Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
              02. Skyddspolisens omkostnader
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Invandring

Statsbudgeten 2016

10. PolisväsendetPDF-versio

Förklaring:Polisen tryggar rätts- och samhällsordningen, upprätthåller allmän ordning och säkerhet, förebygger, avslöjar och reder ut brott och sörjer för att de blir föremål för åtalsprövning.

Genom goda resultat inom de olika delområdena av polisens verksamhet bidrar man till att Finland fortfarande är ett av de tryggaste länderna i Europa.

Genomförandefasen för PORA III som inleddes 2014 slutförs i sin helhet i enlighet med de riktlinjer som dragits upp. Möjligheterna att utveckla polisens avgiftsbelagda verksamhet kommer att undersökas. Utöver de interna åtgärderna inom polisförvaltningen behövs en mera omfattande bedömning av olika organisatoriska lösningsmodeller för säkerhetsmyndigheterna och en utredning av möjligheterna till sådana författningsändringar som sparar polisens resurser och som gäller inrikesministeriets och andra ministeriers förvaltningsområden. Detta förutsätter att polisens kärnuppgifter klart definieras.

Skyddspolisen, som för närvarande är underställd Polisstyrelsen, blir den 1 januari 2016 en polisenhet vid inrikesministeriet. Syftet är att betona skötseln av skyddspolisens särskilda uppgifter och stärka den strategiska och politiska styrningen av verksamheten liksom att förtydliga ämbetsverkets ställning i det nationella och internationella samarbetet. Skyddspolisen har till uppgift att bekämpa förehavanden och brott som kan äventyra stats- och samhällsskicket eller rikets inre eller yttre säkerhet samt att utföra undersökning av sådana brott. Skyddspolisen ska även upprätthålla och utveckla en allmän beredskap för att förebygga verksamhet som äventyrar rikets säkerhet. Samarbetet mellan skyddspolisen och den övriga polisverksamheten tryggas.

Polisen arbetar kundcentrerat och håller en hög etisk nivå för att medborgarna ska ha ett fortsatt förtroende för verksamheten. Polisens värderingar, dvs. rättvisa, yrkesskicklighet, serviceprincipen och personalens välbefinnande förverkligas både i verksamheten och i fråga om kommunikationen. Kommunikationen är ett redskap för det strategiska ledarskapet och en naturlig del av ledarskapet.

Polisen reagerar på förändringar i omvärlden och riktar genom analys av säkerhetsriskerna och genom kunskapsbaserad ledning och en bra lägesbild, tillsammans med andra aktörer inom säkerhetssektorn, förebyggande åtgärder och resurser på de frågor som är kritiska med tanke på säkerheten.

Tillgången till polisens basservice, inklusive språkliga tjänster, tjänsternas kvalitet och förutsättningarna att tillhandahålla dem för medborgarna i hela landet oberoende av boningsort, kommer att försämras något under ramperioden. Kvaliteten på servicen sjunker något i och med att resurserna minskar. Medborgarnas känsla av trygghet kan påverkas negativt om polisen är mindre synlig. Tillgången till och kvaliteten på polisens avgiftsbelagda offentligrättsliga tillståndstjänster för vilka avgifterna bestäms enligt prestationernas självkostnadsvärde är dock möjlig att trygga genom elektroniska tjänster och en rimlig mängd tjänster på kundserviceställen, med hjälp av polisens eget servicenätverk och i samarbete med andra myndigheter.

Polisens verkar aktivt för att förbättra informationsutbytet och det operativa samarbetet med Europeiska unionens medlemsstater och länderna i närområdena och utnyttjar det internationella samarbetet för att upprätthålla och förbättra den inre säkerheten. Genom internationellt samarbete bekämpas internationell brottslighet som riktar sig till eller utgår från Finland, inbegripet ekonomisk brottslighet. Genom internationellt polissamarbete bekämpas brottslighet som riktar sig till Finland redan i utlandet. I polisverksamheten utnyttjar man till fullo Europeiska unionens finansieringsmöjligheter.

