Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

4. Budgetpropositionens inkomstposterPDF-versio

År 2014 uppskattas den statliga budgetekonomins inkomster utan nettoupplåning till 47,2 miljarder euro. Av inkomsterna är ca 85 % skatter och inkomster av skattenatur. Den avtagande totalproduktionen 2013 och den obetydliga ekonomiska tillväxten 2014 begränsar tillväxten i skattebaserna.

I skatteinkomstprognosen har man beaktat åtgärderna enligt rambeslutet från våren 2013 och de åtgärder som regeringen tidigare beslutat om, justerade i fråga om sina konsekvenser för intäkterna. Statens skatteinkomster uppskattas växa med ca 3 % år 2014, dvs. med nästan 1,3 miljarder euro jämfört med vad som har budgeterats för 2013 (budgeten inklusive tilläggsbudgetarna).

Det rådande ekonomiska läget och prognoserna om utvecklingen av samhällsekonomin samt de beräknade skatteinkomsterna är förknippade med stor osäkerhet. Det allmänna förtroendet för ekonomin har 2013 sjunkit också i Finland, och konsumentförtroendet har klart sjunkit under det långsiktiga genomsnittet. I takt med att osäkerheten ökar kommer hushållens sparkvot att stiga år 2013. Enligt finansministeriets ekonomiska prognos gör den svaga exportmarknaden och den försvagade inhemska efterfrågan att den ekonomiska tillväxten blir negativ 2013. Enligt uppskattningarna kommer det allmänna konjunkturläget att förbättras något år 2014. Detta avspeglar sig med en fördröjning i den inhemska ekonomiska aktiviteten och även i hushållens konsumtion. Ökningen av skattebaserna blir dock liten.

Inkomstposterna avdelningsvis åren 2012—20141)

    År 2012
bokslut
År 2013
ordinarie
budget
År 2014
budgetprop.
 
Förändring 2013—2014
Kod Avdelning mn € mn € mn € mn € %
             
11. Skatter och inkomster av skattenatur 37 321 39 923 40 057 135 0
12. Inkomster av blandad natur 6 065 4 936 4 742 -194 -4
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 1 925 1 922 1 995 73 4
15. Lån, exkl. nettoupplåning och skuldhantering 423 252 402 150 60
  Sammanlagt 45 733 47 033 47 196 163 0
 
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 4 703 7 503 6 724 -779 -10
  Sammanlagt 50 437 54 536 53 920 -615 -1

1) Varje tal har avrundats särskilt från det exakta värdet och räkneoperationerna stämmer därför inte till alla delar.

Jämfört med den ordinarie budgeten för 2013 beräknas skatteinkomsterna öka med 135 miljoner euro och de ordinarie inkomsterna inom budgetekonomin med något över 160 miljoner euro. Behovet av nettoupplåning enligt budgetpropositionen är ca 6,7 miljarder euro.

De beräknade ordinarie inkomsterna 2013 sänktes i den första tilläggsbudgeten för 2013 med ett belopp på sammanlagt 122 miljoner euro netto. De beräknade skatteinkomsterna i tilläggsbudgeten sänktes med 249 miljoner euro. I den tredje tilläggsbudgetpropositionen för 2013 föreslås det att de beräknade skatteinkomsterna sänks med 899 miljoner euro. Jämfört med vad som har budgeterats för 2013, dvs. den budget som kompletterats med tilläggsbudgetar, uppskattas de ordinarie inkomsterna och skatteinkomsterna 2014 öka med något över 3 %, dvs. nästan 1,3 miljarder euro.

Av figur 2 framgår utvecklingen av statens skatteinkomster enligt skatteslag 2005—2014. Skatteutfallet på grund av inkomst och förmögenhet, i synnerhet samfundsskatter och kapitalinkomstskatter, sjönk kraftigt till följd av den ekonomiska recessionen 2009. Även ändringar i beskattningsgrunderna, såsom inkomstskattelättnader och en temporär sänkning av statens utdelning av samfundsskatten, ledde till en minskning av inkomstskatteintäkterna. I eurobelopp uppskattas skatteinkomsterna ha överskridit den nivå de befann sig på före recessionen först 2012. Skatterna på grund av inkomst och förmögenhet uppskattas dock även framöver stanna på en nivå som är lägre än före recessionen. Statens intäkter från samfundsskatten väntas 2014 bli endast ungefär hälften av nivån 2008, vilket förklaras av sänkningen av samfundsskattesatsen åren 2012 och 2014 samt den temporära sänkningen av statens utdelning av samfundsskatten, men också av företagens resultatutveckling.

