Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       04. Tarkastuslautakunta
       07. Työterveyslaitos
       08. Kansanterveyslaitos
       10. Säteilyturvakeskus
       12. Valtion koulukodit
       17. Työttömyysturva
       18. Sairausvakuutus
       19. Eläkevakuutus
       20. Tapaturmavakuutus
       57. Lomatoiminta

Talousarvioesitys 2005

06. Terveydenhuollon oikeusturvakeskusPDF-versio

Selvitysosa:

Viraston perustehtävä

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tehtävänä on valvomalla terveydenhuollon ammattihenkilöitä osaltaan huolehtia kansalaisille annettavien terveyspalvelujen laadusta ja potilasturvallisuudesta. Lisäksi Terveydenhuollon oikeusturvakeskus huolehtii raskauden keskeyttämistä, steriloimista, oikeuspsykiatriaa, ihmisten elimien ja kudoksien lääketieteellistä käyttöä, lääketieteellistä tutkimusta sekä kuolemansyyn selvittämistästä koskevassa tai muussa lainsäädännössä sille säädetyistä tai määrätyistä tehtävistä sekä muista terveydenhuoltoon liittyvistä tehtävistä, jotka sosiaali- ja terveysministeriö sille määrää.

Toimintaympäristön muutos

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen käsiteltäväksi saapuvien asioiden määrä
  2003
toteutuma
2004
ennuste
2005
ennuste
2004/2005
muutos %
         
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden laillistaminen 6 966 7 000 7 000 0
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden rekisteröiminen 6 150 6 000 6 000 0
Kanteluiden määrä 252 230 260 13,0
Hoitovirhe-epäilylausunnot 135 130 140 7,7
Muut valvonta-asiat 179 170 180 5,9

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen toimintaan vaikuttavat terveydenhuoltojärjestelmän toimivuus ja julkisuuskuva, väestön odotukset sekä terveyspalvelujen järjestämiseen, tarjontaan ja käyttöön vaikuttavat muutokset. Erityisesti valvontaviranomaisen tehtäviin vaikuttavat muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän muutokset, hoitomuotojen ja teknologian jatkuva kehittyminen sekä ikääntymisen ja koulutustason nousun vaikutus väestön käyttäytymiseen ja palveluihin kohdistuvaan vaatimustasoon.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen toimivallan laajentaminen terveydenhuollon valvonnassa ja osittain myös sosiaalihuollon valvontaan lisää toteutuessaan yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja merkitsee uusia tehtäviä ja voimavaratarpeita.

Strategiset linjaukset

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tärkeimmät strategiset tavoitteet terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonnassa ovat osallistuminen sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjauksen ja valvonnan kehittämiseen toimien tiiviissä yhteistyössä erityisesti sosiaali- ja terveysministeriön, opetusministeriön, muiden valvontaviranomaisten, palvelujen tuottajien ja oppilaitosten kanssa todettujen epäkohtien korjaamiseksi ja epäasianmukaisten menettelyjen ennalta ehkäisemiseksi sekä valvonnassa saadun tiedon hyödyntämiseksi. Oikeusturvakeskuksen omia toimintatapoja ja prosesseja kehitetään vastaamaan toimintaympäristön muutosten valvonnalle asettamia haasteita. Osallistutaan aktiivisesti kansainväliseen valvontaa ja ammattihenkilöiden liikkuvuutta koskevien asioiden käsittelyyn.

Oikeuslääkintä- ja lupa-asioissa tärkeimpiä strategisia tavoitteita ovat mielentilatutkimusten ja -lausuntojen korkean laatutason ylläpitäminen sekä oikeusturvakeskuksen tehtäviin kuuluvien lupa-asioiden käsitteleminen asiantuntemuksella ja viivytyksettä.

Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa alustavasti Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2005. Tulostavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuustavoitteet

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus edistää kansalaisten oikeusturvaa varmistamalla kanteluiden ja muiden terveydenhuollon valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukaisen käsittelyn oikeusturvakeskuksessa.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus edistää kansalaisten oikeusturvaa varmistamalla oikeuslääkinnällisten asioiden asiantuntevan ja nopean käsittelyn oikeusturvakeskuksessa.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus tehostaa informaatio-ohjausta valvonnan vaikuttavuuden parantamiseksi.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus osallistuu käytettävissä olevin resurssein mielentilatutkimuksiin ja kriminaalipotilaiden mielenterveyslain mukaiseen hoitoon liittyvien säädösten ja ohjeiden ja kuolemansyyn selvittämiseen liittyvien säädösten ja ohjeiden muutostarpeiden arviointiin ja uudistamiseen.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus osallistuu valmisteltavana olevan uuden EU:n ammattipätevyyden tunnustamista koskevan direktiivin käyttöönoton edellyttämiin toimenpiteisiin.

