Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Työhallinto

Talousarvioesitys 2005

07. Pakolais- ja siirtolaisuusasiatPDF-versio

Selvitysosa:Maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta (493/1999) annetun lain mukaan maahanmuuttajien kotouttamisen sekä turvapaikanhakijoiden ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton yleinen kehittäminen, suunnittelu, ohjaus ja seuranta sekä yhteensovittaminen kuuluu työministeriölle. Työministeriön hallinnonalalla voi olla vastaanottokeskuksia ja järjestelykeskuksia. Lisäksi työministeriö vastaa ulkomaalaislain (301/2004) 121 §:n perusteella säilöön otettujen ulkomaalaisten majoituksen ja huolenpidon järjestämisestä ja valmistelee yhdessä ulkoasiainministeriön ja sisäasiainministeriön kanssa valtioneuvostolle esityksen, jossa määritellään alueet, joilta kiintiöpakolaiset valitaan. Työministeriö vastaa myös ulkomaalaislain 48 §:ssä tarkoitetun muuttovalmennuksen ja kielikokeen järjestämisestä sekä maahanmuuttoon liittyvästä tiedotus- ja julkaisutoiminnoista. Työministeriölle kuuluu yhdessä opetusministeriön kanssa rasismin ehkäisy sekä hyvien etnisten suhteiden edistäminen. Työministeriö on Suomessa Euroopan pakolaisrahaston (ERF) hallinnointi- ja vastuuviranomainen.

Työvoima- ja elinkeinokeskuksen tehtävänä on maahanmuuttajien yhteiskuntaan ja työelämään kotouttamisen, turvapaikanhakijoiden vastaanoton ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton suunnittelu, ohjaus, seuranta sekä muut erikseen määrättävät tehtävät. Työvoima- ja elinkeinokeskus osoittaa pakolaiset kuntaan ja tekee sopimuksen pakolaisista aiheutuvien kustannusten korvaamisesta. Kunnalla on yleis- ja yhteensovittamisvastuu maahanmuuttajien kotouttamisessa ja sopimuksen mukaan vastuu kiintiöpakolaisten ja Suomessa pakolaisuuteen rinnastettavista syistä oleskeluluvan saaneiden vastaanoton järjestämisestä ja kotouttamisesta. Työvoimatoimisto yhdessä työvoima- ja elinkeinokeskuksen kanssa huolehtii maahanmuuttajien kotouttamisessa tarvittavien työvoimapoliittisten toimenpiteiden sekä työvoimapalvelujen järjestämisestä.

Kunnalle maksetaan valtion varoista korvausta valtioneuvoston päättämin perustein (512/1999) pakolaisten toimeentulotuen, palvelujen järjestämisen ja vastaanoton yleishallinnon kustannuksiin kolmen vuoden ajan. Kunnalle korvataan tulkkipalvelun, alaikäisenä ilman huoltajaa Suomeen saapuneen henkilön huollon ja hoidon järjestämisestä aiheutuvat kustannukset kunnes alaikäinen täyttää 18 vuotta ja pitkäaikaista hoitoa vaativan vamman tai sairauden edellyttämät huomattavat kustannukset enintään kymmeneltä vuodelta. Lisäksi voidaan korvata erityisistä syistä muita kunnalle aiheutuneita kustannuksia enintään kymmeneltä vuodelta.

Valtio korvaa eräiden entisen Neuvostoliiton alueelta Suomeen muuttaneiden henkilöiden toimeentulotuen antamisesta aiheutuneet kulut puolelta vuodelta, eläkkeen tai muun sosiaaliturvaetuuden sijasta annetun toimeentulotuen antamisesta aiheutuvat kustannukset enintään viideltä vuodelta, henkilön sairaudesta tai vammasta aiheutuvat huomattavat kustannukset enintään viideltä vuodelta ja Suomen sodissa vuosina 1939—1945 vapaaehtoisina palvelleiden entisen Neuvostoliiton alueelta olevien henkilöiden ja heidän aviopuolisoidensa toimeentulon ja huolenpidon järjestämisestä aiheutuvat kustannukset ilman määräaikaa.