Andelen skatter på grund av inkomst och förmögenhet har stabiliserats till drygt 30 procent av de totala skatteinkomsterna efter 2008. Samtidigt har andelen indirekta skatter ökat till över 60 procent av skatteinkomsterna. Till de indirekta skatterna räknas skatter på grund av omsättning och punktskatter. Andelen indirekta skatter har ökat på grund av ändringar i beskattningsgrunderna, av vilka några av de viktigaste har varit skärpningen av mervärdesbeskattningen med en procentenhet åren 2010 och 2013 samt höjningarna av energiskatterna.

Jämfört med de totala inkomsterna har andelen för de övriga skatterna och inkomsterna av skattenatur, av vilka bil-, fordons- och överlåtelseskatten är de viktigaste exemplen, hållit sig rätt stabil under de senaste åren, kring 7—8 procent.

Figur 2. Statens skatteinkomster enligt skatteslag 2005—2014 (mn euro)

Figur 2. Statens skatteinkomster enligt skatteslag 2005—2014 (mn euro)

4.1. Centrala ändringar i skattegrunderna år 2014

Målet för regeringens skattepolitik är att trygga en hållbar finansiering av välfärdstjänsterna, stödja den ekonomiska tillväxten och sysselsättningen, sörja för den sociala rättvisan och att styra in produktionen och konsumtionen i en riktning som är mera hållbar med tanke på miljön. År 2014 genomförs en betydande reform av samfunds- och vinstutdelningsskatten, där samfundsskattesatsen sänks med 4,5 procentenheter till 20 procent samtidigt som beskattningen av utdelningsinkomster ändras. När det gäller utdelningsinkomsterna från offentligt noterade bolag är 85 % i fortsättningen skattepliktiga vid beskattningen av privatpersoner, i stället för tidigare 70 procent. Utdelningarna från andra än offentligt noterade bolag beskattas så att 25 % av en utdelning som motsvarar 8 % årlig avkastning beräknad på det matematiska värdet på aktierna är skattepliktig inkomst, dock högst upp till ett belopp av 150 000 euro. För den del som överskrider eurobeloppet utgör vinstutdelningen skattepliktig kapitalinkomst till 85 procent. Till den del som vinstutdelningen överskrider en årlig avkastning på 8 procent, beräknat på aktiens matematiska värde, utgör utdelningen till 75 procent skattepliktig förvärvsinkomst. Sänkningen av samfundsskattesatsen beräknas ha en positiv effekt på den ekonomiska tillväxten och därmed även innebära en utvidgning av skattebasen. Samfundsskattebasen beräknas öka även av orsaker som gäller skattekonkurrensen när företagens incitament att hålla kvar produktionen i Finland ökar och vinster i större utsträckning än tidigare beskattas i Finland. Ökningen av skattebaserna har även att göra med produktionsorsaker, då företagen investerar och sysselsätter i större utsträckning. Det ekonomiska läget är dock svagt och tillväxtprognosen för exporten och den inhemska efterfrågan är fortfarande försvagad. De positiva effekter på tillväxten som sänkningen av samfundsskattesatsen har blir synliga först när ekonomin återhämtar sig. Dessutom har många företag gått med förlust i och med recessionen. Förlusterna innebär att företagens beskattningsbara inkomster under de kommande åren minskar. Till följd av detta blir de positiva effekterna i fråga om intäkterna från samfundsskatten synliga med en viss fördröjning genom ekonomisk tillväxt och när flera företag betalar skatt till Finland.

Utöver reformen av samfunds- och vinstutdelningsskatten genomför regeringen skattepolitiska åtgärder som stärker balansen i de offentliga finanserna och flyttar tyngdpunkten i beskattningen från sådan beskattning av arbete och företagande som är skadligare för den ekonomiska tillväxten till sådan beskattning som utgår från miljö och hälsa. Regeringen stöder en rättvis beskattning genom att lindra beskattningen av låginkomsttagare, höja skiktgränsen för kapitalbeskattningen och gallra bort skatteutgifter. Punktskatten på alkoholdrycker, tobak och läskedrycker och skatten på elström höjs i enlighet med vad som har fastslagits i samband med rambeslutet. I enlighet med regeringsprogrammet höjs beskattningen av trafikbränslen och en kraftverksskatt införs för gamla elproduktionsanläggningar som inte omfattas av handeln med utsläppsrätter. Genom kraftverksskatten strävar man dock efter att samla in betydligt mindre skatt än vad som skrivits in i regeringsprogrammet.

