Statsbudgeten 2016
30. Räddningsväsendet och nödcentralerna
Förklaring:Räddningsväsendets uppgift är att förebygga eldsvådor och bedriva räddningsverksamhet under normala förhållanden, undantagsförhållanden samt i störningssituationer. Till räddningsväsendets uppgifter hör de befolkningsskyddsuppgifter som grundar sig på internationella överenskommelser samt att upprätthålla beredskap för denna verksamhet. I samarbete med andra myndigheter deltar räddningsväsendet dessutom i arbetet med att förebygga olyckor. Räddningsväsendet har beredskap att ge och ta emot internationell hjälp.
Räddningsväsendet ansvarar för upprätthållandet av den inre säkerheten, vilket är viktigt med tanke på den nationella välfärden och konkurrenskraften. Räddningsväsendet ansvarar för samordningen när det gäller ansvarsområdets beredskap vid olika störningar och undantagssituationer.
Ansvaret för skötseln av olika uppgifter inom räddningsväsendet delas av staten och de kommunala räddningsverken. Ur statsbudgeten finansieras Räddningsinstitutets verksamhet samt det riksomfattande utvecklingsarbete inom räddningsväsendet som leds av inrikesministeriet. Kommunerna svarar för finansieringen av räddningsverken. Enligt det strukturpolitiska programmet är det räddningsverkens mål att uppnå en bestående inbesparing på minst 7,5 miljoner euro per år fram till år 2017 utan att sänka servicenivån.
Till nödcentralsverkets uppgifter hör att tillhandahålla nödcentralstjänster och att stödja den till nödcentralstjänsterna anknutna myndighetsverksamheten vid räddningsväsendet, polisväsendet och social- och hälsovårdsväsendet, exempelvis med åtgärder i samband med förmedling av uppdrag, kommunikationscentraluppgifter, inledande av åtgärder för att varna befolkningen i plötsliga farosituationer samt andra uppgifter i anslutning till myndigheternas verksamhet. Till Nödcentralsverkets uppgifter hör också att utveckla och övervaka uppgifterna och verksamhetssätten i anslutning till nödcentralstjänsterna.
Verksamheten vid nödcentralerna och hos de myndigheter som utnyttjar nödcentralstjänster förenhetligas på riksnivå i fråga om larmtjänsterna. Syftet är att förbättra nödcentralernas verksamhet och myndighetssamarbetet och därigenom säkerhetstjänsterna för befolkningen. Nödcentralsverksamheten och datasystemen revideras före utgången av mars 2017 så att nödcentralerna kan bilda nätverk i syfte att stödja varandra vid arbetstoppar och vid störningar.
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 12 774 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)
2) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen
3) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen
4) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete.
Under momentet får de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för räddningsväsendet:
Till räddningsväsendets uppgifter hör i synnerhet att förebygga eldsvådor. Ansvarsområdet deltar också i förebyggandet av andra slags olyckor. Man försöker förebygga olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner. Man följer med vilka konsekvenser räddningslagen har för räddningsmyndigheternas verksamhet.
Förebyggande av olyckor | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Produktion | |||
Antalet falska brandlarm (st.), högst | 18 120 | 17 200 | 16 300 |
Andel av befolkningen som fått rådgivning och upplysning, (%), minst | 16 | 20 | 20 |
Räddningsväsendet kan vid olyckor handla snabbt och med beaktande av riskerna, kan ge hjälp i enlighet med räddningsväsendets uppgifter vid storolyckor också utomlands och har beredskap att ta emot hjälp. Man strävar efter att upprätthålla räddningsväsendets insatsberedskap på minst den nivå som anges i anvisningen för planering av insatsberedskapen inom räddningsväsendet.
Besluten on servicenivån för räddningsväsendet följer räddningslagen och anvisningen om innehållet och strukturen för beslutet om servicenivån.
