Statsbudgeten 2016
Förklaring:Polisen tryggar rätts- och samhällsordningen, upprätthåller allmän ordning och säkerhet, förebygger, avslöjar och reder ut brott och sörjer för att de blir föremål för åtalsprövning.
Genom goda resultat inom de olika delområdena av polisens verksamhet bidrar man till att Finland fortfarande är ett av de tryggaste länderna i Europa.
Genomförandefasen för PORA III som inleddes 2014 slutförs i sin helhet i enlighet med de riktlinjer som dragits upp. Möjligheterna att utveckla polisens avgiftsbelagda verksamhet kommer att undersökas. Utöver de interna åtgärderna inom polisförvaltningen behövs en mera omfattande bedömning av olika organisatoriska lösningsmodeller för säkerhetsmyndigheterna och en utredning av möjligheterna till sådana författningsändringar som sparar polisens resurser och som gäller inrikesministeriets och andra ministeriers förvaltningsområden. Detta förutsätter att polisens kärnuppgifter klart definieras.
Skyddspolisen, som för närvarande är underställd Polisstyrelsen, blir den 1 januari 2016 en polisenhet vid inrikesministeriet. Syftet är att betona skötseln av skyddspolisens särskilda uppgifter och stärka den strategiska och politiska styrningen av verksamheten liksom att förtydliga ämbetsverkets ställning i det nationella och internationella samarbetet. Skyddspolisen har till uppgift att bekämpa förehavanden och brott som kan äventyra stats- och samhällsskicket eller rikets inre eller yttre säkerhet samt att utföra undersökning av sådana brott. Skyddspolisen ska även upprätthålla och utveckla en allmän beredskap för att förebygga verksamhet som äventyrar rikets säkerhet. Samarbetet mellan skyddspolisen och den övriga polisverksamheten tryggas.
Polisen arbetar kundcentrerat och håller en hög etisk nivå för att medborgarna ska ha ett fortsatt förtroende för verksamheten. Polisens värderingar, dvs. rättvisa, yrkesskicklighet, serviceprincipen och personalens välbefinnande förverkligas både i verksamheten och i fråga om kommunikationen. Kommunikationen är ett redskap för det strategiska ledarskapet och en naturlig del av ledarskapet.
Polisen reagerar på förändringar i omvärlden och riktar genom analys av säkerhetsriskerna och genom kunskapsbaserad ledning och en bra lägesbild, tillsammans med andra aktörer inom säkerhetssektorn, förebyggande åtgärder och resurser på de frågor som är kritiska med tanke på säkerheten.
Tillgången till polisens basservice, inklusive språkliga tjänster, tjänsternas kvalitet och förutsättningarna att tillhandahålla dem för medborgarna i hela landet oberoende av boningsort, kommer att försämras något under ramperioden. Kvaliteten på servicen sjunker något i och med att resurserna minskar. Medborgarnas känsla av trygghet kan påverkas negativt om polisen är mindre synlig. Tillgången till och kvaliteten på polisens avgiftsbelagda offentligrättsliga tillståndstjänster för vilka avgifterna bestäms enligt prestationernas självkostnadsvärde är dock möjlig att trygga genom elektroniska tjänster och en rimlig mängd tjänster på kundserviceställen, med hjälp av polisens eget servicenätverk och i samarbete med andra myndigheter.
Polisens verkar aktivt för att förbättra informationsutbytet och det operativa samarbetet med Europeiska unionens medlemsstater och länderna i närområdena och utnyttjar det internationella samarbetet för att upprätthålla och förbättra den inre säkerheten. Genom internationellt samarbete bekämpas internationell brottslighet som riktar sig till eller utgår från Finland, inbegripet ekonomisk brottslighet. Genom internationellt polissamarbete bekämpas brottslighet som riktar sig till Finland redan i utlandet. I polisverksamheten utnyttjar man till fullo Europeiska unionens finansieringsmöjligheter.
Polisen deltar i genomförandet av strategin för bekämpning av organiserad brottslighet, där olika slag av brott beaktas. Polisens, Tullens och Gränsbevakningsväsendets samarbete och likaså samarbetet med åklagarmyndigheterna bedöms på nytt när det gäller det organisatoriska arrangemanget och bl.a. kostnadseffekterna. Genom ett smidigt internationellt samarbete, i synnerhet med närområdenas myndigheter, garanterar man att det straffrättsliga ansvaret realiseras i förövarens hemland.
