Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
       10. Trafiknätet
       50. Forskning

Statsbudgeten 2012

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett tillägg på 6 947 000 euro.

Motiveringen till momentet kompletteras så att de utgifter på 4 040 000 euro för projektet rv 4 Lusi—Vaajakoski som överstiger den fullmakt att ingå avtal för högst 95,5 miljoner euro som beviljades i den tredje tilläggsbudgeten för 2008 kan betalas av anslaget under momentet.

Fullmakt

Motiveringen till momentet kompletteras så att Trafikverket får ingå avtal

1) till ett belopp av högst 439,0 miljoner euro i stället för det belopp på högst 389,0 miljoner euro som beviljats för Ringbaneprojektet i den andra tilläggsbudgeten för 2009

2) till ett belopp av högst 47,1 miljoner euro i stället för det belopp på högst 35,0 miljoner euro som beviljats för projektet rv 6 Ringvägen vid Joensuu i den första tilläggsbudgeten för 2009.

Förklaring:Behovet av tilläggsanslag föranleds av att beloppet av det TEN-stöd från EU som intäktsförts under moment 12.31.10 anvisas för utbyggnad av trafikledsnätet. Den inledande betalningen på 1 871 000 euro av TEN-stödet för 2012 och slutbetalningen på 781 000 euro av TEN-stödet för 2011 för Ringbaneprojektet har redan intäktsförts under moment 12.31.10 i budgeten för 2012 och det TEN-stöd från EU som intäktsförts under moment 12.31.10 i denna tilläggsbudget uppgår till 4 295 000 euro. Behovet av tilläggsanslag uppgår till sammanlagt 6 947 000 euro och det används för planering av nya utvecklingsprojekt.

Under 2011 ingicks avtal för projekt rv 4 Lusi—Vaajakoski som översteg den disponibla fullmakten. Dessa avtal föranleder staten ytterligare utgifter under 2012. Behovet av tilläggsfinansiering på 4,04 miljoner euro föranleds av de slutliga vägbeläggningsarbeten och sådana mindre tilläggsarbeten i anslutning till huvudavtalet som redan är beställda.

Fullmakten för Ringbaneprojektet justeras med 389 miljoner euro till 439 miljoner euro. Justeringen av fullmakten beror på att glykol påträffats i marken. I den andra tilläggsbudgeten för 2009 beviljades fullmakt att ingå avtal till ett belopp av högst 389 miljoner euro för Ringbaneprojektet under moment 31.10.78. De ytterligare kostnader som orsakas av den mikrobtillväxt som upptäcktes vid flygplatsen under genomförandet av projektet beräknas uppgå till 50 miljoner euro, varav Finavias andel är 22,5 miljoner euro. Finavias andel har budgeterats under moment 12.31.10. Den glykol som finns i marken på flygfältsområdet och dess sönderfallsprodukter har en skadlig inverkan på de ordinära tunnelkonstruktionerna, och man måste därför på en sträcka av cirka 800 meter göra tunneln dubbel på östra sidan om flygterminalen och genom den nya konstruktionen skydda tunneln från de skadliga ämnena. Ämnena samlas upp i ett tryckreglerat och underhållsvänligt utrymme varifrån vattnet kan ledas till ett avloppsreningsverk. Även på västra sidan om flygterminalen har man funnit korta sträckor med risk för mikrober. Utredningar, planering och reserveringar i anslutning till ytterligare tunnelsprängningar ingår i kostnadsförslaget på 50 miljoner euro för tilläggskostnader, men inte kostnaderna för eventuella skyddskonstruktioner och underhållskostnader under användningen av dem (pumpning och underhåll av specialkonstruktioner). Detta kan leda till att tilläggsfinansiering behövs senare.

Det justerade totalkostnadsförslaget för Ringbanan uppgår till 675 miljoner euro. Statens andel av kostnaderna uppgår till 439 miljoner euro. Dessutom genomför Finavia byggandet av järnvägsstationen vid flygfältet som eget projekt och med egen finansiering. Vanda stads andel av totalkostnaderna för projektet uppgår till 206 miljoner euro.


2012 II tilläggsb. 6 947 000
2012 budget 444 653 000
2011 bokslut 66 700 000