Statsbudgeten 2016
ALLMÄN MOTIVERING
Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en andra tilläggsbudget för 2016.
Ekonomiska utsikter
Utsikterna för tillväxt inom världsekonomin och världshandeln är blygsamma. Enligt finansministeriets ekonomiska prognos, som uppdaterades i april, är tillväxten i världshandeln 3 % år 2016, och tillväxten ökar 2018 till inte mer än 5 %. Den långsammare ekonomiska tillväxten i Kina syns framför allt i övriga tillväxtländers ekonomiska utsikter. Den ekonomiska utvecklingen hos många av Finlands viktiga handelspartner väntas dock bli rätt gynnsam.
I Finland ökade den samhällsekonomiska tillväxten med 0,5 % år 2015 efter tre år av recession. Enligt prognosen kommer Finlands ekonomi att öka med 0,9 % år 2016. Utsikterna för tillväxt inom världsekonomin och världshandeln är blygsamma och exportutvecklingen förblir svagare än världshandeln. Det låga priset på energi, särskilt olja, främjar dock tillväxtutsikterna för energiintensiva ekonomier som Finland. Den måttliga tillväxten bygger främst på en gynnsam utveckling när det gäller investeringar. Tillväxten inom den privata konsumtionen stöds i år av en måttlig prisutveckling. Till följd av återhämtningen av den ekonomiska tillväxten ökar antalet sysselsatta under detta år med 0,3 procent, och arbetslöshetsgraden sjunker en aning och är enligt prognosen i medeltal 9,3 %. Tillväxten av totalproduktionen 2017 och 2018 väntas bli endast 1,2 %.
Den offentliga ekonomin i Finland har uppvisat ett underskott från och med 2009. De offentliga samfundens finansiella ställning förbättras under de närmaste åren till följd av anpassningåtgärder och en spirande ekonomisk tillväxt, men visar trots det ett underskott. Den offentliga skulden i förhållande till BNP har redan länge vuxit utan avbrott. Till följd av anpassningsåtgärderna ökar skuldkvoten i förhållande till BNP dock långsammare under de närmaste åren. År 2015 sjönk Finlands underskott under referensvärdet på 3 procent enligt EU-fördraget, men den offentliga skulden överstiger gränsvärdet på 60 procent.
Inkomstposter
Kalkylen över skatteinkomster höjs med 156 miljoner euro. Kalkylen över samfundsskatten höjs med 206 miljoner euro. Ökningen föranleds av ett större faktiskt utfall av förskottskompletteringar för skatteåret 2015 under senvåren 2016 och av en återbäring av samfundsskatt för tidigare skatteår som hänför sig till samfundsskatteinkomsterna för 2016. Intäktskalkylen för arvs- och gåvoskatten sänks med 50 miljoner euro till följd av uppgifterna om influtna belopp. Kalkylen över inkomster av blandad natur höjs med 66 miljoner euro främst på grund av den intäktsföring som gjorts från försörjningsberedskapsfonden som är en fond utanför budgeten. Intäktsföringen föranleds av en minskning av säkerhetsupplagen i enlighet med statsrådets beslut (857/2013) om målen för försörjningsberedskapen. Till följd av dessa ändringar höjs inkomstposten med 222 miljoner euro netto.
Balans och statsskulden
Med beaktande av ökningen av de ordinarie inkomsterna med 222 miljoner euro och ökningen av anslagen med 455 miljoner euro ökar den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2016 behovet av statens nettoupplåning med 233 miljoner euro. Statens nettoupplåning beräknas uppgå till ca 5,6 miljarder euro 2016. Statsskulden beräknas vid utgången av 2016 uppgå till 106 miljarder euro, vilket är ca 50 % i förhållande till bruttonationalprodukten.
Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro
2015 Bokslut |
2016 Godkänd budget (budget+tilläggsbudget) |
2016 Regeringens proposition |
2016 Sammanlagt |
|
---|---|---|---|---|
Anslag sammanlagt (exkl. minskning av statsskulden) |
53 700 | 54 480 | 455 | 54 935 |
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) | 1 530 | 1 573 | -56 | 1 517 |
Inkomstposter sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) |
48 971 | 49 069 | 222 | 49 292 |
— Skatteinkomster | 39 941 | 40 777 | 156 | 40 933 |
— Övriga inkomster | 9 030 | 8 292 | 66 | 8 359 |
Nettoupplåning och skuldhantering (mom. 15.03.01) |
4 406 | 5 410 | 233 | 5 644 |
— Nettoupplåning | 4 343 | 5 460 | 233 | 5 694 |
— Skuldhantering | 63 | -50 | - | -50 |
Ramen för valperioden
Det föreslås att de utgifter som ska hänföras till ramen höjs med ca 391 miljoner euro. Nivån på ramutgifterna för 2016 blir därmed 45 056 miljoner euro.
Utgiftsramen för 2016 uppgick till 44 966 miljoner euro efter den första tilläggsbudgeten. Extra satsningar av engångsnatur kan täckas med hjälp av en s.k. ofördelad reserv, dvs. en oanvänd reserv från ramen för 2015. Efter den första tilläggsbudgeten för 2016 fanns det ännu kvar en ofördelad reserv på 113 miljoner euro från föregående år. Genom den aktuella tilläggsbudgetpropositionen används denna reserv. Ramnivån för 2016 höjs tekniskt med denna summa. Dessutom görs i denna tilläggsbudgetproposition strukturella ändringar på 85,8 miljoner euro i ramnivån.
Med beaktande av priskorrigeringarna och de strukturella korrigeringarna i ramen uppgår ramnivån 2016 till 45 150 miljoner euro. Den ofördelade reserven för slutet av året blir därmed 94 miljoner euro.
Prisjusteringar och strukturella ändringar i ramen, mn euro
Moment | Ärende | 2016 |
23.90.26 | Ändrad tidsmässig fördelning av projektet Finland 100 | 1,0 |
25.10.50 | Ändring av budgetpraxis för mervärdesskatteutgifter | 6,5 |
28.10.01 | Ombudgetering av Valmis-projektet | 38,2 |
30.40.44 | Ombudgetering av Kemera-stödet | 8,4 |
31.40.50 | Ombudgetering av projektet Snabbt bredband | 14,3 |
32.50.64 | Antecipering av reserven för utbetalningar för Strukturfondsprogrammet för Finland | 17,4 |
26.40.21 | Finansiering av utgifter av engångsnatur med hjälp av den oanvända reserven från 2015 | 113,2 |
Sammanlagt | 199,0 |
Asylsökande och immigration
För utgifter som föranleds av immigrationen föreslås ett tillägg på sammanlagt cirka 230 miljoner euro. Enligt uppskattning anländer 10 000 asylsökande till Finland 2016. Det beräknas nu att de kostnader som föranleds av immigrationen blir drygt 780 miljoner euro högre än vid det tidigare rådande antalet asylsökande på cirka 3 000—4 000 personer per år.
Det föreslås att anslagen för förläggningarna höjs med 130 miljoner euro till följd av det stora antalet asylsökande i slutet av förra året som har lett till ökade mottagningskostnader ännu för innevarande år samt översättnings- och tolkningsutgifter i samband med asylutredning och asylsamtal. För utgifter i anslutning till frivilligt återvändande asylsökande föreslås ett tillägg på 2 miljoner euro.
Det föreslås ett tillägg på 10 miljoner euro för språkprov, kartläggningar av kunnande och snabbare tillgång till integrationsutbildning för asylsökande som har fått uppehållstillstånd.
Utifrån antalet asylsökande som fått uppehållstillstånd föreslås tilläggsanslag på 1,6 miljoner euro för barnbidrag, 26,2 miljoner euro för bostadsbidrag och 61 miljoner euro för arbetsmarknadsstöd. Av samma orsak föreslås det ett tillägg på 0,6 miljoner euro till statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen.
I samband med tilläggsbudgetpropositionen har regeringen till riksdagen överlämnat en regeringsproposition med förslag till lag om ändring av utlänningslagen och av vissa lagar som har samband med den. Enligt förslaget ska uppgifter och resurser som hänför sig till asylutredningen överföras från polisen och gränsbevakningsväsendet till Migrationsverket. I anslutning till detta föreslås det att det från polisens omkostnader överförs 800 000 euro till Migrationsverkets omkostnader.
Till finansieringen av projektet "Ett smart digitalt ämbetsverk" föreslås det 2 miljoner euro i överföring från anslaget för främjande av produktiviteten.
