Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
            29. Erityismenot
       30. Oikeusapu
       70. Vaalimenot

Talousarvioesitys 2002

10. TuomioistuinlaitosPDF-versio

Selvitysosa:Jokaisen perusoikeuksiin kuuluvan oikeusturvan toteutuminen edellyttää, että oikeudenkäynti on varmaa, nopeaa, luotettavaa ja kustannuksiltaan kohtuullista.

Eduskunnalle on vuonna 2001 annettu esitys riita-asioiden käsittelyä koskevien eräiden säännösten uudistamisesta, jonka tarkoituksena on keventää ja joustavoittaa menettelyä. Vastaava rikosasioita koskeva tarkistus samoin kuin oikeudenkäynnin julkisuutta koskeva esitys saatetaan eduskunnan käsiteltäväksi vuonna 2002. Uuden hovioikeusmenettelyn aiheuttamia ongelmia on selvitetty ja niiden poistamiseksi on annettu hallituksen esitys ja käynnistetty hovioikeuksien sisäisten työmenetelmien kehittämishanke. Koko muutoksenhakujärjestelmän perusteiden uudelleenarviointi on annettu vuonna 2002 mietintönsä jättävän toimikunnan tehtäväksi.

Valmistuneen komiteanmietinnön ja siitä hankittujen lausuntojen pohjalta täsmennetään suunnitelma tuomarien koulutusjärjestelmän käynnistämiseksi vuodesta 2003 lukien.

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioon liittyvän esityksen markkinatuomioistuimen ja kilpailuneuvoston tehtävien yhdistämiseksi. Lain mukaan uusi markkinaoikeus perustetaan 1.3.2002. Vakuutusoikeutta ja alempaa, lautakuntatasoista sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakujärjestelmää koskevaa säännöstöä uudistetaan toimeentuloturvan muutoksenhakukomitean ehdotusten pohjalta. Asunto-oikeudet lakkautetaan eduskunnalle annetun esityksen mukaisesti. Käräjäoikeuksien tuomiopiirien uudelleen järjestelyä jatketaan. Asetettu komitea valmistelee pidemmän aikavälin tavoitteet tuomioistuinlaitoksen kehittämislinjoiksi.

Tuomioistuimissa kiinnitetään huomiota suurten juttujen joutuisaan käsittelyyn ja asianosaisten informointiin jutun käsittelyvaiheista. Rovaniemen hovioikeuspiirissä vireillä olevassa hovioikeuden ja käräjäoikeuksien yhteisessä laatuhankkeessa parannetaan lainkäytön laatua erityisesti oikeudenkäyntimenettelyn ja ratkaisujen laatutekijöitä korostamalla. Tuomioistuinten omia toimenpiteitä laadun kehittämisessä tuetaan.

21. Korkeimman oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 6 324 000 euroa.

Voidaan lakkauttaa yksi oikeusneuvoksen virka.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 106 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin sekä korkeimpien oikeuksien palkkauslain muutoksen ja presidentin ja jäsenten palkkausten korotusten perusteella 344 000 euroa.

Korkeimman oikeuden lainkäyttötoiminnan tavoitteena on laadun ylläpitäminen ja kehittäminen. Huomiota kiinnitetään ratkaisujen oikeellisuuteen, ennustettavuuteen ja yhdenmukaisuuteen samoin kuin perustelujen avoimuuteen ja ymmärrettävyyteen.

Vuonna 2000 korkeimpaan oikeuteen saapui 2 953 ja ratkaistiin 2 877 asiaa, myönnettiin 219 valituslupaa ja julkaistiin 129 ratkaisua. Keskimääräinen käsittelyaika valituslupa-asioissa oli 5 kk ja asiaratkaisuissa 15 kk. Vuonna 2002 arvioidaan saapuvan ja ratkaistavan noin 3 100 asiaa ja käsittelyaikojen pysyvän nykyisellä tasolla.

Korkeimman oikeuden päätöksistä lain (701/1993) mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 110 000 euroa momentille 12.25.01.


2002 talousarvio 6 324 000
2001 talousarvio 6 144 241
2001 I lisätalousarvio 344 449
2000 tilinpäätös 5 977 735

22. Korkeimman hallinto-oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 7 821 000 euroa.

Voidaan lakkauttaa kaksi ylimääräisen hallintoneuvoksen virkaa ja perustaa 1.3.2002 lukien yksi vanhemman hallintosihteerin virka (T12).

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 121 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin sekä korkeimpien oikeuksien palkkauslain muutoksen ja presidentin ja jäsenten palkkausten korotusten perusteella 395 000 euroa.

Korkein hallinto-oikeus (KHO) on ylin hallintotuomioistuin. Sen käsiteltäväksi tulevista asioista pääosa on valituksia alueellisten hallinto-oikeuksien sekä valtioneuvoston ja ministeriöiden päätöksistä. Suurimpia asiaryhmiä ovat verotus, sosiaalitoimi ja terveydenhuolto, rakentaminen ja kaavoitus, ympäristöasiat, kunnallishallinto, kilpailuasiat ja julkiset hankinnat, virkamiesasiat sekä ulkomaalaisasiat.

