Talousarvioesitys 2015
01. Liikenneviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 81 080 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 20 000 euroa talousarvioesityksen 81 060 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2015 talousarvio | 81 080 000 |
2014 talousarvio | 86 154 000 |
2013 tilinpäätös | 86 355 000 |
20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 917 159 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 10 000 000 euroa talousarvioesityksen 907 159 000 euroon nähden on kertaluonteinen ja aiheutuu lisäpanostuksen kohdistamisesta seutu- ja kantateiden päällysteiden, kriittisten siltojen ja väylärakenteiden parantamiseen. Lisäyksellä on tarkoitus pienentää syntynyttä korjausvelkaa.
2015 talousarvio | 917 159 000 |
2014 II lisätalousarvio | 500 000 |
2014 I lisätalousarvio | 25 954 000 |
2014 talousarvio | 990 484 000 |
2013 tilinpäätös | 969 235 000 |
35. Valtionavustus länsimetron rakentamiseen (siirtomääräraha 3 v)
Määrärahaa saa käyttää valtionavustuksen maksamiseen länsimetron rakentamiseen välillä Ruoholahti—Matinkylä.
Länsimetron rakentamisen avustamiseen välillä Matinkylä—Kivenlahti saa sitoutua niin, että avustuserien maanrakennuskustannusindeksillä kutakin maksuhetkeä edeltävän vuoden indeksin vuosikeskiarvosta vuoden 2013 marraskuun (MAKU-indeksi 136,7) arvoon muunnettu yhteismäärä saa olla enintään 240 000 000 euroa. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia länsimetron jatkon rakentamisen kustannuksista.
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen ja päätösosan valtuuskohta lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdaksi.
Länsimetron rakentamista jatketaan Matinkylästä Kivenlahteen asti. Yhteysväli on seitsemän kilometriä pitkä, kokonaan maan alla kaksoistunnelissa kulkeva metrorata. Sen asemat ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Hankkeen hyödyt liittyvät liikennejärjestelmätason vaikutuksiin luomalla erityisesti edellytyksiä kaupunkirakenteen tiivistämiselle ja tehokkaalle joukkoliikenteen käytölle. Vaikutuspiirissä arvioidaan asuvan vuonna 2040 noin kolmanneksen nykyistä enemmän eli 90 000 asukasta ja sijaitsevan noin 16 000 työpaikkaa, joista uusia on 6 000. Hankkeen liikenteellinen H/K-suhde on 0,7. Hanke on tarkoitus aloittaa vuonna 2014. Hankkeen on arvioitu valmistuvan vuonna 2020.
Hankkeen rakentamiskustannukset ovat noin 801 milj. euroa vuoden 2013 marraskuun MAKU-indeksin mukaan (136,7). Elokuun indeksin (137,9) mukaan rakentamiskustannukset ovat 808,6 milj. euroa. Hanke sisältää asemat, metrotunnelin, ajotunnelit, liityntäpysäköinnin 1 600 autolle, asemien liityntäliikenteen järjestelyt, uuden metrovarikon Sammalvuoreen Espoonlahden pohjoispuolelle, suunnittelutehtävät sekä rakennuttamisen. Valtion avustus on enintään 30 prosenttia hankkeen rakentamiskustannuksista kuitenkin enintään 240 milj. euroa (MAKU-indeksin 136,7 hintatasossa). Luvut ovat ilman arvonlisäveroa, avustukset maksetaan arvonlisäverottomiin menoihin. Valtionapuviranomaisena toimii Liikennevirasto.
