Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2011

5.1. Budgetpropositionen och ramarna för statsfinansernaPDF-versio

För att en ansvarsfull och långsiktig utgiftspolitik skall kunna säkerställas ingår i regeringsprogrammet en utgiftsregel som styr budgetekonomins utgiftsutveckling under hela valperioden. Utgiftsregeln sätter ett maximibelopp för huvuddelen, ungefär tre fjärdedelar, av utgifterna i statsbudgeten. Utanför utgiftsregeln och de på basis av den fastställda ramarna för statsfinanserna lämnas framför allt utgifter som växlar med konjunkturerna och den automatiska finansieringen, så som utgifterna för utkomstskydd för arbetslösa, bostadsbidrag, sådana överföringar till Folkpensionsanstalten som beror på folkpensionslagen och statens andel av utgifterna för utkomststöd. De nämnda utgifterna inkluderas likväl i ramen när det gäller hur de ändringar som gjorts i grunderna för utgifterna inverkar på dem. Utanför ramen lämnas dessutom ränteutgifterna för statsskulden, mervärdesskatteutgifterna, finansiella investeringar och utgifter där staten fungerar som teknisk förmedlare av prestationen.

I rambeslutet i mars 2010 justerades ramen för valperioden tekniskt så att den motsvarar pris- och kostnadsnivån 2011 och ändringarna i budgetens struktur. Utgiftsramen för 2011 enligt rambeslutet var 38 003 miljoner euro, varav som en så kallad ofördelad reserv lämnades 53 miljoner euro utöver tilläggsbudgetreserveringen på 300 miljoner euro.

I den tilläggsbudget som presenterades våren 2010 är ramnivån justerad ytterligare med sammanlagt 121 miljoner euro för att motsvara pris- och kostnadsnivån och ändringarna i budgetens struktur. Efter dessa justeringar ligger ramnivån för 2011 på 38 124 miljoner euro.

Ramnivån i budgeten har justerats med sammanlagt -52,5 miljoner euro för att motsvara de preciserade prisprognoserna och de strukturella ändringarna. De justeringar som de strukturella ändringarna ger upphov till 2011 uppgår till sammanlagt -85,1 miljoner euro och de specificeras närmare i tablå 9.

Tablå 9. Strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2010 2011
       
25.01.03 Bruttobudgetering av inkomsterna av avgifter för tillsynsuppgifter vid dataombudsmannens byrå (ökade inkomster under moment 12.25.99)   0,1
27.10.18 Precisering av realiseringstidpunkten för utgifterna för beställningsfullmakterna för anskaffning av försvarsmateriel; finansiering omfattande 5 mn euro som i budgeten för 2010 senarelades till 2011 skjuts i stället fram till 2013 (jfr III tilläggsbudg. 2010) 5,0 -5,0
28.91.41 Ändring i energiskattestödets inverkan på utgifterna jämfört med kalkylen i rambeslutet 2010–2013, vilken föranleds av de höjda energiskatterna (bakom ligger en strukturell ändring av beskattningen enligt vilken socialförsäkringavgiften lindrades och den indirekta beskattningen blev strängare)   -95,0
29.40.50 Precisering av moms-kompensationen till universiteten på grundval av bokslutsuppgifterna för 2009   15,9
31.20.01 Uppskjutande av bruttobudgeteringen av avgifterna för övervakning av besiktningsverksamheten till 2012 (minskar inkomsterna under moment 11.19.07 i motsvarande mån)   -4,8
32.20.03 Personalkostnader som överförs från momenten 30.30.01 och 35.01.04 bruttobudgeteras   0,6
33.03.04, 33.70.52 Höjningen av lotteriskatten minskar utgifterna under Veikkaus Ab:s moment utanför ramen, vilket i motsvarande mån ökar finansieringen under momenten inom ramen.   3,2
       
  Sammanlagt 5,0 -85,1

På grund av preciseringen av den beräknade pris- och kostnadsnivån har ramnivån justerats till ett nettobelopp på 32,6 miljoner euro. Den justerade utgiftsramen för 2011 uppgår till 38 072 miljoner euro.

Tablå 10. Justeringar av pris- och kostnadsnivån i ramen, mn euro

  2011
   
Justering av anslaget och ramnivån  
Enligt lagstiftningen indexbundna utgifter (pensioner, kommunernas statsandelar och övriga enligt lagstiftningen indexbundna statsbidrag, EU-medlemsavgiften) -15,6
Utgifter vilkas prisnivå ska justeras på basis av avtal (statens löner samt socialskydds- och pensionsavgifter, försvarsutgifter) 16,0
Justering av ramnivån  
Utgifter som är underkastade prövning 32,2
Sammanlagt 32,6

Ofördelad reserv

De anslag som skall hänföras till ramen för budgetpropositionen föreslås uppgå till 37 673 miljoner euro, vilket lämnar en ofördelad reserv på ca 99 miljoner euro utöver den årliga tillläggsbudgetreserveringen på 300 miljoner euro.

Utgifter utanför ramen

Som utgifter utanför ramen föreslås 12 596 miljoner euro. Kalkylen för utgifterna utanför ramen har sjunkit med ett nettobelopp på ca 1 180 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2010. Största delen av minskningen, ett nettobelopp på ca 1,0 miljarder euro, förklaras av bortfallet av finansinvesteringar i stimulanssyfte. Därutöver minskar utgifterna för bl.a. utkomstskyddet och bostadsbidraget med ett sammanlagt belopp på över 200 miljoner euro. En faktor som ökar utgifterna utanför ramen är kompensationer till kommunerna för inkomstskatteminskningen, 129 miljoner euro. Ränteutgifterna för statsskulden är trots att statsskulden ökar ca 143 miljoner lägre 2011 än i den ordinarie budgeten för 2010 tack vare den ovanligt låga räntenivån.

Tablå 11. Anslag utanför ramen, mn euro

  2011
  budgetprop.
   
Enligt utgiftsregeln  
Utgifter för utkomstskyddet för arbetslösa, bostadsbidrag och överföring till Folkpensionsanstalten 5 707
Kompensation till kommunerna för skattelättnader 1 002
Utgifter motsvarande inkomster som erhålls från EU 1 151
Utgifter motsvarande tippningsvinstmedel och intäktsföringen från Penningautomatföreningen samt totospel 860
Utgifter som finansieras med aktieförsäljningsinkomster på basis av regeln för användning av inkomster av försäljning av aktier 1
Ränteutgifter 1 933
Finansiella placeringar 825
Tekniska genomgångsposter 124
Mervärdesskatteanslag 994
Sammanlagt 12 596