Polisen deltar i genomförandet av strategin för bekämpning av organiserad brottslighet, där olika slag av brott beaktas. Polisens, Tullens och Gränsbevakningsväsendets samarbete och likaså samarbetet med åklagarmyndigheterna bedöms på nytt när det gäller det organisatoriska arrangemanget och bl.a. kostnadseffekterna. Genom ett smidigt internationellt samarbete, i synnerhet med närområdenas myndigheter, garanterar man att det straffrättsliga ansvaret realiseras i förövarens hemland.

Man fortsätter att genomföra de åtgärder som läggs fram i den uppdaterade strategin för bekämpning av terrorism och åtgärderna för att förebygga våldsam extremism. I arbetet med att bekämpa våldsbrottsligheten prioriterar polisen allvarliga våldsbrott, familjevåld och våld i närrelationer samt åtgärder för att minska våldsamt beteende hos de unga. Man ska bli bättre på att identifiera våld som riktar sig mot utsatta grupper och främjar genomförandet av programmet för att minska våld mot kvinnor. Åtgärderna för att identifiera risker för s.k. hedersvåld och för tvångsäktenskap effektiviseras.

Man fortsätter att genomföra strategin för förebyggande verksamhet, men verksamheten får något mindre resurser.

Polisen fortsätter att motarbeta rasism och intolerans och bekämpar hatbrott genom att bli bättre på att identifiera dem.

Polisen fortsätter att utveckla tillståndsförvaltningen med beaktande av riktlinjerna för tillståndsförvaltningsstrategin, verksamhets- och ekonomiplanen för förvaltningsområdet och projektet för utvecklande av tillståndsförvaltningen. För de tillståndståndsärenden som hör till polisens kärnuppgifter utvecklas processerna så att de blir effektiva, kundorienterade och verkningsfulla. I samband med detta använder sig polisen också av de möjligheter som serviceproducenterna har att utföra assisterande och tekniska uppgifter som stöd för polisens kundservice. Tillståndstjänsterna på initiativ av kunden ansluts till de elektroniska tillståndstjänsterna och användningsgraden för dem ökas planenligt. Användningen av e-tjänster för ärenden som inleds på initiativ av myndighet utreds. Polisens tillståndsförvaltningstjänster är tillgängliga för var och en i regel genom tidsbokning så att de högsta laglighetsövervakarnas åsikter om god förvaltning beaktas. Polisen hanterar följderna av dessa effektiviseringsåtgärder på ett planmässigt och framförhållande sätt. Genom utvecklingsåtgärderna följs principerna för god förvaltningssed och stöds smidig tillgång till kundservice. Tillståndsförvaltningstjänsterna fungerar kostnadseffektivt, ekonomiskt och produktivt, så att kostnadstäckningen för tillståndstjänsterna på initiativ av kunden, utvecklingen av ansvarsområdet och verksamhetsmodellerna är säkrade.

Polisen deltar i sektorövergripande myndighets- och intressentgruppssamarbete för att genomföra lokala och regionala säkerhetsplaner i syfte att upprätthålla säkerheten i kommunerna, förebygga utslagning och garantera säkerheten i glesbygdsområden. Polisens resurser riktas dock i allt högre grad till polisens kärnuppgifter.

Med hjälp av PTG-verksamheten har polisen fått goda resultat och med hjälp av den senaste PTG-strukturreformen har man lyckats göra verksamheten ännu effektivare i och med att polisinrättningarna i den nya PTG-verksamheten är i nära samarbete med PTG-aktörerna.

I samarbete med olika aktörer fortsätter polisen att bekämpa brott som utförs med hjälp av datanät. Polisen deltar för sin del i genomförandet av strategin för cybersäkerheten i Finland och ser till att polisen har förutsättningar för att förebygga, upptäcka och utreda brott som riktar sig mot cyberomgivningen och som utnyttjar den.

Genom polisens interna laglighetsövervakning ser man till att medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter och de mänskliga rättigheterna tillgodoses och att polisens verksamhet är lagenlig och av hög kvalitet.

En trovärdig polisverksamhet förutsätter ett effektivt ingripande i både sådan brottslighet som kommit till polisens kännedom och i dold brottslighet.

01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 717 972 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009).

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om återkallande av utvidgningen av förvandlingsstraff för böter (lag om verkställighet av böter 672/2002, ändrad (671/2015). Lagstiftningsreformen som gäller förvandlingsstraff för böter genomförs inte, och därför finns det inte längre något behov av tilläggsresurser för polisen för genomförandet av författningsändringarna.

Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:

Övervaknings- och larmverksamhet samt trafiksäkerhet

De funktionella resultatmålen enligt riktlinjerna för PORA III har setts över så att de motsvarar de ekonomiska yttre ramarna. Man försöker hålla tillgången till brådskande utryckningstjänster på så gott som samma nivå som hittills. Nivån för den övervakning som gäller den allmänna ordningen och säkerheten sjunker dock i och med att de tillgängliga resurserna minskar. Detta kan leda till att ordningsstörningar, skadegörelse och misshandel som sker på allmänna platser ökar. Den allmänna övervakningen och medborgarnas trygghetskänsla försvagas. Den tid som används till annat än brådskande uppdrag minskar. Det blir svårare och tar längre tid att ge handräckning. Polisens arbetarskydd försvagas framför allt i glest bebyggda områden. Situationen i fråga om olaglig inresa är under kontroll i Finland och åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Processen för asylförfarandet utvecklas.

Antalet dödsfall i trafiken har 2015 börjat öka; statsrådets mål att halvera antalet dödsfall i trafiken äventyras (mål: 136 st./år före 2020). Antalet olyckor som lett till personskador har däremot utvecklats i positiv riktning. Ökningen av trafiksäkerhetsindex har stannat upp. Avsikten är bevara trafikövervakningens produktivitet och den nuvarande nivån på antalet fall av rattfylleri och grovt äventyrande av trafiksäkerheten som polisen avslöjat. Genomslagskraften för den trafikövervakning som sker med hjälp av tekniska medel förbättras. Omfattningen av den trafikövervakning polismännen gör minskar däremot något. Nivån på övervakningen av tung trafik hålls oförändrad.

Övervakning 2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Produktivitet      
Produktivitet (uppdrag inom allmän ordning och säkerhet/årsv.) 435 408 412
Trafikövervakningens produktivitet, st./årsv. 744 757 814
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, 1 000 euro 173 982 174 918 175 918
Årsverken 2 407 2 454 2 425
Kostnader för övervakning, 1 000 euro 217 627 217 735 217 450
Resurshushållning (kostnader/uppdrag inom allmän ordning och säkerhet), euro 208 222 217
Serviceförmåga och kvalitet      
Ingripanden vid våld i hemmen, medeltal minst, vitsord 1—41) 2,9 - 2,9
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—41) 3,0 - 2,9
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—41) 2,9 - 2,8
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. 612 602 590
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. 47 54 54
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. 338 518 400 000 440 000
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. 3 844 4 000 3 800
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. 5 500 5 400 5 400
Fall av rattfylleri, högst, st. 18 497 20 000 19 000
Arbetstid som använts för övervakning av utlänningar, årsv.,      
exkl. in- och utresekontrollverksamhet2) 19 20 11
Utredningstiden för asylprövning, avgjorda fall, medeltal, dygn 27 30 90
Prestationer      
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. 1 046 888 980 000 1 000 000
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % 20 20 17
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) 9,4 10,0 9,0

1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.

2) från och med 2015 registreras in-och utresekontrollverksamheten på en egen kod.

Larmverksamhet 2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Produktivitet      
Produktivitet (larmuppdrag, antal/årsv.) 880 828 848
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, 1 000 euro 87 261 88 194 89 952
Årsverken 1 190 1 182 1 180
Kostnader för larmverksamheten, 1  000 euro 110 370 110 777 111 740
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro 169 148 172
Serviceförmåga och kvalitet      
Insatstiden vid utryckningar av A-klass, min. 9,5 10,1 10,1
Insatstiden vid utryckningar av A- och B-klass, min. 17,9 18,0 18,7
Insatstid under 20 min (% av utryckningarna A+B) 70,9 72,0 70,0
Insatstid under 45 min (% av utryckningarna A+B) 92,2 90,0 89,0
Brådskande utryckningar, medeltal minst, vitsord 1—41) 3,1 - 3,2
Prestationer      
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. 25 237 25 000 25 000
Antal A- och B-utryckningar, högst, st. 653 140 750 000 650 000
Antal A-, B- och C-utryckningar, högst, st. 1 046 888 980 000 1 000 000

1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.

