Talousarvioesitys 2005
34. TYÖMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Työhallinnon toiminta-ajatuksena on edistää työmarkkinoiden toimivuutta ja työorganisaatioiden kehittymistä, työllisyyttä sekä maahanmuuttajien kotoutumista.
Työllisyyden ja talouden kehitysarvio
Vuosi 2003 oli työllisyyden kannalta edelleen vaikea. Vaikka talouskasvu on vuonna 2004 nopeutumassa, sen vaikutukset näkyvät työllisyydessä viiveellä. Vuonna 2005 arvioidaan työttömiä työnhakijoita olevan 272 000 henkilöä keskimäärin. Hallitusohjelman työllistävä painotus edesauttaa työllisyyden elpymistä ja pitkäaikaistyöttömyyden alentamista, mutta vaikutukset näkyvät hitaasti.
Työpolitiikan strategiset tavoitteet
Hallitus on ohjelmassaan asettanut tavoitteekseen työllisyyden lisäämisen vähintään 100 000 hengellä vaalikauden loppuun mennessä. Vahva työllisyyskehitys on edellytys 75 prosentin työllisyysasteen saavuttamiselle seuraavan vaalikauden loppuun mennessä. Hallituksen tavoitteena on, että työllisyysaste nousee ja työttömyys alenee jokaisen TE-keskuksen alueella.
Hallituksen työllisyystavoitteet on vahvistettu työhallinnon toiminnan lähtökohdiksi työpolitiikan strategiassa vuosille 2003—2007—2010. Lisäksi työpolitiikan strategian tavoitteena on, että työttömyysaste laskee noin 6 prosenttiin vuonna 2007 ja 5 prosenttiin vuonna 2010, työelämästä poistutaan 2—3 vuotta nykyistä myöhemmin ja ikääntyneiden (55—64 -vuotiaiden) työllisyysaste nostetaan yli 50 prosenttiin vuoteen 2010 mennessä. Tavoitteina on, että rakenteellinen työttömyys alenee ja rekrytointiongelmat vähenevät. Työpolitiikan strategian päälinjaukset ovat:
- Alennetaan rakenteellista työttömyyttä ja ehkäistään syrjäytymistä.
- Varmistetaan osaavan työvoiman saatavuus.
- Parannetaan työn tuottavuutta laadullisesti kestävällä tavalla.
- Luodaan edellytyksiä aktiiviselle työperusteiselle maahanmuuttopolitiikalle.
- Lisätään yrittäjyyttä ja itsensä työllistämistä.
Työministeriön toimialan yhteiskunnallista vaikuttavuutta kuvaavat tunnusluvut | |||
---|---|---|---|
2003 | 2004 | 2005 | |
toteutuma | arvio | arvio/tavoite | |
Työurien pidentäminen 2—3 vuodella: | |||
— 55—64 -vuotiaiden työllisyysaste % | 49,6 | 51 | 52 |
Osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen: | |||
— rekrytointiongelmia kokeneiden toimipaikkojen osuus, enintään % | 28 | 27 | 26 |
Rakennetyöttömyyden alentaminen: | |||
— vaikeasti työllistyvien määrä, enintään henkilöä keskimäärin | 174 900 | 170 000 | 160 000 |
Yllä kuvattujen yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden lisäksi työhallinto seuraa strategisten toimintalinjausten toteutumista tunnuslukujen avulla. Tällaisia linjauksia ja tunnuslukuja ovat:
2003 | 2004 | 2005 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Työmarkkinoiden toimivuuden parantaminen: | |||
---|---|---|---|
— avoimien työpaikkojen osuus kaikista työpaikoista, % | 1,5 | 1,5 | 1,4 |
Pitkäaikaistyöttömyyden ennalta ehkäisy: | |||
— uusia yli puoli vuotta työttöminä olleita alle 25-vuotiaita | 16 020 | 15 000 | 13 000 |
— uusia yli vuoden työttöminä olleita yli 25-vuotiaita | 60 180 | 60 000 | 55 000 |
Syrjäytymisen ehkäisy: | |||
— yli 1 000 päivää passiivista työmarkkinatukea saaneiden määrä, henkilöä keskimäärin | 57 470 | 52 000 | 48 000 |
Työllisyysasteen nostaminen ja työttömyyden laskeminen edellyttävät vahvaa yhteistyötä sekä ministeriö- että alue- ja paikallistasoilla. Osa työllisyysasteen nostoon ja työttömyyden laskuun tähtäävistä toimenpiteistä toteutetaan hallituksen poikkihallinnollisessa työllisyysohjelmassa. Sen painopiste on rakenteellisen työttömyyden alentamisessa ja työvoiman tarjonnan edistämisessä. Työllisyysohjelmassa toteutetaan myös osaavan työvoiman saatavuuteen, työurien pidentämiseen ja työelämän kehittämiseen liittyviä toimenpiteitä. Työllisyysohjelma toteutetaan hallituskaudella neljänä poikkihallinnollisena osahankkeena, jotka ovat
1) julkisen työvoimapalvelun palvelurakenteen uudistaminen,
2) työmarkkinatuen aktivointi,
3) työvoimapoliittiset aktiiviohjelmat ja koulutus sekä
4) työurien pidentäminen.
