Talousarvioesitys 2008
01. (32.10, 34.01, osa ja 26.01, osa) Hallinto
Selvitysosa:Pääluokkaperusteluissa on esitetty ministeriön ja hallinnonalan strategiset päämäärät ja tavoitteet. Vuoden 2008 alussa toimintansa aloittavan työ- ja elinkeinoministeriön strategisten tavoitteiden lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa. Toimintaa ohjaa lisäksi uudistustyön alla oleva ministeriön strategia erilaisine toimeenpanosuunnitelmineen. Eri säädöksissä, uusittavasta valtioneuvostolaista lähtien ministeriölle annetut tehtävät asettavat reunaehdot strategiselle tavoitteenasettelulle.
Työvoima- ja elinkeinokeskukset
Työvoima- ja elinkeinokeskukset ovat alueensa elinkeinojen, työmarkkinoiden ja maaseudun muuttuviin tarpeisiin vastaavia valtion kehittämis- ja palvelukeskuksia. TE-keskukset toimivat itsenäisinä aluehallinnon virastoina. Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa TE-keskusten yleishallinnollisesta ohjauksesta. TE-keskukset toimivat eri hallinnonalojen tehtäviä hoitaessaan työ- ja elinkeinoministeriön, maa- ja metsätalousministeriön, sisäasiainministeriön, Maaseutuviraston sekä Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen ohjauksessa. TE-keskusten maaseutu-, maatalous- ja kalastuspolitiikan toimeenpanoon liittyviä tulostavoitteita on esitetty myös maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan pääluokassa.
TE-keskukset tukevat ohjaavien ministeriöiden päämääriä vahvistaa yrittäjyyttä ja edistää yritystoimintaa sekä tukea alueellista kehitystä, säilyttää maaseudun elinvoimaisuus sekä parantaa työmarkkinoiden toimivuutta ja ehkäistä syrjäytymistä. TE-keskukset edistävät myös yhteiskunnan, elinkeinoelämän ja alueiden kansainvälistä kilpailukykyä osana Tekesin tavoitteita.
TE-keskusten yhteisessä maakuntien kehittämisvisiossa korostuvat maakunnan menestys ja vetovoimaisuus, joiden saavuttamiseksi tähdätään korkeaan työllisyysasteeseen ja toimeentuloon, monipuoliseen elinkeinorakenteeseen sekä kasvavien ja kansainvälisesti kilpailukykyisten yritysten kehittämiseen. Yhteinen visio korostaa osaamisen kehittämistä ja elinkeinojen kasvua tukevaa toimintaympäristöä, osaavaa työvoimaa, huippuosaamista, yrityshenkistä ja aktiivista väestöä sekä elinvoimaista maaseutua. Visiossa korostetaan myös puhdasta ja viihtyisää ympäristöä.
01. (32.10.21, 34.01.21, osa ja 26.01.21, osa) Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 50 545 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 17 000 euroa kuluttajatiedon julkistamispalkintoa varten,
2) ministeriön tutkimus- ja selvitystoimintaan sekä kansainvälisen yhteistyön hankkeisiin,
3) EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien hankkeiden menoihin ja muihin yksittäisiin yhteishankkeisiin,
4) työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelman palkkaus-, matka-, kokous- ja koulutus- ja tiedotus- sekä muihin vastaaviin toimintamenoihin sekä
5) julkisten hankintojen neuvontayksikön toimintaan liittyviin avustuksiin.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ministeriön toiminnalle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008:
Vaikuttavuus
Toiminnan tuloksellisuus
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Kauppa- ja teollisuusministeriön toimintamenot (tutkimus- ja selvitystoiminta 2 514 000 €) | 25 377 000 |
Työministeriön toimintamenot | 21 916 000 |
Sisäasiainministeriöstä siirtyneet toimintamenot | 2 952 000 |
Työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelman palkkaus- ja muut menot | 300 000 |
Yhteensä | 50 545 000 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2008 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 620 |
---|---|
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |
— sairauspoissaolopäivät/htv | < 7,0 |
— työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,5 |
Organisaation osaaminen kasvaa | |
— pätevyysinvestoinnit, euroa/htv | 1 150 |
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon seitsemän henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 48 285 | 52 822 | 52 845 |
Bruttotulot | 2 392 | 2 450 | 2 300 |