Prosessit ja rakenteet

Palvelutavoitteet

Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle saapuvien lupa- ja valvonta-asioiden käsittelyajat (keskimäärin)
  2003
toteutuma
2004
tavoite
2005
tavoite
       
1. Luvat      
— Suomessa tutkinnon suorittaneiden ammattihenkilöiden laillistaminen 3 pv 3 pv 3 pv
— raskauden keskeyttämistä koskevat hakemukset 5 pv 5 pv 5 pv
2. Ammatinharjoittamista koskevat lupa-asiat      
— ilman lisäselvityksiä ratkaistavat lupa-asiat 14 pv 14 pv 14 pv
— lausuntoja ja lisäselvityksiä vaativat lupa-asiat, enintään 90 pv 90 pv 90 pv
3. Mielentilaa koskevat lausuntoasiat (sisältää tutkimusjakson) 4 kk 4 kk 4 kk
4. Valvonta      
— kanteluasiat, joissa potilas on kuollut 18 kk 18 kk 18 kk
— muut kanteluasiat 12 kk 18 kk 18 kk
— muut valvonta-asiat 24 kk 24 kk 24 kk

Resurssit ja talous

Tuottavuus ja taloudellisuus

Viraston rahoitusrakenne ja henkilötyövuodet
  2003 toteutuma 2004 tavoite 2005 tavoite
  1000 € htv 1000 € htv 1000 € htv
             
Bruttobudjetoitu toiminta 2 483 28,6 2 670 29,3 2 676 29,0
Maksullinen toiminta 633 9,6 752 10,6 755 11,0
— julkisoikeudelliset suoritteet 588 9,6 691 10,6 694 11,0
— liiketaloudelliset suoritteet 45 (1/3) 61 (1/3) 61 (1/3)
Yhteensä 3 116 38,3 3 422 39,9 3 431 -
Edelliseltä vuodelta siirtynyt 473 - 513 - - -

Kannattavuus

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen vuoden 2005 talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille nettoutettavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta annetun lain (1074/1992) ja asetuksen (1121/1992) tarkoittamia lupa- ja valvontamaksuja.

Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2003
TP
2004
TA
2005
TAE
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 712 702 704
— muut tuotot 43 50 51
Tuotot yhteensä 755 752 755
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 639 752 755
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 115 - -
Kustannusvastaavuus, % 118 100 100

21. Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 676 000 euroa.

Selvitysosa:

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
TA
2005
TAE
       
Tulot, maksullinen toiminta 712 704 704
Menot 3 072 3 374 3 380
— henkilöstömenot 1 915 2 200 2 185
— toimitilavuokrat 242 286 288
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) 473 487 500
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 524 449 570
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 712 704 704
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 3 072 3 374 3 380
— toimintamenorahoitus, netto 2 360 2 670 2 676
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 473    
— myönnetty 2 400    
— käytetty 2 360    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 513    


2005 talousarvio 2 676 000
2004 talousarvio 2 670 000
2003 tilinpäätös 2 400 000

26. Mielentilatutkimustoiminnan menot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää mielenterveyslain (1116/1990) 32 §:n mukaisten valtion korvausten maksamiseen valtion mielisairaaloille ja vankeinhoitolaitoksen sairaalayksiköille. Määrärahaa saa käyttää myös Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tilaamista mielentilalausunnoista maksettavien korvausten maksamiseen.

Selvitysosa:Toiminnan tavoitteena on rikoksesta syytettyjen henkilöiden oikeusturvan varmistaminen ja mielentilatutkimuslausuntojen korkean laadun ylläpitäminen.

Toiminnan laajuus 2002—2005
  2002 2003 2004 2005
  toteutuma toteutuma arvio arvio
         
Mielentilatutkimukset 105 82 95 95
Euroa/tutkimus (keskimäärin) 18 200 21 900 23 100 23 100


2005 talousarvio 2 200 000
2004 talousarvio 2 200 000
2003 tilinpäätös 1 794 757