Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2011

5.2. De tväradministrativa politikprogrammenPDF-versio

Politikprogrammet för arbete, företagande och arbetsliv

Anslagen för politikprogrammet för arbete, företagande och arbetsliv har budgeterats under arbets- och näringsministeriets huvudtitel. Politikprogrammet leds av näringsministern, som i detta uppdrag biträds av en programdirektör som är placerad vid arbets- och näringsministeriet.

Oavsett den djupa recessionen och den ökade arbetslösheten till följd av den kommer en tillräcklig tillgång på arbetskraft att bli ett problem när ekonomin börjar återhämta sig. Genom åtgärderna inom ramen för politikprogrammet för arbete, företagande och arbetsliv siktar man till en ökad produktivitet av arbetet och tryggande av tillräckliga arbetskraftsinsatser under den kommande tjugoårsperioden för att säkra den finansiella basen för välfärdssamhället.

Man försöker på många sätt förhindra att arbetskraftsinsatserna minskar:

  • För kraven på trygghet och flexibilitet i arbetslivet utvecklas en modell som å ena sidan utökar medborgarnas sysselsättningstrygghet och å andra sidan ökar flexibiliteten i arbetslivet och som också förkortar arbetslöshetsperiodernas varaktighet.
  • För att höja andelen svårsysselsatta som deltar i arbetslivet genomförs förbättringar då det gäller att samordna social trygghet och arbete. Metoder för att öka deltagandet i arbetslivet bland äldre och personer som redan uppnått pensionsåldern utreds.
  • Tillgången till arbetskraft förbättras med hjälp av riktlinjerna för revidering av arbetskraftspolitiken, genom vilka man i ett så tidigt skede som möjligt ingriper i arbetslösheten och förhindrar utslagning och långvarig arbetslöshet. Åtgärder för att tidigarelägga inledandet av arbetskarriärerna främjas. Likaså försöker man minska mängden avbrott på grund av hälsoskäl under arbetskarriären.
  • Lösningar söks på matchningsproblem som äventyrar arbetsmarknadernas funktionsduglighet. Prognostiseringen av arbetskraftsbehovet förbättras och prognostiseringens inverkan på utbildningen effektiviseras.

En av utgångspunkterna är att identifiera vilka verkningar kvaliteten på arbetslivet har på innovationsförmågan inom arbetsorganisationerna och därigenom på produktiviteten. De utvecklingsåtgärder som förbättrar kvaliteten på arbetslivet sammanställs till en helhet som har samma målsättning. En del av den programbaserade utvecklingen är satsningarna på ledarskap som stöder företagens innovationsförmåga och på affärskompetensen.

Man bör sörja för förutsättningarna för företagsverksamhet bland annat genom att stödja de olika förvaltningsområdenas åtgärder för att öka viljan att bli företagare och företagens vilja att växa. Effektiva åtgärder i detta avseende är de ändringar i beskattningen som uppmuntrar företagen till risktagning och de åtgärder som förbättrar företagarnas socialskydd. Företagens administrativa börda minskas i enlighet med åtgärdsprogrammet för ändamålet, i synnerhet genom elektronisk kommunikation. I planen för genomförande av politikprogrammet ingår även åtgärder för utveckling av jord- och skogsbruks- och landsbygdsföretagsamhet.

Politikprogrammet för hälsofrämjande

Verksamhetsanslagen för omkostnaderna för politikprogrammet för hälsofrämjande har budgeterats under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel. Politikprogrammet leds av omsorgsministern, som i detta uppdrag biträds av en programdirektör som är placerad vid social- och hälsovårdsministeriet.

Genom åtgärderna inom ramen för politikprogrammet för hälsofrämjande, liksom genom de övriga politikprogrammen, strävar man efter att främja en positiv utveckling när det gäller försörjningskvoten och sysselsättningsgraden. I synnerhet genom att påverka orsakerna till de viktigaste folksjukdomarna kan man hålla de betydande kostnader i styr som följer av social- och hälsovårdsservice, sjukfrånvaro och tidig pensionering. Viktiga prioritetsområden är särskilt utvecklandet av företagshälsvården i riktning mot preventiva åtgärder och upplysning om arbetshälsa.

År 2011 är tyngdpunkten förlagd till spridandet av god praxis, bl.a. publiceringen av material som stöder kvalitetsrekommendationerna för hälsofrämjande, slutförandet av vissa projekt samt analyseringen av resultaten av programmet och beredningen av viktiga ämnesområden för hälsofrämjande inför nästa regeringsperiod.

Politikprogrammet för barns, ungas och familjers välfärd

Verksamhetsanslagen för politikprogrammet för barns, ungas och familjers välfärd har budgeterats under undervisnings- och kulturministeriets huvudtitel. För koordineringen av programmet svarar kultur- och idrottsministern, och programdirektören är placerad vid undervisnings- och kulturministeriet. Programmet baserar sig på regeringens strategidokument 2007 och på det barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogrammet 2007—2011. Statsrådet godkände utvecklingsprogrammet den 13 december 2007.

Politikprogrammet består av tre delområden: ett barnvänligt samhälle, välmående barnfamiljer och förebyggande av marginalisering. Jämställdheten mellan könen och den kulturella mångfalden är teman som genomsyrar verksamheten inom varje delområde.

Avsikten är att anslagen för 2011 ska användas till bl.a. följande åtgärder:

  • Utveckling av indikatorerna för politikprogrammets uppgifter om barn
  • Utvärdering av politikprogrammet, rapportering av de centrala resultaten, administration, kommunikation, utbildning, seminarier och publikationsverksamhet och andra liknande omkostnader i anslutning till politikprogrammet.