Brottsbekämpning

Polisens möjligheter att satsa på utredning av s.k. brott utan utredningsuppslag som kommit till polisens kännedom och som bl.a. förutsätter sammanlänkning kommer att minska. Detta sänker brottsutredningsgraden för egendomsbrott. Det är oroväckande med beaktande av bl.a. den kraftiga tillväxttrenden för utländska egendomsbrott av typen "hit and run". Denna typ av brott blir allt vanligare i Finland. Polisens möjligheter till ett tids- och resurskrävande långsiktigt arbete för att avslöja dold brottslighet kommer i någon mån att minska. Detta kommer att synas framför allt i en minskning av avslöjanden om grov narkotikabrottslighet. De minskade resurserna kan synas i en lägre utredningsgrad och ökad dold brottslighet och därtill i längre utredningstider. Det bör också beaktas att de centrala lagstiftningsreformerna i början av 2014 om för- och polisundersökningar (polis-, förundersöknings- och tvångsmedelslagen) samt utöver dessa ikraftsättandet av EU:s tolknings- och översättningsdirektiv förpliktar polisen och kan redan i sig förlänga utredningstiderna.

Strukturen för PTG-verksamheten har förnyats i början av 2014 och erfarenheterna har varit positiva. I den brottsbekämpning som ingår i PTG-verksamheten deltar polisens enheter aktivt i den dagliga verksamheten och vid polisenheterna har det grundats enheter för kriminalunderrättelse och brottsanalys.

Medborgarnas förtroende för polisens förmåga att förebygga, avslöja och utreda brott ska bevaras. Man fäster uppmärksamhet vid de långa behandlingstiderna för brottmål. Inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten strävar man inom ramen för den tillgängliga totalfinansieringen efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återtas. Den brottsförebyggande verksamheten genomförs genom att man ökar flermyndighetssamarbetet, människornas egen beredskap inför brottssituationer och ansvar vid brottsbekämpningen samt den tredje sektorns medverkan. Man strävar efter att minska det totala antalet brott mot liv och hälsa samt sexualbrott genom förebyggande verksamhet och bättre identifiering av brottsfall. Verksamhetsbetingelserna för organiserad brottslighet försvagas bl.a. genom administrativa åtgärder. Organiserad brottslighet bekämpas genom samarbete med Tullen och Gränsbevakningsväsendet samt genom fungerande internationellt samarbete. Man satsar på bekämpningen av IT-relaterad brottslighet som en del av bekämpningen av organiserad brottslighet och förebyggande webbpolisverksamhet. Polisen ingriper i brott med rasistiska inslag och i andra hatbrott samt människohandel. Polisen upprätthåller med andra brottsbekämpande myndigheter, förvaltningsmyndigheter och aktörer inom den privata sektorn en lägesbild över brottsligheten i allmänhet och över vissa specialområden, bl.a. terrorismen och den organiserade brottsligheten.

Brottsbekämpningen reagerar på förändrade behov i verksamhetsmiljön och kan förebygga brott, upptäcka dold brottslighet och genomföra brottsansvaret.

Brottsbekämpning 2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Produktivitet      
Produktivitet (uppklarade strafflagsbrott/årsv.) 75 73 72
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, 1 000 euro 282 552 284 426 261 526
Årsverken 3 885 3 929 3 662
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro 360 645 360 599 342 699
Resurshushållning (kostnader/uppklarade strafflagsbrott), euro 1 242 1 255 1 293
Serviceförmåga och kvalitet      
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst 47,5 45,0 43,0
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn 112 113 115
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst 36,1 35,9 34,5
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst 75,7 75,6 74,0
Anhängighetstiden för uppklarade ekonomiska brott, medeltal, dygn, högst 469 453 500
Bekämpning av ekonomiska brott, antal årsverken 427 417 330
Antal organiserade kriminella sammanslutningar (grupper inom EU och andra grupper), st. 73 73 73
Antal personer som hör till organiserade kriminella sammanslutningar, st. 950 950 950
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,9 - 2,9
Utredning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,6 - 2,6
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,8 - 2,8
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,7 - 2,6
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,6 - 2,6
Upptäckande och utredning av brott som tyder på rasism, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,7 - 2,7
Polisverksamhet på webben (t.ex. polisens tipstjänst, webbpolis), medeltal, minst, vitsord 1 — 41) 3,5 - 3,3
Årsverken som använts för utredning av IT-brott 40 40 50
Prestationer      
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser 621 248 667 293 640 000
Uppklarade strafflagsbrott, antal 290 455 287 432 265 000
Återtagande av vinningen av alla brott (netto), mn euro 58,2 55 45
Återtagande av vinningen av ekonomiska brott (netto), mn euro 47,7 45 35
Antal uppklarade ekonomiska brott, st. 1 973 1 844 1 600
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. 2 201 2 133 2 200
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. 643 573 560
Antal brott mot liv och hälsa, st. 35 299 32 847 33 000
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal 864 1 049 830

