Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

20. Bastrafikledshållning (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett tillägg på 25 954 000 euro.

Momentets motivering kompletteras så att anslaget får användas för ersättningar motsvarande de farleds- och lästavgifter som åren 2010—2014 tagits ut av de svenska isbrytare som samarbetar med Finland. Ersättningarna betalas ut till de rederier som betalat avgifterna.

Fullmakt

Momentets motivering kompletteras dessutom så att Trafikverket bemyndigas att ingå avtal i enlighet med den fullmakt för planering och byggande av en ny vägförbindelse till Suhanko gruva som beviljades i den första tilläggsbudgeten för 2013 till den del fullmakten inte har använts.

Förklaring:Av behovet av tilläggsanslag föranleds 20 000 000 euro av investeringar av engångsnatur för tryggande av sysselsättningen och tillväxten för de mest kritiska behoven av trafikinfrastruktur och vissa akuta strukturomvandlingsprojekt, 534 000 euro i ersättningar motsvarande de farleds- och lästavgifter som Tullen tagit ut av svenska isbrytare för betalning till svenska rederier och ett anslag på 5 420 000 euro motsvarande EU:s TEN-stöd som intäktsförts under moment 12.31.10 Trafikverkets inkomster, av vilket stöd 2 920 000 euro avses att bli använt för anskaffning av vägbeläggning som saknas för vägprojekt som finansierats under utvecklingsmomenten och redan tagits i bruk för trafik och 2 500 000 euro för förnyande av bron vid lv 100 Skogsbackavägen över kustbanan.

Investeringar av engångsnatur för tryggande av sysselsättning och tillväxt vid stärkning av den mest kritiska infrastrukturen för och akuta strukturomvandlingsprojekt

För åtgärder som stödjer sysselsättningen och tillväxten har det anvisats 20 miljoner euro i planen för de offentliga finanserna våren 2014. Av anslaget är det meningen att använda 5 miljoner euro för vägbeläggning och andra kritiska broar, 6 miljoner euro för förnyande av bron vid lv 100 Skogsbackavägen över kustbanan, 6 miljoner euro för förbättring av stamväg 52 vid Salo och 3 miljoner euro för byggande av en planskild korsning vid rv 8 Luostarinkylä.

I projektet för förnyande av bron vid lv 100 Skogsbackavägen över kustbanan rivs den bro över kustbanan som byggdes 1977 och byggs en ny i stället. Skogsbackavägen trafikeras vardagar av ca 41 000 fordon. Den gamla bron rivs 2014 och den nya bron byggs 2015. Trafiken flyttas till den bredvidliggande körbanan som blir dubbelriktad under arbetsskedet. Kostnadsförslaget för projektet är 17,5 miljoner euro. Finansieringsbehovet för 2014 är 8,5 miljoner euro, varav andelen det anslag som motsvarar intäktsföringen av EU:s TEN-stöd uppgår till 2,5 miljoner euro och andelen anslag för investeringar av engångskaraktär är 6 miljoner euro. År 2015 uppgår finansieringsbehovet till 9 miljoner euro.

Projekt med anledning av akut strukturomvandling

Förbättring av stamväg 52 vid Salo. Salo stad har på grund av kraftigt försvagad näringsverksamhet blivit ett område för akut strukturomvandling. Förutsättningen för att ny företagsverksamhet uppkommer är ett trafiknät som fungerar bättre. Projektet omfattar en utbyggnad av stamväg 52 på ett avsnitt om ca 4,5 km öster om Salo kärncentrum. Lv 186 förbinds i väst med ändan av Kirjolankatu. Totalkostnadsförslaget för projektet är 10,0 miljoner euro, varav den statliga finansieringsandelen är 6 miljoner och Salo stads finansieringsandel är 2,2 miljoner euro. Avsikten är att den återstående delen, 1,8 miljoner euro, finansieras genom sysselsättningsbaserat investeringsstöd (akut strukturomvandling). Projektet beräknas medföra staten utgifter på 3,0 miljoner euro år 2014 och 3,0 miljoner euro år 2015.

Rv 8 planskild anslutning i Luostarinkylä. Raumoregionen har blivit ett område för akut strukturomvandling med anledning av att varvsverksamheterna körts ned. Projektet omfattar byggandet av en planskild anslutning mellan riksväg 8 och cirkelgatan i Raumo samt en planskild korsning för järnvägen. Samtidigt försvinner tre plankorsningar för järnvägen. Dessutom byggs det inom ramen för projektet nya parallellgator och bullerskydd för riksvägen och en korsande bro vid anslutningen mellan riksväg 8 och nuvarande Tiilivuorentie. Totalkostnadsförslaget för projektet är 12,0 miljoner euro, varav den statliga finansieringsandelen är 3,0 miljoner och Raumo stads finansieringsandel är 6,0 miljoner euro. Avsikten är att den återstående delen, 3,0 miljoner euro, finansieras genom sysselsättningsbaserat investeringsstöd (akut strukturomvandling). Projektet beräknas medföra staten utgifter på 1,5 miljoner euro år 2014 och 1,5 miljoner euro år 2015.

Tilläggskostnader för isbrytarsamarbetet

Finland och Sverige bedriver isbrytarsamarbete och assisterar turvis varandras trafik utan ersättning. Tullen har tagit ut farleds- och lästavgifter av de svenska isbrytare som samarbetar med Finland. Avgifterna gäller retroaktivt åren 2010—2013. Dessutom ska avgifter uttas 2014. Med beaktande av avgifterna för alla svenska isbrytare är det beräknade totalbeloppet inklusive ränta ca 534 000 euro, som enligt förslaget kommer att ersättas isbrytarrederierna.

Vägarrangemangen vid Suhanko gruva

Realiseringen av planering och byggande av den nya vägförbindelsen till Suhanko gruva har fördröjts av orsaker som beror på gruvbolaget.


2014 I tilläggsb. 25 954 000
2014 budget 990 484 000
2013 bokslut 969 235 000
2012 bokslut 952 265 000