Nettomenot | 45 893 | 50 372 | 50 545 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 9 673 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 133 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Virka- ja työehtosopimus | 1 645 |
Siirto 11 htv momentille 23.02.21 (1.5.2007) | -238 |
Siirto 2 htv momentille 26.01.01 | -169 |
Siirto 2 htv momentille 28.01.21 (1.4.2007) | -37 |
Siirto 2 htv momentille 33.01.01, toimeentuloturvatehtävät | -140 |
Siirto 5,65 htv:n palkkaus- ja muut menot momentille 30.01.01 | -402 |
Siirto momentilta 28.20.02, valtioneuvoston tietohallintoyksikön tuottamien palvelujen osto | 390 |
Vähennys 4 htv, 2 ohjelmajohtajaa ja 2 sihteeriä (1.5.2007) | -94 |
Lisäys 2 htv, ohjelmajohtaja ja sihteeri | 180 |
Tuottavuustoimet | -330 |
Tasokorotus | 500 |
Yrittäjyyspolitiikkamenojen vähennys | -290 |
Lisäys 2 htv, valtiosihteeri ja sihteeri | 160 |
Siirto momentille 32.01.03 | -300 |
Siirto 1 htv momentilta 29.01.02 | 96 |
Teemavuosi 2007 (kertameno) | -150 |
Uusi palkkausjärjestelmä | 67 |
Työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelma (kertameno) | 300 |
Muut muutokset | -72 |
Yhteensä | 1 116 |
Työ- ja elinkeinoministeriön perustamisen valmistelu jatkuu syksyn 2007 aikana. Talousarvioesitykseen tarvittavat ratkaisut täsmentyvät valmistelun edettyä, ja niitä koskevat ehdotukset tehdään loppusyksystä annettavassa talousarvioesityksen täydentävässä esityksessä.
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Muutos talousarvioesityksen 49 069 000 euroon nähden on 1 476 000 euroa, missä on otettu lisäyksenä huomioon 1 645 000 euroa valtion virka- ja työehtosopimuksen johdosta ja vähennyksenä 169 000 euroa kahden maahanmuuttoasioita hoitavan henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentille 26.01.01 sekä momentille aiemmin ehdotettujen siirtojen tarkistuksien johdosta.
Kohdan viisi lisäys aiheutuu vuoden 2007 neljännessä lisätalousarvioesityksessä ehdotetuista muutoksista.
2008 talousarvio | 50 545 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 663 000 |
2007 II lisätalousarvio | 280 000 |
2007 talousarvio | 49 429 000 |
2006 tilinpäätös | 46 353 000 |
02. (32.10.22) Työvoima- ja elinkeinokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 83 007 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) 1 682 000 euroa pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin,
2) euroneuvontakeskuksista sekä Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen projektiluontoisista tehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen mukaan lukien henkilöstön osaamisen kehittäminen,
3) työvoima- ja elinkeinokeskusten järjestämistä pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluista, pk-yrityksille suunnatuista neuvonta- ja informaatiopalveluista sekä näiden palvelujen kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen,
4) yritysneuvonnan asiantuntijapalvelujen ostamiseen ja yritysneuvontaa suorittaville henkilöille tarkoitettujen koulutuspalvelujen ostamiseen sekä
5) porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön mukaisesti valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen.
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluista annetun lain (971/2004) perusteella vuonna 2008 osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta peritään rahoitusosuus, joka on noin kuudesosa niistä erilliskustannuksista, joita palvelujen tuottamisesta aiheutuu.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon maksullisen toiminnan tulot, yhteisrahoitteisten hankkeiden tulot sekä Euroopan sosiaalirahaston artiklan 6 mukaiset innovatiiviset toimet eli niin sanottuihin pilottihankkeisiin liittyvät tulot.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ohjaavat ministeriöt (työ- ja elinkeinoministeriö sekä maa- ja metsätalousministeriö) asettavat alustavasti työvoima- ja elinkeinokeskuksille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008:
Vaikuttavuus
- Työllisyysaste nousee ja työttömyys alenee jokaisen TE-keskuksen alueella.
- Osaamisen, yrittäjyyden ja muut kasvun edellytykset vahvistuvat jokaisen TE-keskuksen alueella.
