Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
            21. Toimintamenot

Talousarvioesitys 2002

60. Suomen ympäristökeskusPDF-versio

Selvitysosa:Suomen ympäristökeskus (SYKE) on ympäristöalan tutkimus- ja kehittämiskeskus, joka tuottaa tietoa ympäristöstä, sen tilan kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä arvioi vaihtoehtoisia kehityssuuntia ja keinoja, joilla kehitykseen pystytään vaikuttamaan. SYKE kokoaa, muokkaa ja välittää ympäristötietoa eri intressiryhmien tarpeisiin. Se huolehtii myös monista EU‐lainsäädännön ja kansainvälisten sopimusten edellyttämistä ympäristöalan raportointitehtävistä sekä eräistä ympäristövalvonnan viranomaistehtävistä. SYKE suuntaa toimintaansa niin, että se kykenee tuottamaan lähivuosien tiedontarpeisiin perustuvia ja korkeatasoisia eri alojen asiantuntemusta yhdistäviä arviointeja ja kehitysarvioita. SYKE hoitaa myös maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia vesivarojen käytön ja hoidon tehtäviä. Tässä luvussa SYKElle suoraan budjetoiduilla toimintamäärärahoilla palkattua henkilöstöä arvioidaan käytettävän maa- ja metsätalousministeriön tehtäväalueella 35 henkilötyövuotta vastaavasti.

Ympäristöministeriö on asettanut Suomen ympäristökeskukselle seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2002:

Ilmastoon ja ilmansuojeluun liittyvien ympäristöpolitiikan tavoitteiden edistämiseksi ja ilmastosopimuksen kansallisen toimeenpanon tukemiseksi SYKEn toimintaa suunnataan erityisesti ilmapäästöjen arviointiin ja tietojärjestelmien kehittämiseen, kasvihuonekaasujen taseisiin, päästöinventaarioihin ja skenaarioihin, ilman epäpuhtauksien ja ilmastomuutoksen ympäristövaikutuksiin sekä päästöjen vähentämistarpeen yhdennettyyn arviointiin. SYKEn tehtäviä meluntorjunnassa, erityisesti liittyen EU:n lisääntyvään lainsäädäntöön, selvitetään.

Luonnonsuojelun ja luonnon monimuotoisuuden tavoitteiden toteuttamisessa ovat keskeisiä tutkimuksen painoaloja suojelualueverkon edustavuus, luontotyyppien ja lajien suojelutarpeen ja ‐tason arviointi, Suomen luonnossa tapahtuvat lajistolliset muutokset ja lajien uhanalaistuminen. Tutkimuksella luodaan perusta myös luonnonympäristöjen kunnostus‐ ja ennallistamistoiminnalle sekä biodiversiteetin seurannan kehittämiselle. Toimintaa suunnataan aiempaa enemmän myös luonnonsuojelualueiden ulkopuolisten, talouskäytössä olevien alueiden biodiversiteetin tutkimukseen.

Jätteitä ja pilaantuneita maita koskevassa SYKEn toiminnassa painotetaan tiedollisten ja menettelyllisten edellytysten parantamista jätteiden synnyn ehkäisyssä sekä niiden hyödyntämisessä ja turvallisessa loppusijoituksessa samoin kuin pilaantuneiden maiden ja sedimenttien puhdistamisessa ja riskinarvioinnissa. Jätteiden synnyn ehkäisemiseen soveltuvien taloudellisten ja muiden ohjauskeinojen kehittämiseksi ja käyttöönottamiseksi ohjelmoidaan eri tahojen kanssa yhteistyössä toteutettava tutkimusohjelma. Kehittämistyössä painotetaan myös jätealan ja pilaantuneiden maiden kansallisia ja kansainvälisiä tarpeita palvelevien seuranta- ja raportointijärjestelmien kehittämistä ja toimeenpanoa.

Teollista toimintaa koskevassa SYKEn tutkimus- ja kehittämistyössä painottuvat erityisesti ekotehokkuus- ja elinkaariarvioinnit, yhdennetyn tuotepolitiikan kehittäminen, päästöjen ja ympäristövaikutusten yhdennetty arviointi sekä ympäristölupajärjestelmän vaikuttavuuden arviointi. Laaja-alaisia toimiala- ja aluekohtaisia arviointeja tehdään yhdessä muiden tahojen kanssa kehittäen ja käyttäen hyväksi myös ympäristötalouden menetelmiä.

