Talousarvioesitys 0
20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 395 000 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Muutos talousarvioesityksen 1 398 000 000 euroon nähden on 3 000 000 euroa, missä on otettu huomioon vähennyksenä 5 000 000 euroa siirtona momentille 31.10.77 muuhun kehittämishankkeiden suunnitteluun ja lisäyksenä 2 000 000 euroa tasoristeyksien parantamiseen.
2018 talousarvio | 1 395 000 000 |
2017 III lisätalousarvio | -150 000 |
2017 talousarvio | 1 271 950 000 |
2016 tilinpäätös | 1 061 400 000 |
41. Valtionavustus eräiden lentopaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 2 490 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös valtionavustuksen maksamiseen Vaasan lentoaseman lentorahtiasematason rakentamiseen lentorahtiasematason omistavalle yhtiölle Kiinteistö Oy Cargo Apron Vaasa.
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan toinen kappale lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan kolmanneksi kappaleeksi.
Lisäys talousarvioesityksen 1 000 000 euroon nähden on 1 490 000 euroa.
Lisäyksestä 1 340 000 euroa aiheutuu Vaasan lentorahtiasematason rakentamisen loppuun saattamisesta. Hankkeen toteuttaminen on viivästynyt, minkä vuoksi hankkeelle myönnetty avustus on jäänyt käyttämättä.
Lisäyksestä 150 000 euroa on kertaluonteista menoa Seinäjoen lentoasema Oy:lle aseman ei-taloudelliseen toimintaan. Seinäjoen lentoasema Oy on Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolinen yksityinen lentoasema. Lentoasema on vuodesta 2016 alkaen pyrkinyt erittäin kustannustehokkaaseen toimintatapaan kevytlentoasemamallilla, joka perustuu palveluiden tuottamiseen sekä kaupallisille että yksityiselle lentoliikenteelle tarveperusteisesti. Toimintamallin mukaan lentoasema on avoinna lentoliikenteelle ennakkotilausten mukaisesti palvellen asiakkaita vain todellisten tarpeiden mukaan. Tällä toimintamallilla on tarkoitus saada aikaan merkittäviä säästöjä lentoaseman ylläpidossa ja samalla palvella elinkeinoelämää paremmin kuin perinteisellä toimintatavalla. Merkittävä osa lentoaseman ylläpidon kustannuksista muodostuu henkilöstömenoista, joten toiminnan muuttamisella tarveperusteiseksi on merkittävä vaikutus kustannustehokkuuden lisäämiselle. Mallia voitaisiin jatkossa hyödyntää myös muilla vähäliikenteisillä maakuntakentillä. Mallin toimivuus edellyttää kuitenkin riittävää pilotointia, minkä vuoksi kertaluonteinen valtionavustus Seinäjoen lentoasema Oy:n lennonvarmistuksen, palo- ja pelastuspalvelun sekä siviili-ilmailun turvaamisesta aiheutuviin henkilöstö- ja laitteiston huolto- ja ylläpitokuluihin on välttämätöntä.
Muuttuneen EU-lainsäädännön vaatimusten johdosta avustusta voidaan myöntää Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolisille lentoasemille ei-taloudelliseen toimintaan sekä Euroopan komission asetuksen 2017/1084 mukaisissa rajoissa taloudelliseen toimintaan ja investointeihin. Muutoin avustuksen myöntäminen taloudelliseen toimintaan ja investointeihin edellyttää Euroopan komissiolle tehtävää valtiontuki-ilmoitusta ja komission hyväksyntää lentoasemia ja lentoyhtiöitä koskevien valtiontukisuuntaviivojen (EUVL 2014/C 99/03) nojalla.
2018 talousarvio | 2 490 000 |
2017 III lisätalousarvio | 150 000 |
2017 talousarvio | 1 000 000 |
2016 tilinpäätös | 1 150 000 |
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 334 950 000 euroa.
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja enintään taulukossa mainittu määrä:
Uudet väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä (euroa) | |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt | 7 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan valtuuskohdan Uudet väylähankkeet -taulukko korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan Uudet väylähankkeet -taulukon.
Talousarvioesitykseen nähden Uudet väylähankkeet -taulukkoon on lisätty vt 4 Kirri—Tikkakoski -hanke.
Lisäys talousarvioesityksen 323 700 000 euroon nähden on 11 250 000 euroa, mistä 5 000 000 euroa on siirtoa momentilta 31.10.20 ja 6 250 000 euroa aiheutuu Kirri—Tikkakoski -hankkeen vuoden 2018 rahoituksesta.