I enlighet med säkerhetsstrategin för samhället utarbetar räddningsväsendet som en del av den nationella riskbedömningen en hotbedömning för särskilda situationer som kräver riksomfattande koordinering av räddningsväsendet. Räddningsväsendets insats enligt säkerhetsstrategin för samhället genomförs. Målet är att de strategiska målen mera än hittills ska omfatta även regional- och lokalförvaltningen.
Ministeriet stärker samarbetet med regionförvaltningsverkens ansvarsområde för räddningsväsendet och beredskapen. Reformen av central- och regionalförvaltningen påverkar också räddningsväsendet och framför allt den roll som regionförvaltningsverken har inom systemet för räddningsväsendet.
Befolkningsskyddet utvecklas med beaktande av riktlinjerna i den säkerhets- och försvarspolitiska redogörelsen.
Räddningsverksamhet och beredskap | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Produktion | |||
Antalet uppdrag av larmkaraktär vid räddningsverken, st., uppskattning,1) | 99 074 | 96 900 | 96 900 |
— uppdrag på grund av eldsvådor (exkl. markbränder) | 10 516 | 11 000 | 11 000 |
— uppdrag på grund av markbränder | 3 511 | 2 900 | 2 900 |
— kontroll- och säkringsuppgifter | 30 345 | 21 000 | 21 000 |
— första insatsen-uppdrag (exkl. sjuktransporter) | 21 156 | 30 000 | 30 000 |
— övriga uppdrag | 33 546 | 32 000 | 32 000 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 1 enligt den första enheten, % av målet | 60 | 50 | 50 |
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 2 enligt den första enheten, % av målet | 86 | 50 | 50 |
1) varav inga mål ställs upp för räddningsverkens olika typer av uppgifter, utan man följer upp hur de utvecklas.
Genom utbildning som leder till examen vid Räddningsinstitutet säkerställs det att räddnings- och nödcentralspersonalen har rätt kunnande.
Systemet med vidare- och kompletteringsutbildning vid Räddningsinstitutet stöder kunnandet inom räddningsväsendet och räddningsväsendets beredskap att ge internationellt bistånd.
Koordineringen av räddningsväsendets forsknings- och utvecklingsverksamhet stärks. Den inhemska forskningen inom räddningsväsendet utökas och internationell forskning samt nya verksamhetssätt och tekniker utnyttjas i större utsträckning.
Räddningsväsendet | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Produktion | |||
Antal kursdeltagardagar för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, st., minst | 49 308 | 43 560 | 46 080 |
Antal examina vid Räddningsinstitutet, st., minst | 205 | 172 | 172 |
Antal yh-examina, st. | 23 | 40 | 30 |
Insatser | |||
Årsverken under moment 26.30.01, varav | 115,7 | 110,6 | 96,7 |
— årsverken vid Räddningsinstitutet | 105 | 101 | 88 |
— årsverken vid inrikesministeriet | 2 | 1 | - |
— årsverken vid Säkerhets- och kemikalieverket | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
— årsverken vid Krishanteringscentret (internationella räddningsväsendet) | 5 | 4,9 | 5 |
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) | 12 622 | 12 500 | 12 200 |
Funktionell effektivitet | |||
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken | 985 | 995 | 1 050 |
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/lärare | 1 409 | 1 320 | 1 600 |
Årskostnad per studerande inom den yrkesinriktad grundutbildningen vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 27 386 | 27 100 | 26 500 |
Pris per kursdeltagardag för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 152 | 152 | 148 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) | 3,27 | 3,08 | 3,00 |
Antal sökande/nybörjarplatser | 5,71 | 5,0 | 5,0 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda vid Räddningsinstitutet | 104 | 101 | 89 |
Antal anställda vid Krishanteringscentret (internat. räddningstjänst) | 6 | 6 | 6 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,5 | 3,4 | 3,5 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 4,7 | 6,5 | 6,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 19 765 | 18 544 | 16 900 |
