Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2016

7. Den kommunala ekonominPDF-versio

Den kommunala ekonomin är under de närmaste åren fortsättningsvis ansträngd. Kommunernas och samkommunernas sammanlagda resultat bedöms uppvisa ett svagt underskott 2016. Investeringarna hålls fortfarande på en hög nivå till följd av eftersatt underhåll, sjukhusinvesteringar och stora investeringsprojekt i tillväxtcentrumen. Verksamhetens och investeringarnas penningflöde uppvisar fortsättningsvis ett klart underskott. Anpassningsåtgärderna som stärker kommunernas ekonomi leder till en långsammare tillväxt av lånestocken, men räcker inte för att täcka ökningen av åldersrelaterade utgifter till följd av befolkningens förändrade åldersstruktur. Den kommunala ekonomins lånestock beräknas öka till 20 miljarder euro 2016.

Med tanke på stabiliteten i den kommunala ekonomin är det viktigt att regeringsprogrammets åtgärder för att stärka den kommunala ekonomin preciseras och genomförs. I synnerhet genomförandet av de strukturella reformerna inom bl.a. social- och hälsovården är väsentliga för att utgiftstrycket ska kunna dämpas framöver. Också kommunerna måste fortsätta med sina anpassningsåtgärder och strukturella reformer.

Makrostyrningen av den kommunala ekonomin har stärkts. I planen för de offentliga finanserna har regeringen fattat beslut om målet för det strukturella saldot och om en begränsning av utgifterna inom den kommunala ekonomin under åren 2016—2019.

7.1. Effekten på den kommunala ekonomin av ändringar av beskattningsgrunderna och betalningsgrunderna

Kommunalskatt

År 2016 görs det i skattegrunderna för förvärvsinkomster en justering som motsvarar höjningen av förtjänstnivåindex, vilket också minskar intäkterna från kommunalskatten. Justeringen görs genom en höjning av inkomstgränserna i statens inkomstskatteskala, av grundavdraget och av arbetsinkomstavdraget. Beskattningen av låg- och medelinkomsttagare lindras genom en höjning av arbetsinkomstavdraget. Privatpersoners donationer till högskolor på 850—500 000 euro kommer att bli avdragsgilla vid beskattningen. Inskränkningen av rätten till ränteavdrag för bolån påskyndas. I enlighet med gällande lagstiftning minskar den avdragsgilla delen av räntorna på bolån från 65 procent till 60 procent 2016. I enlighet med regeringsprogrammet föreslås det att avdragsrätten minskar till 55 procent 2016. Giltighetstiden för lagen om källskatt för löntagare från utlandet förlängs. Den begränsning av avdraget för sjöarbetsinkomst som den föregående regeringen fattade beslut om ökar kommunernas skatteinkomster.

Samfundsskatt

Den tidsbestämda höjningen av kommunernas samfundsskatteandel med 5 procentenheter upphör i slutet av 2015, vilket sänker kommunernas intäkter av samfundsskatten med 258 miljoner euro. Effekten på inflödet 2016 blir till följd av tidsmässiga faktorer mindre, 222 miljoner euro.

Fastighetsskatt

I överensstämmelse med regeringsprogrammet höjs fastighetsskatten med 100 miljoner euro under regeringsperioden. Det föreslås att höjningen genomförs stegvis, och 2016 skärps fastighetsbeskattningen med 25 miljoner euro.

De effekter som ändringarna i beskattningsgrunderna har för kommunernas skatteinkomster anges i tabellen nedan. I tabellen ingår också sådana beslut fattade av tidigare regeringar som påverkar skatteutfallet 2016. I enlighet med regeringsprogrammet kommer effekterna på skatteintäkterna till följd av regeringens ändringar i skattegrunderna att kompenseras till kommunerna. Den kompensation för kommunernas förluster av skatteintäkter som görs via statsandelssystemet uppgår 2016 till 262 miljoner euro.