Uuden hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa:
Valtatien 4 (E75) Kirri—Tikkakoski tieosuus (pituus n. 14,7 km) on osa valtakunnallista päätieyhteyttä pääkaupunkiseudulta Keski-Suomen kautta Pohjois-Suomeen ja tie kuuluu TEN-T ydinverkkoon. Valtatiellä 4 ei ole rinnakkaista ratayhteyttä ja siksi sen merkitys koko Suomen ja paikallisen elinkeinoelämän kuljetuksille ja henkilöliikenteelle on suuri. Jyväskylän seutu on yksi nelostien ruuhkaisimpia osuuksia. Jyväskylän ympäristössä sijaitsee keskeisen Suomen merkittäviä logistiikkakeskuksia. Hanke parantaa valtakunnallisesti tärkeän tieyhteyden liikenneturvallisuutta sekä liikenteen sujuvuutta.
Tien parannus vähentää häiriöitä tieosuudella, mikä edesauttaa koko maan elinkeinoelämän kannalta tärkeiden kuljetusten aikatauluttamista. Hanke parantaa olennaisesti Jyväskylän, Tikkakosken lentokentän ja Äänekosken välisiä liikenneyhteyksiä ja näin edesauttaa alueiden maankäytön kehittymistä. Hanke on tärkeä tulevien biotuotteiden raaka-ainekuljetusten varmistamiselle ja hankkeessa toteutuu puolustusvoimain muutostarpeita Tikkakosken lentoaseman kohdalla.
Hankkeen kustannusarvio on 139 milj. euroa.
Edellä mainitun muutoksen johdosta Hanke-erittely ja Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot -taulukko muuttuvat seuraaviksi:
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Ulkopuolisen rahoituksen osuus sopimusvaltuudesta milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2018 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Keskeneräiset väylähankkeet | |||||||
Tiehankkeet | |||||||
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | LTA I 2014 | 2018 | 76,0 | 72,2 | 3,8 | - | |
Vt 4 Oulu—Kemi | TA 2017 | 2021 | 125,0 | 7,0 | 47,5 | 70,5 | |
Vt 5 Mikkeli—Juva | TA 2017 | 2021 | 121,0 | 5,0 | 42,0 | 74,0 | |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | TA 2017 | 2021 | 198,0 | 12,2 | 65,8 | 120,0 | |
Vt 12 Tillola—Keltti | LTA 2017 | 2018 | 14,0 | 7,0 | 7,0 | - | |
Ratahankkeet | |||||||
Keski-Pasila, länsiraide | TA 2014 | 2020 | 40,0 | 27,0 | 9,0 | 4,0 | |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | TA 2015 | 2020 | 150,0 | 68,7 | 17,6 | 63,7 | |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | TA 2016 | 2020 | 60,0 | 24,0 | 15,0 | 21,0 | |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | TA 2017 | 2022 | 165,0 | 3,0 | 38,0 | 124,0 | |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | TA 2017 | 2018 | 5,7 | 2,0 | 3,6 | 2,1 | - |
Uudenkaupungin radan sähköistys | LTA 2017 | 2021 | 21,0 | 2,0 | 8,0 | 11,0 | |
Vesiväylähankkeet | |||||||
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | TA 2015 | 2018 | 40,0 | 28,0 | 8,0 | 4,0 | |
Oulun meriväylä | LTA 2017 | 2019 | - | 12,5 | - | - | |
Yhteiset väylähankkeet | |||||||
Äänekosken biotuotetehtaan liikennejärjestelyt | LTA I 2015/TA 2017/TA 2018 | 2018 | 173,0 | 143,1 | 29,9 | - | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 5,0 | - | ||||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 188,7 | 2,0 | 415,3 | 298,7 | 492,2 | ||
Uudet väylähankkeet | |||||||
Kehä I Laajalahden kohta | TA 2018 | 2020 | 20,0 | 2,0 | 18,0 | ||
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt | TA 2018 | 2020 | 7,0 | 7,0 | - | ||
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | TA 2018 | 2021 | 139,0 | 6,3 | 132,7 | ||
Kokkolan meriväylä | TA 2018 | 2020 | 45,0 | 15,0 | 30,0 | ||
Vuosaaren meriväylä | TA 2018 | 2020 | 12,5 | 1,0 | 11,5 | ||
Uudet väylähankkeet yhteensä | 223,5 | 31,3 | 192,2 | ||||
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 1 412,2 | 2,0 | 415,3 | 330,0 | 684,4 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2018 | 2019 | 2020 | 2021— | Yhteensä vuodesta 2018 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 293 700 | 226 900 | 166 500 | 98 800 | 785 900 |
Uudet väylähankkeet | 31 250 | 91 250 | 62 500 | 38 500 | 223 500 |
Menot yhteensä | 324 950 | 318 150 | 229 000 | 137 300 | 1 009 400 |
Aikaisemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistus:
Hankkeessa uusitaan aiemmin myönnettyä valtuutta 1 500 000 euroa. Sopimusvaltuuden uusimistarve aiheutuu pääurakkaan kuuluvista indekseistä, jotka toteutuivat ennakoitua pienempinä ja määrärahaa on tämän johdosta jäänyt käyttämättä. Valtuuden uusimisella varmistetaan hankkeen alkuperäiseen laajuuteen kuuluvien töiden tilaaminen vuonna 2018 ja rahoittaminen. Valtuuden uusiminen ei aiheuta lisämäärärahan tarvetta.
