Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2022

10. Liikenne- ja viestintäverkotPDF-versio

20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään lisäystä 40 000 000 euroa.

Momentin perusteluja muutetaan siten, että liikenteenohjausyhtiöltä hankittavaan palvelusopimukseen perustuvaan palvelumaksuun saa käyttää enintään 151 300 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu valtakunnallisen puuterminaaliverkoston edistämisestä ja energiapuun toimitusketjujen resilienssin parantamisesta. Tavoitteena on mahdollistaa kahden uuden raakapuuterminaalin rakentaminen ja yhden vanhan terminaalin sähköistäminen sekä muita pieniä parantamistoimenpiteitä. Asia liittyy huoltovarmuutta ja vihreää siirtymää tukevaan kokonaisuuteen.

Liikenteenohjauspalveluiden ostojen enintään-erää korotetaan 700 000 eurolla siirtämällä vastaava määräraha radanpidosta liikenteenohjauspalveluiden ostoihin. Siirto aiheutuu siitä, että rautatieliikenteen tilannekoordinaattoripalvelu rautatieliikenteen raivaustilanteiden hallintaan ostetaan osana enintään-erään sisältyvää liikenteenohjauspalvelua.


2022 II lisätalousarvio 40 000 000
2022 talousarvio 1 387 239 000
2021 tilinpäätös 1 434 554 000
2020 tilinpäätös 1 481 720 000

30. Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään lisäystä 3 721 000 euroa.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Länsimetro Matinkylästä Kivenlahteen 9 221 000
Raide-Jokeri pikaraitiotie 18 200 000
Mellunmäki—Tikkurila—Aviapolis—lentoasema 1 880 000
Turun raitiotie 1 500 000
Lähijunaliikennealueen varikot 1 000 000
Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelu (ml. Vihdintien pikaraitiotie) 850 000
Tampereen raitiotie 2. vaihe 7 800 000
Sahasaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle 3 000 000
Yhteensä 43 451 000
Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Liikenne- ja viestintävirasto saa tehdä sopimuksia hankkeeseen Sahasaarenkadun tieyhteys Kemin biotehtaalle liittyen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 14 000 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 3 000 000 euroa kohdistuu uuteen käyttösuunnitelmakohtaan Sahasaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle ja 721 000 euroa aiheutuu Länsimetron valtionavustusmäärärahan tarkentumisesta maarakennuskustannusindeksistä johtuen.


2022 II lisätalousarvio 3 721 000
2022 talousarvio 39 730 000
2021 tilinpäätös 67 658 000
2020 tilinpäätös 143 180 000

31. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään lisäystä 36 800 000 euroa.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet 33 800 000
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat 900 000
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot 40 000 000
Yhteensä 74 700 000

Vuoden 2020 talousarviossa ja vuoden 2020 neljännessä lisätalousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 26 800 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 26 800 000 euroa on peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia, joka kohdennetaan kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä kuntien joukkoliikennehankkeisiin ja 10 000 000 euroa aiheutuu yksityistieavustuksista huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden varmistamiseksi.

Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.


2022 II lisätalousarvio 36 800 000
2022 talousarvio 37 900 000
2021 tilinpäätös 59 850 000
2020 tilinpäätös 55 800 000

77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään lisäystä 9 967 000 euroa.

Valtuus

Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia

1) hankkeeseen Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 12 000 000 euroa

2) hankkeeseen Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 16 500 000 euroa

3) hankkeeseen Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 26 500 000 euroa

4) hankkeeseen Iisalmi—Ylivieska, sähköistys ja Iisalmen kolmioraide liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 58 500 000 euroa

5) hankkeeseen Vt 4 Kirri—Tikkakoski liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 143 600 000 euroa

6) hankkeeseen Seinäjoki—Vaasa radan suunnittelu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 3 400 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 6 800 000 euroa aiheutuu aiemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistuksia vastaavista määrärahatarpeista ja 3 167 000 euroa momentille 12.31.10 tuloutetuista CEF-tukihankkeiden maksatuksista ja joita vastaavasta määrärahasta 1 436 000 euroa kohdennetaan hankkeelle Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraide, 829 000 euroa hankkeelle Espoon kaupunkirata, 150 000 euroa hankkeelle Kouvola—Kotka/Hamina radan parantaminen, 41 000 euroa muun kehittämisen hankesuunnitteluun ja 711 000 euroa aiemmin päätettyjen ratahankkeiden valtuuksien tarkistuksia vastaavaan lisämäärärahatarpeeseen.

Aiemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistus:

Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 1 500 000 eurolla 10 500 000 eurosta 12 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu useista mahdollisesti toteutuvista kustannusriskeistä sekä kustannustason noususta.

Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 1 500 000 eurolla 15 000 000 eurosta 16 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu toteutuneista kustannustason nousuista ja tunnistetuista jo sovittuihin urakoihin liittyvistä kustannusriskeistä.

Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 3 500 000 eurolla 23 000 000 eurosta 26 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu toteutuneista kustannustason nousuista ja tunnistetuista jo sovittuihin urakoihin liittyvistä kustannusriskeistä.

Iisalmi—Ylivieska, sähköistys ja Iisalmen kolmioraide

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 3 500 000 eurolla 55 000 000 eurosta 58 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu radan rakentamisen raaka-aineiden ja urakoiden nousseista hinnoista, alan valtakunnallisista resurssipuutteista ja haasteista saada kilpailevia tarjouksia urakoiden kilpailutuksessa.

Vt 4 Kirri—Tikkakoski

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 4 600 000 eurolla 139 000 000 eurosta 143 600 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta rakentamisen riskien toteuduttua odotettua suurempana sekä muiden urakkaan liittyvien kustannusten noususta. Lisäksi kustannuksia on lisännyt Puolustusvoimien kanssa hankkeen aikana tarkentuneet toimenpiteet rakentamalla moottoritielle kaksi varalaskupaikkaa varusteineen ja laitteineen.

Seinäjoki—Vaasa radan suunnittelu

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 400 000 eurolla 3 000 000 eurosta 3 400 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu hankkeen alkuperäistä laajemmasta suunnittelutarpeesta, nousseesta suunnittelun kustannustasosta ja hankkeen aikataulumuutosten kustannusvaikutuksista. Lisäksi hankkeessa on ilmennyt tarve välttämättömille lisätöille, jotka tulee tehdä tarkoituksenmukaisen suunnittelukokonaisuus saavuttamiseksi.


2022 II lisätalousarvio 9 967 000
2022 talousarvio 477 500 000
2021 tilinpäätös 451 248 000
2020 tilinpäätös 391 686 000