Jäsenmaat ottavat EU:n työllisyyssuuntaviivat huomioon työllisyyspolitiikassaan. Työllisyyssuuntaviivojen avulla tavoitellaan Lissabonin ja Tukholman Eurooppa-neuvostojen päätelmien mukaisesti korkeaa työllisyysastetta, työn laatua ja tuottavuutta sekä sosiaalista koheesiota. Suomi toteuttaa kymmentä yhteiseurooppalaista suuntaviivaa, joita ovat:
- aktiiviset ja työttömyyttä ennaltaehkäisevät toimenpiteet työttömille ja työvoiman ulkopuolella oleville
- työpaikkojen luominen ja yrittäjyys
- muutokseen vastaaminen sekä sopeutuvuuden ja liikkuvuuden edistäminen työmarkkinoilla
- inhimillisten voimavarojen ja elinikäisen oppimisen vahvistaminen
- työvoiman tarjonnan lisääminen ja aktiivisen ikääntymisen edistäminen
- sukupuolten välinen tasa-arvo
- työmarkkinoilla heikommassa asemassa olevien integrointi ja syrjinnän ehkäisy
- työn tekeminen kannustavaksi
- pimeän työn muuttaminen lailliseksi
- alueellisten työllisyyserojen vähentäminen.
Työhallinnon keskeisenä tavoitteena on työllisyyssuuntaviivojen tavoitteiden mukaisesti tarjota työttömille työnhakijoille mahdollisuus henkilökohtaisen työnhakusuunnitelman laatimiseen. Kansallisen lainsäädännön mukaan työnhakusuunnitelma on laadittava viimeistään silloin, kun asiakkaan työttömyys on kestänyt viisi kuukautta, mikä täyttää suuntaviivoissa määritellyt tavoitteet. Työnhakusuunnitelmassa sovitaan työnhaussa käytettävistä palveluista ja aktiivitoimista.
Työttömien määrän ja työvoimapolitiikan resurssien kehitys | |||
---|---|---|---|
2003 | 2004 | 2005 | |
toteutuma/ | arvio/ | arvio/ | |
tilinpäätös | talousarvio | esitys | |
Työttömät työnhakijat (keskimäärin kk:ssa) | 289 000 | 290 000 | 272 000 |
Työvoimapolitiikan resurssit (ml. ESR), milj. euroa | 1 929 | 2 129 | 2 0371) |
Työvoimapol. resurssit (ml. ESR) suhteessa työttömien lkm, euroa | 6 675 | 7 341 | 7 489 |
1) Resurssit sisältävät Kainuun itsehallintokokeiluun siirretyt 19,979 milj. euroa.
Työministeriön hallinnonalan valtuusyhteenveto (milj. euroa) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 2006 | 2007 | 2008— | Valtuuden käytöstä aiheutuvat kaikki menot yhteensä | ||
Ennen vuotta 2005 tehdyt sitoumukset | 248,3 | 77,9 | 1,0 | - | 327,2 | |
Vuoden 2005 sitoumukset | 77,6 | 197,8 | 107,6 | 6,0 | 389,0 | |
Valtuudet yhteensä | 325,9 | 275,7 | 108,6 | 6,0 | 716,2 |
Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2003—2005
v. 2003 tilinpäätös 1000 € |
v. 2004 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2005 esitys 1000 € |
Muutos 2004—2005 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Työhallinto | 53 100 | 63 019 | 58 116 | - 4 903 | - 8 |
05. | Euroopan rakennerahastojen ohjelmien toteutus | 200 442 | 220 516 | 222 640 | 2 124 | 1 |
06. | Työvoimapolitiikan toimeenpano | 1 727 221 | 1 908 240 | 1 787 680 | - 120 560 | - 6 |
07. | Pakolais- ja siirtolaisuusasiat | 82 547 | 83 081 | 79 961 | - 3 120 | - 4 |
99. | Työministeriön hallinnonalan muut menot | 28 243 | 30 618 | 28 618 | - 2 000 | - 7 |
Yhteensä | 2 091 554 | 2 305 474 | 2 177 015 | - 128 459 | - 6 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 3 930 | 3 940 | 4 000 |