Hankkeen toteuttaa Espoon kaupungin päätöksen mukaisesti Länsimetro Oy. Valtio maksaa avustuksen Espoon kaupungille, joka edelleen suorittaa avustuksen Länsimetro Oy:lle. Rakentaminen käynnistetään Espoon kaupungin järjestämällä rahoituksella. Espoon kaupunki myös takaa yhtiön ottaman lainan. Espoon kaupunki antaa yhtiölle 30 prosentin suuruisen avustuksen valtion puolesta niihin kustannuksiin, jotka syntyvät ennen valtion rahasuoritusta. Indeksikorjattuna elokuun MAKU-indeksin mukaan (137,9) valtion avustus on noin 242 milj. euroa. Avustuskelpoisiin menoihin sisältyvät sellaiset suunnittelu- ja rakentamiskustannukset, jotka sisältyvät 801 milj. euron kustannusarvioon ja joista aiheutuu menoja vuonna 2014 hankkeen käynnistyessä. Valtio maksaa avustuksen jälkikäteen toteutuneiden rakennuskustannusten mukaisesti seuraavasti: vuonna 2017 83 milj. euroa (vuosien 2014—2016 menoihin), vuonna 2018 80 milj. euroa (vuoden 2017 menoihin), vuonna 2019 65 milj. euroa (vuoden 2018 menoihin) ja vuonna 2020 14 milj. euroa (vuoden 2019 menoihin). Länsimetro Oy perii HSL:ltä käyttökorvausta investoinnin valmistumisen jälkeen kuten ensimmäisenkin vaiheen osalta. Valtionavustusta tai sen jälkikäteismaksatuksen rahoituskustannuksia ei peritä HSL:ltä miltään osin.
Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Espoo sitoutuu kaavoittamaan alueelle sijoittuvan asuntotuotannon määrän ja laadun valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti.
Lisäksi hankkeeseen liittyy valtion vastuulla olevan väyläverkon joukkoliikennekaistojen tekeminen sekä liittymäjärjestelyt, joiden kustannusten arvioidaan olevan noin 20 milj. euroa. Nämä eivät sisälly valtuuteen. Näiden suunnittelu on alkuvaiheessa ja niiden toteutuksesta sekä kustannusjaosta päätetään vasta suunnitelmien valmistuttua. Lisäksi kaupunki toteuttaa katuverkon muutostöitä 125 milj. eurolla.
2015 talousarvio | 88 713 000 |
2014 talousarvio | 55 744 000 |
2013 tilinpäätös | 24 000 000 |
41. Valtionavustus eräiden lentopaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon (siirtomääräraha 3 v)
Määrärahaa saa käyttää valtionavustuksen maksamiseen Seinäjoen (Rengonharjun) sekä Mikkelin lentokenttien rakenteiden ja laitteiden investointeihin sekä ylläpitomenoihin.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen.
Avustuksen myöntäminen edellyttää komissiolle tehtävää valtiontuki-ilmoitusta ja komission hyväksyntää lentoasemien ja lentoyhtiöitä koskevien valtiontukisuuntaviivojen nojalla (2014/C 99/03). Avustuksen enimmäismäärä ja kriteerit riippuvat komission hyväksynnästä.
2015 talousarvio | 1 000 000 |
2014 talousarvio | 1 000 000 |
2013 tilinpäätös | 1 000 000 |
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 340 141 000 euroa.
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä (euroa) | |
Tiehankkeet | |
---|---|
Vt 6 Lappeenranta—Imatra | 177 000 000 |
Vt 4 Kemin kohta ja sillat | 74 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 5 Päiväranta—Vuorela | 90 000 000 |
Vt 6 Joensuun kohta | 47 100 000 |
E18 Haminan ohikulkutie | 180 000 000 |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | 55 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 75 500 000 |
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | 37 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori | 92 500 000 |
Länsimetron liityntäyhteydet | 19 900 000 |
Vt 4 Rovaniemen kohta | 25 000 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Mt 148 parantaminen Keravan kohdalla | 13 000 000 |
Vt 3 Arolammin eritasoliittymä | 6 000 000 |
Kt 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Ratahankkeet | |
Rovaniemi—Kemijärvi, sähköistys | 24 000 000 |
Keski—Pasila palvelutason parantaminen | 50 000 000 |
Kehärata | 509 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski—Pasila, länsiraide | 40 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Pietarsaaren meriväylä | 11 400 000 |
Uudenkaupungin meriväylä | 11 000 000 |
Rauman meriväylä | 20 000 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Vt 14 Savonlinnan keskusta, 1. vaihe | 20 000 000 |
Vt 14 Savonlinnan keskusta, 2. vaihe | 80 000 000 |
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan valtuuskohdan taulukko korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet -taulukon.
