Talousarvioesitys 2002
90. Rajavartiolaitos
Selvitysosa:Rajavartiolaitos kuuluu Suomen sisäiseen turvallisuusjärjestelmään ja on samalla myös ulkoisen turvallisuusjärjestelmän osa.
Rajavartiolaitos huolehtii Suomen rajojen rajavalvonnasta ja henkilöiden rajatarkastuksista sekä niiden yhteydessä hoidettavista muista valvontatehtävistä. Rajavartiolaitos huolehtii meripelastuspalvelun suunnittelusta, johtamisesta, valvonnasta, hätäradioviestinnästä ja suorittaa meripelastuspalvelua. Rajavartiolaitos huolehtii meripelastuspalveluun osallistuvien toiminnan sekä meripelastuskoulutuksen yhteensovittamisesta. Rajavartiolaitos osallistuu valtakunnan puolustamiseen, antaa sotilaskoulutusta ja kehittää puolustusvalmiutta. Rajavartiolaitos suorittaa tullilaitoksen ohella tullivalvontaa sekä poliisin pyynnöstä eräitä poliisin tehtäviä.
Rajavartiolaitoksen voimavarojen käytön painopisteet ovat Kaakkois-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla. Rajavalvonnan painopiste on Suomen ja Venäjän välisellä rajalla. Voimavarojen sisäistä kohdentamista rajatarkastuksiin jatketaan, koska rajanylitysliikenteen arvioidaan vilkastuvan ja laittoman maahantulon yritysten lisääntyvän. Meripelastuslainsäädännössä tapahtuvien muutosten edellyttämät toimenpiteet pannaan rajavartiolaitoksen osalta täytäntöön.
Sisäasiainministeriö on asettanut rajavartiolaitokselle seuraavat tulostavoitteet:
Rajavalvonta
Päätöksentekijöille välitetään ajantasainen ja rajatilannetta vastaava rajatilannekuva. Rajavalvonta kohdennetaan ja valmiutta ylläpidetään siten, että tärkeimmillä alueilla luvattomat rajanylitykset estetään tai havaitaan välittömästi. Muilla alueilla luvattomat rajanylitykset paljastetaan. Luvattomat rajanylitykset ja muut merkittävät rajatapahtumat selvitetään viipymättä rajavaltuutettujen käsittelyä ja muita jatkotoimenpiteitä varten.
Perustietoja1) | 1996 | 1998 | 2000 | 2002 |
Partiointi (tuntia) | 630 000 | 523 000 | 429 000 | 417 000 |
Kiinteä valvonta (tuntia) | 529 000 | 617 000 | 715 000 | 740 000 |
Tarkastukset (kpl) | 78 408 | 68 114 | 79 647 | 77 000 |
Havaittu rajatapahtuma (kpl)2) | 117 | 89 | 73 | 80 |
Havaitut rikkomukset (kpl) | 1 417 | 2 669 | 2 437 | 2 400 |
Jatkotoimenpiteet (kpl)3) | 1 887 | 2 499 | 2 415 | 2 400 |
Toimintamenot (milj. €) | 102,4 | 93,3 | 87,1 | 85,0 |
Henkilötyövuodet (htv) | 2 250 | 1 989 | 1 762 | 1 760 |
1) Vuosien 1996—2000 tiedot ovat toteutumia ja vuoden 2002 tiedot ennusteita. Toimintamenot ovat kyseisen vuoden kassamenoja indeksoituna vuoden 1995 hintatasoon JMHI:llä (poliisi ja rajavartiolaitos, 1995 = 100).
2) Henkilön, ilma-aluksen tai aluksen luvaton rajanylitys tai muu rajatapahtuma.
3) Rikosilmoitukset, rangaistusvaatimusilmoitukset, huomautukset.
Rajatarkastukset
Kaikki Schengenin alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. EU/ETA:n kansalaisille tehdään vähimmäistarkastus ja muille perusteellinen tarkastus. Schengenin sisärajoilla rajatarkastuksia ei toimeenpanna, mutta valmius niiden aloittamiseen ylläpidetään. Rajatarkastukset toteutetaan laadukkaasti turvaten sujuva rajanylikulkuliikenne. Rajatarkastuksissa ja niihin liittyvissä tutkinnoissa ja hallintopäätöksissä huolehditaan henkilön oikeusturvasta.