Man fortsätter att genomföra de åtgärder som läggs fram i den uppdaterade strategin för bekämpning av terrorism och åtgärderna för att förebygga våldsam extremism. I arbetet med att bekämpa våldsbrottsligheten prioriterar polisen allvarliga våldsbrott, familjevåld och våld i närrelationer samt åtgärder för att minska våldsamt beteende hos de unga. Man ska bli bättre på att identifiera våld som riktar sig mot utsatta grupper och främjar genomförandet av programmet för att minska våld mot kvinnor. Åtgärderna för att identifiera risker för s.k. hedersvåld och för tvångsäktenskap effektiviseras.
Man fortsätter att genomföra strategin för förebyggande verksamhet, men verksamheten får något mindre resurser.
Polisen fortsätter att motarbeta rasism och intolerans och bekämpar hatbrott genom att bli bättre på att identifiera dem.
Polisen fortsätter att utveckla tillståndsförvaltningen med beaktande av riktlinjerna för tillståndsförvaltningsstrategin, verksamhets- och ekonomiplanen för förvaltningsområdet och projektet för utvecklande av tillståndsförvaltningen. För de tillståndståndsärenden som hör till polisens kärnuppgifter utvecklas processerna så att de blir effektiva, kundorienterade och verkningsfulla. I samband med detta använder sig polisen också av de möjligheter som serviceproducenterna har att utföra assisterande och tekniska uppgifter som stöd för polisens kundservice. Tillståndstjänsterna på initiativ av kunden ansluts till de elektroniska tillståndstjänsterna och användningsgraden för dem ökas planenligt. Användningen av e-tjänster för ärenden som inleds på initiativ av myndighet utreds. Polisens tillståndsförvaltningstjänster är tillgängliga för var och en i regel genom tidsbokning så att de högsta laglighetsövervakarnas åsikter om god förvaltning beaktas. Polisen hanterar följderna av dessa effektiviseringsåtgärder på ett planmässigt och framförhållande sätt. Genom utvecklingsåtgärderna följs principerna för god förvaltningssed och stöds smidig tillgång till kundservice. Tillståndsförvaltningstjänsterna fungerar kostnadseffektivt, ekonomiskt och produktivt, så att kostnadstäckningen för tillståndstjänsterna på initiativ av kunden, utvecklingen av ansvarsområdet och verksamhetsmodellerna är säkrade.
Polisen deltar i sektorövergripande myndighets- och intressentgruppssamarbete för att genomföra lokala och regionala säkerhetsplaner i syfte att upprätthålla säkerheten i kommunerna, förebygga utslagning och garantera säkerheten i glesbygdsområden. Polisens resurser riktas dock i allt högre grad till polisens kärnuppgifter.
Med hjälp av PTG-verksamheten har polisen fått goda resultat och med hjälp av den senaste PTG-strukturreformen har man lyckats göra verksamheten ännu effektivare i och med att polisinrättningarna i den nya PTG-verksamheten är i nära samarbete med PTG-aktörerna.
I samarbete med olika aktörer fortsätter polisen att bekämpa brott som utförs med hjälp av datanät. Polisen deltar för sin del i genomförandet av strategin för cybersäkerheten i Finland och ser till att polisen har förutsättningar för att förebygga, upptäcka och utreda brott som riktar sig mot cyberomgivningen och som utnyttjar den.
Genom polisens interna laglighetsövervakning ser man till att medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter och de mänskliga rättigheterna tillgodoses och att polisens verksamhet är lagenlig och av hög kvalitet.
En trovärdig polisverksamhet förutsätter ett effektivt ingripande i både sådan brottslighet som kommit till polisens kännedom och i dold brottslighet.
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 717 972 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009).
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om återkallande av utvidgningen av förvandlingsstraff för böter (lag om verkställighet av böter 672/2002, ändrad (671/2015). Lagstiftningsreformen som gäller förvandlingsstraff för böter genomförs inte, och därför finns det inte längre något behov av tilläggsresurser för polisen för genomförandet av författningsändringarna.
Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:
De funktionella resultatmålen enligt riktlinjerna för PORA III har setts över så att de motsvarar de ekonomiska yttre ramarna. Man försöker hålla tillgången till brådskande utryckningstjänster på så gott som samma nivå som hittills. Nivån för den övervakning som gäller den allmänna ordningen och säkerheten sjunker dock i och med att de tillgängliga resurserna minskar. Detta kan leda till att ordningsstörningar, skadegörelse och misshandel som sker på allmänna platser ökar. Den allmänna övervakningen och medborgarnas trygghetskänsla försvagas. Den tid som används till annat än brådskande uppdrag minskar. Det blir svårare och tar längre tid att ge handräckning. Polisens arbetarskydd försvagas framför allt i glest bebyggda områden. Situationen i fråga om olaglig inresa är under kontroll i Finland och åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Processen för asylförfarandet utvecklas.