Turvapaikanhakijoiden vastaanoton järjestää ja rahoittaa valtio.

Korvausten piirissä olevat pakolaiset, turvapaikanhakijat ja paluumuuttajat
  2003 2004 2005
       
Pakolaiskiintiö 750 750 750
  toteutuma arvio arvio
Maahan saapuneet pakolaiset 1 202 2 250 1 750
— Kiintiöpakolaiset 562 850 750
— Perheenyhdistämiset 293 400 400
— Oleskeluluvan saaneet turvapaikanhakijat 347 1 000 600
Pakolaisia laskennallisten kuntakorvausten piirissä 4 622 5 200 5 100
Uudet turvapaikanhakijat 3 221 3 000 3 000
Turvapaikanhakijoita rekisteröitynä keskim. vuodessa 2 750 2 700 1 850
Ent. Neuvostoliiton alueelta olevat paluumuuttajat 772 1 500 1 400

Vuosittaiset poikkeamat talousarviossa hyväksytyn pakolaiskiintiön ja maahan saapuvien kiintiöpakolaisten määrässä johtuvat siitä, että pakolaisten Suomeen tuloa saattavat viivästyttää mm. lähtölupien ja kauttakulkuviisumien saannin vaikeus. Korvausten piirissä olevien henkilöiden määrä arvioidaan kolmen edellisen vuoden aikana maahan saapuvien lukumäärän ja talousarviovuodelle esitetyn arvion perusteella.

Turvapaikanhakijoista noin viidesosan arvioidaan saavan turvapaikan tai oleskeluluvan suojelun tarpeen vuoksi tai sen vuoksi, että hänen palauttamisensa olisi ilmeisen kohtuutonta. Majoitusaika vastaanottokeskuksissa tai yksityismajoituksessa on riippuvainen turvapaikkahakemusten käsittelyajoista ja siihen mahdollisesti liittyvän valitusprosessin kestosta, sekä kuntaan sijoittamiseen tai maasta poistumiseen kuluvasta ajasta. Ulkomaalaisvirasto käsitteli ennen vuotta 2004 vireille tulleet turvapaikkahakemukset alkuvuodesta 2004 ja tämän ruuhkan purkamisen vuoksi arvioidaan oleskelulupia myönnettävän vuonna 2004 noin 1 000 henkilölle ja määrän olevan vuonna 2005 noin 600 henkilöä. Vastaanottokeskuksiin rekisteröityjen turvapaikanhakijoiden määrän arvioidaan vähenevän vuoden 2004 aikana noin 1 000 henkilöllä ja olevan keskimäärin 1 850 henkilöä vuodessa. Rekisteröidyistä noin 1 390 arvioidaan majoittuvan vastaanottokeskuksiin ja noin 460 yksityismajoitukseen.

Pakolaisiin, turvapaikanhakijoihin ja paluumuuttajiin liittyvät korvaukset (1 000 euroa)
  2003 2004 2005
  toteutuma budjetoitu esitys
       
Pakolaisten vastaanotto 37 676 41 699 41 240
— Laskennalliset korvaukset kunnille 12 636 14 299 14 118
— Muut korvaukset kunnille 25 040 27 400 27 122
Turvapaikanhakijoiden vastaanotto 28 903 27 430 25 895
Muut pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden menot 2 135 2 658 2 526
Korvaukset kunnille ent. Neuvostoliiton alueelta tulevien paluumuuttajien menoihin 8 214 10 300 9 300

21. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminta valtion osalta (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 7 326 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtion vastaanottokeskusten toimintamenojen maksamiseen, pakolaisten maahantulomatkojen järjestämisestä, lähtömaassa suoritettavista terveystarkastuksista ja koulutuksesta sekä vastaanottoa edistävän koulutuksen ja tiedotustoiminnan järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää vastaanoton toteuttamiseksi erityistilanteissa tarpeellisten palvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen, turvapaikanhakijoiden vastaanoton neuvottelukunnan kustannuksiin sekä vastaanottokeskusten järjestämissä toimenpiteissä olevien tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutuksen maksamiseen ja Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää enintään 505 000 euroa turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten oikeusapupalvelujen hankkimiseen. Määrärahaa saa lisäksi käyttää rasismin ja etnisen syrjinnän ehkäisemiseen, seurantaan ja syrjinnän vastaiseen koulutukseen. Määrärahaa saa käyttää enintään 123 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Selvitysosa:

Toiminnan menot (1 000 euroa)
  2003
TP
2004
TA
2005
TAE
       
Menot 6 515 5 471 5 537
— henkilöstömenot 2 384 2 326 2 402
— toimitilavuokrat 991 975 975
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) 2 622 1 740 1 740
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 518 430 420


2005 talousarvio 7 326 000
2004 lisätalousarvio 253 000
2004 talousarvio 7 326 000
2003 tilinpäätös 7 513 142

29. Paluumuuttajien muuttovalmennus(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 900 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ulkomaalaislain (301/2004) 48 §:n perusteella järjestettävästä paluumuuttovalmennuksesta aiheutuvien menojen maksamiseen ja suomen tai ruotsin kielen taidon testaamiseksi laaditun kielikokeen järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen. Määräraha budjetoidaan suoriteperusteisena.

Selvitysosa:Entisen Neuvostoliiton alueelta peräisin olevan kansallisuudeltaan suomalaissyntyisen henkilön, joka hakee lain 48 §:n perusteella oleskelulupaa Suomeen on esitettävä todistus Suomen viranomaisen järjestämän kielikokeen hyväksytystä suorittamisesta, jollei paluumuuttovalmennukseen tai kielikokeeseen osallistumista ole pidettävä hakijan olosuhteet huomioon ottaen kohtuuttomana. Oleskelulupa myönnetään myös varsinaisen hakijan perheenjäsenelle sekä hänen huollettavanaan olevalle lapselle, joka ei ole täyttänyt 18 vuotta ennen oleskeluluvan myöntämistä hakijalle. Muuttovalmennusta annetaan myös varsinaisen hakijan perheenjäsenille. Suomen tai ruotsin kielen taidon on vastattava Euroopan neuvoston yhteisen eurooppalaisen viitekehyksen mukaisen kielitaidon arviointiasteikon taitotasoa A 2.

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Muuttovalmennus 400 000
Kielikokeen järjestäminen 500 000
Yhteensä 900 000


2005 talousarvio 900 000
2004 talousarvio 900 000
2003 tilinpäätös 527 122

30. Valtion korvaus kunnille eräiden Suomeen muuttavien henkilöiden toimeentulotuen sekä heille annetun sosiaali- ja terveydenhuollon erityiskustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 9 300 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtioneuvoston määräämin perustein (512/1999) entisen Neuvostoliiton alueelta Suomeen muuttavien henkilöiden toimeentulotuen kustannusten sekä heille annetun sosiaali- ja terveydenhuollon erityiskustannusten korvaamiseen kunnille.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 1 000 000 euroa entisen Neuvostoliiton alueelta muuttavien henkilöiden määrän vähenemisestä johtuen.

Suomeen muuttaneiden henkilöiden toimeentulotuesta puolen vuoden ajalta maahan saapumisesta aiheutuneita kustannuksia korvataan arviolta 2 300 000 euroa, ja toimeentulotukimenoja sen vuoksi ettei henkilö maahanmuuttoon liittyvän asemansa vuoksi voi saada eläkettä tai muuta sosiaaliturvaetuutta korvataan arviolta 4 800 000 euroa. Lisäksi maksetaan kunnille arviolta 2 200 000 euroa noin 150 henkilön pitkäaikaisesta hoidosta ja huollosta aiheutuneita kustannuksia. Korvaukset maksetaan kunnille jälkikäteen.

