Talousarvioesitys 2022
10. Liikenne- ja viestintäverkot
20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v)
Määrärahaa saa käyttää:
1) väylien hoidosta, käytöstä sekä korjauksista, elinkaaren ja omaisuuden hallinnasta, suunnittelusta, liikenneväylien parantamisinvestoinneista, liikenteen hallinnan järjestelmistä sekä liikenteen ohjauksesta ja informaatiosta, tutkimus- ja kehittämistoiminnasta sekä jäänmurrosta, maantielauttaliikenteestä ja muista väylänpitäjän vastuulle kuuluvista tehtävistä aiheutuvien menojen sekä väylänpidosta aiheutuvien vahingonkorvauksien maksamiseen. Liikenteenohjausyhtiöltä hankittavaan palvelusopimukseen perustuvaan palvelumaksuun saa käyttää enintään 150 600 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohta 1) korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdan 1).
Talousarvioesitykseen nähden palvelusopimuksen korotus 4 500 000 eurolla aiheutuu liikenteenohjauspalveluiden järjestämisen toimintaympäristössä tapahtuneista ja tulossa olevista muutoksista.
2022 talousarvio | 1 368 999 000 |
2021 III lisätalousarvio | 51 900 000 |
2021 talousarvio | 1 382 654 000 |
2020 tilinpäätös | 1 481 720 000 |
31. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 37 400 000 euroa.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet | 6 500 000 |
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat | 900 000 |
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot | 30 000 000 |
Yhteensä | 37 400 000 |
Selvitysosa:Päätösosan kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan käyttösuunnitelma korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan käyttösuunnitelman.
Lisäys 2 500 000 euroa talousarvioesityksen 34 900 000 euroon nähden aiheutuu valtionavustuksesta kuntien kävelyä ja pyöräilyä edistäviin infrastruktuurihankkeisiin.
2022 talousarvio | 37 400 000 |
2021 III lisätalousarvio | -300 000 |
2021 talousarvio | 60 150 000 |
2020 tilinpäätös | 55 800 000 |
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 477 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
3) palveluiden ostamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen Fintraffic Oy:lle tai sen tytäryhtiöille liittyen momentille budjetoituihin Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe sekä Digirata-pilotti (ETCS-testirata ja -laboratorio) -hankkeisiin sisältäen sekä yhtiöiden palvelutuotannon että yhtiöiden palvelutuotantoa varten tekemät investoinnit.
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Tiehankkeet | |
---|---|
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 21 200 000 |
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 7 000 000 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 96 000 000 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 6 200 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 25 000 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 15 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 25 000 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 67 500 000 |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt | 7 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Ratahankkeet | |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 10 000 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 15 000 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 19 000 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 33 750 000 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 30 000 000 |
Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 273 000 000 |
Espoon kaupunkirata | 137 500 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 23 000 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 81 000 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 10 500 000 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 55 000 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 74 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 50 100 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 210 000 000 |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 41 700 000 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 90 000 000 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | 5 000 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Väylähankkeiden suunnittelu | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 5 000 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 3 000 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen, päätösosan toisen kappaleen kohta 3) lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdaksi 3) ja päätösosan valtuuskohdan taulukko korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan vastaavan taulukon.
Lisäys talousarvioesityksen 471 250 000 euroon nähden on 6 250 000 euroa, mistä 5 000 000 euroa aiheutuu Luumäki—Imatra—Venäjän raja ratayhteyden parantaminen -hankkeesta ja 1 250 000 euroa momentille 12.30.10 tuloutetusta CEF-tuesta, jota vastaava määräraha vapautuu hankkeesta Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu ja kohdennetaan muuhun kehittämisen hankesuunnitteluun.
Talousarvioesitykseen nähden Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet -taulukon kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre -hankkeen valtuutta on tarkistettu 1 200 000 eurolla 6 200 000 euroon, vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa -hankkeen valtuutta on tarkistettu 5 000 000 eurolla 25 000 000 euroon, Luumäki—Imatra—Venäjän raja ratayhteyden parantaminen -hankkeen valtuutta on tarkistettu 15 000 000 eurolla 210 000 000 euroon ja Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen -hankkeen valtuutta on tarkistettu 15 200 000 eurolla 41 700 000 euroon.
