Statsbudgeten 2009
01. Förvaltning
01. Finansministeriets omkostnader(reservationsanslag 2 år)
Motiveringen till momentet kompletteras så att en förvaltnings- och utvecklingsdirektörstjänst inrättas. Tjänstens lönenivå bestäms enligt lönepraxis för statens tjänstemannaledning. Samtidigt dras tjänsten som regeringsråd, förvaltningsdirektör in den 1 juli 2009.
Förklaring:Med anledning av det som anförts ovan föreslås inte något tilläggsanslag under momentet.
2009 tilläggsb. | — |
2009 budget | 33 586 000 |
2008 III tilläggsb. | -385 000 |
2008 II tilläggsb. | 280 000 |
2008 budget | 34 537 000 |
2007 bokslut | 32 107 000 |
02. Genomförande av statens IT-strategi(reservationsanslag 3 år)
Motiveringen till momentet kompletteras så att anslaget också får användas till betalning av utgifter som föranleds av den gemensamma elektroniska identifieringen och nätbetalningen inom den offentliga förvaltningen.
Förklaring:Den centraliserade identifierings- och betalningstjänsten för medborgare togs i bruk 2006. Tjänsten har använts av ca 50 offentliga förvaltningsorganisationer, kommuner och samkommuner. Av ändamålsenlighets- och produktivitetsskäl har finansministeriet centraliserat betalat de deltagande organisationernas anslutningsavgifter och årliga bruksavgifter för tjänsten. Avsikten är att denna praxis ska fortsätta 2009 tills hela avtalet om tjänsten revideras. Anslutnings- och bruksavgifterna medför utgifter på uppskattningsvis 80 000 euro.
Med anledning av det som anförts ovan föreslås inte något tilläggsanslag under momentet.
2009 tilläggsb. | — |
2009 budget | 15 450 000 |
2008 II tilläggsb. | 150 000 |
2008 budget | 12 900 000 |
12. Stödåtgärder inom regional- och lokalförvaltningen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett tillägg på 2 480 000 euro.
Förklaring:Närings-, trafik- och miljöcentralerna och regionförvaltningsverken inleder sin verksamhet den 1 januari 2010. Behovet av tilläggsanslag föranleds av de ändrings- och planeringsarbeten som 2009—2011 är nödvändiga i de datasystem som är centrala med tanke på de nya regionalförvaltningsmyndigheternas verksamhet. Ändrings- och planeringsarbetena medför utgifter på uppskattningsvis 2 280 000 euro år 2009. Ändringsarbetena gäller följande informationsförvaltningstjänster eller -åtgärder: Användarkontroll och kataloger, datakommunikation, e-post och telefonlösningar, arbetsstationer och användarstöd, plattformar för intranät och Internet, plattformen för ärendehanteringssystemet och dokumentförvaltning, överföring av avtal och licenser, inrättande av informationsförvaltningen inom regionalförvaltningen, inrättande av en enhet för informationsförvaltningstjänster inom regionalförvaltningen, utvecklande av nättjänster, ordnande av hanteringen av informationssystem och dataarkiv för kärn- och stödfunktionerna, utvecklande av informationsförvaltningspersonalens kunnande.
Anslagsökningen är en överföring från moment 28.40.21.
2009 tilläggsb. | 2 480 000 |
2009 budget | 774 000 |
2008 III tilläggsb. | 150 000 |
2008 budget | 224 000 |
80. Lån till isländska staten (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 350 000 000 euro.
Anslaget får användas till beviljande av ett lån till ett motvärde av 450 000 000 US-dollar till den isländska staten. Räntan på lånet ska vara minst lika hög som den som finska staten betalar för upplåning med motsvarande lånetid. Lånet kan beviljas utan krav på säkerhet. De närmare lånevillkoren bestäms av finansministeriet.
Förklaring:Internationella valutafonden IMF har godkänt ett program för stabilisering av Islands ekonomi. Av programmets hela finansiering på ca 5,1 miljarder US-dollar svarar IMF för en andel på ca 2,1 miljarder dollar. IMF:s finansiering kompletteras av en lånefinansiering till ett motvärde av sammanlagt 2,5 miljarder dollar som beviljas av de nordiska länderna Norge, Sverige, Finland och Danmark. Utifrån de förda förhandlingarna blir Finlands andel ett belopp som motsvarar 450 miljoner dollar, dvs. ca 350 miljoner euro. Utgångspunkten är att det ska vara ett långfristigt lån med en ränta som är minst lika hög som den som staten betalar för sin egen upplåning. Varje nordiskt land beviljar självständigt sin andel av lånefinansieringen. Avsikten är dock att villkoren för de separat beviljade lånen ska samordnas mellan de beviljande staterna och också med villkoren för den finasiering som beviljas av IMF.
2009 tilläggsb. | 350 000 000 |