Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       60.  (29.88) Tiede
       70. Opintotuki
          (88.) Tiede
          (99.) Nuorisotyö

Talousarvioesitys 2007

29. OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Opetusministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan vuonna 2007 myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.

Selvitysosa:

Talousarvioesityksen lähtökohdat

Opetusministeriö toteuttaa hallituksen koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä toimialan yhteisöjen kanssa. Hallinnonalan arvoja ovat sivistys, tasa-arvo, luovuus ja hyvinvointi. Talouden kestävä kasvu sekä Suomen henkinen ja aineellinen hyvinvointi rakentuvat olennaisesti sivistyksen varaan.

Toimialan strategiset avainalueet

Koulutuksellista ja kulttuurista tasa-arvoa edistetään turvaamalla eri väestöryhmien ja alueiden mahdollisuudet koulutukseen ja kulttuuripalveluihin. Yhteiskunnan sivistyksellistä ja taloudellista kilpailukykyä edistetään vahvistamalla osaamista ja luomalla edellytyksiä innovaatiotoiminnalle. Tavoitteena on osaavan työvoiman saatavuus ja työurien pidentäminen. Tieteen ja kulttuurin keinoin vahvistetaan luovan hyvinvointiyhteiskunnan innovaatioperustaa. Väestön henkistä ja fyysistä hyvinvointia sekä yhteiskunnallista osallisuutta ja osallistumista edistetään. Nuorten sosiaalista vahvistumista tuetaan.

Hallinnonalan toimintaympäristö

Kansainvälisen talouden kehityksen myötä maailmantalouden suhdanteet ulottuvat entistä vahvemmin myös Suomeen. Tutkimuksen, innovaatioiden ja tuotekehittelyn sekä huippuosaamisen merkitys korostuu osana globaalia kilpailukykyä. Työelämä muuttuu yhä korkeampaa osaamista vaativaksi. Koulutustason nousu sekä jatkuvat panostukset kulttuuriin ja tutkimustoimintaan vahvistavat suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa ja innovaatiojärjestelmää. Kansainvälistymisen myötä suomalainen yhteiskunta muuttuu myös aikaisempaa moniarvoisemmaksi ja monimuotoisemmaksi.

Peruskouluikäisten määrän väheneminen pienentää perusopetuksen oppilasmäärää. Väestörakenteen muutokset vaikuttavat koulutus- ja työvoimatarpeisiin sekä palveluiden saatavuuteen. Työvoiman saatavuus vaikeutuu ja työvoimakapeikot yleistyvät, toisaalta kansainvälinen liikkuvuus lisääntyy. Keskeisenä haasteena on työurien pidentäminen ja maahanmuuttajien kotouttaminen. Elinikäinen oppiminen ja työssä jaksamisen tukeminen edesauttavat väestön pysymistä työelämässä.

Alueellisen kehityksen haasteena on, että uudet työpaikat syntyvät pääasiassa kasvukeskuksiin. Monilla alueilla ja toimialoilla työmahdollisuudet vähenevät. Taloudellinen epävarmuus ja sosiaaliset ongelmat voivat heijastua myös lapsiin ja nuoriin. Toimivat koulutus-, kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelut ovat keskeinen alueellinen vetovoimatekijä ja tasa-arvon edistäjä. Tietoyhteiskuntakehitys laajentaa mahdollisuuksia demokratian ja yhteiskunnallisen tasa-arvon toteutumiseen.

Hallinnonalan yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Koulutus- ja tiedepolitiikka

Koulutus- ja tiedepolitiikalla vahvistetaan Suomen kilpailukykyä ja hyvinvointia edistävää osaamista. Tulevaisuuden osaamispohjan turvaamiseksi parannetaan lasten ja nuorten kouluhyvinvointia. Tiedepolitiikan painopisteinä ovat kansainvälisyyden vahvistaminen, tutkijankoulutuksen ja tutkijanuran kehittäminen sekä tieteen ja yhteiskunnan vuorovaikutuksen lisääminen.

Koulutuspolitiikan painopisteitä ovat koulutuksen laadun ja tehokkuuden parantaminen, lasten ja nuorten tukeminen sekä aikuisten koulutusmahdollisuuksien parantaminen. Työurien pidentymistä tuetaan nopeuttamalla nuorten sijoittumista koulutukseen ja työelämään sekä lisäämällä työikäisen aikuisväestön koulutusmahdollisuuksia. Opintotuen kehittämisellä edistetään suunnitelmallista ja päätoimista opiskelua ja opintoaikojen lyhenemistä.