Muutos talousarvioesityksen 338 501 000 euroon nähden on 1 640 000 euroa, missä on otettu huomioon vuoden 2014 kolmannessa lisätalousarvioesityksessä ehdotetusta valtuuden tarkistuksesta aiheutuvana lisäyksenä 4 000 000 euroa E18 Koskenkylä—Kotka erillishankkeelle ja 9 500 000 euroa Kehärata-hankkeelle.
Lisäksi on otettu huomioon lisäyksenä Seinäjoen kaupungin osoittaman rahoituksen tarkistuminen 835 000 eurolla Seinäjoen itäinen ohikulkutie -hankkeessa ja vähennyksenä 4 786 000 euroa Kotkan kaupungin rahoituksen kohdentamisesta suoraan ohi valtion urakoitsijoille E18 Koskenkylä—Kotka erillishankkeessa sekä 4 000 000 euroa Espoon kaupungin rahoituksen kohdentamisesta suoraan urakoitsijoille Länsimetron liityntäyhteydet -hankkeessa. Vastaavat muutokset on otettu huomioon momentin 12.31.10 tuloarvion mitoituksessa.
Vähennyksenä on myös otettu huomioon 849 000 euroa hankkeiden tarvitseman määrärahatarvemuutoksen johdosta ja 3 060 000 euroa muun kehittämisen hankesuunnittelun siirtona momentille 31.30.63 suurten kaupunkiseutujen raideliikennehankkeiden suunnittelun avustamiseen.
Edellä mainittujen muutosten johdosta Hanke-erittely ja Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot -taulukko muuttuvat seuraaviksi:
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € | Ulkopuolisen rahoituksen osuus sopimusvaltuudesta milj. € | Arvioitu käyttö milj. € | Määräraha v. 2015 milj. € | Rahoitustarve myöhemmin milj. € | |
Keskeneräiset väylähankkeet | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tiehankkeet | |||||||
E18 Haminan ohikulkutie | TA 2011 | 2015 | 180,0 | 5,2 | 155,3 | 11,2 | 13,5 |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | TA 2011 | 2014 | 55,0 | 51,0 | 4,0 | - | |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | TA 2011 | 2016 | 75,5 | 2,8 | 41,1 | 24,6 | 9,8 |
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | TA 2012/ LTAE III 2014 |
2015 | 37,0 | 18,4 | 21,0 | 11,2 | - |
Vt 8 Turku—Pori | LTA 2013 | 2018 | 92,5 | 2,5 | 30,6 | 33,5 | 25,9 |
Länsimetron liityntäyhteydet | LTA 2013/ LTA 2014 |
2015 | 19,9 | 6,8 | 7,2 | 5,9 | - |
Vt 4 Rovaniemen kohta | TA 2014 | 2016 | 25,0 | 2,0 | 5,0 | 14,0 | 4,0 |
Vt 5 Mikkelin kohta | TA 2014 | 2017 | 27,0 | 3,0 | 2,0 | 10,0 | 12,0 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | TA 2014 | 2018 | 32,0 | 6,0 | 5,5 | 20,5 | |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | LTA 2014 | 2018 | 76,0 | 1,5 | 3,0 | 71,5 | |
Ratahankkeet | |||||||
Kehärata | TA 2009/ LTA 2013/ LTA 2014/ LTAE III 2014 |
2015 | 509,0 | 22,5 | 485,2 | 23,8 | - |
Pohjanmaan rata | TA 2011/ LTA III 2011 |
2017 | 674,0 | 414,2 | 166,7 | 93,1 | |
Keski-Pasila, länsiraide | TA 2014 | 2020 | 40,0 | 5,0 | 4,0 | 31,0 | |
Vesiväylähankkeet | |||||||
Pietarsaaren meriväylä | TA 2009 | 2015 | 11,4 | 9,3 | 2,1 | - | |
Rauman meriväylä | LTA II 2014 | 2017 | 20,0 | 1,0 | 19,0 | ||
Yhteiset väylähankkeet | |||||||
Pisara—radan suunnittelu | TA 2012 | 6,8 | 27,0 | 2,0 | 11,0 | ||
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 4,9 | - | ||||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 874,3 | 70,0 | 1 262,4 | 326,4 | 311,3 | ||
Uudet väylähankkeet | |||||||
Vt 3 Tampere—Vaasa Laihian kohta, 1. vaihe | TA 2015 | 2017 | 27,0 | - | 2,0 | 25,0 | |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | TA 2015 | 2017 | 15,0 | 2,7 | 12,3 | ||