Itämeren ja sisävesien tilan parantamiseksi SYKE osallistuu Itämeren suojeluohjelman ja EY:n vesipolitiikan puitedirektiivin toimeenpanoon. Laajoissa tutkimushankekokonaisuuksissa sekä seurantahankkeissa tarkennetaan kuormituksen suuruuden, kehityksen ja vaikutusten arviointia sekä arvioita kuormituksen vähentämistoimenpiteiden vaikuttavuudesta ja kustannustehokkuudesta. Vesipuitedirektiivin tarkoittamien pinta- ja pohjavesimuodostumien ekologisen tilan parantamiseksi kehitetään menetelmiä kustannustehokkaiden toimenpiteiden arvioimiseksi.

Vesivarojen kestävän käytön tutkimus- ja kehittämistyössä SYKE selvittää ilmastomuutoksen vaikutuksia vesivarojen vaihteluihin ääri-ilmiöineen sekä muutosten vaatimia toimenpiteitä. Tavoitteena on myös kehittää vesistöjen kunnostusta sekä ympäristöä parantavia ja säilyttäviä vesistötyömenetelmiä ja haja-asutuksen vesihuoltoa sekä tutkia ja kehittää pohjavesivarojen hallinnan ja suojelun menetelmiä korkealaatuisen raakaveden ja talousveden saatavuuden turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.

Haitallisten aineiden tutkimus- ja kehitystyössä on tavoitteena tuottaa tietoa ja menetelmiä kemikaalien, päästöjen, jätteiden ja pilaantuneiden maa- ja sedimenttialueiden riskinhallinnan tarpeisiin. Erityistä huomiota kiinnitetään haitallisten aineiden ja hormonitoimintoja häiritsevien aineiden vaikutusten selvittämiseen. Haitallisten aineiden esiintymisen seurantaa kehitetään palvelemaan nykyistä paremmin riskinhallintaa ja kansainvälisten velvoitteiden täyttämistä. Vastaavasti tuotetaan tietoa geenimuunneltujen tuotteiden (GMO) riskinhallinnan tarpeisiin. Ympäristövahinkojen torjunnan tutkimus- ja kehittämistoiminnalla SYKE etsii parannusta erityisesti Suomenlahden ympäristövahinkojen torjuntavalmiuteen sekä vahinkojen ennaltaehkäisyyn.

Ympäristöpolitiikan ja -ohjauksen arvioinnissa ja siihen liittyvässä kehittämistyössä ovat keskeisiä tehtäviä suunnitelmien ja ohjelmien vaikutusten arviointia koskevan direktiivin toimeenpanon vaatima valmistelu, ympäristöpolitiikan ohjauskeinojen vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi sekä ympäristövaikutusten arvioinnin kehittäminen.

SYKE toteuttaa ympäristön seurantaa yhdessä alueellisten ympäristökeskusten kanssa valtakunnallisen ympäristön seurannan ohjelman mukaisesti ja vastaa alueiden käyttöön ja rakennettuun ympäristöön liittyvästä seurannasta sekä tietojärjestelmien ylläpidosta ja kehittämisestä. SYKE tuottaa seurannan tulosten pohjalta ympäristön tilasta ja kuormituksesta ajantasaisia kuvauksia sekä päätöksenteossa ja kansainvälisten sopimusten ja EY-direktiivien raportoinnissa tarvittavia selvityksiä ja raportteja. Seuranta- ja raportointitoimintaa rationalisoidaan.

Ympäristöhallinnon tiedonhallinnan strategian toteuttamisessa keskeisiä ovat viestinnällisten verkkopalveluiden, asianhallinnan ja ympäristötietojenhallinnan kehittämishankkeet. SYKE osallistuu hankkeiden toteuttamiseen ja ylläpitää ympäristöhallinnon tietoteknistä infrastruktuuria ministeriön ohjauksessa.