1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.

Tillståndsförvaltning

Med hjälp av tillståndsprövning och tillståndsövervakning bidrar tillståndsförvaltningen till att bevara den allmänna ordningen och säkerheten och stöder polisens förebyggande verksamhet. Vapenförvaltningen och tillsynen över säkerhetsbranschen fungerar tillförlitligt och tar hänsyn till samhällets säkerhetsintressen. Verkningarna sträcker sig även till tillförlitlig verksamhet inom den privata säkerhetsbranschen. Genom att utveckla enhetliga tillståndsprocesser främjar man en bättre säkerhet i synnerhet när det gäller användningen av skjutvapen. Överföringen till Migrationsverket av behörigheten att sköta ärenden som gäller tillstånd för utlänningar bereds. Dessutom slutförs processen för överföring av körkortsärenden från polisen till Trafiksäkerhetsverket vid ingången av 2016. Det fästs särskild uppmärksamhet vid att den som ansöker om en identitetshandling identifieras på ett tillförlitligt sätt. Inom polisens tillståndsförvaltning följer man principerna för god förvaltningssed. Informationssystemen, processerna och strukturerna bidrar till enhetliga beslut och till ett smidigt, enhetligt, ekonomiskt effektivt och rättvist beslutsfattande. Kundbesökens antal minskas bl.a. genom att man utvecklar elektroniska tjänster och säkrar att kapacitetsutnyttjandet når upp till målet. Kostnadstäckningen och utvecklingen av tillståndstjänsterna och en resursering av tjänsterna som motsvarar efterfrågan säkras.

Tillståndsförvaltning 2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Produktivitet      
Produktivitet (tillstånd som polisen beviljat/årsv.) 1 651 1 693 1 540
Intäktsmål för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro 64 370 61 000 51 725
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, 1 000 euro      
Årsverken 843 852 756
Kostnader för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro 60 634 61 000 51 725
Resurshushållning (kostnader/tillstånd som polisen beviljat), euro 44 42 44
Kostnadstäckningen för tillståndsförvaltningen, % 106 100 100
Serviceförmåga och kvalitet    
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) 3,3 - 3,3
Prestationer      
Tillstånd beviljade av polisen sammanlagt, st. 1 392 128 1 442 700 1 164 000
— Resedokument (pass och identitetskort sammanlagt) 857 267 936 000 980 000
— Körtillstånd 355 524 326 000 -
— Vapentillstånd 55 432 57 000 60 000
— Tillstånd för säkerhetsbranschen 56 841 61 000 62 000
— Tillstånd för utlänningar 55 043 50 000 50 000
— Övriga tillstånd 12 021 12 700 12 000

1) Källa: Polisbarometern

Övervakning av tillstånd 2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Resurshushållning      
Årsverken (ingår i det totala antalet årsverken inom tillståndsförvaltningen) 206 205 205
Omkostnadsanslag, 1 000 euro -5 816 6 615 8 777
Kostnader för övervakningen av tillstånd (avgiftsfri tillståndsservice), 1 000 euro 16 644 16 808 17 200
Prestationer      
Övervakningsåtgärder sammanlagt, st. - 72 000 72 000
Polisutbildning

Målet med polisutbildningen är att den ska svara mot polisens behov av personal och kunnande. Antalet nya studerande vid polisyrkeshögskolan anpassas till ramarna för anslagen. Polisutbildning ges fortfarande på båda nationalspråken. I utbildningen utvecklas en sådan yrkesskicklighet som det internationella polissamarbetet och den kulturella mångfalden kräver. Utbildningens produktivitet förbättras genom att användningen av webbundervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan producerar forskningsdata för utvecklandet av polisverksamheten, den inre säkerheten och undervisningen vid läroanstalten.