- Aluerakenne on tasapainoinen ja maaseutu elinvoimainen Suomessa ja kunkin TE-keskuksen alueella.
TE-keskusten yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 tavoite |
2008 tavoite |
|
Yrittäjyyden ja yritystoiminnan edistäminen | |||
1. Yritysten kasvun tukeminen | |||
— uusien kasvuyrityspalveluun osallistuneiden yritysten määrä, kpl | - | 121 | 150 |
— uusien hankeasiakkaiden määrä, kpl | - | 3 778 | 4 000 |
— uusien neuvonta-asiakkaiden määrä, kpl | - | 2 743 | 3 000 |
2. Yritysten kansainvälistyminen | |||
— kansainvälinen verkottuminen yrityshankkeissa, % | - | 75 | 75 |
— kansainvälistymisneuvontaan osallistuneiden määrä (ml. Globaali), kpl | - | 1 073 | 1 000 |
— kasvuyrityspalveluun osallistuneiden yritysten viennin osuus liikevaihdosta, kasvu-% | - | 10 | 10 |
3. Yrittäjyyskasvatus ja uuden yritystoiminnan aikaansaaminen | |||
— aloittaneiden yritysten lukumäärä rahoitustoimenpitein (ml. starttiraha ja maaseudun pienyritykset), kpl | 9 100 | 7 739 | 8 200 |
Osaavan työvoiman saatavuus | |||
4.Työpaikat täyttyvät nopeasti | |||
— rekrytointiongelmat enintään, % | 32 | 26 | 29 |
— työpaikkojen avoinna olon kesto enintään, vrk | 21 | 19 | 17 |
5. Työvoimavarat on käytössä | |||
— vaikeasti työllistettävien määrä enintään, hlöä | 145 940 | 125 000 | 115 000 |
6. Työurat pitenevät | |||
— virta yli 3 kuukauden työttömyyteen enintään, % | 27 | 25 | 23 |
Alueen vetovoimaisuuden ja kilpailukyvyn vahvistuminen | |||
7. Innovaatioympäristön ja muun yritysten toimintaympäristön vahvistaminen | |||
— yhteistyö projekteissa, % | 68 | 75 | 75 |
8. Alueiden elinvoimaisuuden edistäminen | |||
— harvaan asutulla ja ydinmaaseudulla syntyneiden uusien yritysten määrä, kpl | 298 | 360 | 340 |
Alkutuotannon toimintaedellytysten turvaaminen | |||
9. Maatilojen kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantaminen | |||
— maatilakytkentäisten yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden määrä, kpl | 1 749 | 1 335 | 1 700 |
— investointihankkeita toteuttavien tilojen osuus kaikista tiloista, % | 9,1 | 11,6 | 10,0 |
10. Tukivalvontojen asianmukainen hoito | |||
— valvontojen toteutuminen syyskuun loppuun mennessä, % | - | - | 90 |
Toiminnallinen tuloksellisuus
2006 toteutuma |
2007 tavoite/ arvio |
2008 arvio |
|
Yhteishankintakoulutuksen osuus hankituista opiskelijatyöpäivistä vähintään, % | 6 | 9 | 15 |
Tuella palkatuista yrityksissä vähintään, % | 25 | 27 | 30 |
Työhönosoituksesta täyttyneiden työpaikkojen osuus, % | 9 | 12 | 15 |
Työttömänä 3 kk ammatillisen koulutuksen jälkeen enintään, % | 35 | 36 | 32 |
Työttömänä 3 kk palkkatuen jälkeen enintään, % | 50 | 44 | 42 |
Tuottavuus (suorite/htv) | |||
---|---|---|---|
— yritystuet | 47 | 48 | 48 |
— teknologiahankkeet | 21 | 21 | 21 |
— ESR-hanketyö | 4 249 | 4 200 | 4 200 |
— työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen toimeenpano ja yhteishankintakoulutus | 678 | 705 | 705 |
— palkkaturva | 69 | 83 | 83 |
— maahanmuutto- ja pakolaisasiat | 34 | 43 | 43 |
— maaseudun kehittämishankkeet | 18 | 14 | 14 |
— maaseutuyritysten yrityshankkeet | 46 | 29 | 29 |
— peltoalavalvonta | 33 | 30 | 30 |
Palvelukyky ja laadunhallinta (tavoite) | |||
— palveluiden hyödyllisyys asiakkaille (1—5) | 4,6 | 4,6 | 4,7 |
— palveluista tiedottamisen riittävyys asiakkaille (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,7 |
— tunnettuus potentiaalisessa asiakaskunnassa, % | 69 | 73 | 75 |
— asiakastyytyväisyyteen perustuva laatutaso (4—10) | 8,1 | 8,2 | 8,3 |
— palvelumielikuva (4—10) | 7,3 | 7,4 | 7,5 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2006 toteutuma |