Som åtgärder som främjar en rättvis beskattning och utvidgar skattebasen sänks skiktgränsen för kapitalbeskattningen, rätten att dra av representationskostnader slopas inom näringsbeskattningen, företagens rätt att dra av räntekostnader begränsas och avskrivningar av långsiktiga investeringar ändras så att de görs per nyttighet. Inom kapitalinkomstbeskattningen begränsas rätten att dra av ränteutgifter för bostadslån och beskattningsgrunderna för kilometerersättningar ändras. Höjningarna av arbetsinkomstavdraget och grundavdraget minskar däremot skatteinkomsterna. I form av riktade incitamentsåtgärder höjs hushållsavdragets maximibelopp och skatten på elström för maskinsalar sänks.

De förändringar i kommunernas inkomster som ändringarna i beskattningsgrunderna medför ska kompenseras till fullt belopp. De ändringar i beskattningen av förvärvsinkomster som minskar kommunernas skatteinkomster kommer att kompenseras via statsandelssystemet och de ändringar i beskattningen som sänker kommunernas samfundsskatteinkomster kompenseras genom att kommunernas andel av samfundsskatteintäkterna höjs och statens andel minskas i motsvarande grad. I enlighet med vad som beslutats tidigare betalas kommunernas utdelning av samfundsskatten förhöjd med 5 procentenheter och församlingarnas utdelning av samfundsskatten förhöjd med 0,4 procentenheter åren 2012—2015. Statens utdelning minskas i motsvarande grad.

Det föreslås sådana ändringar i beskattningsgrunderna för 2014 som ökar statens skatteintäkter med sammanlagt ca 870 miljoner euro i årsgenomsnitt. I enlighet med regeringens beslut justeras inte grunderna för beskattningen av förvärvsinkomster på grund av inflation och en höjd inkomstnivå. Detta ökar skatteinkomsterna 2014 jämfört med tidigare uppskattningar, men det handlar inte om en egentlig ändring av beskattningsgrunderna 2014 och det anges inte i föregående kapitel. Värdet av de ändringar i beskattningsgrunderna som sänker skatteintäkterna är 1 195 miljoner euro. Värdet av den sänkande effekt den temporära höjningen av kommunernas och församlingarnas utdelning av samfundsskatten har på skatteintäkterna uppgår till ca 210 miljoner euro. Under det år som ändringarna i beskattningsgrunderna träder i kraft blir effekten av ändringarna mindre, bl.a. till följd av fördröjningen i samband med betalningen av skatterna. Granskat som årsgenomsnitt minskar nettoeffekten av de ändringar i beskattningsgrunderna som genomförs 2014 statens skatteinkomster med ca 325 miljoner euro (exklusive de utelämnade inflationsjusteringarna i beskattningen av förvärvsinkomster).

Den totala skattenivån påverkas förutom av statens beslut även av nivån på kommunalbeskattningen och socialförsäkringsavgifterna. Den totala skattesatsen antas 2014 hålla sig på samma nivå som 2013.

4.2. Utvecklingen i fråga om de skattepliktiga inkomsterna och den övriga skattebasen

Förutom av ändringarna i beskattningsgrunderna, påverkas skatteutfallet även av skattebasens utveckling, som i sin tur är beroende av hur samhällsekonomin och dess olika delar utvecklas. De bedömningar av skattebasens utveckling som använts som grund för inkomstposterna (vidstående tablå) har härletts ur bedömningarna och prognoserna i den ekonomiska översikt som är bilaga till budgetpropositionen. Återhämtningen av ekonomin efter 2008—2009 års recession stärkte skattebaserna. Konjunkturerna nådde sin topp 2011, och efter det har den ekonomiska tillväxten och tillväxten i skattebaserna avtagit. År 2013 beräknas den ekonomiska tillväxten uppvisa ett minus och för 2014 uppskattas endast en långsam tillväxt. Även tillväxten i skattebaserna är till följd av detta obetydlig.

Uppskattningar av utvecklingen i fråga om vissa inkomst- och efterfrågeposter som inverkar på de skattepliktiga inkomsterna och skattebasen

  2010 2011 2012 2013 2014
  förändring per år, %  
     
Skattepliktiga förvärvs- och kapitalinkomster 4 5 3
— löneinkomster 2 5 3
— pensioner och andra sociala förmåner 5 3 7 6
— kapitalinkomster 23 11 -11½ 12½
Förtjänstnivåindex 2,6 2,7 3,2 2,1 2,1
Rörelseöverskott 15 4 -4 -2 5
Värdet av hushållens konsumtionsutgifter 5 7 3 2 3
Mervärdesskattebasen 5 6 3 0 3
Bensinförbrukning -2 -2 -4 -2½ -2½
Förbrukning av dieselolja 8 4 ½
Elförbrukning 8 -1 -5 4
Konsumtion av skattebelagd alkohol -2 0 -2 -1 -3½
Nya beskattningsbara personbilar (st.) 106 000 122 000 108 000 103 000 105 000
Konsumentprisindex 1,2 3,4 2,8 1,6 2,1