Oppilaitosverkon ja koulutuspalvelujen sopeuttamista väestökehitykseen tuetaan. Korkeakouluverkon rakennetta kehitetään eduskunnalle annetun koulutuspoliittisen selonteon linjausten mukaisesti. Tuottavuutta parannetaan keskittämällä voimavaroja ydintehtäviin, siirtämällä talous- ja henkilöstöhallinnon toimintoja palvelukeskuksiin sekä kehittämällä sähköistä asiointia. Valtionosuussektorin tuottavuuden parantaminen tapahtuu osana kunta- ja palvelurakenneuudistushanketta.

Tavoitteena on, että

  • 97 % peruskoulun päättävistä aloittaa samana vuonna lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa tai perusopetuksen lisäopetuksessa vuonna 2008,
  • koulutuksen keskeyttäminen vähenee ja läpäisy paranee,
  • korkeakoulutuksen aloittamisikä alenee yhdellä vuodella vuoteen 2008 mennessä ja tutkinnon suorittamisikä vähintään vuodella vuoteen 2012 mennessä,
  • vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä kasvaa vähintään 60 prosenttiin vuoteen 2008 mennessä ja että
  • tohtorin tutkintojen määrä nousee 1 600 tutkintoon vuoteen 2008 mennessä.
Koulutustakuu: perusopetuksen suorittaneiden välitön sijoittuminen koulutukseen
  2002 2004 2007
(tavoite)
       
Ammatilliseen peruskoulutukseen sijoittuneet, % 36,7 38,4 38,5
Lukiokoulutukseen sijoittuneet, % 54,8 54,1 55,0
Perusopetuksen lisäopetukseen sijoittuneet, % 2,6 2,5 3,0
Sijoittuneet yhteensä, % 94,2 95,0 96,5
Sijoittuneiden määrä 57 900 60 400 63 300

Tutkintoon johtavan koulutuksen keskeyttäminen (%)
  2002 2004 2007
(tavoite)
       
Lukiokoulutus 2,2 1,9 1,8
Ammatillinen peruskoulutus 1) 10,8 9,7 8,5
Ammattikorkeakouluopinnot 6,0 6,3 6,0
Yliopistokoulutus 4,8 4,8 4,2

1) Tilasto ei sisällä näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmistavaa koulutusta, oppisopimuskoulutusta eikä erityisoppilaitoksissa järjestettävää koulutusta.

Korkeakoulututkinnon suorittajien keski-ikä (mediaani)
  2002 2004 2007
(tavoite)
       
Ammattikorkeakoulututkinto 1) 24,9 25,1 24,5
Ylempi korkeakoulututkinto 27,1 27,3 26,9

1) Nuorten koulutus

Tutkinnon suorittaneiden työllistyminen ja jatko-opintoihin sijoittuminen (%)
  2002 2004 2007
(tavoite)
       
Ylioppilastutkinto 70,1 70,0 72,0
Ammatillinen perustutkinto 73,2 73,4 75,0
Ammatillisen lisäkoulutuksen tutkinto 85,3 85,5 86,3
Ammattikorkeakoulututkinto 89,2 89,0 89,0
Yliopistotutkinto 1) 92,4 92,1 92,3
Tohtorintutkinto 91,9 91,2 92,3

1) Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista

Opiskelijat ja tutkinnot1)
  2002 2004 2007
(arvio)
       