Effekterna på kommunernas skatteinkomster 2016 av de ändringar av beskattningsgrunderna som hänför sig till budgetpropositionen (mn euro)

   
Indexjustering av skattegrunderna -49
Höjning av arbetsinkomstavdraget -218
Avdragsgillhet för donationer till högskolorna -1
Begränsning av avdraget för sjöarbetsinkomst 5
Begränsning av ränteavdraget för bostadslån 14
Förlängning av giltighetstiden för lagen om källskatt för löntagare från utlandet -13
Slopandet av den förhöjda utdelningen av samfundsskatten -258
Skärpning av fastighetskatten 25
Sammanlagt -495

Förändringar i avgiftsgrunderna

Klientavgifterna för social- och hälsovårdstjänster höjs så att avgiftsintäkterna ökar med 150 miljoner euro. Dagvårdsavgifterna höjs så att avgiftsintäkterna ökar med 22 miljoner euro 2016 och med 54 miljoner euro på årsnivå fr.o.m. 2017. Avgifterna för morgon- och eftermiddagsverksamhet för skolelever höjs så att höjningen av avgifterna stärker kommunernas ekonomi med uppskattningsvis 10 miljoner euro 2016 och på årsnivå fr.o.m. 2017 med uppskattningsvis 26 miljoner euro.

7.2. Kommunernas statsbidrag

Statsbidrag för kommuner och samkommuner 2014—2016 (mn euro) och förändring 2015—2016 (%)

  2014
budgeterat1)
2015
budgeterat
2016
budgetprop.
2015—2016,
%
         
Kalkylerade statsandelar jämte utjämningsposter inom statsandelssystemet        
FM 8 613 8 500 9 028 5,4
UKM 871 926 905 -2,3
— därav samkommunerna 1 227 1 082 1 041 -3,8
Kalkylerade statsandelar sammanlagt 9 483 9 426 9 933 5,4
         
Övriga statsunderstöd        
JM, valutgifter 8 9 0  
IM, understöd till kommunerna från brandskyddsfonden 5 6 5  
FM, understöd för kommunsammanslagningar 35 36 26  
FM, utvecklande av de självstyrande områdena och av förvaltnings- och servicestrukturen 1 0,4 0,4  
FM, finansiering av lokala försök i kommunerna 1 1 1  
UKM, understöd enligt prövning 312 208 159  
JSM, statsbidrag inom förvaltningsområdet 5 5 4  
KM, köp och utvecklande av kollektivtrafiktjänster 44 38 35  
KM, övriga statsbidrag till kommuner 1 1 1  
ANM, lönesubvention till kommuner 48 70 62  
ANM, ersättning för kostnader för flyktingar och asylsökande 107 96 141  
SHM, främjande av välfärd och hälsa     6  
SHM, rättspsykiatriska undersökningar och patientförflyttningar 13 14 15  
SHM, forskning enligt hälso- och sjukvårdslagen (specialstatsandel) 31 22 15  
SHM, läkar- och tandläkarutbildning (specialstatsandel) 110 97 99  
SHM, utvecklingsprojekt (Kaste) 12 7 2  
SHM, statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården 1 1 1  
SHM, ersättning för skada, ådragen i militärtjänst 35 35 34  
SHM, rehabilitering av frontveteraner 36 31 25  
SHM, grundläggande utkomststöd 330 314 329  
SHM, arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 26 34 32  
SHM, statlig ersättning för läkarhelikopterverksamheten 33 29 29  
SHM, förvaltningsutgifter för avbytarservicen för lantbruksföretagare 17 16 13  
SHM, kompetenscentrum inom det sociala området 3 2 3  
SHM, ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott 6 6 6  
SHM, tryggande av social- och hälsovårdstjänster på samiska 0,5 0,5 0,5  
MM, förvaltningsområdets statsbidrag till kommunerna 29 35 35  
Övriga statsunderstöd sammanlagt 1 243 1 114 1 078 -3,2
         
Kommunernas statsbidrag sammanlagt 10 727 10 540 11 011 4,5

1) Budgeten och tilläggsbudgetarna

För kommunernas och samkommunernas statsbidrag anvisas 2016 sammanlagt ca 11 miljarder euro. För de kalkylerade statsandelarna föreslås sammanlagt ca 9,9 miljarder euro och för övriga statsunderstöd ca 1,1 miljarder euro. Statsbidragen ökar med sammanlagt cirka 0,5 miljarder euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Ökningen i statsandelen föranleds bl.a. av en justering i kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna och en kompensation för skatteförluster. Regeringsprogrammets åtgärder omfattar både åtgärder som ökar och åtgärder som minskar kommunernas utgifter. Statsbidragen påverkas också av åtgärder som den föregående regeringen fattat beslut om och av bortfall av vissa tillägg som den föregående regeringen gjort.

Justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna ökar statsandelarna för basservice med 269 miljoner euro och de kommunala statsandelarna inom UKM:s förvaltningsområde med 31 miljoner euro. Kompensationen för skatteförluster ökar statsandelarna med ca 260 miljoner euro. Statsandelen för basservicen minskar däremot genom den nedskärning som den föregående regeringen fattade beslut om. Nedskärningen uppgår till 40 miljoner euro 2016. Det görs ingen indexhöjning i statsandelarna 2016.

Till statsandelen för basservicen anvisas 2016 ett tillägg på 10 miljoner euro för barnskydd och hemservice för barnfamiljer. Genom tillägget stöder man framför allt verkställigheten av socialvårdslagen som trädde i kraft vid ingången av 2015.

Anordnandet av den regionala specialiserade sjukvården effektiviseras fr.o.m. 2016 i syfte att bromsa upp utgiftsökningen. Vissa krävande åtgärder och viss krävande jour koncentreras till ett mindre antal verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård. Detta uppskattas minska kommunernas utgifter med ca 50 miljoner euro 2016. Till följd av kostnadsinbesparingarna minskas statsandelen för kommunal basservice med 12,9 miljoner euro 2016.

Den subjektiva rätten till dagvård ändras fr.o.m. den 1 augusti 2016 så att varje barn kommer att ha rätt till 20 timmar småbarnspedagogisk verksamhet per vecka ända tills förskoleundervisningen inleds. Ett barn ska ha rätt till småbarnspedagogisk heldagsverksamhet om det krävs för att barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare arbetar, studerar, är verksamma som företagare eller sysselsatta i eget arbete. Ändringarna uppskattas minska kommunernas utgifter med 62 miljoner euro på årsnivå, och motsvarande minskning i statsandelen för kommunal basservice är 15,9 miljoner euro. År 2016 är minskningen av kommunens utgifter 26 miljoner euro och minskningen i statsandelen 6,6 miljoner euro. Dessutom ändras förhållandet mellan antalet pedagoger och antalet barn äldre än 3 år i den småbarnspedagogiska verksamheten från 1:7 till 1:8 från den 1 augusti 2016, vilket stegvis minskar kommunernas utgifter fr.o.m. 2016. Kommunernas utgifter beräknas minska med 25 miljoner euro 2016 och motsvarande minskning i statsandelen blir 6,5 miljoner euro. Kommunernas utgifter beräknas minska med 67 miljoner euro på årsnivå, och motsvarande minskning i statsandelen blir 17 miljoner euro.

De riktade understöden för att minska gruppstorlekarna i den grundläggande utbildningen slopas. Dessutom avstår man delvis från andra understöd som beviljats för den allmänbildande utbildningen. Till följd av dessa ändringar och tidigare överenskomna ändringar minskar kommunernas statsandelar med sammanlagt 52 miljoner euro 2016.

Det anvisas 3,9 miljoner euro för statsunderstöd till bibliotek 2016. De under föregående regeringsperiod överenskomna permanenta inbesparingarna i statsandelarna för teatrar, orkestrar och museer genomförs i form av sänkta priser per enhet. Inbesparingen i fråga om statsandelarna är 19,3 miljoner euro 2016.

Statsunderstöden för ungdomsarbete minskar i och med att den extra satsningen under föregående regeringsperiod slopas.

Ersättningarna till kommunerna för invandrare blir betydligt högre till följd av det ökade antalet asylsökande.

Det anvisas tilläggsfinansiering till spetsprojekten som gäller kompetens och utbildning samt välfärd och hälsa, och en del av tilläggsfinansieringen riktas till kommunerna. Bedömningen av effekterna av spetsprojekten för kommunernas del är ännu preliminär och preciseras när beredningen framskrider. Spetsprojekten inom välfärd och hälsa gäller bl.a. reformer för att göra servicen mera kundorienterad, förändring av barn- och familjetjänsterna och främjande av sysselsättningen bland partiellt arbetsföra. Den finansiering som riktar sig till kommunerna hänför sig till kommunförsöken, t.ex. basinkomstförsöket och genomförandet av den samlade service som stöder hemvård för äldre. Av spetsprojekten inom kompetens och utbildning berörs kommunerna år 2016 bl.a. av påskyndandet av införandet av digitala läromedel samt försök och utveckling inom digitalt lärande inom den grundläggande utbildningen och av utvidgningen av verksamheten inom Skolan i rörelse så att den blir riksomfattande.