Riihimäen kolmioraide | TA 2015 | 2016 | 10,0 | - | 4,5 | 5,5 | |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | TA 2015 | 2019 | 150,0 | - | 2,0 | 148,0 | |
Pännäinen—Pietarsaari, sähköistys | TA 2015 | 2017 | 4,0 | 0,5 | 3,5 | ||
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | TA 2015 | 2018 | 40,0 | - | 2,0 | 38,0 | |
Uudet väylähankkeet yhteensä | 246,0 | - | 13,7 | 232,3 | |||
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 2 120,3 | 70,0 | 1 262,4 | 340,1 | 543,6 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2015 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 319 500 | 176 700 | 75 400 | 72 200 | 643 800 |
Uudet väylähankkeet | 13 700 | 66 500 | 70 500 | 95 300 | 246 000 |
Menot yhteensä | 333 200 | 243 200 | 145 900 | 167 500 | 889 800 |
2015 talousarvio | 340 141 000 |
2014 III lisätalousarvio | 14 111 000 |
2014 II lisätalousarvio | 48 000 000 |
2014 I lisätalousarvio | 16 500 000 |
2014 talousarvio | 393 641 000 |
2013 tilinpäätös | 369 303 000 |
78. Eräät väylähankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään uusia sopimuksia Fennovoiman tieyhteyden ja kevyen liikenteen väylän suunnitteluun ja rakentamiseen valtatieltä 8 ydinvoimalaitosalueen rajalle siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 7 400 000 euroa. Nämä valtio maksaa hankkeen rahoittajalle kuitenkin vasta tien rakennusurakan vastaanotosta kahden vuoden kuluttua yhtenä eränä ilman korkoa edellyttäen silloinkin, että ydinvoimalan rakennustyöt ovat käynnissä.
Selvitysosa:Päätösosan valtuuskohdan kappale lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan ensimmäiseksi kappaleeksi, jolloin talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan nykyinen ensimmäinen kappale muuttuu valtuuskohdan toiseksi kappaleeksi.
Uuden hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa:
Hankkeessa rakennetaan noin 4,0 km pituinen tieyhteys ja kevyen liikenteen väylä valtatieltä 8 ydinvoimalaitosalueen rajalle. Hanke sisältää rakennettavan tien ja vt 8 liittymäjärjestelyt. Tieyhteyden arvioidut suunnittelukustannukset ovat 0,4 milj. euroa, josta valtio maksaa puolet ja rakentamiskustannukset 7,2 milj. euroa, jotka valtio maksaa kokonaisuudessaan arvonlisäveroineen.
Hanke rakennetaan jälkirahoitusmallilla.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € | Arvioitu käyttö milj. € | Määräraha v. 2015 milj. € | Rahoitustarve myöhemmin milj. € | |
Keskeneräiset väylähankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Tiehankkeet | ||||||
Vt 12 Tampereen rantaväylä | TA 2012/ LTA 2013 |
2017 | 61,0 | - | 5,0 | 56,0 |
E18 Kehä III, 2. vaihe | TA 2013/ LTA 2013 |
2016 | 110,0 | 22,0 | 17,0 | 51,0 |
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 171,0 | 22,0 | 22,0 | 107,0 | ||
Uusi väylähanke | ||||||
Fennovoiman tieyhteys | 2015 | 7,4 | - | - | 7,4 | |
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 178,4 | 22,0 | 22,0 | 114,4 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2015 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 22 000 | 56 000 | 51 000 | - | 129 000 |
Uusi väylähanke | - | - | 7 400 | - | 7 400 |
Yhteensä | 22 000 | 56 000 | 58 400 | - | 136 400 |
---|
2015 talousarvio | 22 000 000 |
2014 talousarvio | 25 000 000 |
2013 tilinpäätös | 120 827 000 |