Lisäksi SYKE tuottaa ministeriön kanssa sovittavia tutkimus-, laboratorio- ja rakentamispalveluja sekä koulutusta ja muita asiantuntijapalveluja koko ympäristöhallinnolle. Ulkopuolista rahoitusta hankitaan ensisijaisesti sellaiseen toimintaan, joka tukee SYKEn perustehtävien toteuttamista. Tavoitteena on pitää ulkopuolisen rahoituksen osuus noin 40 prosenttina.

Suomen ympäristökeskuksen henkilötyövuosien, tulojen ja toiminnan kustannusten arvioidaan jakautuvan tehtäväalueittain vuonna 2002 seuraavasti:
  Henkilö- Tulot Kustannukset
Tehtäväalue työvuodet milj. € milj. €
       
Ympäristömuutosten tutkimus ja seuranta 71 0,07 4,2
Ympäristökuormituksen ehkäiseminen ja vähentäminen 90 0,17 5,4
Kemikaalivalvonta ja riskien arviointi 36 0,15 1,7
Luonnonsuojelu ja maankäyttö 75 0,03 3,9
Vesivarat, niiden käyttö ja hoito sekä ympäristövahinkojen torjunta 81 0,50 7,2
Ohjauskeinojen tutkimus ja kehittäminen 34 0,17 1,9
Laboratoriotoiminta 68 0,59 3,4
Vientitoiminta 8 1,18 1,2
Muut toiminnalliset tehtävät 25 0,09 1,9
Hallinnonalan tukipalvelutehtävät 28 0,09 2
SYKEn tukipalvelu 74   5,7
Yhteensä 590 3,0 38,5

Tehtäväalueille kohdistuvasta työpanoksesta noin 55 henkilötyövuotta arvioidaan kohdistuvan maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan tehtäviin.

Suomen ympäristökeskukselle suoraan budjetoidun toiminnallisen rahoituksen lisäksi muilta valtion virastoilta ja laitoksilta arvioidaan saatavan rahoitusta 6,7—7,6 milj. euroa.

Budjetin ulkopuolista rahoitusta arvioidaan saatavan 2,5—3,0 milj. euroa, josta EU:n osuus on 0,5—0,8 milj. euroa.

Maksuperustelain mukaisen maksullisen toiminnan tuloja arvioidaan kertyvän 2,6 milj. euroa, josta vientitoiminnan osuudeksi arvioidaan puolet. Lisäksi hallinnonalan sisäisestä palvelutoiminnasta arvioidaan kertyvän tuloja 0,4 milj. euroa.

Nettobudjetoidun maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko (1 000 euroa):
  2000 2001 2002
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Tuotot      
Julkisoikeudelliset suoritteet 373 270 285
Liiketaloudellisesti hinnoitellut suoritteet 2 082 2 320 2 320
Tuotot yhteensä 2 455 2 590 2 605
Kustannukset      
Julkisoikeudelliset suoritteet 409 283 291
Liiketaloudellisesti hinnoitellut suoritteet 2 127 2 313 2 320
Kustannukset yhteensä 2 536 2 596 2 611
Alijäämä yhteensä 81 6 6
Kustannusvastaavuus      
Julkisoikeudelliset suoritteet, % 91 95 98
Liiketaloudellisesti hinnoitellut suoritteet, % 98 100 100
Kustannusvastaavuus yhteensä, % 97 100 100

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 425 000 euroa.

Selvitysosa:

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 33 185 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 2 000 000
Hallinnonalan sisäisen palvelutoiminnan menot 420 000
Muut toimintamenot 30 765 000
Bruttotulot 10 760 000
Maksullisen toiminnan tulot 2 605 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 285 000
— muut suoritteet 2 320 000
Hallinnonalan sisäiset tulot 420 000
Muut tulot 7 735 000
Nettomenot 22 425 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 151 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin.

Määrärahasta on tarkoitus käyttää 1 680 000 euroa ympäristöhallinnon keskitetysti hoidettavien atk-palveluiden käyttömenoista ja uusimisesta aiheutuviin kustannuksiin. Keskitetysti hoidettavia palveluita ovat valtakunnallinen tietoverkko, palvelinkoneet ja järjestelmät, yhteiset työkaluohjelmistot sekä yhteiset paikkatieto- ja kaukokartoituspalvelut.


2002 talousarvio 22 425 000
2001 talousarvio 21 248 022
2001 lisätalousarvio 551 825
2000 tilinpäätös 21 040 310