Esiopetus      
— opiskelijamäärä 60 910 58 390 56 900
Perusopetus      
— uudet opiskelijat 63 570 59 830 57 300
— päättötodistuksen saaneet 61 450 63 830 66 000
— opiskelijamäärä 582 230 581 080 561 000
Lukiokoulutus      
— uudet opiskelijat 41 020 40 590 36 500
— suoritetut ylioppilastutkinnot 2) 36 200 34 650 33 000
— opiskelijamäärä 124 160 118 530 115 000
Ammatillinen peruskoulutus3)      
— uudet opiskelijat 60 280 61 350 60 000
— suoritetut tutkinnot 33 210 36 600 43 000
— opiskelijamäärä 4) 138 130 143 780 146 000
Ammatillinen lisäkoulutus5)      
— uudet opiskelijat 20 540 24 620 26 500 
— suoritetut tutkinnot 13 150 13 080 15 500
— opiskelijamäärä oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa 6) 12 950 24 090 25 000
— opiskelijamäärä oppisopimuskoulutuksessa 7) 14 720 18 940 19 620
Ammattikorkeakoulujen perustutkinnot8)      
— aloittaneet 31 420 32 690 33 500
— suoritetut tutkinnot 20 480 20 670 22 200
— opiskelijamäärä 114 050 116 830 117 500
— josta ulkomaalaiset opiskelijat 4) 3 130 3 730 4 300
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot8)      
— aloittaneet 160 240 1 200
— suoritetut tutkinnot 60 240
— opiskelijamäärä 160 610 1 600
Yliopiston perustutkinnot9)      
— uudet opiskelijat 21 010 20 970 20 800
— suoritetut tutkinnot 14 690 15 310 19 000
— opiskelijamäärä 144 310 149 170 151 000
— josta ulkomaalaiset opiskelijat 2 840 3 050 5 400
Yliopiston tohtorintutkinnot10)      
— suoritetut tutkinnot 1 220 1 400 1 590 
— opiskelijamäärä 21 940 22 110 22 300 
— josta ulkomaalaiset opiskelijat 1 310 1 580 2 521 

1) Opetushallinnon alainen koulutus. Esiopetuksen, perusopetuksen, lukiokoulutuksen, ammatillisen peruskoulutuksen ja oppisopimuskoulutuksena järjestettävän ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelijamäärät ovat valtionosuusjärjestelmän mukaisia opiskelijamääriä.

2) Ei sisällä IB-lukioiden eikä Reifeprüfung-tutkintoja.

3) Sisältää ammatilliseen perustutkintoon johtavan oppilaitosmuotoisena ja oppisopimusmuotoisena järjestettävän opetussuunnitelmaperusteisen ja näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen.

4) Sisältää myös muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat.

5) Sisältää ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon johtavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen.

6) Tilastokeskuksen tiedonkeruuseen perustuva opiskelijamäärä. Osa opiskelijamäärän lisäyksestä johtuu vuoden 2004 alussa tilastoinnissa tapahtuneista muutoksista.

7) Valtionosuusjärjestelmän mukainen keskimääräinen vuosiopiskelijamäärä.

8) Lähde AMKOTA-tietokanta.

9) Sisältää alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelijat ja tutkinnot, lähde KOTA-tietokanta.

10) Sisältää kaikki jatkotutkinto-opiskelijat (myös lisensiaattitutkinnon), lähde KOTA-tietokanta.

Taide- ja kulttuuripolitiikka

Taide- ja kulttuuripolitiikalla edistetään kansallisesti ja kansainvälisesti luovuutta, kulttuurista moninaisuutta ja tasa-arvoa. Kulttuuripolitiikalla vaikutetaan myös hyvinvointi-, alue- ja innovaatiopolitiikan toteutumiseen. Tavoitteena on varmistaa luovuuden edellytysten ja kulttuuristen oikeuksien toteutuminen sekä taiteen ja kulttuurin laatu ja saatavuus. Tavoitteen saavuttamiseksi vahvistetaan kulttuuritoiminnan taloudellista perustaa.

Taiteen ja luovuuden edellytysten parantaminen

Vahvistetaan taiteellisen ja muun luovuuden edellytyksiä, osaamista ja kehittymistä yhteiskunnassa. Korkean ammatillisen taiteen laatu turvataan pyrkimällä parantamaan tekijöiden toimintaedellytyksiä.

Kulttuuriperinnön säilyttäminen, suojelu ja aktiivinen käyttö

Kulttuuriympäristöä vaalitaan edistäen myös kohteiden taloudellista hyödyntämistä. Kulttuuriperinnön säilyttämistä ja digitaalista tallentamista sekä saatavuutta tietoverkkojen kautta parannetaan. Kulttuurin muistiorganisaatioita kehitetään.

Kulttuuripalvelut ja niiden käyttö sekä hyödyntäminen

Varaudutaan väestökehityksen aiheuttamiin vaikutuksiin taiteen ja kulttuurin palveluissa. Taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta sekä etnisten ryhmien ja vammaisten osallisuutta ja kulttuuritoiminnan edellytyksiä kehitetään.

Lasten ja nuorten taiteen ja kulttuuripalveluiden edistäminen

Edistetään lasten ja nuorten taidetta, lapsille ja nuorille suunnattuja kulttuuripalveluja sekä luovaa toimintaa. Kehitetään lasten ja nuorten turvallista mediaympäristöä.