4.3. Analys av risker och känslighet i anslutning till uppskattningarna av skatteinkomsterna

Budgetpropositionens beräknade skatteinkomster baserar sig på skattebasernas utveckling enligt de ekonomiska prognoser som ingår som bilaga. Vad gäller tidpunkten för en konjunktursvängning är den ekonomiska prognosen för 2014 och därför även utvecklingen i fråga om skatteinkomsterna förknippade med stor osäkerhet. Riskerna i anslutning till utfallet av prognoserna för den ekonomiska utvecklingen och skatteinkomsterna ökar just i samband med konjunktursvängningar. I budgetarna för 2008 och 2009 överskattades skatteinkomsterna klart, och likaså 1990—1993 under recessionen på 1990-talet. Prognosfelet i fråga om den ekonomiska tillväxten var exceptionellt stort 2009, då den totala produktionen gjorde en ovanligt brant djupdykning, ca 8 % jämfört med året innan. Däremot var prognosfelet 2010, då tillväxten snabbt återhämtade sig, betydande, men mycket mindre än året förut. År 2012 visade sig den ekonomiska utvecklingen igen klart svagare än väntat, och inkomstposterna måste sänkas under 2012 i tilläggsbudgetarna. Inflödet av skatteinkomster var enligt statsbokslutet nära nog det budgeterade.

Om den ekonomiska utvecklingen avviker från baskalkylen är konsekvenserna av detta för de totala skatteintäkterna beroende av i fråga om vilka ekonomiska efterfrågeposter och faktorer som den ekonomiska prognosen avviker från det tidigare uppskattade. Till exempel förändringar i den inhemska efterfrågan påverkar skatteintäkterna kraftigare än förändringar som skett via den yttre efterfrågan. Historiken visar att om den ekonomiska tillväxten avtar med en procentenhet så försvagar det saldot i statsfinanserna med i genomsnitt 0,2—0,3 procentenheter i relation till den totala produktionen. Detta beror till största delen på att skatteinkomsterna minskar. I förhållande till den totala produktionen år 2014 har en förändring på en procentenhet i den ekonomiska tillväxten återverkningar motsvarande ca 500 miljoner euro med tanke på saldot i statsfinanserna.

I det följande granskas de viktigaste riskfaktorerna i anslutning till skatteinkomsterna och deras betydelse för skatteutfallet. Inkomstprognoserna baserar sig på uppfattningen av den ekonomiska tillväxten och dess bakgrundsfaktorer. I vidstående tablå anges en uppskattning av i vilken mån intäkterna från vissa skatteslag påverkas av förändringar i skattebasen.

Konsekvenserna för statens skatteintäkter av en förändring i vissa skattebasposter

Skatteslag Skattebas/efterfrågepost Förändring Förändring i skatteintäkterna, mn euro
       
Skatt på förvärvsinkomster Löneinkomster 1 procentenhet 374 (inkl. avgifter), varav staten 131
  Pensionsinkomster 1 procentenhet 113, varav staten 30
Skatt på kapitalinkomster Kapitalinkomster 1 procentenhet 30
Samfundsskatt Rörelseöverskott 1 procentenhet 40, varav staten 25
Moms Värdet av den privata konsumtionen 1 procentenhet 116
Bilskatt Försäljning av nya personbilar, st. 1 000 st. 7
Energiskatt Förbrukning av el i elklass I 1 % 8
  Bensinförbrukning 1 % 13
  Dieselförbrukning 1 % 14
Punktskatt på alkoholdrycker Alkoholkonsumtion 1 % 15
Punktskatt på tobak Cigarettkonsumtion 1 % 7

Skatt på förvärvs- och kapitalinkomster

De största riskerna i fråga om uppskattningen av skatten på förvärvs- och kapitalinkomsterna hänför sig till prognosen för kapitalinkomsterna samt eventuella rättelser i utdelningen. Hur förvärvsinkomstskatterna utvecklas beror främst på löneinkomsternas utveckling, som i sin tur är beroende av utvecklingen i inkomstnivån och arbetsinsatsen. Alla faktorer som skapar osäkerhet i fråga om sysselsättningsutvecklingen medför således en risk för att också prognosen för förvärvsinkomstskatterna inte ska stämma. Om tillväxten i lönesumman avviker med en procentenhet från prognosen, återspeglar det sig med ca 375 miljoner euro i skatteutfallet för förvärvsinkomstskatten, av vilket statens skatteandel är ca 130 miljoner euro och kommunalskattens andel är ca 165 miljoner euro.