Räddningsväsendets bruttoinkomster | 5 043 | 4 146 | 4 126 |
Nettoutgifter | 14 722 | 14 398 | 12 774 |
— Räddningsinstitutet | 12 967 | 12 493 | 10 903 |
— Inrikesministeriet | 1 342 | 1 455 | 1 421 |
— Internationell räddningstjänst | 413 | 450 | 450 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 624 | ||
— överförts till följande år | 4 265 |
Beräkning av kostnadstäckningen för den avgiftsbelagda verksamheten inom räddningsväsendet (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 1 265 | 1 200 | 1 400 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 392 | 532 | 444 |
— andel av samkostnader | 714 | 968 | 831 |
Kostnader sammanlagt | 1 106 | 1 501 | 1 275 |
Kostnadstäckning (intäkter - kostnader) | 159 | -301 | 125 |
Kostnadstäckning, % | 114 | 80 | 110 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av poster av engångsnatur | -250 |
Extra kurs för jourhavande vid en nödcentral, bortfall av en post av engångsnatur | -1 000 |
Överföring till moment 26.01.01 (-1 årsv.) | -65 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -13 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -551 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 22 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | 393 |
Löneglidningsinbesparing | -47 |
Lönejusteringar | 43 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -80 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -66 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -10 |
Sammanlagt | -1 624 |
2016 budget | 12 774 000 |
2015 budget | 14 398 000 |
2014 bokslut | 16 362 000 |
02. Nödcentralsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 52 966 000 euro.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Nödcentralsverkets verksamhet:
Nödcentralsverket fortsätter att samordna verksamheten tillsammans med de myndigheter som använder nödcentralstjänster. Verksamheten ska samordnas på en nivå som gör det möjligt att ta i bruk en nätverksbaserad verksamhetsmodell genom ett nytt informationssystem. Utvecklandet av det nya informationssystemet för nödcentralen och förberedelserna för att ta systemet i bruk fortsätter så att systemet kan tas i bruk före utgången av mars 2017.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)
2016 | 2017 | 2018 | Sammanlagt fr.o.m. 2016 |
|
Anskaffning av nödcentralsdatasystem, fullmakt | ||||
---|---|---|---|---|
Förbindelser som ingåtts före år 2016 | 2 628 | 5 723 | - | 8 351 |
Anskaffning av nödcentralsdatasystem, tilläggsfullmakt (2015 tilläggsbudget II) | ||||
Förbindelser som ingåtts före år 2016 | 5 000 | 1 750 | 250 | 7 000 |
Utgifter sammanlagt | 7 628 | 7 473 | 250 | 15 351 |
Nödcentralsverket | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Produktion | |||
Antal anmälningar, st., varav | 3 890 000 | 3 890 000 | 3 890 000 |
— antal nödsamtal, st. | 2 811 000 | 2 800 000 | 2 800 000 |
— antal förmedlade uppdrag, st. | 1 740 000 | 1 750 000 | 1 750 000 |
Insatser | |||
Nödcentralsverksamhetens totala utgifter, brutto, 1 000 euro | 72 079 | 68 679 | 54 925 |
Årsverken | 664 | 627 | 590 |
Funktionell effektivitet | |||
Antal nödanmälningar/jourhavande vid en nödcentral (exkl. skiftesmästare) | 7 700 | 8 200 | 8 800 |
Kostnader för nödcentralsverksamheten, euro/invånare, högst | 11,4 | 10,7 | 9,7 |
Kostnader för nödcentralsverksamheten, euro/invånare, högst | 15,9 | 14,7 | 13,2 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Tillfredsställelse hos nödcentralsverkets samarbetsmyndigheter, index, minst (skala 1—5) | 3,34 | - | 3,34 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda | 647 | 630 | 600 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,16 | 3,18 | 3,2 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 17,5 | 18 | 16 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 72 031 | 58 646 | 56 026 |
Bruttoinkomster | 2 975 | 3 056 | 3 060 |
Nettoutgifter | 69 056 | 55 590 | 52 966 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 12 425 | ||