Edellä mainittujen muutosten johdosta Hanke-erittely muuttuu seuraavaksi:
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2022 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
Tiehankkeet | ||||||
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | III LTA 2021 | 2025 | 128,0 | 3,0 | 5,0 | 120,0 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021 | 2023 | 21,2 | 5,0 | 10,0 | 6,2 |
Vt 5 Hurus–Hietanen -tieosuuden kehittäminen | VII LTA 2020 | 2022 | 7,0 | 3,4 | 3,6 | - |
Hailuodon kiinteä yhteys | VII LTA 2020 | 2025 | 96,0 | 4,0 | 24,0 | 68,0 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | LTA 2019 | 2022 | 67,5 | 50,9 | 16,6 | - |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | TA 2018 | 2021 | 139,0 | 133,5 | 5,5 | - |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 25,0 | 10,0 | 15,0 | - |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 15,0 | 8,0 | 7,0 | - |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | IV LTA 2020 | 2022 | 27,1 | 10,8 | 10,4 | 5,9 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | IV LTA 2020 | 2023 | 26,0 | 8,0 | 12,0 | 6,0 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | IV LTA 2020/IV LTA 2021 | 2023 | 25,0 | 15,0 | 2,0 | 8,0 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 20,9 | 8,0 | 1,1 |
Ratahankkeet | ||||||
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | TA 2021 | 2023 | 15,0 | 1,0 | 13,0 | 1,0 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021 | 2023 | 19,0 | 7,6 | 3,0 | 8,4 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021 | 2024 | 33,8 | 2,5 | 10,5 | 20,8 |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | III LTA 2021 | 2022 | 10,0 | 1,0 | 9,0 | - |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | III LTA 2021 | 2027 | 130,0 | 5,0 | 8,0 | 117,0 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | TA 2020 | 2023 | 62,0 | 24,9 | 12,0 | 25,1 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | LTA 2019 | 2024 | 133,5 | 76,7 | 27,0 | 29,8 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | LTA 2019 | 2023 | 55,0 | 30,0 | 20,0 | 5,0 |
Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019 | 2023 | 74,0 | 41,0 | 20,0 | 13,0 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | TA 2017/ TA 2021/IV LTA 2021 | 2023 | 210,0 | 165,0 | 25,0 | 20,0 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | IV LTA 2020 | 2024 | 11,0 | 4,0 | 3,0 | 4,0 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 8,0 | 1,0 | 7,0 | - |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 2,5 | 13,0 | 14,5 |
Oritkarin kolmioraide | IV LTA 2020 | 2022 | 15,6 | 8,6 | 7,0 | - |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020 | 2027 | 273,0 | 21,5 | 30,0 | 221,5 |
Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020 | 2024 | 137,5 | 7,1 | 18,0 | 112,4 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 23,0 | 11,0 | 12,0 | - |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | IV LTA 2020 | 2023 | 81,0 | 11,0 | 55,0 | 15,0 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | IV LTA 2020 | 2023 | 10,5 | 5,0 | 5,0 | 0,5 |
Vesiväylähankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | TA 2021/IV LTA 2021 | 2023 | 41,7 | 13,0 | 13,0 | 15,7 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | TA 2021 | 2024 | 90,0 | 1,5 | 24,5 | 64,0 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | IV LTA 2020 | 2022 | 5,0 | 0,3 | 4,7 | - |
Väylähankkeiden suunnittelu | ||||||
Tampere—Jyväskylä radan suunnittelu | TA 2020 | 18,0 | 9,0 | 4,0 | 5,0 | |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | IV LTA 2020 | 5,0 | 1,5 | 3,0 | 0,5 | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | VII LTA 2020 | 4,2 | 0,9 | 2,3 | 1,0 | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 9,4 | - | |||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 2 102,6 | 725,1 | 477,5 | 909,4 |
2022 talousarvio | 477 500 000 |
2021 IV lisätalousarvio | 8 350 000 |
2021 III lisätalousarvio | 11 173 000 |
2021 talousarvio | 431 725 000 |
2020 tilinpäätös | 391 686 000 |