Kapitalinkomsterna, och i synnerhet överlåtelsevinsterna, reagerar kraftigare på de ekonomiska konjunkturerna än förvärvsinkomsterna. Intäkterna av kapitalinkomstskatten är särskilt känsliga för instabilitet på finansmarknaden. Dessutom försvåras prognostiseringen av kapitalinkomsterna av att det innan beskattningen har slutförts finns relativt få uppgifter om utfallet. När budgetpropositionen för 2014 bereds kan de slutliga uppgifterna om kapitalinkomsterna 2011 och förhandsuppgifter om beloppet av skatten på kapitalinkomster 2012 användas. År 2010 steg kapitalinkomsterna med en femtedel, medan de år 2011 steg med ungefär en tiondel. Enligt förhandsuppgifterna väntas kapitalinkomsterna år 2012 minska med ca 11 % jämfört med året innan i och med att överlåtelsevinsterna och vinstutdelningen från börsnoterade företag sjunker. År 2013 uppskattas kapitalinkomsterna öka med ca 3 %. Kapitalinkomsterna väntas öka med nästan 2 % år 2014. Intäkterna av kapitalinkomstskatten är känsliga för instabilitet på finansmarknaden. Det har visat sig vara särskilt svårt att förutspå hur kraftiga förändringarna i fråga om överlåtelsevinsterna kommer att vara, eftersom de följer utvecklingen i aktiekurserna och andra förmögenhetsvärden. Om förtroendet på finansmarknaden fortsätter att försvagas, är det möjligt att överlåtelsevinsterna stannar på en betydligt lägre nivå än beräknat både 2013 och 2014. Överlåtelseförlusterna utgör en separat och svåruppskattad faktor, som när det gäller belopp och i vilken utsträckning de kan dras av från överlåtelsevinsterna är lika svåra att förutsäga som överlåtelsevinsternas omfattning. Utsikterna inom företagssektorn återspeglar utvecklingen i fråga om utdelningsinkomsterna och inkomsterna av virkesförsäljning. Om prognosen för kapitalinkomsterna avviker med 10 procentenheter har det återverkningar till ett värde av uppskattningsvis 300 miljoner euro på intäkterna från kapitalinkomstskatten.

En förändring i kapitalinkomsterna syns i skatteutfallet med en viss fördröjning. Skatten för den post bland kapitalinkomsterna som är mest känslig för konjunktursvängningar, överlåtelsevinsterna, betalas oftast först året efter skatteåret, antingen som förskottskomplettering eller som kvarskatt. Beloppet av överlåtelsevinster 2013 inverkar därmed på inflödet av skatt på förvärvs- och kapitalinkomster 2014. Hur väl prognosen för kapitalinkomsterna utfaller har också återverkningar genom den utdelning som tillämpas vid redovisningen av skatterna på förvärvs- och kapitalinkomsterna. Om utvecklingen i fråga om kapitalinkomsterna avviker från prognosen påverkar det dessutom uppskattningen av skattetagargruppernas utdelning mer än de prognoser som gäller förvärvsinkomstskatten, därför att staten är den enda skattetagaren när det gäller kapitalinkomster, medan alla skattetagare inom redovisningshelheten är skattetagare när det gäller förvärvsinkomstskatt. De slutliga skattebeloppen för skatteåret och respektive skattetagares utdelning klarnar först när beskattningen har slutförts i oktober det år som följer på skatteåret. Innan beskattningen har slutförts tillämpas vid redovisningen en beräknad utdelning baserad på skatteinkomstprognoserna, som vid behov korrigeras om prognoserna ändras under skatteåret.

Samfundsskatt

Samfundsskatten är en av de skatteformer som är mest känsliga för konjunkturer. De totala intäkterna av samfundsskatten rasade till följd av recessionen 2009. År 2010 ökade dock intäkterna med 8½ % jämfört med föregående år. År 2011 fortsatte intäkterna öka måttfullare och tillväxtprocenten var ca 4 %. Enligt förhandsuppgifterna om beskattningen beräknas skatteinkomsterna för 2012 minska med ca 4 % jämfört med föregående år. Detta beräknas i huvudsak vara en följd av att samfundsskattesatsen sänktes från 26 procent till 24,5 procent vid ingången av 2012. År 2013 beräknas intäkterna från samfundsskatten minska med 4 % medan samfundsskattebasen i stort sett kvarstår oförändrad. Intäkterna från samfundsskatten minskade till följd av skatteincitament för forskning och utveckling och de förhöjda avskrivningar på produktiva investeringar som infördes vid ingången av 2013.