För magistraternas omkostnader föreslås ett tilläggsanslag på 297 000 euro för registrering i befolkningsdatasystemet av personuppgifter och hemort för asylsökande och deras familjer.
Kapitalisering av Terrafame Group Ab
Det föreslås ett tilläggsanslag på 144 miljoner euro för ökning av Terrafame Group Ab:s eget kapital. Det bedöms att tilläggsanslaget täcker kostnaderna för verksamheten fram till utgången av 2016. Tilläggsanslaget gör det möjligt att samtidigt börja förbereda en kontrollerad avslutning av gruvverksamheten och att fortsätta diskussionerna om en breddning av ägarbasen.
Krishantering
Ändringen i utgifterna för krishanteringen föranleds av att utbildningsinsatsen i Irak fortsätter och att styrkan utökas i enlighet med redogörelsen från den 3 mars 2016. Det har dessutom beaktats att Finland fram till oktober deltar med en avdelning för fartygskontroll i insatsen i Medelhavet. Det föreslås ett tillägg på 7,4 miljoner euro för kostnader som hänför sig de ändringar som gäller insatserna. Inom försvarsministeriets förvaltningsområde kan ändringarna genomföras utan tilläggsanslag med hjälp av ändrad dispositionsplan och interna överföringar.
Utvecklande av närstående- och familjevården
Närstående- och familjevården utvecklas i enlighet med regeringsprogrammet. I samband med tilläggsbudgetpropositionen har regeringen till riksdagen överlämnat en regeringsproposition med förslag till lag om ändring av lagen om stöd för närståendevård och familjevårdslagen. Lagändringarna avses träda i kraft den 1 juli 2016. För verkställigheten av lagarna föreslås att statsandelen för kommunal basservice höjs med 49,3 miljoner euro genom full statlig finansiering.
Den ökade närståendevården och familjevården ersätter annan vård som erbjuds dygnet runt, vilket minskar kommunernas kostnader. Spareffekten när det gäller kostnaderna för de offentliga finanserna beräknas 2016 vara sammanlagt 44,7 miljoner euro, varav minskningen i statsandelen är 11,4 miljoner euro.
Trafikprojekt
Det föreslås ett tillägg på 4,5 miljoner euro för att påskynda byggandet av trafiklederna vid Äänekoski bioproduktfabrik. Då kan fabriken inleda sin verksamhet enligt en snabbare tidtabell vid utgången av 2017. Det föreslås dessutom att 3 miljoner euro ska användas för att tidigarelägga byggandet av E18 Fredrikshamn—Vaalimaa. EU har till vissa trafikledsprojekt betalat TEN-stöd i efterskott 2015, och stödet har intäktsförts under moment 12.31.10. Det föreslås att motsvarande anslag nu ska använda till dessa projekt. Det föreslås att fullmakten för rv 12 Tammerfors strandled höjs med 5 miljoner euro till följd av större kostnader än väntat för att rena den förorerande marken på området.
Strukturfonderna
Det föreslås ett tillägg på 45,5 miljoner euro till bevillingsfullmakten för EU:s strukturfondsprogram, program för samarbete vid de yttre gränserna och andra program inom sammanhållningspolitiken och ett anslagstillägg på 40 miljoner euro till följd av det tidigarelagda ibruktagandet av reserveringen för utbetalningar inom Finlands strukturfondsprogram. Avsikten är att 34 miljoner euro av anslagstillägget ska användas till finansiering av SMF-företagsinitiativprogrammet.
Statens bostadsfond
I samband med tilläggsbudgetpropositionen har regeringen till riksdagen överlämnat en regeringsproposition med förslag till lag om kort räntestöd för bygglån för hyresbostäder. Det föreslås att högst 80 miljoner euro av statens bostadsfonds medel anvisas till detta ändamål. Det föreslås att understödet för förbättring av bostadsförhållandena för grupper med särskilda behov minskas med 10 miljoner euro och överförs till att användas för installation av hissar i syfte att främja äldre personers möjlighet att bo hemma. För att nå målen i avtalet om markanvändning, boende och trafik i Helsingforsregionen till den del som gäller ett tillräckligt byggande av bostäder till skäligt pris föreslås det att bevillningsfullmakten för startbidrag höjs med 10 miljoner euro.
