Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2022

10. Liikenne- ja viestintäverkotPDF-versio

20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v)

Määrärahaa saa käyttää:

1) väylien hoidosta, käytöstä sekä korjauksista, elinkaaren ja omaisuuden hallinnasta, suunnittelusta, liikenneväylien parantamisinvestoinneista, liikenteen hallinnan järjestelmistä sekä liikenteen ohjauksesta ja informaatiosta, tutkimus- ja kehittämistoiminnasta sekä jäänmurrosta, maantielauttaliikenteestä ja muista väylänpitäjän vastuulle kuuluvista tehtävistä aiheutuvien menojen sekä väylänpidosta aiheutuvien vahingonkorvauksien maksamiseen. Liikenteenohjausyhtiöltä hankittavaan palvelusopimukseen perustuvaan palvelumaksuun saa käyttää enintään 150 600 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohta 1) korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdan 1).

Talousarvioesitykseen nähden palvelusopimuksen korotus 4 500 000 eurolla aiheutuu liikenteenohjauspalveluiden järjestämisen toimintaympäristössä tapahtuneista ja tulossa olevista muutoksista.


2022 talousarvio 1 368 999 000
2021 III lisätalousarvio 51 900 000
2021 talousarvio 1 382 654 000
2020 tilinpäätös 1 481 720 000

31. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 37 400 000 euroa.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet 6 500 000
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat 900 000
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot 30 000 000
Yhteensä 37 400 000

Selvitysosa:Päätösosan kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan käyttösuunnitelma korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan käyttösuunnitelman.

Lisäys 2 500 000 euroa talousarvioesityksen 34 900 000 euroon nähden aiheutuu valtionavustuksesta kuntien kävelyä ja pyöräilyä edistäviin infrastruktuurihankkeisiin.


2022 talousarvio 37 400 000
2021 III lisätalousarvio -300 000
2021 talousarvio 60 150 000
2020 tilinpäätös 55 800 000

77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 477 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

3) palveluiden ostamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen Fintraffic Oy:lle tai sen tytäryhtiöille liittyen momentille budjetoituihin Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe sekä Digirata-pilotti (ETCS-testirata ja -laboratorio) -hankkeisiin sisältäen sekä yhtiöiden palvelutuotannon että yhtiöiden palvelutuotantoa varten tekemät investoinnit.

Valtuus

Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet

  Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa)
   
Tiehankkeet  
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen 128 000 000
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen 21 200 000
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen 7 000 000
Hailuodon kiinteä yhteys 96 000 000
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen 8 200 000
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre 6 200 000
Vt 25 Lepin liittymän alikulku 3 000 000
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi 13 000 000
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe 25 000 000
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen 15 000 000
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla 27 100 000
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi 26 000 000
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa 25 000 000
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat 30 000 000
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie 67 500 000
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat 30 000 000
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti 80 000 000
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie 77 900 000
Vt 5 Mikkelin kohta 27 000 000
Mt 101 Kehä I parantaminen 32 000 000
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta 76 000 000
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe 27 000 000
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius 15 000 000
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit 22 500 000
Vt 4 Oulu—Kemi 143 000 000
Vt 5 Mikkeli—Juva 121 000 000
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie 198 000 000
Vt 12 Tillola—Keltti 15 000 000
Kehä I Laajalahden kohta 20 000 000
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt 7 000 000
Vt 4 Kirri—Tikkakoski 139 000 000
   
Ratahankkeet  
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen 10 000 000
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe 130 000 000
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet 15 000 000
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe 19 000 000
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen 33 750 000
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) 11 000 000
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen 8 000 000
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe 30 000 000
Oritkarin kolmioraide 15 600 000
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe 273 000 000
Espoon kaupunkirata 137 500 000
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe 23 000 000
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen 81 000 000
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta 10 500 000
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen 62 000 000
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen 133 500 000
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) 55 000 000
Joensuun ratapihan parantaminen 74 000 000
Pohjanmaan rata 674 000 000
Keski-Pasila, länsiraide 50 100 000
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe 150 000 000
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen 60 000 000
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen 210 000 000
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys 10 100 000
Uudenkaupungin radan sähköistys 21 000 000
   
Vesiväylähankkeet  
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen 41 700 000
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen 90 000 000
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto 5 000 000
Savonlinnan syväväylän siirtäminen 40 000 000
Kokkolan meriväylä 45 000 000
Vuosaaren meriväylä 12 500 000
   
Väylähankkeiden suunnittelu  
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu 4 200 000
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu 5 000 000
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen 600 000
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu 18 000 000
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu 3 000 000
   
Yhteiset väylähankkeet  
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet 174 000 000

Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen, päätösosan toisen kappaleen kohta 3) lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdaksi 3) ja päätösosan valtuuskohdan taulukko korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan vastaavan taulukon.