Hallintolainkäytössä ei ole yleistä valituslupajärjestelmää, joten KHO antaa valtaosassa asioita aineellisoikeudellisen asiaratkaisun. KHO:n päätöksillä on usein asianosaispiiriä laajemmalle ulottuvia huomattavia alueellisia, taloudellisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia. KHO:n tehtävänä on myös valvoa alemmanasteista lainkäyttöä omalla toimialallaan.

Aineistoltaan laajojen ja oikeudellisesti vaativien asioiden arvioidaan entisestään lisääntyvän. Yleisenä kehityspiirteenä on lisäksi oikeusjärjestyksen kansainvälistyminen. Noin kolmasosassa KHO:n käsittelemistä asioista sovelletaan EY-oikeutta.

Vuonna 2000 saapui 3 691 ja ratkaistiin 4 574 asiaa. Keskimääräinen käsittelyaika oli 13,5 kk, mitä pidensi aikaisemmin saapuneiden, valtioneuvoston Natura 2000 -päätöstä koskevien valitusten ratkaiseminen. Vuonna 2002 arvioidaan saapuvan noin 4 000 asiaa ja tavoitteena on ratkaista sama määrä asioita. Keskimääräinen käsittelyaikatavoite on 8 kk.

KHO:n suoritteista lain (701/1993) mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 290 000 euroa momentille 12.25.01.


2002 talousarvio 7 821 000
2001 talousarvio 7 005 532
2001 I lisätalousarvio 405 333
2000 tilinpäätös 6 651 328

23. Muiden tuomioistuinten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 180 466 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon kiinteistötietojärjestelmästä suorakäyttöyhteyden avulla luovutetuista otteista ja todistuksista perityt maksut.

Markkinatuomioistuimen ja kilpailuneuvoston tehtävien uudelleen organisointiin ja markkinaoikeuden perustamiseen liittyen voidaan 1.3.2002 lukien perustaa ylituomarin virka (D18), neljä markkinaoikeustuomaria (2 T13 ja 2 T11) edellyttäen, että samasta ajankohdasta lukien lakkautetaan markkinatuomioistuimen ylituomarin virka (T17).

Ylimääräisen hovioikeudenneuvoksen nimike (3 T14 ja 5 T12) muutetaan 1.3.2002 lukien hovioikeudenneuvokseksi (3 T14 ja 5 T12).

Ylimääräisen vanhemman vakuutustuomarin nimike (T13) muutetaan 1.3.2002 lukien vanhemmaksi vakuutustuomariksi ja ylimääräisen nuoremman vakuutustuomarin nimike (T11) samasta ajankohdasta lukien nuoremmaksi vakuutustuomariksi.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 1 316 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 187 698 000
Maksullisen tietopalvelun erillismenot 3 364 000
Muut toimintamenot 184 334 000
Bruttotulot 7 232 000
Maksullisen tietopalvelun tulot 6 391 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 71 000
— muut suoritteet 6 320 000
Muut tulot 841 000
Nettomenot 180 466 000

Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 26 000 euroa yhden henkilön palkkausmenojen siirtona momentilta 31.24.21 ja 190 000 euroa kilpailuneuvoston palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 32.10.21.

Hovioikeuksiin saapui vuonna 2000 noin 12 300 asiaa, joista oli riita-asioita 25 % ja rikosasioita 66 %. Riita-asioiden määrä väheni 10 % ja rikosasioiden kasvoi 8 %. Hovioikeudet ratkaisivat noin 11 500 asiaa. Uuden hovioikeusmenettelyn myötä suulliset pääkäsittelyt lisääntyivät edelleen ja vuonna 2000 pääkäsittelyjä järjestettiin noin 2 400. Hovioikeuspaikkakunnan ulkopuolisilla matkakäräjillä näitä oli noin 400. Keskimääräinen käsittelyaika oli 7 kuukautta vaihdellen hovioikeuksittain 5 kuukaudesta 8 kuukauteen. Keskimääräiselle käsittelyajalle asetetun tavoitteen lisäksi tavoitteena on, ettei hovioikeudessa ole vireillä vuotta vanhempia asioita; vuonna 2000 ratkaistuissa asioissa yli vuoden viipyneiden asioiden osuus oli 15 %.

Vuosina 2001 ja 2002 asiamäärien arvioidaan hieman kasvavan.

Hallinto-oikeuksiinsaapuneiden asioiden määrä väheni verotuksen oikaisu- ja muutoksenhakujärjestelmän kehittämisen johdosta 1990-luvun loppupuolella. Vuonna 2000 hallinto-oikeuksiin saapui noin 20 000 ja ratkaistiin noin 18 200 asiaa. Keskimääräinen käsittelyaika säilyi entisellä tasollaan 6,5 kuukaudessa vaihdellen hallinto-oikeuksittain 3,9 kuukaudesta 7,8 kuukauteen. Keskimääräiselle käsittelyajalle asetetun tavoitteen lisäksi tavoitteena on, ettei hallinto-oikeudessa ole vireillä vuotta vanhempia asioita; vuonna 2000 ratkaistuissa asioissa yli vuoden viipyneiden asioiden osuus oli 14 %.

