Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2005

30. Kansainvälinen rauhanturvaamistoimintaPDF-versio

Selvitysosa:Rauhanturvaamislain (514/1984) mukaan rauhanturvaamistoiminnan määrärahat budjetoidaan ulkoasiainministeriön ja puolustusministeriön pääluokissa. Ulkoasiainministeriön pääluokassa momentilla 24.99.22 budjetoidaan määrärahat suomalaisten rauhanturvajoukkojen palkkaus- ja koulutusmenoihin ja puolustusministeriön pääluokassa momentilla 27.30.22 suomalaisten rauhanturvajoukkojen hallinto- ja varustamismenoihin sekä tarkkailijatoiminnan menoihin.

Sotilaallisen kriisinhallinnan- ja rauhanturvaamistoiminnan tulostavoitteet vuodelle 2005 ovat alustavasti:

  • Osallistutaan valtiojohdon päätösten mukaisesti kansainväliseen kriisinhallintaan ja rauhanturvaamistoimintaan
  • Jatketaan kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin tarkoitettujen joukkojen varustamista siten, että Euroopan unionille ilmoitettu joukkojen valmius toteutuu. Suunnitelma tarkistetaan vuosittain.

22. Rauhanturvaamistoiminnan kalusto- ja hallintomenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 40 209 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää sotilastarkkailijoiden palkkojen ja kansallisen päivärahan maksamiseen, valmiusjoukon palkkaus-, koulutus-, ylläpito-, varustamis-, hallinto- ja muiden kulutusmenojen ja pohjoismaisten rauhanturvakurssien menojen maksamiseen, Kosovossa olevan suomalaisen rauhanturvajoukon, Afganistanissa ja Kyproksella olevien Suomen osastojen sekä Liberiassa olevien suomalaisten esikuntaupseerien matkakustannusten, terveydenhoito-, kuljetus-, varustamis-, huolto-, edustus- ja hallintomenojen maksamiseen ja Suomen kansainväliseen kriisinhallintaan nimeämien joukkojen kehittämisohjelmasta aiheutuviin menoihin. Määrärahaa saa käyttää myös UNMEE-operaatiosta evakuoidun materiaalin korjaus- ja huoltomenoihin.

Siinä tapauksessa, että Suomelle esitetään pyyntö uuden rauhanturvajoukon lähettämisestä kansainvälisiin rauhanturvaamistehtäviin ja Suomi päättää rauhanturvajoukon asettamisesta tai että Suomi päättää jatkaa osallistumistaan jo käynnissä olevan operaation seuraavaan vaiheeseen, saa näihin menoihin käyttää tälle momentille myönnettyjä määrärahoja.

Kansainvälisen kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelman määrärahat on kohdennettu talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi menoon sitoutumisen perusteella.

Käyttösuunnitelma
     
01. Sotilastarkkailijatoiminnan menot 2 310 000
02. YKSO:n menot (UNFICYP-operaatio) 60 000
04. Liberian rauhanturvaoperaation menot
(UNMIL-operaatio)
36 000
05. Suomen Kosovon rauhanturvajoukon menot (KFOR-operaatio) 13 500 000
06. Yhteiset menot 1 077 000
07. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma 16 000 000
10. SOAF:n menot (ISAF-operaatio) 5 900 000
11. UNMEE- operaatiosta evakuoidun materiaalin korjaus- ja huoltomenot 444 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen sekä mah dollisiin uusiin rauhanturvaamisoperaatioihin 882 000
Yhteensä 40 209 000

Selvitysosa:Määräraha on mitoitettu Suomen rauhanturvajoukkojen vahvuuksien ja tehtävävaatimusten mukaisesti ottaen huomioon ne rauhanturvaamisoperaatiot, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan vuonna 2005. Valmiusjoukko on Suomessa toimintavalmiussitoumuksen tehneistä henkilöistä kansainvälisiä rauhanturvaamistehtäviä varten koottava ja varustettava joukko. Suomi on asettanut YK:n käyttöön aseettomia sotilastarkkailijoita Lähi-itään, Kashmiriin, entisen Jugoslavian alueelle ja Etiopia-Eritrean alueelle yhteensä 30 sotilastarkkailijaa. Suomalaiset rauhanturvajoukot toimivat Kosovossa KFOR-operaatiossa, Kyproksella UNFICYP-operaatiossa, Afganistanissa ISAF-operaatiossa ja Liberiassa UNMIL-operaatiossa yhteisvahvuudella noin 1 000 sotilasta.

Rauhanturvaamistoiminnan kustannusten korvaukset ja muut tulot tuloutetaan momentille 12.27.99.


2005 talousarvio 40 209 000
2004 lisätalousarvio 9 381 000
2004 talousarvio 43 424 000
2003 tilinpäätös 50 989 624