7.3. Effekterna av statens åtgärder på den kommunala ekonomin

I vidstående tabell ingår de åtgärder som statsminister Sipiläs regering har fastställt samt tidigare beslutade åtgärder som har konsekvenser för den kommunala ekonomin. Den sammanlagda effekten av de statliga åtgärderna stärker kommunernas ekonomi med något under 290 miljoner euro.

Effekterna av statens åtgärder på den kommunala ekonomin och samkommunernas ekonomi, mn euro, förändring 2015—20161)

  Utgifter Inkomster Netto
       
1. Ändringar i verksamheten och budgetbeslut      
Regeringen Sipiläs åtgärder      
FM, ändring av den subjektiva rätten till dagvård fr.o.m. 1.8 2016 -26 -7 19
FM, ändring av dimensioneringen av personalen inom småbarnspedagogik 1.8.2016 -25 -6 19
FM, effektivisering av ordnandet av specialiserad sjukvård -50 -13 27
FM, tillägg för barnskydd och hemservice för barnfamiljer 10 10 0
FM, ändring av lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda 1 1 0
FM, frysning av statsandelsindexet   -35 -35
UKM, spetsprojekt inom kompetens och utbildning 13 13 0
UKM, upphörande av de riktade understöden för att minska gruppstorlekar -29 -29 0
UKM, minskning av övriga riktade understöd för förbättring av kvaliteten på utbildningen -14 -14 0
UKM, utveckling av den småbarnspedagogiska verksamheten 4 4 0
UKM, slopande av garantihöjningen för yrkesutbildningens avskrivningar2) -46 -19 27
UKM, nivåförändring av statsandelen för teatrar och orkestrar -2 -2 0
UKM, nivåförändring av statsandelen för museer -4 -4 0
UKM, frysning av statsandelsindexet   -5 -5
SHM, spetsprojekt inom välfärd och hälsa, pilotförsök i kommunerna 6 6 0
Övriga åtgärder:      
FM, nedskärning i statsandelarna (den förra regeringen)   -40 -40
FM, reform av joursystemet -4 -1 3
FM, sparåtgärder inom tandvården för vuxna -6 -2 4
FM, kompensationer för förlorade statsandelar   -3 -3
UKM, utveckling av utbildningskvaliteten -9 -9 0
UKM, bortfall av vissa temporära tillägg (klubbverksamhet i skolorna, läroavtalsutbildning, den vuxna befolkningens kompetensbas, yrkesutbildning) -34 -26 8
UKM, genomförandet av samhällsgarantin för unga: tilläggsanslag till regioner där utbudet är knappt i förhållande till storleken på årskullen 7 3 -4
UKM, gymnasieförberedande utbildning för invandrare och personer med främmande modersmål 2 1 -1
UKM, verkstadsverksamhet för unga samt uppsökande ungdomsarbete -7 -7 0
UKM, grundande av biblioteket för 100-årsjubileet för Finlands självständighet 3 3 0
SHM, besparing inom utvecklingsprojekt (Kaste) -6 -5 1
SHM, rättspsykiatriska undersökningar och patientförflyttningar 1 1 0
SHM, ersättningar för specialstatsandelen för utbildning 2 2 0
SHM, arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte -2 -2 0
SHM, ändringar i det grundläggande utkomststödet -19 -9 9
ANM, ett tidsbestämt försök med att minska långtidsarbetslösheten -20 -20 0
Sammanlagt -256 -217 39
       
2. Ändringar i beskattning och avgifter      
Bortfall av skatteintäkter till följd av ändringar i inkomstskattegrunderna och kompensation i form av statsandelar i samband med detta (262 mn euro)   0 0
Upphörande av den tidsbestämda höjningen av kommunernas samfundsskatteandel   -258 -258
Höjning av fastighetsskatten   25 25
Höjning av klientavgifterna inom social- och hälsovården   150 150
Höjning av dagvårdsavgifterna fr.o.m. 1.8.2016   22 22
Höjning av avgifterna för morgon- och eftermiddagsverksamheten för skolelever fr.o.m. 1.8.2016   10 10
Sammanlagt   -51 -51
       
3. Justering av kostnadsfördelningen      
FM   269 269
UKM   31 31
Sammanlagt   300 300
       
Effekterna av statens åtgärder sammanlagt -256 32 288

1) Statsbudgeten har även sådan indirekt effekt på den kommunala ekonomin som inte har beaktats i denna tabell. I tabellen har talen avrundats till närmaste hela miljon euro.

2) Innehåller utöver regeringsprogrammets riktlinjer ändringar som baserar sig på gällande lagstiftning