Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2005

40. Maksuhäiriöt, ulosotto ja konkurssivalvontaPDF-versio

Selvitysosa:Luvun nimike muutettu.

Hallitusohjelman mukaisesti vuonna 2004 valmistellun velkahallintaohjelman pohjalta kehitetään yhteistyössä eri hallinnonalojen sekä yksityisen sektorin toimijoiden kanssa menettelyjä ja käytäntöjä, jotka tehokkaasti ehkäisevät velkaongelmien syntymistä ja syvenemistä sekä parantavat ylivelkatilanteiden hallintaa. Ylivelkaantumis- ja maksukyvyttömyystilanteiden selvittämisen tehostamiseksi ja nopeuttamiseksi otetaan ulosotossa tehokkaasti käyttöön uudistetun ulosottolainsäädännön tavoitteita toteuttavia ja uudistetun tietotekniikan suomia mahdollisuuksia käyttäviä joustavia velalliskohtaisia menettelyjä.

Ulosottotoimelle asetettavat kasvavat vaatimukset edellyttävät ulosoton henkilöstön osaamisen ja tehtävärakenteen, ulosoton organisaation, menettelytapojen ja toimintaprosessien laaja-alaista kehittämistä. Ulosotto-organisaation osalta laaditaan vuonna 2005 pitkän aikavälin kehittämissuunnitelma. Ulosottolain uudistamisen III vaiheen yhteydessä ulosottomaksujen painopistettä siirretään pois heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevilta velallisilta perittävistä taulukkomaksuista. Ulosottolainsäädännön kokonaisuudistusta jatketaan valmistelemalla uudistuksen viimeisen vaiheen (IV) käsittävä hallituksen esitys. Perintämenettelyn tehostamiseksi ja kustannusten alentamiseksi valmistellaan ehdotus riidattomien saatavien perinnän yksinkertaistamiseksi. Kehitetään velkojalle, velalliselle ja julkiselle taloudelle perintäprosessin eri vaiheissa koituvien kustannusten seurantaa.

Muun muassa yrittäjyyden politiikkaohjelman tavoitteisiin liittyen valmistellaan ehdotukset yritystoimintaan liittyvien selvitysmenettelyjen kehittämiseksi. Vakiinnutetaan uuden konkurssilain mukaisen julkisselvityksen mukaiset käytännöt sekä jatketaan uudistettujen yksityishenkilöiden ja yritysten selvitysmenettelyjen toimivuuden seurantaa ja arviointia. Kehitetään luottotietolainsäädäntöä koskien myös yrittäjien ja yhteisöjen luottotietoja. Tehostetaan yhteistyössä ulosotto-, konkurssivalvonta- sekä muiden viranomaisten kanssa talousrikollisuuden ja harmaan talouden vastaista toimintaa vahvistamalla ulosoton erikoisperintää sekä parannetaan toiminnan tuloksellisuuden arviointia väärinkäytösten paljastamisen, rikoshyödyn ja keinotekoisin järjestelyin täytäntöönpanon ulottumattomiin saatetun omaisuuden takaisinsaannin suhteen.

21. Ulosottolaitoksen ja konkurssivalvonnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 79 056 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Konkurssiasiamiehen toimiston, kihlakuntien ulosottovirastojen ja Ahvenanmaan maakunnanvoudinviraston toimintamenojen sekä kihlakunnanvirastojen ulosotto-osastojen muiden kuin momentilta 26.07.21 (Kihlakunnanvirastojen yhteiset toimintamenot) rahoitettavien toimintamenojen maksamiseen. Momentin määrärahasta maksetaan myös ulosottolaitoksen osuus keskitettyjen tietojärjestelmien käytöstä, ylläpidosta ja kehittämisestä aiheutuvat menot.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon Konkurssiasiamiehen toimiston erityistilintarkastuksista takaisin perittävät korvaukset.

Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu.

