, ulosotto ja konkurssivalvonta
Selvitysosa:Luvun nimike muutettu.
Hallitusohjelman mukaisesti vuonna 2004 valmistellun velkahallintaohjelman pohjalta kehitetään yhteistyössä eri hallinnonalojen sekä yksityisen sektorin toimijoiden kanssa menettelyjä ja käytäntöjä, jotka tehokkaasti ehkäisevät velkaongelmien syntymistä ja syvenemistä sekä parantavat ylivelkatilanteiden hallintaa. Ylivelkaantumis- ja maksukyvyttömyystilanteiden selvittämisen tehostamiseksi ja nopeuttamiseksi otetaan ulosotossa tehokkaasti käyttöön uudistetun ulosottolainsäädännön tavoitteita toteuttavia ja uudistetun tietotekniikan suomia mahdollisuuksia käyttäviä joustavia velalliskohtaisia menettelyjä.
Ulosottotoimelle asetettavat kasvavat vaatimukset edellyttävät ulosoton henkilöstön osaamisen ja tehtävärakenteen, ulosoton organisaation, menettelytapojen ja toimintaprosessien laaja-alaista kehittämistä. Ulosotto-organisaation osalta laaditaan vuonna 2005 pitkän aikavälin kehittämissuunnitelma. Ulosottolain uudistamisen III vaiheen yhteydessä ulosottomaksujen painopistettä siirretään pois heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevilta velallisilta perittävistä taulukkomaksuista. Ulosottolainsäädännön kokonaisuudistusta jatketaan valmistelemalla uudistuksen viimeisen vaiheen (IV) käsittävä hallituksen esitys. Perintämenettelyn tehostamiseksi ja kustannusten alentamiseksi valmistellaan ehdotus riidattomien saatavien perinnän yksinkertaistamiseksi. Kehitetään velkojalle, velalliselle ja julkiselle taloudelle perintäprosessin eri vaiheissa koituvien kustannusten seurantaa.
Muun muassa yrittäjyyden politiikkaohjelman tavoitteisiin liittyen valmistellaan ehdotukset yritystoimintaan liittyvien selvitysmenettelyjen kehittämiseksi. Vakiinnutetaan uuden konkurssilain mukaisen julkisselvityksen mukaiset käytännöt sekä jatketaan uudistettujen yksityishenkilöiden ja yritysten selvitysmenettelyjen toimivuuden seurantaa ja arviointia. Kehitetään luottotietolainsäädäntöä koskien myös yrittäjien ja yhteisöjen luottotietoja. Tehostetaan yhteistyössä ulosotto-, konkurssivalvonta- sekä muiden viranomaisten kanssa talousrikollisuuden ja harmaan talouden vastaista toimintaa vahvistamalla ulosoton erikoisperintää sekä parannetaan toiminnan tuloksellisuuden arviointia väärinkäytösten paljastamisen, rikoshyödyn ja keinotekoisin järjestelyin täytäntöönpanon ulottumattomiin saatetun omaisuuden takaisinsaannin suhteen.
21. Ulosottolaitoksen ja konkurssivalvonnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 79 056 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Konkurssiasiamiehen toimiston, kihlakuntien ulosottovirastojen ja Ahvenanmaan maakunnanvoudinviraston toimintamenojen sekä kihlakunnanvirastojen ulosotto-osastojen muiden kuin momentilta 26.07.21 (Kihlakunnanvirastojen yhteiset toimintamenot) rahoitettavien toimintamenojen maksamiseen. Momentin määrärahasta maksetaan myös ulosottolaitoksen osuus keskitettyjen tietojärjestelmien käytöstä, ylläpidosta ja kehittämisestä aiheutuvat menot.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon Konkurssiasiamiehen toimiston erityistilintarkastuksista takaisin perittävät korvaukset.
Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu.
Ulosottoon saapui perittäväksi vuonna 2003 noin 2,6 milj. asiaa ja noin 3 mrd. euroa. Ulosottovelallisten määrä oli vuoden lopussa 307 000. Ulosottoon saapuvien asiamäärien ja perittävien rahamäärien arvioidaan edelleen jonkin verran lisääntyvän. Perityksi saatavan rahamäärän arvioidaan säilyvän nykyisellä korkealla tasolla, vaikka maaliskuussa 2004 voimaan tulleen ulosottolain muutoksen ja uuden tietojärjestelmän käyttöönotto on hidastanut asioiden käsittelyä.