Vuosina 2001 ja 2002 asiamäärien arvioidaan mm. uuden rakennuslain ja ympäristöasiain muutoksenhakujärjestelmän uudistamisen johdosta hieman lisääntyvän.

Käräjäoikeuksiinsaapui vuonna 2000 yhteensä 862 000 asiaa, 6 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Asioita ratkaistiin noin 871 000, mikä vastaa edellisen vuoden tasoa. Rikosasioiden määrä kasvoi ja niitä ratkaistiin noin 58 000. Riita-asioiden määrä oli 145 000, joista tuli vireille summaarisella haastehakemuksella noin 135 000 ja laajalla haastehakemuksella noin 8 700. Suurimman asiaryhmän (64 % asioista) muodostivat kiinteistöasiat, joita ratkaistiin noin 566 000.

Keskimääräiset käsittelyajat pysyivät suunnilleen edellisen vuoden tasolla. Käsittelyajat vaihtelivat kuitenkin käräjäoikeuksittain. Keskimääräinen käsittelyaika rikosasioissa oli 3,4 kk ja pääkaupunkiseudun suurissa käräjäoikeuksissa 4—8 kk. Laajoissa riita-asioissa käsittely kesti keskimäärin 8,7 kk, mutta oli noin vuosi Espoon, Helsingin ja Turun käräjäoikeuksissa, joissa ratkaistiin kolmasosa näistä asioista.

Vuosina 2001 ja 2002 rikosasioiden ja riita-asioiden määrän arvioidaan kasvavan, kun taas kiinteistöasioiden määrä vähenee. Tavoitteena on lyhentää käsittelyaikoja niissä käräjäoikeuksissa, joissa jutut viipyvät keskimääräistä pitempään.

Rovaniemen hovioikeuden ja hovioikeuspiirin käräjäoikeuksien yhteisessä laatuhankkeessa kiinnitetään vuonna 2002 erityishuomiota velkajärjestelyasioiden käsittelyyn ja käsittelyaikojen lyhentämiseen sekä tuomarin aineelliseen prosessinjohtoon riita-asioissa.

Vakuutusoikeudestaannettua lakia muutettiin vuonna 1999 hallintolainkäyttölain voimaantulon johdosta. Muutos merkitsi muun muassa suullisten käsittelyjen käyttöönottamista sekä vakuutusoikeuden työskentelyn uudelleenorganisointia.

Vakuutusoikeuteen saapuneiden asioiden määrä kasvoi 1990-luvulla. Vuonna 2000 saapui noin 11 600 ja ratkaistiin noin 10 100 asiaa. Asioiden keskimääräinen käsittelyaika oli 11 kuukautta. Vuosina 2001 ja 2002 asiamäärien arvioidaan pysyvän samalla tasolla.

Työtuomioistuimessa käsiteltävät asiat ovat 1990-luvulla vähentyneet ja vuonna 2000 saapui 89 asiaa.

Oikeusministeriö on talousarvion valmistelun yhteydessä alustavasti asettanut tuomioistuimille vuodeksi 2002 seuraavat tulostavoitteet:

Tunnuslukutaulukko
  2000 2001 2002
  toteutuma tavoite tavoite
       
Tunnusluvut:      
Keskimääräinen käsittelyaika, kk      
Hovioikeudet 7 8 7
Hallinto-oikeudet 6,5 7 6,5
Käräjäoikeudet      
— rikosasiat 3,4 3,3 3
— laajat riita-asiat 8,7 8,2 8
— velkajärjestelyasiat 6,4 6 6
— summaariset asiat 2,2 2,2 2
Vakuutusoikeus 11 11 10
Työtuomioistuin 5 5 5
       
       
       
       
       
Taloudellisuus (€ /ratkaistu asia):      
Hovioikeudet 2 461 2 530 2 630
Hallinto-oikeudet 1 145 1 200 1 240
Käräjäoikeudet (€ /painotettu suorite) 592 615 640
Vakuutusoikeus 417 460 480
Työtuomioistuin 8 263 8 785 9 130

Tuomioistuinten suoritteista lain (701/1993) mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän noin 27 400 000 euroa momentille 12.25.01. Maksuilla katetaan noin 40 % tuomioistuinten maksullisen toiminnan kokonaiskustannuksista.


2002 talousarvio 180 466 000
2001 talousarvio 168 275 048
2001 I lisätalousarvio 4 996 695
2000 tilinpäätös 164 363 669

29. Erityismenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 5 382 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää viranomaistoiminnasta lakien ja asetusten nojalla aiheutuvien oikeudenkäyntikulujen sekä valtion maksettavaksi vahingonkorvauslain (412/1974) nojalla määrättyjen korvausten maksamiseen.


2002 talousarvio 5 382 000
2001 talousarvio 4 709 262
2001 III lisätalousarvio 672 752
2000 tilinpäätös 4 363 068