Andra justeringar
För att främja digitaliseringen av försöksverksamheten anvisas 2 miljoner euro till statsrådets kanslis förvaltningsområde. Anslaget används till anskaffning och underhåll av en digital finansieringsplattform för utvecklingen av samhället, till utgifter i samband med inrättandet av en organisation som ska ansvara för administreringen av finansieringsplattformen samt till andra utgifter som föranleds av projektet. Anslag ska användas särskilt till främjande av småskaliga försök som genomförs på initiativ av medborgarna.
I enlighet med statsrådets principbeslut om statens ägarpolitik som godkänts av statsrådet den 13 maj 2016 föreslås det att ägandegränserna för vissa bolag ska sänkas.
Det totala anslaget under momentet för projektet Finland 100 är sammanlagt 19 miljoner euro 2013—2018. Det föreslås att periodiseringen av anslagen i den totala budgeten ses över, så att det till 2016 läggs till 1 miljon euro och minskas motsvarande summa från budgeten för 2017.
Det föreslås att det till polisväsendets omkostnader läggs till 5 miljoner euro för finansieringen av projektet för en totalreform av polisens verksamhetsstyrning (Vitja) som överföring från anslaget för främjande av produktiviteten.
Det föreslås ett tillägg på 19 miljoner euro för att täcka valutakursförluster i samband med anskaffningar av försvarsmateriel och andra anskaffningar för försvarsmakten. Eftersom indexutvecklingen 2015 har varit långsammare än man vid budgetberedningen antog, föreslås ett avdrag på sammanlagt 18,9 miljoner euro under förvaltningsområdets moment.
För skadestånd som motsvarar förverkandepåföljder som dömts förverkade till staten anvisas ett anslag på 2 miljoner euro. I brottmål har målsäganden möjlighet att söka skadestånd hos Rättsregistercentralen i fall där vinning av ett brott har dömts förverkad till staten och förverkandepåföljden har verkställts. I förfarandet är det fråga om att den vinning som gärningsmannen eller tredje man haft av brottet sammanjämkas med det motsvarande skadeståndet.
Den helikoptertaxa som ersätts av sjukförsäkringen förenhetligas från och med den 1 september 2016. För att trygga användningen av helikoptrar inom gränsbevakningen överförs 168 000 euro från social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde till Gränsbevakningsväsendet, och Gränsbevakningsväsendets omkostnadsanslag höjs med 262 000 euro.
Senatfastigheter befullmäktigas att sälja fastigheten på Nylandsgatan 1—5 i Helsingfors för 26,5 miljoner euro samt den obebyggda andelen av fastigheten på Datavägen 3 i Otnäs i Esbo för 14,39 miljoner euro.
Till prestationer i samband med statsborgen föreslås ett tillägg på 2,4 miljoner euro till följd av borgensansvaret för det miljölån som beviljades Nordiska Investeringsbanken år 1996.
För förnyandet av Nationalmuseets basutställning anvisas 900 000 euro och för förflyttning av samlingarna till ett nytt samlings- och konserveringscentralen 240 000 euro. Anslagsökningarna täcks genom oanvända tippningsvinstmedel.
På grund av försenade utbetalningar 2015 ombudgeteras 8,44 miljoner euro i medel för Kemera.
Det föreslås ett tillägg på 0,97 miljoner euro till Landsbygdsverkets omkostnader för uppgifter i anslutning till verkställigheten av stöd. I anslutning till tillsynen över jordbruksstöd föreslås det ett tillägg på 0,5 miljoner euro till NTM-centralernas omkostnader.
Av den andel av fullmakten för bredbandsstödet som inte har använts ska enligt förslaget 0,8 miljoner euro förnyas, och på motsvarande sätt föreslås det att 14,3 miljoner euro av det anslag som blivit oanvänt ska anvisas som anslagsökning, så att projektet kan genomföras i den planerade omfattningen.
Till internationaliseringsunderstöden föreslås en fullmaktsökning på 2,8 miljoner euro och en anslagsökning på 1,1 miljoner euro för deltagande i världsutställningen i Astana 2017. Av anslagsökningen utgörs 0,3 miljoner euro av en överföring från andra moment inom arbets- och näringsministeriets huvudtitel och 0,8 miljoner euro av en överföring från finansministeriets huvudtitel.