Antalet dödsfall i trafiken har 2015 börjat öka; statsrådets mål att halvera antalet dödsfall i trafiken äventyras (mål: 136 st./år före 2020). Antalet olyckor som lett till personskador har däremot utvecklats i positiv riktning. Ökningen av trafiksäkerhetsindex har stannat upp. Avsikten är bevara trafikövervakningens produktivitet och den nuvarande nivån på antalet fall av rattfylleri och grovt äventyrande av trafiksäkerheten som polisen avslöjat. Genomslagskraften för den trafikövervakning som sker med hjälp av tekniska medel förbättras. Omfattningen av den trafikövervakning polismännen gör minskar däremot något. Nivån på övervakningen av tung trafik hålls oförändrad.
Övervakning | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppdrag inom allmän ordning och säkerhet/årsv.) | 435 | 408 | 412 |
Trafikövervakningens produktivitet, st./årsv. | 744 | 757 | 814 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 173 982 | 174 918 | 175 918 |
Årsverken | 2 407 | 2 454 | 2 425 |
Kostnader för övervakning, 1 000 euro | 217 627 | 217 735 | 217 450 |
Resurshushållning (kostnader/uppdrag inom allmän ordning och säkerhet), euro | 208 | 222 | 217 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Ingripanden vid våld i hemmen, medeltal minst, vitsord 1—41) | 2,9 | - | 2,9 |
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—41) | 3,0 | - | 2,9 |
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—41) | 2,9 | - | 2,8 |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. | 612 | 602 | 590 |
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. | 47 | 54 | 54 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 338 518 | 400 000 | 440 000 |
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. | 3 844 | 4 000 | 3 800 |
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. | 5 500 | 5 400 | 5 400 |
Fall av rattfylleri, högst, st. | 18 497 | 20 000 | 19 000 |
Arbetstid som använts för övervakning av utlänningar, årsv., | |||
exkl. in- och utresekontrollverksamhet2) | 19 | 20 | 11 |
Utredningstiden för asylprövning, avgjorda fall, medeltal, dygn | 27 | 30 | 90 |
Prestationer | |||
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 1 046 888 | 980 000 | 1 000 000 |
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 20 | 20 | 17 |
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 9,4 | 10,0 | 9,0 |
1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.
2) från och med 2015 registreras in-och utresekontrollverksamheten på en egen kod.
Larmverksamhet | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (larmuppdrag, antal/årsv.) | 880 | 828 | 848 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 87 261 | 88 194 | 89 952 |
Årsverken | 1 190 | 1 182 | 1 180 |
Kostnader för larmverksamheten, 1 000 euro | 110 370 | 110 777 | 111 740 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 169 | 148 | 172 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Insatstiden vid utryckningar av A-klass, min. | 9,5 | 10,1 | 10,1 |
Insatstiden vid utryckningar av A- och B-klass, min. | 17,9 | 18,0 | 18,7 |
Insatstid under 20 min (% av utryckningarna A+B) | 70,9 | 72,0 | 70,0 |
Insatstid under 45 min (% av utryckningarna A+B) | 92,2 | 90,0 | 89,0 |
Brådskande utryckningar, medeltal minst, vitsord 1—41) | 3,1 | - | 3,2 |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. | 25 237 | 25 000 | 25 000 |
Antal A- och B-utryckningar, högst, st. | 653 140 | 750 000 | 650 000 |
Antal A-, B- och C-utryckningar, högst, st. | 1 046 888 | 980 000 | 1 000 000 |
1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.
Polisens möjligheter att satsa på utredning av s.k. brott utan utredningsuppslag som kommit till polisens kännedom och som bl.a. förutsätter sammanlänkning kommer att minska. Detta sänker brottsutredningsgraden för egendomsbrott. Det är oroväckande med beaktande av bl.a. den kraftiga tillväxttrenden för utländska egendomsbrott av typen "hit and run". Denna typ av brott blir allt vanligare i Finland. Polisens möjligheter till ett tids- och resurskrävande långsiktigt arbete för att avslöja dold brottslighet kommer i någon mån att minska. Detta kommer att synas framför allt i en minskning av avslöjanden om grov narkotikabrottslighet. De minskade resurserna kan synas i en lägre utredningsgrad och ökad dold brottslighet och därtill i längre utredningstider. Det bör också beaktas att de centrala lagstiftningsreformerna i början av 2014 om för- och polisundersökningar (polis-, förundersöknings- och tvångsmedelslagen) samt utöver dessa ikraftsättandet av EU:s tolknings- och översättningsdirektiv förpliktar polisen och kan redan i sig förlänga utredningstiderna.