År 2014 beräknas de totala intäkterna från samfundsskatten klart minska, ca 13 %, vilket i huvudsak orsakas av den föreslagna sänkningen av samfundsskattesatsen från 24,5 procent till 20 procent. Statens intäkter av samfundsskatten förväntas 2014 sjunka med 21 % jämfört med föregående år. Statens intäkter av samfundsskatten förväntas sjunka med mer än de totala intäkterna av samfundsskatten, eftersom kommunerna och församlingarna kompenseras för de verkningar som de förändringar i beskattningsgrunderna som föreslås 2014 har på deras inkomster genom att deras andel av intäkterna av samfundsskatten höjs och statens andel sänks i motsvarande grad.

Samfundsskatteprognoserna utgår från att företagens beskattningsbara inkomst ökar på samma sätt som rörelseöverskottet enligt nationalräkenskaperna. I prognosen för innevarande år beaktas dessutom uppgifter om influtna belopp och förändringarna i beskattningsgrunderna som gäller intäkterna från samfundskatten. Vid prognostiseringen av intäkterna från samfundsskatten utnyttjas även marknadsanalytikernas syn på företagens resultatutveckling, även om man inte på basis av resultatutvecklingen direkt kan förutspå hur företagens beskattningsbara inkomst kommer att utvecklas. Bokföringens resultatbegrepp omfattar sådana poster som inte räknas som inkomster i beskattningen. Man kan inte heller på basis av ett bolags globala resultatutveckling direkt uppskatta hur mycket skatt som kommer att betalas till Finland. Fördelningen av skatteinkomster mellan staterna beror bl.a. på vilka värden koncernen har använt vid prissättningen av interna överlåtelser och på gottgörelserna för de skatter som betalts utomlands. Avdrag för förluster som uppstått under de föregående åren kan dessutom minska den samfundsskatt som ska betalas.

Inflödet av samfundsskatten varierar mera än i fråga om andra skatteformer, och de influtna samfundsskattebeloppen varierar mera från kalenderår till kalenderår än beloppet av samfundsskatten för ett helt skatteår. Samfundsskatteintäkterna för ett enskilt år påverkas inte bara av den skatt som betalas för samma år, utan även av de kompletteringar som betalas på eget initiativ på basis av det föregående årets resultat och av förskott som återbetalas till företagen på ansökan. En försvagning av företagens resultatutveckling syns vanligen snabbare i skatteintäkterna än en förbättring. När resultatutsikterna försämras ansöker företagen genast om sänkningar i förskotten, medan de i stället för att höja förskotten vanligen betalar förskottskomplettering när resultatutvecklingen förbättras. Förskottskompletteringen ska betalas inom fyra månader efter räkenskapsperiodens utgång.

Viken betydelse de risker som förknippas med intäkterna från samfundsskatten har för utfallet illustreras av att om företagens resultatutveckling eller ekonomins rörelseöverskott ur bokföringssynvinkel blir 5 procentenheter sämre än förväntat, krymper de totala intäkterna av samfundsskatten med uppskattningsvis 200 miljoner euro, av vilket statens andel är 125 miljoner euro.

Indirekta skatter

Utfallet för mervärdesskatteprognosen beror i avgörande grad på hur väl man kan förutse utvecklingen i konsumtionens totala värde och vartåt konsumtionen styrs. Om den privata konsumtionen ökar en procentenhet mindre än förväntat, minskar intäkterna från mervärdesskatten med uppskattningsvis 116 miljoner euro. I fråga om privat konsumtion hänför sig riskerna till hushållens disponibla inkomster och konsumtionsiver. Hushållens konsumtion utgör nästan 70 % av mervärdesskattebasen. Förändringar i konsumtionen inverkar inte bara på den nuvarande konsumtionen utan också på den förväntade framtida konsumtionen och därigenom på den förväntade mervärdesskattebasen. Hushållens konsumtion kan utöver av det ekonomiska läget även påverkas av till exempel förmögenhetsvärden såsom prisutvecklingen för värdepapper. Under recessionen 2008—2009 ökade hushållens sparande kännbart. Sparkvoten har därefter minskat och trenden väntas fortgå också 2013. På grund av de osäkra ekonomiska utsikterna är det emellertid möjligt att hushållens sparande åter börjar öka, vilket utgör en klar osäkerhetsfaktor när det gäller utvecklingen av den privata konsumtionen och därmed för mervärdesskatteintäkterna.