2007 tavoite |
2008 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 1 510 | 1 502 | 1 496 |
---|---|---|---|
— josta maksullisen toiminnan osuus | 15 | 15 | 15 |
Työvoimakustannukset, 1 000 euroa | 78 053 | 79 000 | 79 000 |
Henkilöstön fyysinen hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 9,4 | < 8,0 | < 8,0 |
Organisaation osaaminen kasvaa | |||
— koulutuspäivät/htv | 5,5 | 7,0 | 7,0 |
— vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden %-osuus henkilöstöstä | 25 | 27 | 27 |
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva | |||
— lähtövaihtuvuus (toisen työnantajan palvelukseen), % | 2,6 | 2,0 | 2,0 |
Henkilöstöbarometrin työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,3 | 3,4 | 3,5 |
— johtaminen | 3,1 | 3,3 | 3,4 |
— työn sisältö ja haasteellisuus | 3,8 | 3,9 | 3,9 |
— työn kuormittavuus | 3,7 | 3,8 | 3,8 |
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalvelut
Osaamisen kehittämispalvelutoiminnassa korostuvat palvelualojen yritysten kehittäminen ja kansainvälistäminen, erityisesti informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) soveltamisen ja hyödyntämisen nopeuttaminen yritysten kilpailukykytekijänä, uusien luovien toimialojen ja kehittyvän palvelusektorin kilpailukyvyn parantaminen sekä innovaatioiden kaupallistaminen. Joustavien toimintamallien, osaamisen ja teknologian edistynyt soveltaminen liiketoiminnassa ml. kansainvälistyminen lisääntyy.
Kehittämispalvelujen vaikuttavuustavoitteet on esitetty yrityspolitiikan lukuperustelujen (32.30) yhteydessä. EU-osarahoitteisen toiminnan toiminnalliset tulostavoitteet on esitetty luvussa 32.70.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalvelut (puhtaasti kansallinen toiminta) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 tavoite |
2008 tavoite |
|
Osallistuneiden yritysten lukumäärä | 626 | 500 | 600 |
Koulutus- ja konsultointipäivien lukumäärä | 663 | 700 | 600 |
Henkilötyöpäivät | 3 536 | 2 600 | 3 500 |
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta perittävinä rahoitusosuuksina arvioidaan momentille 12.32.10 kertyvän 300 000 euroa.
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon seitsemän henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 79 782 | 79 986 | 84 507 |
Bruttotulot | 1 485 | 50 | 1 500 |
Nettomenot | 78 297 | 79 936 | 83 007 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 503 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 523 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Virka- ja työehtosopimus | 3 300 |
Uusi palkkausjärjestelmä | 240 |
Siirto 1 htv momentilta 32.20.06 | 83 |
Siirto 1 htv momentille 26.01.03 | -37 |
Tuottavuustoimet | -322 |
Tasokorotus | 200 |
Siirto momentilta 32.20.06 teknologian kehittämiseen liittyvät lisääntyneet tehtävät | 120 |
Yhteensä | 3 584 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 3 300 000 euroa talousarvioesityksen 79 707 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.
2008 talousarvio | 83 007 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 513 000 |
2007 talousarvio | 79 423 000 |
2006 tilinpäätös | 78 318 000 |
03. (34.01.22) Työvoimaopiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 090 000 euroa.
Selvitysosa:Työvoimaopistolle on siirretty valtakunnallisen henkilöstökoulutuksen kokonaisvaltainen kehittäminen samoin kuin työvoimaopiston ulkopuolisen valtakunnallisen koulutuksen suunnittelu- ja koulutuspalvelujen hankinta.
Määrärahan mitoitusperusteena on käytetty 10 000 opiskelijatyöpäivää ja päivähintana noin 110 euroa.