Kulttuurin tuotannon ja viennin edistäminen

Taiteen ja kulttuurin eri alojen infrastruktuuria kehitetään. Monipuolisen taiteen ja kulttuurin tarjontaa ja taloudellista hyödyntämistä edistetään. Vahvistetaan luovaa taloutta kilpailukyvyn ja työllisyyden parantamiseksi. Edistetään toimialojen liiketaloudellista osaamista ja kulttuurivientiä. Tekijänoikeusjärjestelmän toimivuutta kehitetään ja siihen liittyvää osaamista lisätään.

Taiteen ja kulttuurin tunnuslukuja 2004
toteutuma
2005
toteutuma
2007
arvio
       
Teatteri- ja orkesterilain piiriin kuuluvien teattereiden ja Kansallisteatterin katsojat, 1 000 henk. 2 490 2 438 2 500
Teattereille myönnetyt henkilötyövuodet 1) 2 413 2 459 2 469
Museoiden kävijämäärät valtionosuuden piirissä ja muissa päätoimisesti hoidetuissa museoissa, 1 000 henk. 4 723 4 578 4 600
Museoille myönnetyt henkilötyövuodet 1) 1 028 1 072 1 158
Sinfoniaorkesterien2) ja Kansallisoopperan kuulijat, 1 000 henk. 952 1 015 1 100
Orkestereille myönnetyt henkilötyövuodet 1) 1 011 1 027 1 033
Kotimaiset pitkien elokuvien ensi-illat 13 12 12
Kotimaisten pitkien dokumenttielokuvien ensi-illat 6 4 3
Yleisten kirjastojen kokonaislainaus, 1  000 kpl 109 750 105 570 105 000
Sivukirjastojen määrä 456 456 470

1) Valtionosuuden perusteena käytettävät laskennalliset henkilötyövuodet

2) Sisältää kaksi valtionosuusjärjestelmään kuulumatonta orkesteria.

Liikuntapolitiikka

Liikuntapolitiikalla tuetaan väestön hyvinvointia ja terveyttä koko elämänkaaren aikana.

Väestön hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Kannustetaan kaiken ikäisiä säännölliseen liikkumiseen ja tuodaan esille liikunnan huomioon ottaminen koulutuksessa ja yhdyskuntasuunnittelussa. Tavoitetta toteutetaan terveysliikuntaa edistävillä ohjelmilla sekä tukemalla liikuntajärjestöjen toimintaa ja laajoja väestöryhmiä palvelevaa liikuntapaikkarakentamista.

Yhteiskunnallisen osallisuuden ja osallistumisen vahvistaminen

Tuetaan paikallistasoisten vapaaehtoistoimijoiden koulutuksen kehittämistä osana liikunnan koulutusjärjestelmää. Kehitetään koulutustoiminnan laatua ja sisältöä lasten ja nuorten, terveysliikunnan ja huippu-urheilun tarpeisiin.

Kansainväliseen menestykseen tähtäävän sekä eettisesti ja yhteiskuntavastuullisesti toimivan huippu-urheilun tukeminen

Huippu-urheilun toimintaedellytyksiä parannetaan tukemalla valmennusjärjestelmien kehittämistä ja valmennuksen tehostamista, vammaishuippu-urheilun integrointia sekä antidoping -toimintaa.

Liikunnan tunnuslukuja 2004
toteutuma
2005
toteutuma
2007
arvio
       
Terveytensä kannalta riittävästi (2 krt/vko) liikkuvat 15—64-vuotiaat, %      
— miehet 61 60 61
— naiset 65 68 69

Liikunnan vapaaehtois- ja kansalaistoimintaan osallistuminen, henkilöä 1997—1998 2001—2002 2006
       
Kaikki 509 000 510 000 530 000
— miehet 291 000 291 000 296 000
— naiset 218 000 219 000 234 000

Nuorisopolitiikka

Nuorisopolitiikalla edistetään nuorten aktiivista kansalaisuutta, tuetaan nuorten sosiaalista vahvistumista sekä parannetaan nuorten kasvu- ja elinoloja.

Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tukeminen

Tavoitteena on edistää nuorten aktiivista toimintaa yhteiskunnassa. Nuorille luodaan edellytyksiä harrastuksiin ja yhteistoimintaan sekä vaikutuskanavia yhteiskunnalliseen toimintaan. Tavoitteena on, että nuoret äänestävät valtakunnallisissa vaaleissa yhtä aktiivisesti kuin muu väestö.