När det gäller konsumtionsnyttigheter avspeglar sig en allmän försvagning av tilltron till ekonomin vanligen starkast på sällanköpsvaror såsom bilar, där köpet ofta går att skjuta upp till en senare tidpunkt. Förändringar i de ekonomiska utsikterna och i konsumenternas tilltro utgör på så sätt en betydande risk för prognoserna för bilskatten. Den faktor som mest påverkar avkastningen från bilskatten är hur försäljningen av nya personbilar utvecklas. De försvagade ekonomiska utsikterna och konsumenternas sviktande förtroende förväntas återspegla sig 2013 så att efterfrågan på nya bilar blir något lägre än vad som antogs i budgetpropositionen för 2013. År 2014 beräknas efterfrågan öka något, till 105 000 bilar. Dessa uppskattningar är fortfarande lägre än antalet sålda bilar på lång sikt. Om konsumenternas tilltro till den egna ekonomin fortsätter att försvagas finns det dock risk för att prognosen inte besannas. Till exempel i samband med recessionen 2008—2009 föll antalet första registreringar av nya bilar exceptionellt kraftigt från ca 140 000 till 90 000 bilar. Om försäljningen av nya bilar blir 10 000 bilar färre än förväntat, blir intäkterna från bilskatten drygt 70 miljoner euro mindre.

Konjunkturutvecklingen skapar risker även för intäkterna från överlåtelseskatten, eftersom de är beroende av utvecklingen i fråga om bostads- och fastighetspriser och antalet köp. Intäkterna från överlåtelseskatten varierar betydligt från år till år till följd av bl.a. variationer i antalet företagsarrangemang som omfattas av skatten, liksom även konjunkturväxlingar på bostads- och fastighetsmarknaden. Överlåtelseskatten ska betalas inom 2—6 månader, i fråga om nya bostadsaktier t.o.m. senare än så, vilket innebär att förändringar i bostads- och fastighetshandeln syns med upp till ett års fördröjning i intäkterna från överlåtelseskatten.

Riskerna med och känsligheten i de beräknade skatteinkomsterna behandlas även i budgetpropositionens detaljmotivering och i finansministeriets processbeskrivning av utarbetandet av inkomstposterna (www.vm.fi).

4.4. Skatteutgifter

Med skatteutgifter avses sådana avvikelser från beskattningens normala grundstruktur som har fastställts i stödjande syfte inom skattelagstiftningen. Det finns ca 180 olika typer av skatteutgifter, men det är inte möjligt att uppskatta ett värde i euro för alla. Skatteutgifterna beräknas minska skatteintäkterna med ca 23,6 miljarder euro 2014. Av detta belopp hänför sig ca 15,4 miljarder euro till statens skatteintäkter. Vid en bedömning av skatteutgifternas totalbelopp bör det beaktas att en del av skatteutgifterna överlappar varandra och att slopandet av en skatteutgift inte nödvändigtvis ökar skatteinkomsterna med motsvarande belopp, eftersom förfarandet också påverkar priserna och beteendet. Skatteutgifterna och deras inverkan på skatteintäkterna har behandlats enligt skatteslag i förklaringsdelen till inkomstposterna.

Vissa skatteutgifter föreslås bli ändrade 2014. Till inkomstbeskattningen hänför sig ändringar som ökar och minskar skatteutgifternas belopp. Skatteutgifternas belopp ökas av höjningarna av arbetsinkomstavdragets och hushållsavdragets maximibelopp samt höjningen av grundavdraget i kommunalbeskattningen. Skatteutgifternas belopp minskas däremot av den fortsatta begränsningen av rätten att dra av ränteutgifter för bostadslån. Vid punktbeskattningen riktas höjningen av skatten på elström så att den ökar den skatteutgift som föranleds av den lägre elskattesatsen för industrin.

Som nya skatteutgifter föreslås en sänkning av elskatten för maskinsalar och ett planerat utbildnings- och välfärdsavdrag för utveckling av kunnande och välfärd. År 2014 införs även en skattesanktion när rätten att dra av ränteutgifter vid beskattningen av inkomst av näringsverksamhet begränsas för att stävja den internationella skatteplaneringen och trygga skattebasen i Finland.