Korvausten piirissä olevat ja määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
  Henkilöä
     
Toimeentulotuki 6 kk 1 150 2 300 000
Toimeentulotuki 5 v 1 120 4 800 000
Erityiskustannukset 120 1 300 000
Heimoveteraanit 31 900 000
Yhteensä 2 421 9 300 000


2005 talousarvio 9 300 000
2004 talousarvio 10 300 000
2003 tilinpäätös 8 213 995

31. Syrjinnän vastainen toiminta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää siirron maksamiseen kunnille EU:n syrjinnän torjumista koskevan toimintaohjelman hankkeiden kansallista rahoitusta varten.

Selvitysosa:EU:n neuvosto päätti 27.11.2000 syrjinnän torjumista koskevan yhteisön toimintaohjelman perustamisesta vuosiksi 2001—2006. Ohjelmasta voi hakea rahoitusta syrjinnän torjuntaa koskeviin monikansallisiin hankkeisiin. Määrärahaa saa käyttää hankkeen kansallisen osuuden rahoittamiseen. Momentilta rahoitettava kansallinen osuus kohdennetaan siirtona kunnille kansallisen osuuden rahoittamiseen.


2005 talousarvio 100 000
2004 talousarvio 100 000
2003 tilinpäätös 100 000

63. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 62 335 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtioneuvoston määräämin perustein (512/1999) pakolaisten kotoutumista tukevan toiminnan järjestämisestä, sosiaali- ja terveydenhuollosta kunnille aiheutuvien kustannusten laskennallisiin korvauksiin sekä toimeentulotuen, tulkkipalvelujen ja erityiskustannusten korvaamiseen, paluumuutosta aiheutuviin menoihin sekä kunnille, kuntayhtymille ja yhteisöille niiden ylläpitämien turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusten, ryhmä- ja perheryhmäkotien, tulkkikeskusten sekä muihin tarvittaviin menoihin ja myös vastaanottokeskusten järjestämissä toimenpiteissä olevien tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutuksen maksamiseen sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää toimeentulon ja huolenpidon järjestämiseen ulkomaalaisille, jotka on otettu säilöön ulkomaalaislain (301/2004) 121—123 §:n perusteella. Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin. Vuoden 2005 pakolaiskiintiö on 750 henkilöä.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 3 800 000 euroa siirtona momentille 26.02.21 turvapaikkahakemusten käsittelyn nopeuttamisen vuoksi lyhentyneestä turvapaikanhakijoiden vastaanottoajasta johtuen ja lisäyksenä on otettu huomioon 1 680 000 euroa yksin tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden aiempaa suuremman määrän vuoksi. Vuonna 2005 varaudutaan noin 750 kiintiöpakolaisen ja 400 perheenyhdistämisohjelman puitteissa maahan tulevan omaisen vastaanottoon. Laskennallisten kuntakorvausten piirissä arvioidaan olevan henkilövuosina laskien noin 5 100 pakolaista. Uusia turvapaikanhakijoita arvioidaan tulevan 3 000, joista 600 arvioidaan saavan oleskeluluvan. Turvapaikanhakijoita arvioidaan olevan rekisteröitynä vastaanottokeskuksiin keskimäärin 1 850 henkilöä.

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Laskennalliset korvaukset pakolaisten kotoutumista tukeviin ja sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksiin 14 118 000
Muut kuntakorvaukset 27 122 000
Turvapaikanhakijoiden vastaanotto 21 095 000
Yhteensä 62 335 000


2005 talousarvio 62 335 000
2004 talousarvio 64 455 000
2003 tilinpäätös 61 193 214