Henkisten voimavarojen hallinta
2006 toteutuma |
2007 tavoite |
2008 tavoite |
|
Työtyytyväisyysindeksi (astekko 1—5) | 3,7 | 3,9 | 3,9 |
Henkilöstöinvestoinnit, päiviä | 9,6 | 10,0 | 9,0 |
Toiminnallinen tehokkuus
2006 toteutuma |
2007 tavoite |
2008 tavoite |
|
Opiskelijapalautteen arvosana (1—5) | 4,4 | 4,6 | 4,5 |
Koulutukseen osallistuneiden määrä (henkilöä) | 1 048 | 1 000 | 1 350 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 964 | 869 | 1 185 |
Bruttotulot | 102 | 95 | 95 |
Nettomenot | 862 | 774 | 1 090 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 228 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 133 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Virka- ja työehtosopimus | 16 |
Uusi palkkausjärjestelmä | 2 |
Siirto momentilta 32.01.01 | 300 |
Yhteensä | 318 |
Momentilta 32.01.01 siirretystä 300 000 eurosta arvioidaan käytettävän noin 100 000 euroa verkkokoulutuspalvelujen ja oppilashallintojärjestelmän hankintaan sekä noin 200 000 euroa työvoimaopiston ulkopuolisen valtakunnallisen koulutuksen suunnittelu- ja koulutuspalvelujen hankintaan.
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 16 000 euroa talousarvioesityksen 1 074 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.
2008 talousarvio | 1 090 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 2 000 |
2007 talousarvio | 772 000 |
2006 tilinpäätös | 767 000 |
20. (34.01.23) Työelämäohjelmat(siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 3 380 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Työelämän tuottavuuden ja laadun kehittämisohjelman (Tykes):
1) eri kokeilu-, kehittämis- ja tutkimushankkeiden käynnistämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista aiheutuvien menojen maksamiseen,
2) julkaisuista ja niihin liittyvästä tiedottamisesta, erillisselvityksistä, asiantuntijapalkkioista ja seminaarien järjestämisestä, koti- ja ulkomaisten yhteistyöverkostojen luomisesta,
3) enintään 12 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkauksesta ja ohjelmien hallinnointiin osallistuvan väliaikaisen henkilöstön palkkauksesta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä
4) EU:n hyväksymiin ja muihin yksittäisiin yhteishankkeisiin osallistumisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 80 000 euroa työ- ja elinkeinoministeriön osallistumisesta EU:n kuudenteen puiteohjelmaan kuuluvaan ERA-NET-kokonaisuudesta rahoitettavaan WORK-IN-NET-yhteishankkeeseen. Vastaavat tulot on merkitty momentille 12.32.99.
Ohjelmalle on asetettu seuraavat tavoitteet:
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | arvio | tavoite | |
Käynnistyvien projektien lukumäärä | 153 | 140 | 140 |
Pk-yritysten osuus kehittämisprojektirahoituksesta, % | 40 | 40 | 40 |
Käynnistyviin kehittämisprojekteihin osallistuvien työntekijöiden määrä | 23 000 | 30 000 | 30 000 |
Korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten osuus projektirahoituksesta, % | 37 | 45 | 45 |
Ohjelman www-sivujen kävijämäärä | 72 000 | 90 000 | 100 000 |
Päättyneiden kehittämisprojektien osuus, joissa parannusta, % | |||
— työn tuottavuudessa | 70 | 76 | |
— tuotteiden/palvelujen laadussa | 65 | 81 | |
— johdon ja henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa | 74 | 78 | |
— henkilöstön mahdollisuudessa kehittää ammattitaitoaan työssä | 67 | 72 | |
— henkisessä hyvinvoinnissa työpaikalla | 57 | 70 |
Tavoitteet koskevat Tykes -ohjelmaa kokonaisuutena kattaen momentit 32.01.20 ja 32.01.63. Ohjelman piirissä olevien kehittämishankkeiden ja -projektien määrän arvioidaan olevan yhteensä 850 koko ohjelmakaudella 2004—2009 ja niihin arvioidaan osallistuvan noin 200 000 henkilöä, joista puolet on naisia. Ohjelmien hyödyntämisessä avustavat myös työvoima- ja elinkeinokeskukset.