Nuorten sosiaalinen vahvistaminen

Sosiaalinen vahvistaminen keskittyy syrjäytymisen riskiryhmissä oleviin nuoriin. Nuorten elämäntaitoja parannetaan erilaisin toimenpitein. Nuorten työpajatoiminnan tavoitteena on nuorisotyöttömyyden vähentäminen. Ehkäisevällä päihde- ja huumetyöllä pyritään vähentämään nuorten huumeiden ja alkoholin käyttöä ja kokeilua.

Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen

Nuorten kasvu- ja elinoloja parannetaan tavoitteena nuorten elinolojen saattaminen samalle tasolle muiden väestöryhmien kanssa.

Nuorten työpajatoiminta 2004
toteutuma
2005
toteutuma
2007
arvio
       
Työpajat, lkm 236 230 230
Nuoret työpajoissa, lkm (6 kk:n jaksoissa) 7 000 7 050 8 000
Koulutukseen, työhön tai muuhun ohjattuun toimintaan sijoittuneet, % 50 66 66
Nuorisotyöttömät, lkm 34 800 30 500 24 000

Valtionosuudet opetusministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa)
    2005
varsinainen
talousarvio

2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys 
2006/2007
muutos 
           
29.10.30 Yleissivistävä koulutus 1 783 738 1 854 440 1 827 416 -27 024
29.20.30 Ammatillinen koulutus 431 505 500 397 513 114 12 717
29.20.31 Oppisopimuskoulutus 107 417 101 727 103 629 1 902
29.30.30 Kansalaisopistot 76 793 78 100 79 560 1 460
29.30.31 Ammatillinen lisäkoulutus 109 171 112 790 116 477 3 687
29.30.50 Kansanopistot 45 633 46 847 47 185 338
29.30.51 Ammatilliset erikoisoppilaitokset 17 425 18 169 17 991 -178
29.30.55 Opintokeskukset 13 163 11 938 11 552 -386
29.30.56 Kesäyliopistot 4 414 4 511 4 393 -118
29.40.30 Ammattikorkeakoulut 346 605 358 704 361 735 3 031
29.80.30 ja 52 Kirjastot 90 510 91 235 110 790 19 555
29.80.31 ja 52 Teatterit ja orkesterit 43 974 45 529 46 083 554
29.80.32 ja 52 Museot 18 169 18 987 19 320 333
29.80.33 Kuntien kulttuuritoiminta 6 650 5 000 5 541 541
29.90.50 ja 52 Liikunnan koulutuskeskukset 14 360 16 708 17 481 773
29.90.50 Kuntien liikuntatoimi 15 435 16 712 17 183 471
29.91.50 Kuntien nuorisotyö 6 100 7 073 8 000 927
Yhteensä   3 131 062 3 288 867 3 307 450 18 583
           
Arvio valtionosuuksien jakautumisesta        
           
Kunnat ja kuntayhtymät (77 %) 2 410 918 2 532 428 2 546 737 14 309
— Kunnat 1 326 005 1 392 835 1 400 705 7 870
— Kuntayhtymät 1 084 913 1 139 593 1 146 032 6 439
Yksityiset (23 %) 720 144 756 439 760 714 4 275

Luvun 26.97 perusteluihin viitaten valtionosuuksissa on otettu huomioon kuntien valtionosuuslain mukainen osuus verotuloihin perustuvista valtionosuuksien tasauslisistä ja -vähennyksistä sekä siirtymätasauksista. Tasausten perusteella on tehty 5 781 000 euron lisäys momentille 29.10.30 ja 288 000 euron lisäys momenteille 29.80.30 ja 29.80.52. Tasauserien yhteisvaikutus pääluokan 29 osalta on nettomäärältään 6 068 000 euroa.

Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat

Arpajaislain (1047/2001) mukaan raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuotto käytetään urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämiseen. Mainittuja pelejä toimeenpanevan rahapeliyhteisön asianomaisen tilikauden voittoa sekä voittovaroista myönnetyistä lainoista kertyviä kuoletuksia ja korkoja vastaavaksi arvioitu määräraha otetaan vuosittain valtion talousarvioon. Veikkausvoittovarat muodostavat keskeisen rahoituslähteen mainituilla sektoreilla.