Perustietoja1) | 1996 | 1998 | 2000 | 2002 |
Rajatarkastukset ulkorajalla (milj.) | 8,9 | 10,9 | 13,9 | 15,5 |
Tarkastusprosentti ulkorajalla (%) | 98 | 94 | 98 | 97 |
Ulkomaalaislain rikkomukset (kpl)2) | 2 130 | 2 020 | 2 690 | 3 000 |
Rikoslain rikkomukset (kpl)2) | 480 | 680 | 860 | 900 |
Tieliikennelain rikkomukset (kpl)2) | 940 | 4 310 | 4 020 | 4 000 |
Poliisin kuuluttamat (kpl)2) | 1 170 | 960 | 1 880 | 1 500 |
Matkustajan odotusaika maa/lento (min) | 3 | 4 | 6 | 10 |
Matkustajan odotusaika meri (min) | 21 | 21 | 21 | 30 |
Toimintamenot (milj. €) | 35,2 | 44,8 | 55,2 | 56,0 |
Henkilötyövuodet (htv) | 773 | 955 | 1 114 | 1 175 |
1) Vuosien 1996—2000 tiedot ovat toteutumia ja vuoden 2002 tiedot ennusteita. Toimintamenot ovat kyseisen vuoden kassamenoja indeksoituna vuoden 1995 hintatasoon JMHI:llä (poliisi ja rajavartiolaitos, 1995 = 100).
2) Rajatarkastusten yhteydessä havaitut rikkomukset ja rikokset.
Meri- ja muu pelastustoiminta
Meripelastussuunnitelmat pidetään ajan tasalla. Välitön johtamisvalmius ylläpidetään. Rajavartiolaitoksen meripelastusyksiköiden suorituskyvystä huolehditaan. Kaikille merihätään joutuneille osoitetaan apua viivytyksettä. Meripelastustilanteiden havaitsemiseksi ja ennalta ehkäisemiseksi huolehditaan merialueiden riittävästä valvonnasta rajavalvonnan yhteydessä. Meripelastuspalvelun toimivuutta tuetaan johtamiskoulutuksella ja vaikuttamalla sidosryhmiin. Naapurimaiden meripelastuspalvelua tuetaan ja tarvittaessa apua annetaan ulkomaille.
Perustietoja1) | 1996 | 1998 | 2000 | 2002 |
Pelastussuoritteet (kpl) | 1 530 | 1 670 | 1 680 | 1 700 |
Harjoitus- ym. suoritteet (kpl) | 390 | 490 | 570 | 600 |
RVL:n yksiköiden toiminta-aika (t) | 2 552 | 2 745 | 2 640 | 2 700 |
Estetyt merionnettomuudet (kpl) | 5 | 17 | 7 | 10 |
Pelastettu avuntarpeesta (hlöä) | 1 950 | 3 330 | 2 730 | 3 000 |
Pelastettu hengenvaarasta (hlöä) | 89 | 147 | 310 | 150 |
Toimintamenot (milj. €) | 1,6 | 2,2 | 2,5 | 2,0 |
Henkilötyövuodet (htv) | 34 | 46 | 52 | 45 |
1) Vuosien 1996—2000 tiedot ovat toteutumia ja vuoden 2002 tiedot ennusteita. Toimintamenot ovat kyseisen vuoden kassamenoja indeksoituna vuoden 1995 hintatasoon JMHI:llä (poliisi ja rajavartiolaitos, 1995 = 100).
Sotilaallinen maanpuolustus
Puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä kyky joukkojen perustamiseen ylläpidetään. Palvelukseen astunut henkilöstö kotiutetaan tehtävien mukaisesti koulutettuna ja sijoituskelpoisena. Tehtävien edellyttämät rajajoukot tuotetaan. Rajajoukoille varataan tehtävien edellyttämä sotavarustus.
Perustietoja1) | 1996 | 1998 | 2000 | 2002 |
Koulutusvuorokaudet (vrk) | 139 800 | 130 600 | 135 000 | 150 000 |
Toimintamenot (milj. €) | 7,9 | 6,6 | 6,7 | 8,0 |
Henkilötyövuodet (htv) | 173 | 140 | 137 | 140 |
1) Vuosien 1996—2000 tiedot ovat toteutumia ja vuoden 2002 tiedot ennusteita. Toimintamenot ovat kyseisen vuoden kassamenoja indeksoituna vuoden 1995 hintatasoon JMHI:llä (poliisi ja rajavartiolaitos, 1995 = 100).
21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 181 736 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan tulona huomioon EU:lta saatavat tulot.