— överförts till följande år | 13 526 |
Beräkning av kostnadstäckningen för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 2 851 | 3 000 | 3 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 1359 | 2 110 | 2 110 |
— andel av samkostnader | 897 | 820 | 820 |
Kostnader sammanlagt | 2 256 | 2 930 | 2 930 |
Kostnadstäckning (intäkter - kostnader) | 595 | 70 | 70 |
Kostnadstäckning % | 126 | 102 | 102 |
Avsikten är att 2016 använda anslagets nivåförhöjning på 1,44 miljoner euro för att täcka de ökade kostnaderna för datasystemet Erica. Dessutom föreslås det att det för detta ändamål överförs 3,5 miljoner euro från moment 28.70.20.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Datasystemet Erica (överföring från moment 28.70.20) | 3 500 |
Hyresinbesparing av utrymmen som blivit lediga till följd av nödcentralsreformen | -461 |
Ibruktagande av ett nytt nödcentralsdatasystem, bortfall av en post av engångsnatur | -2 441 |
Investering i datatekniken TOTI, bortfall av en post av engångsnatur | -4 256 |
Utrymmen som blivit lediga till följd av nödcentralsreformen, självrisk | -148 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -48 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 53 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | 1 440 |
Löneglidningsinbesparing | -181 |
Lönejusteringar | 322 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -150 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -244 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -10 |
Sammanlagt | -2 624 |
2016 budget | 52 966 000 |
2015 II tilläggsb. | — |
2015 I tilläggsb. | -436 000 |
2015 budget | 55 590 000 |
2014 bokslut | 70 157 000 |
20. Särskilda utgifter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 406 000 euro.
Anslaget får användas
1) till omkostnader i enlighet med 97 § i räddningslagen (379/2011) för användningen av luftfartyg i efterspanings- och räddningsuppdrag, till av polisen ledda efterspaningsuppdrag eller andra motsvarande handräckningsuppdrag och till upprätthållande av beredskap som föranleds av detta samt till ersättning av direkta kostnader till Finavia för alarmerings- och ledningssystemet som hänför sig till användningen av luftfartyg
2) till kostnader för lämnande och mottagande av hjälp i form av räddningstjänst, sakkunnighjälp och materialhjälp samt upprätthållande av beredskap för sådan hjälp i samarbete med Europeiska unionen och internationella organisationer samt med stöd av Finlands bilaterala och multilaterala samarbetsavtal om räddningstjänst, vilka inkluderar Finlands deltagande i sakkunnigverksamhet inom Europeiska unionens, FN:s och Natos euroatlantiska partnerskapsråds räddningstjänsters larm- och informationscentraler och system inklusive de lönekostnader och verksamhetskostnader som föranleds av dem. Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande högst 7 årsverken
3) till kostnader för spaningsverksamheten för upptäckande av skogsbränder enligt 31 § i räddningslagen och för upprätthållande av beredskap för spaningsverksamheten.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
1) Användningen av luftfartyg i efterspanings- och räddningsuppdrag | 706 000 |
2) Lämnande och mottagande av internationell nödhjälp samt upprätthållande av beredskap för sådan hjälp | 1 100 000 |
3) Spaningsverksamhet för upptäckande av skogsbränder | 600 000 |
Sammanlagt | 2 406 000 |
2016 budget | 2 406 000 |
2015 budget | 2 406 000 |
2014 bokslut | 1 950 749 |
43. Kommunikationsnät för säkerhetsmyndigheterna (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 8 100 000 euro.
Anslaget får användas till att betala Suomen Virveverkko Oy för prisstöd och underskottsunderstöd för myndighetsradionätet.
Förklaring:Syftet med den finansiering som beviljas under momentet är att trygga myndighetsradionätets verksamhet.
2016 budget | 8 100 000 |
2015 budget | 8 100 000 |
2014 bokslut | 8 100 000 |