Veikkaus Oy:n tulouttamistavoitteeksi on asetettu 393 milj. euroa. Tämän ylittävä tuotonkasvu siirretään yhtiön käyttörahastoon tulevien vuosien tasaisen kertymän varmistamiseksi.

Voittovaroista ehdotetaan myönnettäväksi momentilta 29.60.53 tieteen tukemiseen 75,7 milj. euroa, momentilta 29.80.52 taiteen tukemiseen 182,6 milj. euroa, momentilta 29.90.50 liikunnan tukemiseen 99 milj. euroa ja momentilta 29.91.50 nuorisonkasvatustyön tukemiseen 35,7  milj. euroa. Momentin 29.80.52 määrärahasta ehdotetaan käytettäväksi kirjastojen valtionosuuksiin 36,45 milj. euroa, mikä kattaa 33 % kirjastojen käyttökustannusten valtionosuuksista. Tämä on raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä annetun lain (1054/2001) 2 §:n mukainen enimmäisosuus.

Tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön valtionrahoituksen määräksi luvuissa 29.60, 80, 90 ja 91 ehdotetaan yhteensä 788,4 milj. euroa, mistä veikkausvoittovarojen osuus on 49,9 %.

Veikkausvoittovarat ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa  
  2002
TP
2003
TP
2004
TP
2005
TA
2006
TA
2007 TAE 2007
%-osuus
(ilman
kirjastoa)
               
Kirjastojen käyttökustannusten valtionosuus 80,1 87,0 87,3 89,8 90,9 110,8  
— veikk.varat 35,5 58,6 59,0 48,5 40,0 36,5  
— budj.varat 44,5 28,4 28,3 41,3 50,9 74,3  
               
Tiede 188,9 210,5 238,9 241,1 258,3 266,3  
— veikk.varat 76,2 75,8 75,7 75,7 75,7 75,7 21,2
— budj.varat 112,7 134,7 163,2 165,4 182,6 190,6  
               
Taide 222,2 227,0 243,2 259,5 270,3 271,2  
— veikk.varat 144,2 130,1 128,6 136,7 146,4 146,2 41,0
— budj.varat 78,0 96,9 114,6 122,8 123,9 125,0  
               
Liikunta 84,4 85,7 90,0 93,0 96,4 100,4  
— veikk.varat 83,3 83,9 88,1 89,9 95,1 99,0 27,8
— budj.varat 1,0 1,9 1,9 3,1 1,3 1,3  
               
Nuoriso 22,0 22,3 30,7 34,5 39,0 39,7  
— veikk.varat 20,3 20,7 28,5 31,6 34,2 35,7 10,0
— budj.varat 1,6 1,6 2,2 2,8 4,7 4,0  
               
Veikkausvoittovarat yhteensä ilman kirjastoa 324,0 310,5 320,9 333,9 351,4 356,6 100,0
               
Veikkausvoittovarat yhteensä 359,5 369,1 379,9 382,4 391,4 393,0  

Eräisiin käyttötarkoituksiin varatut määrärahat veikkausvoittovaroista ja muilta talousarvion momenteilta (euroa)
  Veikkausvoittovarat Yleiset
budjettivarat
Yhteensä
       
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot 2 375 000 2 730 000 5 105 000
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat 000 128 041 000 186 541 000
Valtionosuus ja -avustus teattereille ja orkestereille 32 958 000 13 799 000 46 757 000
Valtionosuus ja -avustus museoille 15 215 000 4 466 000 19 681 000
Valtionosuus ja -avustus kirjastoille 36 450 000 74 340 000 110 790 000
Entistämis- ja korjausavustukset 000 000 000
Taidetoimikuntien toimintamenoihin sekä alueellisille taidetoimikunnille käytettäväksi taiteen edistämiseen 000 3 366 000 000
Liikunnan koulutuskeskukset 16 374 000 1 332 000 18 066 000
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja syrjäytymisen ehkäisy 000 4 048 000 000

Kirkollisasiat

Opetusministeriön toimialaan kuuluvat evankelis-luterilainen kirkko, ortodoksinen kirkkokunta sekä muut uskonnolliset yhdyskunnat. Lisäksi toimialaan kuuluu hautaustoimen yleinen järjestäminen, jossa lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.

