Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

2. Ekonomiska utsikterPDF-versio

I det här kapitlet presenteras i sammandrag den makroekonomiska prognos som regeringens budgetproposition baserar sig på. De ekonomiska utsikterna beskrivs uttömmande i finansministeriets ekonomiska översikt som lämnas till riksdagen som bilaga till budgetpropositionen.

2.1. Konjunkturutsikter

Recessionen inom euroområdet upphör 2013 men tillväxten är långsam på grund av låg sysselsättning, hushållens och den offentliga sektorns balansanpassning och den alltjämt svaga konkurrenskraften. Finans- och skuldkrisen har lett till förvittrade tillväxtmöjligheter inom euroområdet. Förenta staternas ekonomi fortsätter att långsamt återhämta sig. Tillväxten i världshandeln är fortsättningsvis exceptionellt långsam.

År 2013 minskar Finlands bruttonationalprodukt med 0,5 %. Enligt prognosen börja ekonomin återhämta sig långsamt först i slutet av året. Under budgetåret 2014 kommer totalproduktionen att öka med 1,2 % med stöd av den inhemska konsumtionen och exporten. Den stegvisa återhämtningen inom euroområdet, ökningen av exportefterfrågan och den fortfarande låga räntenivån bidrar till tillväxten. Enligt prognosen är tillväxten ca 2 % år 2015 och sker på en bredare front än tidigare. Under de sista åren för prognosen överstiger tillväxten i bruttonationalprodukten tillväxten för den potentiella produktionen inom ekonomin, trots att den ekonomiska tillväxten är svag historiskt sett. Tillväxtpotentialen inom ekonomin är svag eftersom arbetsinsatsen inte ökar, strukturomvandlingen har förstört produktionskapaciteten och de finns få investeringar i nytt.

Den svaga inhemska ekonomiska utvecklingen har återspeglat sig på utvecklingen av konsumentprisen och likaså har trycket på prisen från den internationella råvarumarknaden varit svagt. Den genomsnittliga inflationen under 2013 uppgår till 1,6 % och år 2014 är den 2,1 %. Under de båda åren höjer den skärpta indirekta beskattningen prisen 0,6 procentenheter. Arbetslöshetsgraden stiger till 8,3 % år 2013. Sysselsättningen förbättras långsamt på grund av den långsamma ekonomiska tillväxten och arbetsmarknadernas matchningsproblem.

Samhällsekonomins utveckling

  2010 2011* 2012* 2013** 2014** 2015**
             
BNP, gängse priser, md euro 179 189 193 195 202 210
BNP, volymförändring, % 3,4 2,7 -0,8 -0,5 1,2 1,9
Arbetslöshetsgrad, % 8,4 7,8 7,7 8,3 8,2 7,9
Sysselsättningsgrad, % 67,8 68,6 69,0 68,7 69,0 69,5
Konsumentprisindex, % 1,2 3,4 2,8 1,6 2,1 2,0
Långa räntor (statsobligationer, 10 år), % 3,0 3,0 1,9 1,8 2,3 2,9

2.2. Utsikterna för den offentliga ekonomin

Minskningen av totalproduktionen två år i rad återspeglar sig ofrånkomligt på den offentliga ekonomins finansiella ställning så att den offentliga ekonomin fortsättningsvis kommer att visa ett underskott under de närmaste åren. Staten och kommunerna visar ett klart underskott, arbetspensionssektorn visar ett överskott och de övriga socialskyddsfonderna är ungefär i balans.

Den offentliga skulden ökar både nominellt och i förhållande till totalproduktionen och skuldkvoten överstiger 60 % redan år 2014. Den offentliga skulden hotar att öka ytterligare på medellång sikt. De offentliga utgifterna ökar i förhållande till totalproduktionen mera än någonsin under de senaste 15 åren.

Den offentliga ekonomins centrala nyckeltal enligt nationalräkenskaperna

  2010 2011* 2012* 2013** 2014** 2015*
I förhållande till bruttonationalprodukten, %  
             
Skatter och socialskyddsavgifter 42,4 43,6 44,0 44,9 44,9 44,8
Offentliga samfunds utgifter 55,8 55,2 56,6 58,1 58,1 57,5
Offentliga samfunds nettokreditgivning -2,8 -1,0 -2,2 -2,6 -2,3 -1,9
  Statsförvaltningen -5,6 -3,4 -3,8 -3,8 -3,3 -3,0
  Lokalförvaltningen -0,2 -0,6 -1,1 -0,9 -1,1 -1,1
  Arbetspensionsanstalterna 3,0 2,9 2,5 2,1 2,1 2,2
  Övriga socialskyddsfonder 0,0 0,0 0,2 0,0 0,0 0,0
Primärt saldo -3,0 -1,3 -2,2 -2,6 -2,5 -2,2
Strukturellt saldo -1,3 -0,7 -1,1 -1,1 -1,2 -1,2
De offentliga samfundens skuld 48,7 49,2 53,6 58,3 60,7 62,0
Statsskulden 42,0 42,2 43,6 47,5 49,3 50,1