Polisutbildning 2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Produktivitet      
Studiepoäng som avlagts av examensstuderande under ett år/lärarnas totala årsverken 192 290 413
Publikationer/forskningsårsverken 3,0 3,8 3,5
Resurshushållning      
Polisutbildningens totala kostnader, 1 000 euro 25 900 25 200 25 000
Årsverken 203 199 193
Grundexamen/polis (yrkeshögskoleutbildning), pris per utbildningsdag, högst, euro 278 230 200
Polisbefälsexamen/polis (högre yrkeshögskoleutbildning), pris per utbildningsdag, högst, euro 276 260 260
Serviceförmåga och kvalitet      
Utexaminerade inom målsatt tid inom utbildningen för grundexamen, % 94,7 97,0 97,0
Prestationer      
Antal sökande till utbildningen för grundexamen per nybörjarplats 13,4 6,0 9,0
Antal som inlett utbildningen för grundexamen, pers. 146 320 160
Antal utexaminerade från utbildningen för grundexamen, pers. 133 154 67

Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter

2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1)      
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, 1 000 euro 134 987 134 496 130 788
Årsverken 1 043 1 055 1 016
       
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2)      
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, 1 000 euro 46 624 46 302 44 611
Årsverken 710 701 675
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro 58 096 58 063 58 085

1) Stödfunktioner=ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster

2) Övriga uppgifter= vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden

Mänskliga resurser

Polisens organisation, verksamhet och processer utvecklas så att de blir effektivare och mera produktiva. Verkställandet av organisationsomläggningen säkras genom personalplanering på lång sikt. Antalet anställda vid polisen har anpassats till de ekonomiska villkoren. Polisens lönesystem tas upp för översyn.

Mänskliga resurser 2014
utfall1)
2015
uppskattning
2016
mål
       
Årsverken2) 10 078 9 966 9 716
Kvinnor, % 29,4 29,5 29,5
Polismän, årsv. 7 426 7 325 7 100
Kvinnor, % 15,6 15,7 15,7
Studerande, årsv.3) 166 161 173
Kvinnor, % 27,7 27,8 24,8
Övrig personal, årsv. 2 486 2 480 2 443
Kvinnor, % 70,6 70,7 70,7
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå 10,3 10,4 10,4
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 10,4 10,0 10,0
Arbetstillfredsställelseindex - - 3,3

1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2013 tot. 10 219 årsv., andel anställda under övriga moment tot. 144,9 årsv. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2014 tot. 144,9 årsverken. Andel som anställs under övriga moment i uppskattningen för 2014 tot. 150 årsverken. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2015 tot. 100 årsverken (poliser 75 årsverken + övriga tjänster 25 årsverken)

2) I antalet årverken 2014 och 2015 ingår skyddspolisen (ca 240 årsv.)

3) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 805 473 812 680 786 467
Bruttoinkomster 85 411 78 500 68 495
Nettoutgifter 720 062 734 180 717 972
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 14 293    
— överförts till följande år 25 653    

Beräkning av kostnadstäckningen för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 72 510 70 120 60 115
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 70 009 70 120 60 115
       
Kostnadtäckning (intäkter - kostnader) 2 501 - -
Kostnadstäckning, % 104 100 100

Anslagets nivåförhöjning på knappt 20 miljoner euro 2016 är en del av resursökningen för den inre säkerheten. Avsikten är att med ökningen också finansiera de behov som informationssystemet Vitja har och effektivitetsbehoven när det gäller personskyddet för landets högsta ledning.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (överföring till moment 28.10.01) -120
Polisstyrelsens hyresutgifter (överföring från moment 26.10.01) 355
PORA-projektet (överföring från moment 28.40.01) 75
Tilläggsanslag för 2015, för bekämpning av terrorism -2 700
Ändring av högskolestödet till polisstuderande -312
Ändring av måltidsstödet till polisstuderande -26
Ökning av utgifter för asyl 4 500
Överföring till moment 26.01.01 (-1 årsv.) -175
Överföring till moment 26.10.02 -19 006
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -697
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -6 048
Indexhöjning av hyresutgifterna 570
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) 19 953
Löneglidningsinbesparing -2 384
Lönejusteringar 4 296
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -4 112
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -3 611
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -266
Nivåförändring -6 500
Sammanlagt -16 208

2016 budget 717 972 000
2015 III tilläggsb. 1 366 000
2015 I tilläggsb. 770 000
2015 budget 734 180 000
2014 bokslut 731 422 000

02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 19 344 000 euro.

Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för skyddspolisens verksamhet:

Det centrala målet för skyddspolisen är att förebygga gärningar och projekt som hotar den nationella säkerheten samt att i rätt tid producera information som främjar säkerheten i samhället och stöder beslutsfattandet. Det är viktigt att upprätthålla och förbättra skyddspolisens prestationsförmåga så att statens säkerhet kan garanteras i en föränderlig omvärld och så att de utmaningar som omvärlden ställer kan bemötas.

Operativ verksamhet

I Finland varken utförs eller bereds terroraktioner eller projekt som kan leda till terrorism. Finland används inte vid planeringen av terroraktioner som ska utföras någon annanstans, och Finland används inte heller som logistiskt stödområde eller något annat slags stödområde. Medborgarna litar på polisens förmåga att bekämpa terrorismen. Underrättelseverksamhet som främmande makter riktar mot Finland kartläggs och brott enligt 12 kap. i strafflagen förhindras.

Förmågan att bekämpa cyberhot utvecklas genom utveckling av prestationsförmågan, fördjupat partnerskap och tydligare roller.

Man förhindrar export från Finland som strider mot internationella avtal och som gäller massförstörelsevapen och den sakkunskap, det materiel och den utrustning som krävs för tillverkningen av vapnen. Likaså förhindras motsvarande export via Finland till aktörer som avser att skaffa eller utveckla massförstörelsevapen. Uppföljningen av projekt som inverkar på statens inre säkerhet minskar inte, och antalet brott inom denna bransch ökar inte.

Säkerhetsklareringar och utlåtanden

Säkerhetsklareringar och utlåtanden som skyddspolisen lämnar syftar inom sitt eget område till att säkerhetsnivån och den trygghetskänsla som människor upplever inte ska försvagas.

Insamling av uppgifter samt rapportering

Det förväntas allt mera av skyddspolisen i egenskap av en instans som skaffar och tolkar information och rapporterar om informationen. Skyddspolisen kommer överens med inrikesministeriet om prioriteringarna vid inhämtande av information. Med hjälp av prioriteringarna bestäms i förväg de årliga tyngdpunkterna för den informationshämtning som bidrar till nationella säkerheten. Prioriteringarna för informationshämtningen formas i avgörande grad av det informationsbehov som den utrikes- och säkerhetspolitiska ledningen har. I enlighet med prioriteringarna tar man fram aktuell information och skyddar samhällets intressen. Vid insamlingen av uppgifter och rapporteringen utnyttjas tillgängliga källor effektivt och information som är viktig med tanke på beslutsfattandet produceras för statsledningen och andra kunder/aktörer.

Utvecklandet av skyddspolisen

Skyddspolisens regionala funktionsförmåga säkras genom att alla uppgifter också i framtiden ska kunna skötas lika effektivt och resultatrikt på olika håll i Finland. Skyddspolisen fortsätter att vidta åtgärder för att förnya och utvidga det nuvarande funktionella informationssystemet. Alla nya informationssystem som tas i bruk beaktar skyddspolisens särskilda behov och kraven på samverkan med andra informationssystem inom polisen. Man inleder projektplaneringen för det projekt för verksamhetslokaler som skyddspolisen avser att genomföra på 2020-talet.

Mänskliga resurser

Man gör upp en långsiktig personalplan som innehåller mål och åtgärder gällande personalens storlek, sammansättning och utveckling. Man sörjer för personalens välbefinnande under förändringsprocessen.