Tavoitteena on

  • turvata suotuisat toimintaedellytykset evankelis-luterilaiselle kirkolle, ortodoksiselle kirkkokunnalle ja muille uskonnollisille yhdyskunnille ja
  • edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista.

Tuottavuusohjelman vaikutukset

Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Vuosia 2007—2011 koskeva kehyspäätös sisältää tuottavuuden kehittämisen toimenpiteitä, joiden tuloksena valtion henkilöstötarve vähenee opetusministeriön hallinnonalalla kehyskaudella 1 300 henkilötyövuodella, mikä on 3,5 % nykyhenkilöstöstä. Tuottavuusohjelman toimenpiteitä selvitetään yksityiskohtaisemmin asianomaisten lukujen yhteydessä.

Talousarvioesityksen rakennetta on muutettu yhdistämällä eräitä lukuja ja momentteja sekä muuttamalla eräiden lukujen keskinäistä järjestystä.

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2005—2007

    v. 2005
tilinpäätös
1000 €
v. 2006
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2007
esitys
1000 €

Muutos 2006—2007
    1000 € %
             
01. Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot 256 607 277 852 277 453 - 399 - 0
21. Opetusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 21 974 22 275 23 764 1 489 7
(22.) Kehittämistoiminta (siirtomääräraha 3 v) 3 785 3 694 - 3 694 - 100
23. Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 18 748 18 827 18 991 164 1
25. Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) 6 019 5 966 4 566 - 1 400 - 23
26. Eräät kopiointi- ja käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 2 v) 10 063 10 563 13 063 2 500 24
27. Kansainvälisen henkilövaihdon keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 7 932 7 931 7 995 64 1
29. Opetusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 127 923 135 000 135 000
50. Eräät avustukset (kiinteä määräraha) 485 485 485
51. Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) 2 572 2 564 2 341 - 223 - 9
62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus opetusministeriön osalta (arviomääräraha) 53 706 68 554 68 266 - 288 - 0
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) 1 900 1 943 1 982 39 2
70. Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) 1 500 50 1 000 950 1 900
(05.) Kirkollisasiat
(07.) Opetushallitus
(08.) Kansainvälinen yhteistyö
10. Yleissivistävä koulutus 1 842 579 1 969 612 1 927 852 - 41 760 - 2
21. Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 42 724 43 202 43 560 358 1
22. Ylioppilastutkintolautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 6 6 0
25. Yleissivistävän koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 3 649 4 149 9 249 5 100 123
30. Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 1 725 485 1 854 440 1 827 416 - 27 024 - 1
34. Valtionosuus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) 70 200 67 300 47 100 - 20 200 - 30
51. Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) 521 521 521
20. Ammatillinen koulutus 573 348 639 305 653 258 13 953 2
21. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 31 366 31 376 31 590 214 1
24. Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v) 3 026 3 026 3 026
25. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 1 499 1 499 1 899 400 27
30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 425 961 500 397 513 114 12 717 3
31. Valtionosuus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha) 110 116 101 727 103 629 1 902 2
(76.) Kiinteistöjen hankinta (siirtomääräraha 3 v) 1 380 1 280 - 1 280 - 100
30. Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö 319 244 331 056 339 829 8 773 3
21. Opetusalan koulutuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 412 412 412
22. Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v) 14 404 14 004 14 004
25. Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 2 927 2 927 2 927
30. Valtionosuus kansalaisopistojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 76 394 78 100 79 560 1 460 2
31. Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha) 109 145 112 790 116 477 3 687 3
34. Valtionavustus aikuisten koulutustason kohottamisohjelmaan (siirtomääräraha 3 v) 28 000 30 000 35 000 5 000 17
50. Valtionosuus kansanopistojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 45 593 46 847 47 185 338 1
51. Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 15 776 18 169 17 991 - 178 - 1
52. Valtionosuus ja -avustus aikuiskoulutuksen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) 2 000 2 000 1 000 - 1 000 - 50
53. Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) 7 179 9 358 9 328 - 30 - 0
55. Valtionosuus opintokeskusten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 13 161 11 938 11 552 - 386 - 3
56. Valtionosuus kesäyliopistojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 4 253 4 511 4 393 - 118 - 3
40. Ammattikorkeakouluopetus 346 583 365 158 367 113 1 955 1
22. Ammattikorkeakoululaitoksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) 4 886 4 386 3 310 - 1 076 - 25
