Talousarvioesitys 2022
10. Liikenne- ja viestintäverkot
20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään lisäystä 40 000 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että liikenteenohjausyhtiöltä hankittavaan palvelusopimukseen perustuvaan palvelumaksuun saa käyttää enintään 151 300 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu valtakunnallisen puuterminaaliverkoston edistämisestä ja energiapuun toimitusketjujen resilienssin parantamisesta. Tavoitteena on mahdollistaa kahden uuden raakapuuterminaalin rakentaminen ja yhden vanhan terminaalin sähköistäminen sekä muita pieniä parantamistoimenpiteitä. Asia liittyy huoltovarmuutta ja vihreää siirtymää tukevaan kokonaisuuteen.
Liikenteenohjauspalveluiden ostojen enintään-erää korotetaan 700 000 eurolla siirtämällä vastaava määräraha radanpidosta liikenteenohjauspalveluiden ostoihin. Siirto aiheutuu siitä, että rautatieliikenteen tilannekoordinaattoripalvelu rautatieliikenteen raivaustilanteiden hallintaan ostetaan osana enintään-erään sisältyvää liikenteenohjauspalvelua.
2022 II lisätalousarvio | 40 000 000 |
2022 talousarvio | 1 387 239 000 |
2021 tilinpäätös | 1 434 554 000 |
2020 tilinpäätös | 1 481 720 000 |
30. Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään lisäystä 3 721 000 euroa.
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
Länsimetro Matinkylästä Kivenlahteen | 9 221 000 |
Raide-Jokeri pikaraitiotie | 18 200 000 |
Mellunmäki—Tikkurila—Aviapolis—lentoasema | 1 880 000 |
Turun raitiotie | 1 500 000 |
Lähijunaliikennealueen varikot | 1 000 000 |
Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelu (ml. Vihdintien pikaraitiotie) | 850 000 |
Tampereen raitiotie 2. vaihe | 7 800 000 |
Sahasaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle | 3 000 000 |
Yhteensä | 43 451 000 |
Momentin perusteluja täydennetään siten, että Liikenne- ja viestintävirasto saa tehdä sopimuksia hankkeeseen Sahasaarenkadun tieyhteys Kemin biotehtaalle liittyen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 14 000 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 3 000 000 euroa kohdistuu uuteen käyttösuunnitelmakohtaan Sahasaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle ja 721 000 euroa aiheutuu Länsimetron valtionavustusmäärärahan tarkentumisesta maarakennuskustannusindeksistä johtuen.
2022 II lisätalousarvio | 3 721 000 |
2022 talousarvio | 39 730 000 |
2021 tilinpäätös | 67 658 000 |
2020 tilinpäätös | 143 180 000 |
31. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään lisäystä 36 800 000 euroa.
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet | 33 800 000 |
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat | 900 000 |
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot | 40 000 000 |
Yhteensä | 74 700 000 |
Vuoden 2020 talousarviossa ja vuoden 2020 neljännessä lisätalousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 26 800 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 26 800 000 euroa on peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia, joka kohdennetaan kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä kuntien joukkoliikennehankkeisiin ja 10 000 000 euroa aiheutuu yksityistieavustuksista huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden varmistamiseksi.
Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.
2022 II lisätalousarvio | 36 800 000 |
2022 talousarvio | 37 900 000 |
2021 tilinpäätös | 59 850 000 |
2020 tilinpäätös | 55 800 000 |
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään lisäystä 9 967 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia
1) hankkeeseen Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 12 000 000 euroa
2) hankkeeseen Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 16 500 000 euroa
3) hankkeeseen Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 26 500 000 euroa
4) hankkeeseen Iisalmi—Ylivieska, sähköistys ja Iisalmen kolmioraide liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 58 500 000 euroa
5) hankkeeseen Vt 4 Kirri—Tikkakoski liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 143 600 000 euroa
6) hankkeeseen Seinäjoki—Vaasa radan suunnittelu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 3 400 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 6 800 000 euroa aiheutuu aiemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistuksia vastaavista määrärahatarpeista ja 3 167 000 euroa momentille 12.31.10 tuloutetuista CEF-tukihankkeiden maksatuksista ja joita vastaavasta määrärahasta 1 436 000 euroa kohdennetaan hankkeelle Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraide, 829 000 euroa hankkeelle Espoon kaupunkirata, 150 000 euroa hankkeelle Kouvola—Kotka/Hamina radan parantaminen, 41 000 euroa muun kehittämisen hankesuunnitteluun ja 711 000 euroa aiemmin päätettyjen ratahankkeiden valtuuksien tarkistuksia vastaavaan lisämäärärahatarpeeseen.
Aiemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistus:
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 1 500 000 eurolla 10 500 000 eurosta 12 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu useista mahdollisesti toteutuvista kustannusriskeistä sekä kustannustason noususta.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 1 500 000 eurolla 15 000 000 eurosta 16 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu toteutuneista kustannustason nousuista ja tunnistetuista jo sovittuihin urakoihin liittyvistä kustannusriskeistä.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 3 500 000 eurolla 23 000 000 eurosta 26 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu toteutuneista kustannustason nousuista ja tunnistetuista jo sovittuihin urakoihin liittyvistä kustannusriskeistä.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 3 500 000 eurolla 55 000 000 eurosta 58 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu radan rakentamisen raaka-aineiden ja urakoiden nousseista hinnoista, alan valtakunnallisista resurssipuutteista ja haasteista saada kilpailevia tarjouksia urakoiden kilpailutuksessa.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 4 600 000 eurolla 139 000 000 eurosta 143 600 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta rakentamisen riskien toteuduttua odotettua suurempana sekä muiden urakkaan liittyvien kustannusten noususta. Lisäksi kustannuksia on lisännyt Puolustusvoimien kanssa hankkeen aikana tarkentuneet toimenpiteet rakentamalla moottoritielle kaksi varalaskupaikkaa varusteineen ja laitteineen.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 400 000 eurolla 3 000 000 eurosta 3 400 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu hankkeen alkuperäistä laajemmasta suunnittelutarpeesta, nousseesta suunnittelun kustannustasosta ja hankkeen aikataulumuutosten kustannusvaikutuksista. Lisäksi hankkeessa on ilmennyt tarve välttämättömille lisätöille, jotka tulee tehdä tarkoituksenmukaisen suunnittelukokonaisuus saavuttamiseksi.
2022 II lisätalousarvio | 9 967 000 |
2022 talousarvio | 477 500 000 |
2021 tilinpäätös | 451 248 000 |
2020 tilinpäätös | 391 686 000 |