Oikeusministeriö asettaa talousarvion valmistelun yhteydessä ulosottolaitoksen toiminnalle vuodelle 2005 alustavasti seuraavat tulostavoitteet:
Vuoden 2005 aikana otetaan käyttöön uusia täydentäviä tunnuslukuja, joiden perusteella voidaan arvioida saavutettuja tuloksia perintätuloksen, väärinkäytöksiin puuttumiskyvyn, ulosottovelallisten selviytymisen ja perintäkustannusten kannalta.
Ulosottoviranomaisten tavoitteena on laatia yksikkökohtaiset suunnitelmat henkilöstön rakenteesta ja määrästä. Suunnittelun pohjaksi tarvitaan oikea kuva tietojärjestelmien vaikutuksesta toimintaan. Tiedot ovat käytettävissä vasta vuoden 2005 alkupuolella.
Tunnuslukutaulukko | |||
---|---|---|---|
2003 toteutuma |
2004 arvio |
2005 tavoite |
|
Käsitellyt asiat (1 000 kpl) | 2 773 | 2 654 | 2 790 |
Onnistunut perintä | |||
Asiamääristä, % | 36,5 | 38 | 36 |
Rahamääristä, % | 19,7 | 19 | 19 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 6,1 | 7 | 7 |
Taloudellisuus (€/käsitelty asiat) | |||
Ulosottovirastot | 26 | 30 | 30 |
Ulosotto-osastot | 23 | 28 | 28 |
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) | 1 917 | 1 834 | 1 940 |
Konkurssiasiamiehen toimisto
Uuden konkurssilain myötä vuonna 2004 käynnistyneellä julkisselvitysmenettelyllä pyritään erityisesti torjumaan harmaata taloutta ja talousrikollisuutta. Julkisselvitys käynnistetään konkurssiasiamiehen aloitteesta sellaisissa vähävaraisissa konkurssipesissä, joissa havaitaan velallisen toimintaan liittyviä erityisiä selvitystarpeita. Ensi vaiheessa pyritään luomaan tehokkaat julkisselvityskäytännöt ja tukemaan tätä laajalla neuvonnalla ja koulutuksella. Myös konkurssipesien erityistarkastuksia kehitetään paremmin vähävaraisten konkurssipesien ja julkisselvitystilanteiden tarpeet huomioon ottaviksi. Konkurssiasiamiehen varoin teetettävien erityistarkastusten kustannuksista arvioidaan saatavan perittyä valtiolle takaisin noin 25 %.
Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2003 TP |
2004 TA |
2005 TAE |
|
Tulot | - | - | 120 |
— muut tuotot | - | - | 120 |
Menot | 80 017 | 78 937 | 79 176 |
— henkilöstömenot | 61 744 | 63 900 | 64 780 |
— toimitilavuokrat | 2 674 | 2 730 | 2 825 |
— palvelujen ostot | 13 124 | 10 000 | 9 000 |
— muut toiminnan menot | 2 475 | 2 307 | 2 571 |
Toiminnan rahoitus | |||
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot | - | - | 120 |
— toimintamenomomentille budjetoidut menot | 80 017 | 78 937 | 79 176 |
— toimintamenorahoitus, netto | 80 017 | 78 937 | 79 056 |
Momentin käyttö | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 070 | ||
— myönnetty | 78 568 | ||
— käytetty | 80 017 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 621 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 154 000 euroa kolmen henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentille 25.01.21 sekä lisäyksenä 1 090 000 euroa Konkurssiasiamiehen toimiston toimintamenojen siirtona momentilta 25.01.22 ja 120 000 euroa Heinolan ja Orimattilan kihlakunnanvirastojen ulosotto-osastojen yhdistämisestä Lahden kihlakunnan ulosottovirastoon siirtona momentilta 26.07.21.
Ulosottomaksutuloina arvioidaan momentille 12.25.47 kertyvän noin 48 000 000 euroa. Niiden suoritteiden kokonaiskustannuksista, joista ulosottomaksuja peritään, voidaan maksuilla kattaa 70 %.
2005 talousarvio | 79 056 000 |
2004 talousarvio | 78 937 000 |
2003 tilinpäätös | 78 568 000 |