25. Ammattikorkeakoulujen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 2 068 2 068 2 068
30. Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 339 629 358 704 361 735 3 031 1
50. Yliopisto-opetus ja -tutkimus 1 333 334 1 352 984 1 400 849 47 865 4
21. Yliopistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 237 436 1 258 053 1 289 052 30 999 2
22. Yliopistolaitoksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) 24 051 22 599 26 043 3 444 15
23. Kansalliskirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 13 277 13 277 0
24. Harjoittelukoulujen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 71 847 72 332 72 477 145 0
60. Tiede 241 101 258 371 267 365 8 994 3
21. Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 31 966 31 827 32 034 207 1
22. Arkistolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 13 777 13 843 14 131 288 2
23. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 787 2 788 2 730 - 58 - 2
24. Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 513 1 522 1 520 - 2 - 0
25. Eräiden teosten laatiminen ja hankkiminen (siirtomääräraha 2 v) 300 200 150 - 50 - 25
50. Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (siirtomääräraha 3 v) 103 873 120 132 128 041 7 909 7
53. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat tieteen edistämiseen (arviomääräraha) 75 733 75 739 76 439 700 1
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) 11 151 12 320 12 320
(69.) Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö
70. Opintotuki 736 320 776 765 766 854 - 9 911 - 1
22. Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 600 599 622 23 4
52. Opintolainojen valtiontakaus ja korkotuki (arviomääräraha) 23 206 27 100 23 000 - 4 100 - 15
55. Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) 660 656 698 700 690 932 - 7 768 - 1
57. Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) 20 213 20 000 20 300 300 2
58. Avustus vuokrakustannusten korvaamiseen (siirtomääräraha 2 v) 3 728 3 866 4 000 134 3
59. Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuki (arviomääräraha) 27 918 26 500 28 000 1 500 6
80. Taide ja kulttuuri 351 996 363 876 386 066 22 190 6
21. Taiteen keskustoimikunnan ja taidetoimikuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 3 354 3 357 3 366 9 0
22. Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 16 969 16 948 16 947 - 1 - 0
23. Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 616 2 407 2 596 189 8
24. Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 16 040 16 743 16 745 2 0
25. Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 6 091 6 178 7 018 840 14
26. Suomen elokuva-arkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 3 455 3 464 3 494 30 1
27. Valtion elokuvatarkastamon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 544 547 555 8 1
28. Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 805 806 402 - 404 - 50
30. Valtionosuudet ja -avustukset yleisten kirjastojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 41 609 51 274 74 340 23 066 45
31. Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 15 594 13 667 13 799 132 1
32. Valtionosuudet ja -avustukset museoille (arviomääräraha) 4 098 4 471 4 466 - 5 - 0
33. Valtionosuus ja -avustus kuntien kulttuuritoimintaan (arviomääräraha) 6 080 5 000 5 541 541 11
34. Valtionosuus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (arviomääräraha) 6 000 7 000 5 800 - 1 200 - 17
40. Korvaus Suomenlinnan Liikenne Oy:lle (arviomääräraha) 192 252 252
50. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) 10 345 10 215 8 395 - 1 820 - 18
51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) 10 629 11 062 11 088 26 0
52. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha) 185 280 186 380 186 624 244 0
53. Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) 15 135 16 465 16 795 330 2
54. Valtionavustus Suomen Kansallisteatterin peruskorjauksen lainanhoitokuluihin (kiinteä määräraha) 3 560 3 534 3 627 93 3
70. Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) 500 1 000 1 110 110 11
72. Valtion taidemuseon kokoelmien kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) 589 589 589
75. Perusparannukset ja talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v) 2 500 2 500 2 500
95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) 11 17 17
(88.) Tiede
90. Liikuntatoimi 93 007 96 385 100 370 3 985 4
50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) 89 940 95 077 99 038 3 961 4
52. Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille (kiinteä määräraha) 1 867 1 308 1 332 24 2
(53.) Avustus Yleisurheilun MM 2005 -kisojen mediajärjestelyjen kustannuksiin (kiinteä määräraha) 1 200
91. Nuorisotyö 34 478 38 951 40 377 1 426 4
50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) 31 630 34 228 35 654 1 426 4
51. Nuorten työpajatoiminta ja ehkäisevä huumetyö (siirtomääräraha 2 v) 2 848 4 723 4 723
(98.) Liikuntatoimi
(99.) Nuorisotyö
  Yhteensä 6 128 598 6 470 315 6 527 386 57 071 1

  Henkilötyövuosien kokonaismäärä 34 710 34 990 35 200