Lisäys talousarvioesityksen 471 250 000 euroon nähden on 6 250 000 euroa, mistä 5 000 000 euroa aiheutuu Luumäki—Imatra—Venäjän raja ratayhteyden parantaminen -hankkeesta ja 1 250 000 euroa momentille 12.30.10 tuloutetusta CEF-tuesta, jota vastaava määräraha vapautuu hankkeesta Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu ja kohdennetaan muuhun kehittämisen hankesuunnitteluun.

Talousarvioesitykseen nähden Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet -taulukon kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre -hankkeen valtuutta on tarkistettu 1 200 000 eurolla 6 200 000 euroon, vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa -hankkeen valtuutta on tarkistettu 5 000 000 eurolla 25 000 000 euroon, Luumäki—Imatra—Venäjän raja ratayhteyden parantaminen -hankkeen valtuutta on tarkistettu 15 000 000 eurolla 210 000 000 euroon ja Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen -hankkeen valtuutta on tarkistettu 15 200 000 eurolla 41 700 000 euroon.

Edellä mainittujen muutosten johdosta Hanke-erittely muuttuu seuraavaksi:

Hanke-erittely

  Hyväksytty Valmis liikenteelle Sopimusvaltuus
milj. €
Arvioitu käyttö
milj. €
Määrärahatarve
v. 2022
milj. €
Määrärahatarve myöhemmin
milj. €
             
Tiehankkeet            
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen III LTA 2021 2025 128,0 3,0 5,0 120,0
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen TA 2021 2023 21,2 5,0 10,0 6,2
Vt 5 Hurus–Hietanen -tieosuuden kehittäminen VII LTA 2020 2022 7,0 3,4 3,6 -
Hailuodon kiinteä yhteys VII LTA 2020 2025 96,0 4,0 24,0 68,0
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie LTA 2019 2022 67,5 50,9 16,6 -
Vt 4 Kirri—Tikkakoski TA 2018 2021 139,0 133,5 5,5 -
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe IV LTA 2020 2022 25,0 10,0 15,0 -
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen IV LTA 2020 2022 15,0 8,0 7,0 -
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla IV LTA 2020 2022 27,1 10,8 10,4 5,9
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi IV LTA 2020 2023 26,0 8,0 12,0 6,0
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa IV LTA 2020/IV LTA 2021 2023 25,0 15,0 2,0 8,0
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat IV LTA 2020 2023 30,0 20,9 8,0 1,1
             
Ratahankkeet            
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet TA 2021 2023 15,0 1,0 13,0 1,0
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe TA 2021 2023 19,0 7,6 3,0 8,4
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen TA 2021 2024 33,8 2,5 10,5 20,8
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen III LTA 2021 2022 10,0 1,0 9,0 -
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe III LTA 2021 2027 130,0 5,0 8,0 117,0
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen TA 2020 2023 62,0 24,9 12,0 25,1
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen LTA 2019 2024 133,5 76,7 27,0 29,8
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) LTA 2019 2023 55,0 30,0 20,0 5,0
Joensuun ratapihan parantaminen LTA 2019 2023 74,0 41,0 20,0 13,0
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen TA 2017/ TA 2021/IV LTA 2021 2023 210,0 165,0 25,0 20,0
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) IV LTA 2020 2024 11,0 4,0 3,0 4,0
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen IV LTA 2020 2022 8,0 1,0 7,0 -
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe IV LTA 2020 2023 30,0 2,5 13,0 14,5
Oritkarin kolmioraide IV LTA 2020 2022 15,6 8,6 7,0 -
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe IV LTA 2020 2027 273,0 21,5 30,0 221,5
Espoon kaupunkirata IV LTA 2020 2024 137,5 7,1 18,0 112,4
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe IV LTA 2020 2022 23,0 11,0 12,0 -
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen IV LTA 2020 2023 81,0 11,0 55,0 15,0
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta IV LTA 2020 2023 10,5 5,0 5,0 0,5
             
Vesiväylähankkeet            
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen TA 2021/IV LTA 2021 2023 41,7 13,0 13,0 15,7
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen TA 2021 2024 90,0 1,5 24,5 64,0
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto IV LTA 2020 2022 5,0 0,3 4,7 -
             
Väylähankkeiden suunnittelu            
Tampere—Jyväskylä radan suunnittelu TA 2020   18,0 9,0 4,0 5,0
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu IV LTA 2020   5,0 1,5 3,0 0,5
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu VII LTA 2020   4,2 0,9 2,3 1,0
Muu kehittämisen hankesuunnittelu       - 9,4 -
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä     2 102,6 725,1 477,5 909,4

2022 talousarvio 477 500 000
2021 IV lisätalousarvio 8 350 000
2021 III lisätalousarvio 11 173 000
2021 talousarvio 431 725 000
2020 tilinpäätös 391 686 000