Skyddspolisen 2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag för den operativa verksamheten, 1 000 euro 12 540 14 560 14 560
Årsverken för den operativa verksamheten 163,1 185 177
Kostnader för den operativa verksamheten, 1 000 euro 18 511 19 800 18 779
Prestationer      
Informationsmöten om säkerheten, st. 204 170 170
Säkerhetsklareringar, st. 19 203 15 500 15 500
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap, st. 115 80 80
Utlåtanden om ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd 408 350 350
Utlåtanden om viseringsansökningar, st. 8 300 9 000 9 000
Utarbetade rapporter, st. 129 120 120
Mänskliga resurser      
Årsverken 226 252 234
Polismän, årsv. 138 156 148
Övrig personal, årsv. 98 96 86
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 5,8 7,5 7,5
Arbetstillfredsställelseindex - 3,5 -

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
budgetprop.
   
Bruttoutgifter 19 354
Bruttoinkomster 10
Nettoutgifter 19 344

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Överföring från moment 26.10.01 19 006
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -15
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -130
Indexhöjning av hyresutgifterna 12
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) 470
Löneglidningsinbesparing 35
Lönejusteringar 60
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -88
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -6
Sammanlagt 19 344

2016 budget 19 344 000

20. Utgifter för transporter i samband med avlägsnande ur landet och hämtning (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 6 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter för transporter föranledda av avlägsnande av personer ur landet som polisen ansvarar för

2) till utgifter för tolknings- och översättningstjänster för asylsökande

3) till utgifter för transporter i samband med hämtning av förbrytare som överlåts till Finland

4) till utgifter som föranleds av säkerställande av asylsökandes identitet och nationalitet samt åldersbestämning och språktest

5) till ersättning av utgifter för resor och inkvartering till följd av användningen av en beredskapsgrupp för asylprövning.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Transporter för avlägsnande ur landet 4 600 000
Tolknings- och översättningstjänster 550 000
Transporter i samband med hämtning 250 000
Identitetskontroll 300 000
Användning av beredskapsgrupp 300 000
Sammanlagt 6 000 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökat antal returtransporter 2 200
Sammanlagt 2 200

2016 budget 6 000 000
2015 budget 3 800 000
2014 bokslut 3 618 815

21. Gemensamma omkostnader för KEJO-projektet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 7 000 000 euro.

Fullmakt

Om en del av den fullmakt för anskaffning av ett fältledningssystem som anvisats i budgeten för 2013 eller i den tredje tilläggsbudgeten för 2014 inte har använts 2014, får förbindelser för den oanvända delen ingås år 2016.

Förklaring:Syftet med projektet för ett gemensamt fältledningssystem (KEJO) för polisen, räddningsväsendet, social- och hälsovårdsväsendet, Gränsbevakningsväsendet, försvarsmakten och Tullen är att ta i bruk ett gemensamt fältledningssystem för de centrala säkerhetsmyndigheter som deltar i projektet och att integrera det med myndigheternas gemensamma elektroniska system för behandling av händelser och den nätverksbaserade nödcentralsmodellen.

De viktigaste målen för myndigheternas gemensamma fältledningssystem är en effektivisering av myndigheternas verksamhet och myndighetssamarbetet, möjliggörande av en gemensam lägesbild för myndigheterna, införande av nya arbetsprocesser i fältförhållanden, en effektivisering av informationsutbytet och kommunikationen i realtid mellan fältledningen och myndigheterna samt den kostnadseffektivitet som ett gemensamt fältledningssystem för myndigheterna medför. Projektet ska genomföras under åren 2013—2016 och dess totala kostnader uppgår till ca 19,16 miljoner euro. Finansministeriet finansierar projektet med sammanlagt 15 miljoner euro med anslag som är avsedda för främjande av produktiviteten under åren 2013—2016 enligt det separata samarbetsprotokoll som gjorts upp för de ministerier som deltar i KEJO-projektet (inrikesministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, försvarsministeriet och finansministeriet).

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019— Sammanlagt
från och med
2016
           
Säkerhetsmyndigheternas gemensamma fältledningssystem          
Förbindelser som ingåtts före år 2015 7 000 - - - 7 000
Utgifter sammanlagt 7 000 - - - 7 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Myndighetens fältledningssystem (finansieringen 2015) (överföring till moment 28.70.20) -4 000
Myndighetens fältledningssystem (finansieringen 2016) (överföring från moment 28.70.20) 3 000
Ändring i realiseringstidpunkten för utbetalningarna 4 000
Sammanlagt 3 000

2016 budget 7 000 000
2015 I tilläggsb. -4 000 000
2015 budget 4 000 000
2014 bokslut 7 000 000