Määrärahaa saa käyttää myös koneiden, laitteiden ja kaluston hankintamenojen maksamiseen sekä rakennusten, rakenteiden ja kiinteistöjen perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen silloin, kun hankkeen hankintameno tai kustannusarvio on alle 1 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää enintään 1 000 000 euroa palvelussuhdeasuntojen liiketaloudellisin perustein määräytyvien vuokrien alentamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös EU:n rahoittamiin hankkeisiin.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 783 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin, 5 000 000 euroa tasokorotuksena sekä vähennyksenä 84 000 euroa hallinnonalan yhteisten tietotekniikkamenojen siirtona momentille 26.01.22.
Valtiovarainvaliokunta:Rajavartiolaitoksen toimintamenoihin hallitus esittää 179,2 miljoonaa euroa (1 065 miljoonaa markkaa). Tässä on lisäystä kuluvan vuoden määrärahoihin 5,3 prosenttia.
Hallintovaliokunta on talousarvioesityksestä antamassaan lausunnossa HaVL 14/2001 vp todennut, että hallituksen esityksen mukainen toimintamenojen taso tarkoittaa sitä, että ruuhkat rajanylityspaikoilla jatkuvat ja pahenevat entisestään liikenteen kasvaessa. Rajatarkastuksia ei kyetä tekemään täysimääräisesti Suomea sitovien Schengenin säännösten mukaisesti ja rajat ylittävän rikollisuuden paljastaminen ja torjunta vaikeutuu. Valtiovarainvaliokunnan saaman selvityksen mukaan toimintamenojen taso ei mahdollista myöskään rajavartiolaitoksen henkilöstön lisäämistä kuluvan vuoden loppuun mennessä avautuvilla Sallan ja Imatran kansainvälisillä ylikulkupaikoilla.
Valiokunta katsoi jo kuluvan vuoden talousarviosta antamassaan mietinnössä VaVM 43/2000 vp, että rajatilanteen kehitys Venäjällä edellyttää rajavalvonnan määrän lisäämistä Suomessa. Saadun selvityksen mukaan rajavartiolaitos on joutunut vähentämään huomattavasti partiointiaan myös itärajalla, koska henkilöstöä on vähennetty ja kohdennettu rajanylityspaikoille. Tämä ei ole voinut olla vaikuttamatta rajavalvonnan tasoon. Rajavalvonnan määrän laskua ei voida korvata myöskään teknisellä valvonnalla.
Rajavalvontatehtävien täyttäminen edellyttää valiokunnan käsityksen mukaan monipuolista keinovalikoimaa. On ilmeistä, että Venäjän rajavartiopalvelun reformin aiheuttamaan kasvavaan laittoman maahantulon uhkaan ei voida vastata ilman rajavalvontahenkilöstön lisäämistä. Valiokunta katsoo, että tämän ohella myös työaikajoustojen käyttöönotolle on rajavalvonnan kausivaihtelusta johtuen olemassa perusteltu tarve. Työaikajoustojen käyttöönotosta on sovittava hallinnonalakohtaisella tarkentavalla virkaehtosopimuksella. Työaikajoustoista neuvoteltaessa lähtökohtana on niiden perustuminen vapaaehtoisuuteen, jolloin henkilöstön halukkuus osallistua tähän järjestelmään riippuu työaika- ja palkkausjärjestelyistä. Siten myös työaikajoustojen käyttöönotto edellyttää rajavartiolaitoksen toimintamenomäärärahojen lisäämistä.
Momentille lisätään 2 500 000 euroa rajavartiolaitoksen lisääntyneiden tehtävien hoitamiseen.
2002 talousarvio | 181 736 000 |
2001 talousarvio | 166 840 068 |
2001 I lisätalousarvio | 3 363 759 |
2000 tilinpäätös | 164 956 700 |
70. Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 4 710 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää vuoden 2000 talousarviossa myönnetystä kahden vartiolaivan tilausvaltuudesta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä tarvittaessa indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimuksen mukaisiin menoihin.
Selvitysosa:Vartiolaivojen hankintahinta ilman indeksien ja valuuttakurssien muutosta on 15 810 000 euroa. Laivat valmistuvat vuonna 2002 ja 2004.
2002 talousarvio | 4 710 000 |
2001 talousarvio | 4 288 792 |
2000 tilinpäätös | 8 774 845 |
74. Rakentaminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 1 262 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää vuoden 2001 talousarviossa myönnetyn Raja- ja merivartiokoulun Imatran toimipisteen perusparannukseen. Hankkeen kustannusarvio on 3 196 000 euroa.
Selvitysosa:Perusparannus valmistuu vuoden 2004 aikana.
2002 talousarvio | 1 262 000 |
2001 talousarvio | 1 261 409 |
2001 I lisätalousarvio | 454 107 |
2000 tilinpäätös | 1 261 409 |