2008 talousarvio | 3 380 000 |
2007 II lisätalousarvio | 30 000 |
2007 talousarvio | 3 300 000 |
2006 tilinpäätös | 4 733 000 |
21. (32.10.25) Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 737 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ministeriön hallinnonalan tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen.
Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää sellaisiin hallinnon tuottavuutta edistävien hankkeiden rahoittamiseen, joista työ- ja elinkeinoministeriö on tehnyt hallinnonalansa viraston tai virastokokonaisuuden kanssa tuottavuuden lisäämistä ja tuottavuushyötyjen toteuttamista koskevan sopimuksen.
2008 talousarvio | 737 000 |
2007 talousarvio | 725 000 |
29. (32.10.29 ja 34.01.29, osa) Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 61 240 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös momentin 32.80.51 menoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen ja momentilta 32.80.64 rahoitettavien valtion investointihankkeisiin liittyvien sekä momentilta 32.50.63 hankittavaan työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen ja työllisyysperusteisiin valtion investointihankkeisiin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen.
2008 talousarvio | 61 240 000 |
2007 talousarvio | 61 240 000 |
2006 tilinpäätös | 59 662 361 |
63. (34.01.63) Valtionavustus työelämäohjelmahankkeisiin (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 8 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Työelämän tuottavuuden ja laadun kehittämisohjelman (Tykes):
1) valtionavustuslain (688/2001) soveltamisen piiriin kuuluvien kokeilu- ja kehittämishankkeiden avustusten maksamiseen ja
2) hankkeista valtion virastoille ja laitoksille aiheutuvien menojen maksamiseen mukaan lukien arvonlisäveromenot.
2008 talousarvio | 8 300 000 |
2007 talousarvio | 8 300 000 |
2006 tilinpäätös | 8 300 000 |
66. (32.10.66 ja 34.01.67) Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 9 295 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen, rahoitusosuuksien ja velvoitteiden suorittamiseen,
2) erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä
3) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Pohjoismainen ydin- ja säteilyturvallisuusalan tutkimusyhteistyö | 310 000 |
YK:n teollisen kehityksen järjestön (UNIDO) jäsenmaksut | 600 000 |
Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) jäsenmaksu | 1 550 000 |
OECD:n energia-alan järjestöjen toimintaan liittyvät maksut ja rahoitusosuudet | 778 000 |
Suomen osuus Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) teknisen avun ja yhteistyön rahastoon | 350 000 |
Euroopan energiaperuskirjan sihteeristökulut | 46 000 |
Euroopan avaruusjärjestön (ESA) jäsenmaksu | 2 800 000 |
ILO:n jäsenmaksu | 1 350 000 |
Muut kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja OECD:n maksuosuudet | 511 000 |
Yhteistyön maksuosuudet kansainvälisille rahoituslaitoksille, järjestöille ja yhteistyöorganisaatioille | 1 000 000 |
Yhteensä | 9 295 000 |
2008 talousarvio | 9 295 000 |
2007 talousarvio | 9 230 000 |
2006 tilinpäätös | 8 635 557 |
92. (32.10.92) Korvaus valtion ydinjätehuoltorahastolle (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 6 909 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ydinenergialain (990/1987) 52 §:n mukaisen korvauksen maksamiseen valtion ydinjätehuoltorahastolle.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Ydinenergialain nojalla on valtion ydinjätehuoltorahastossa olleita varoja siirretty vuosina 1989—1996 valtiovarastoon siltä osin kuin niitä ei lainattu jätehuoltovelvollisille. Vuodesta 1997 alkaen siirtojen sijasta valtio lainaa varat rahastolta. Valtiovarastoon siirretyistä varoista on vuosittain suoritettava rahastolle korvausta, joka määrältään vastaa jätehuoltovelvollisille rahastosta annettavien lainojen korkoa.
Korko on 3,065 % ajalta 1.1.—2.4.2007 ja 4,018 % ajalta 3.4.—31.12.2007.
2008 talousarvio | 6 909 000 |
2007 talousarvio | 5 235 000 |
2006 tilinpäätös | 3 906 599 |
95. (32.10.95) Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 10 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kaivoslain (503/1965) perusteella maanomistajille suoritettavien puolustusmaksujen osuuksien maksamiseen.
2008 talousarvio | 10 000 |
2007 talousarvio | 10 000 |
2006 tilinpäätös | 8 000 |