Ulosottoon saapui perittäväksi vuonna 2003 noin 2,6 milj. asiaa ja noin 3 mrd. euroa. Ulosottovelallisten määrä oli vuoden lopussa 307 000. Ulosottoon saapuvien asiamäärien ja perittävien rahamäärien arvioidaan edelleen jonkin verran lisääntyvän. Perityksi saatavan rahamäärän arvioidaan säilyvän nykyisellä korkealla tasolla, vaikka maaliskuussa 2004 voimaan tulleen ulosottolain muutoksen ja uuden tietojärjestelmän käyttöönotto on hidastanut asioiden käsittelyä.

Oikeusministeriö asettaa talousarvion valmistelun yhteydessä ulosottolaitoksen toiminnalle vuodelle 2005 alustavasti seuraavat tulostavoitteet:

Vuoden 2005 aikana otetaan käyttöön uusia täydentäviä tunnuslukuja, joiden perusteella voidaan arvioida saavutettuja tuloksia perintätuloksen, väärinkäytöksiin puuttumiskyvyn, ulosottovelallisten selviytymisen ja perintäkustannusten kannalta.

Ulosottoviranomaisten tavoitteena on laatia yksikkökohtaiset suunnitelmat henkilöstön rakenteesta ja määrästä. Suunnittelun pohjaksi tarvitaan oikea kuva tietojärjestelmien vaikutuksesta toimintaan. Tiedot ovat käytettävissä vasta vuoden 2005 alkupuolella.

Tunnuslukutaulukko      
  2003
toteutuma
2004
arvio
2005
tavoite
       
Käsitellyt asiat (1 000 kpl) 2 773 2 654 2 790
Onnistunut perintä      
Asiamääristä, % 36,5 38 36
Rahamääristä, % 19,7 19 19
Keskimääräinen käsittelyaika, kk 6,1 7 7
Taloudellisuus (€/käsitelty asiat)      
Ulosottovirastot 26 30 30
Ulosotto-osastot 23 28 28
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) 1 917 1 834 1 940

Konkurssiasiamiehen toimisto

Uuden konkurssilain myötä vuonna 2004 käynnistyneellä julkisselvitysmenettelyllä pyritään erityisesti torjumaan harmaata taloutta ja talousrikollisuutta. Julkisselvitys käynnistetään konkurssiasiamiehen aloitteesta sellaisissa vähävaraisissa konkurssipesissä, joissa havaitaan velallisen toimintaan liittyviä erityisiä selvitystarpeita. Ensi vaiheessa pyritään luomaan tehokkaat julkisselvityskäytännöt ja tukemaan tätä laajalla neuvonnalla ja koulutuksella. Myös konkurssipesien erityistarkastuksia kehitetään paremmin vähävaraisten konkurssipesien ja julkisselvitystilanteiden tarpeet huomioon ottaviksi. Konkurssiasiamiehen varoin teetettävien erityistarkastusten kustannuksista arvioidaan saatavan perittyä valtiolle takaisin noin 25 %.

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
TA
2005
TAE
       
Tulot - - 120
— muut tuotot - - 120
Menot 80 017 78 937 79 176
— henkilöstömenot 61 744 63 900 64 780
— toimitilavuokrat 2 674 2 730 2 825
— palvelujen ostot 13 124 10 000 9 000
— muut toiminnan menot 2 475 2 307 2 571
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot - - 120
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 80 017 78 937 79 176
— toimintamenorahoitus, netto 80 017 78 937 79 056
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 5 070    
— myönnetty 78 568    
— käytetty 80 017    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 3 621    

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 154 000 euroa kolmen henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentille 25.01.21 sekä lisäyksenä 1 090 000 euroa Konkurssiasiamiehen toimiston toimintamenojen siirtona momentilta 25.01.22 ja 120 000 euroa Heinolan ja Orimattilan kihlakunnanvirastojen ulosotto-osastojen yhdistämisestä Lahden kihlakunnan ulosottovirastoon siirtona momentilta 26.07.21.

Ulosottomaksutuloina arvioidaan momentille 12.25.47 kertyvän noin 48 000 000 euroa. Niiden suoritteiden kokonaiskustannuksista, joista ulosottomaksuja peritään, voidaan maksuilla kattaa 70 %.


2005 talousarvio 79 056 000
2004 talousarvio 78 937 000
2003 tilinpäätös 78 568 000