Det föreslås ett tillägg på 3,1 miljoner euro för offentlig arbetskrafts- och företagsservice i anslutning till EFG-projekt inom universiteten och Microsoft. Finanansiering för projekten söks hos Europeiska globaliseringsfonden.
För produktionsstödet för förnybar energi föreslås en minskning på 25 miljoner euro. Avdraget föranleds av att produktionskalkylen för skogsflisbaserad el har justerats.
Det föreslås sammanlagt 0,31 miljoner euro i tilläggsanslag till tilläggsarbete för det nya ärendehanteringssystemet för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden och besvärsnämnden för social trygghet. Kostnaderna har blivit högre än beräknat. Avsikten är att nämnderna ska sammanslås.
De maximala boendeutgifter som kan godtas i bostadsbidraget för pensionstagare är 2016 fortfarande på samma nivå som 2015. Därför föreslås det att statens finansieringsandel minskas med 4,6 miljoner euro.
Det föreslås 0,52 miljoner euro till miljöministeriet för bekämpning av miljöskador på grund av risken för förorening av miljön till följd av Belvedere Mining Oy:s konkurs.
Det föreslås 0,25 miljoner euro till projektet för digitalisering av den byggda miljön och byggandet. Målet är att förnya informationshanteringen i anslutning till den byggda miljön och ekosystemtjänsterna och att därigenom effektivisera serviceproduktionen för markanvändning och byggande.
Kalkylen för ränteutgifterna sänks med 56 miljoner euro. Nedgången i räntenivåerna inom euroområdet har inverkat på sänkningen.
De av riksdagen godkända anslagen för 2016 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro
Huvudtitel | Godkänd budget (budget+tilläggsbudget) |
Regeringens proposition |
Sammanlagt | |
21. | Riksdagen | 162 876 000 | - | 162 876 000 |
22. | Republikens president | 13 475 000 | -19 000 | 13 456 000 |
23. | Statsrådets kansli | 207 558 000 | 2 998 000 | 210 556 000 |
24. | Utrikesministeriets förvaltningsområde | 1 056 276 000 | 6 482 000 | 1 062 758 000 |
25. | Justitieministeriets förvaltningsområde | 926 284 000 | -2 284 000 | 924 000 000 |
26. | Inrikesministeriets förvaltningsområde | 1 711 858 000 | 146 636 000 | 1 858 494 000 |
27. | Försvarsministeriets förvaltningsområde | 2 886 295 000 | -1 724 000 | 2 884 571 000 |
28. | Finansministeriets förvaltningsområde | 17 346 174 000 | 60 536 000 | 17 406 710 000 |
29. | Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde | 6 801 596 000 | -680 000 | 6 800 916 000 |
30. | Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde | 2 561 757 000 | 7 778 000 | 2 569 535 000 |
31. | Kommunikationsministeriets förvaltningsområde | 2 932 443 000 | 22 970 000 | 2 955 413 000 |
32. | Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde | 2 974 713 000 | 178 320 000 | 3 153 033 000 |
33. | Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde | 13 121 569 000 | 89 944 000 | 13 211 513 000 |
35. | Miljöministeriets förvaltningsområde | 203 887 000 | 363 000 | 204 250 000 |
36. | Räntor på statsskulden | 1 573 100 000 | -56 000 000 | 1 517 100 000 |
Sammanlagt | 54 479 851 000 | 455 320 000 | 54 935 171 000 |
---|
De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2016 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro
Avdelning | Godkänd budget (budget+tilläggsbudget) |
Regeringens proposition |
Sammanlagt | |
11. | Skatter och inkomster av skattenatur | 40 777 052 000 | 156 000 000 | 40 933 052 000 |
12. | Inkomster av blandad natur | 5 367 489 000 | 66 140 000 | 5 433 629 000 |
13. | Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst | 2 458 138 000 | - | 2 458 138 000 |
15. | Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 466 800 000 | - | 466 800 000 |
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 49 069 479 000 | 222 140 000 | 49 291 619 000 | |
15.03.01 | Nettoupplåning och skuldhantering | 5 410 372 000 | 233 180 000 | 5 643 552 000 |
Sammanlagt | 54 479 851 000 | 455 320 000 | 54 935 171 000 |