Hankkeessa uusitaan aiemmin myönnettyä valtuutta 80 000 euroa. Sopimusvaltuuden uusimistarve aiheutuu pääurakkaan kuuluvista sanktioista, jotka toteutuivat ennakoitua pienempinä ja määrärahaa on tämän johdosta jäänyt käyttämättä. Uusimisella varmistetaan hankkeen vuonna 2018 tilattava taloudellisen loppuselvityksen tekeminen. Valtuuden uusiminen ei aiheuta lisämäärärahan tarvetta.
Hankkeessa uusitaan aiemmin myönnettyä valtuutta 857 000 euroa. Sopimusvaltuuden uusiminen aiheutuu hankkeeseen kuuluvien bonuksien ja tehtyjen sopimusten toteutumisesta ennakoitua pienempinä, jonka takia määrärahaa on jäänyt käyttämättä. Vuonna 2018 solmittavien uusien sitoumusten avulla varmistetaan hankkeen onnistunut loppuun saattaminen. Valtuuden uusiminen ei aiheuta lisämäärärahan tarvetta.
2018 talousarvio | 334 950 000 |
2017 III lisätalousarvio | 288 000 |
2017 I lisätalousarvio | 35 012 000 |
2017 talousarvio | 272 800 000 |
2016 tilinpäätös | 347 729 000 |
79. Elinkaarirahoitushankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 125 000 000 euroa.
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään Hailuodon kiinteän yhteyden rakentamisesta sopimuksen siten, että siitä aiheutuu valtiolle menoja enintään 116 900 000 euroa.
Lisäksi Liikennevirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan valtuuskohta korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan.
Lisäys 2 000 000 euroa talousarvioesityksen 123 000 000 euroon nähden aiheutuu Hailuodon kiinteän yhteyden rakentamisesta.
Uuden hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa:
Hankkeen tavoitteena on varmistaa turvallinen ja toimiva liikenneyhteys Hailuodon ja mantereen välillä, lyhentää matka-aikoja sekä parantaa elinkeinotoiminnan ja Hailuodon maankäytön kehitysedellytyksiä.
Hankkeessa korvataan nykyinen lauttaliikenteellä toimiva yhteys Hailuotoon rakentamalla kiinteä yhteys, joka sisältää pengertien ja kaksi siltaa. Hanke toteutetaan elinkaarimallilla sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen, rahoituksen sekä sopimusaikaisen ylläpidon ja kunnossapidon. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 116,9 milj. euroa (MAKU 2010:130). Hankkeen hyötykustannussuhde on yleissuunnitelman mukaisesti n. 1,9. Sopimuskauden pituudeksi on suunniteltu ml. rakentaminen ja ylläpito yhteensä 20 vuotta ja arvio hankkeen kustannuksista on 116,9 milj. euroa. Hankkeen investointikustannus on 76 milj. euroa (MAKU 2010:130). Hanke on toteutettavissa vuosina 2018—2020.
Edellä mainitun muutoksen johdosta Hanke-erittely ja Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot -taulukko muuttuvat seuraaviksi:
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis lii-kenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2018 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Keskeneräiset elinkaarihankkeet | ||||||
E18 Muurla—Lohja | LTA I 2004 | 2008 | 700,0 | 369,3 | 42,0 | 288,7 |
E18 Koskenkylä—Kotka | TA 2010 | 2014 | 650,0 | 204,8 | 50,0 | 395,2 |
E18 Hamina—Vaalimaa | TA 2014 | 2018 | 660,0 | 29,0 | 31,0 | 540,0 |
Keskeneräiset yhteensä | 2 010,0 | 603,1 | 123,0 | 1 223,9 | ||
Uusi elinkaarihanke | ||||||
Hailuodon kiinteä yhteys | TA 2018 | 2020 | 116,9 | - | 2,0 | 114,9 |
Uusi elinkaarihanke yhteensä | 116,9 | - | 2,0 | 114,9 | ||
Keskeneräiset elinkaarihankkeet ja uusi elinkaarihanke yhteensä | 2 126,9 | 603,1 | 125,0 | 1 338,8 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2018 | 2019 | 2020 | 2021— | Yhteensä vuodesta 2018 lähtien | |
Käynnissä olevat elinkaarihankkeet | 123 000 | 114 000 | 108 800 | 1 001 100 | 1 346 900 |
Uusi elinkaarihanke | 2 000 | 4 000 | 4 000 | 106 900 | 116 900 |
Menot yhteensä | 125 000 | 118 000 | 112 800 | 1 108 000 | 1 463 800 |
---|
2018 talousarvio | 125 000 000 |
2017 talousarvio | 107 000 000 |
2016 tilinpäätös | 109 026 000 |