Av ändringarna i beskattningsgrunderna påverkas skatteutgifternas belopp dock mest av sänkningen av samfundsskattesatsen från 24,5 procent till 20 procent, eftersom sänkningen av samfundsskattesatsen minskar den beräknade skatteförlust som föranleds av skatteutgifterna inom samfundsbeskattningen. Sänkningen av samfundsskattesatsen beräknas minska skatteutgifterna med ca 220 miljoner euro.

Ändringarna i beskattningsgrunderna för 2014 uppskattas sänka skatteutgifterna med ett nettobelopp på ca 0,1 miljard euro.

4.5. Övriga inkomstposter

  2012 bokslut 2013 uppskattning 2014
budgetprop.
2013—2014 förändr., %
         
Inkomster av blandad natur, mn euro 6 065 4 966 4 739 -5
— överföring från statens pensionsfond 1 604 1 689 1 740 3
— inkomster från EU 1 162 1 181 1 086 -8
— statens andelar av tippningens och penninglotteriets vinstmedel 521 532 541 2
— avkastning av Penningautomatföreningens verksamhet 381 413 420 2
— överföring från statens bostadsfond 130 117 90 -23
— övriga 2 267 1 035 862 -17

Statens inkomster av blandad natur 2014 beräknas uppgå till 4 739 miljoner euro, dvs. 227 miljoner euro mindre än vad som har budgeterats för 2013. Inkomsterna från EU beräknas minska med 95 miljoner euro jämfört med 2013. Av inkomsterna från Europeiska unionen består de viktigaste posterna av utvecklingsstöd för lantbruket och landsbygden samt av strukturpolitiska stöd. Tidpunkten för de betalningar som intäktsförs för programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland bidrar till den beräknade minskningen av inkomsterna från EU. Den föregående programperioden avslutas 2013 och för programperioden 2014—2020 börjar betalningar inflyta först från och med 2015. Från statens pensionsfond intäktsförs enligt uppskattning 1 740 miljoner euro i statens budgetekonomi. Intäktsföringen motsvarar det lagenliga maximibeloppet, dvs. 40 % av de årliga pensionsutgifterna. Även i fråga om tippningsvinstmedel och intäkter från Penningautomatföreningen intäktsförs i statens budgetekonomi ett belopp som är något högre än vad som har budgeterats för 2013. Överföringen från statens bostadsfond minskar däremot med 23 % jämfört med 2013. Andra poster som budgeterats som inkomster av blandad natur är bl.a. avgiftsintäkterna.

Ränteinkomsterna och intäktsföringen av vinst beräknas uppgå till ett belopp av 1 995 miljoner euro, vilket är 1 % mindre än vad som har budgeterats för 2013. I ränteinkomster beräknas inflyta ca 150 miljoner euro, dvs. ca 13 % mera än vad som har budgeterats för 2013. Statens ränteinkomster inflyter av räntor på långfristiga lån som staten har beviljat samt på investeringar av kassareserver som överskrider det dagliga behovet. Ökningen av ränteinkomster föranleds i huvudsak av att lånebeståndet när det gäller refinansiering inom exporten är större än uppskattat. Ränteinkomsterna när det gäller lån beviljade till andra stater beräknas sjunka jämfört med 2013. Statens kassareserver beräknas uppgå till 7,0 miljarder euro 2014 och genomsnittsavkastningen beräknas bli exceptionellt låg, 0,2 %.

Utdelningsinkomsterna beräknas uppgå till 985 miljoner euro. Nettoinkomsterna från aktieförsäljning har antagits uppgå till 490 miljoner euro. Enligt lagen om Finlands Bank intäktsför Finlands Bank 50 % av sitt resultat från föregående år till staten. Bankfullmäktige kan dock bestämma att en större andel än så ska intäktsföras. Trots att Finlands Bank de senaste åren har intäktsfört större andelar till staten än vad huvudregeln kräver, har man för 2014 utgått från en intäktsföring av samma storlek som i den ordinarie budgeten för 2013, dvs. 150 miljoner euro. Intäktsföringen av statens affärsverks vinst beräknas uppgå till 220 miljoner euro, varav Forststyrelsens andel uppgår till 120 miljoner euro och Senatfastigheters andel till 100 miljoner euro.

  2012 bokslut 2013
uppskattning
2014 budgetprop. 2013—2014 förändr., %
         
Ränteinkomster och intäktsföring av vinst, mn euro 1 925 2 019 1 995 -1
— ränteinkomster 117 133 150 13
— utdelningsinkomster och inkomster av försäljning av aktier 1 383 1 419 1 475 4
— andel i Finlands Banks vinst 185 227 150 -34
— intäktsföring av de statliga affärsverkens vinst 240 240 220 -8