Strukturen för PTG-verksamheten har förnyats i början av 2014 och erfarenheterna har varit positiva. I den brottsbekämpning som ingår i PTG-verksamheten deltar polisens enheter aktivt i den dagliga verksamheten och vid polisenheterna har det grundats enheter för kriminalunderrättelse och brottsanalys.
Medborgarnas förtroende för polisens förmåga att förebygga, avslöja och utreda brott ska bevaras. Man fäster uppmärksamhet vid de långa behandlingstiderna för brottmål. Inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten strävar man inom ramen för den tillgängliga totalfinansieringen efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återtas. Den brottsförebyggande verksamheten genomförs genom att man ökar flermyndighetssamarbetet, människornas egen beredskap inför brottssituationer och ansvar vid brottsbekämpningen samt den tredje sektorns medverkan. Man strävar efter att minska det totala antalet brott mot liv och hälsa samt sexualbrott genom förebyggande verksamhet och bättre identifiering av brottsfall. Verksamhetsbetingelserna för organiserad brottslighet försvagas bl.a. genom administrativa åtgärder. Organiserad brottslighet bekämpas genom samarbete med Tullen och Gränsbevakningsväsendet samt genom fungerande internationellt samarbete. Man satsar på bekämpningen av IT-relaterad brottslighet som en del av bekämpningen av organiserad brottslighet och förebyggande webbpolisverksamhet. Polisen ingriper i brott med rasistiska inslag och i andra hatbrott samt människohandel. Polisen upprätthåller med andra brottsbekämpande myndigheter, förvaltningsmyndigheter och aktörer inom den privata sektorn en lägesbild över brottsligheten i allmänhet och över vissa specialområden, bl.a. terrorismen och den organiserade brottsligheten.
Brottsbekämpningen reagerar på förändrade behov i verksamhetsmiljön och kan förebygga brott, upptäcka dold brottslighet och genomföra brottsansvaret.
Brottsbekämpning | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppklarade strafflagsbrott/årsv.) | 75 | 73 | 72 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 282 552 | 284 426 | 261 526 |
Årsverken | 3 885 | 3 929 | 3 662 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 360 645 | 360 599 | 342 699 |
Resurshushållning (kostnader/uppklarade strafflagsbrott), euro | 1 242 | 1 255 | 1 293 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 47,5 | 45,0 | 43,0 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 112 | 113 | 115 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 36,1 | 35,9 | 34,5 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 75,7 | 75,6 | 74,0 |
Anhängighetstiden för uppklarade ekonomiska brott, medeltal, dygn, högst | 469 | 453 | 500 |
Bekämpning av ekonomiska brott, antal årsverken | 427 | 417 | 330 |
Antal organiserade kriminella sammanslutningar (grupper inom EU och andra grupper), st. | 73 | 73 | 73 |
Antal personer som hör till organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 950 | 950 | 950 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,9 | - | 2,9 |
Utredning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,6 | - | 2,6 |
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,8 | - | 2,8 |
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,7 | - | 2,6 |
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,6 | - | 2,6 |
Upptäckande och utredning av brott som tyder på rasism, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,7 | - | 2,7 |
Polisverksamhet på webben (t.ex. polisens tipstjänst, webbpolis), medeltal, minst, vitsord 1 — 41) | 3,5 | - | 3,3 |
Årsverken som använts för utredning av IT-brott | 40 | 40 | 50 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 621 248 | 667 293 | 640 000 |
Uppklarade strafflagsbrott, antal | 290 455 | 287 432 | 265 000 |
Återtagande av vinningen av alla brott (netto), mn euro | 58,2 | 55 | 45 |
Återtagande av vinningen av ekonomiska brott (netto), mn euro | 47,7 | 45 | 35 |
Antal uppklarade ekonomiska brott, st. | 1 973 | 1 844 | 1 600 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. | 2 201 | 2 133 | 2 200 |
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 643 | 573 | 560 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 35 299 | 32 847 | 33 000 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 864 | 1 049 | 830 |
1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.
Med hjälp av tillståndsprövning och tillståndsövervakning bidrar tillståndsförvaltningen till att bevara den allmänna ordningen och säkerheten och stöder polisens förebyggande verksamhet. Vapenförvaltningen och tillsynen över säkerhetsbranschen fungerar tillförlitligt och tar hänsyn till samhällets säkerhetsintressen. Verkningarna sträcker sig även till tillförlitlig verksamhet inom den privata säkerhetsbranschen. Genom att utveckla enhetliga tillståndsprocesser främjar man en bättre säkerhet i synnerhet när det gäller användningen av skjutvapen. Överföringen till Migrationsverket av behörigheten att sköta ärenden som gäller tillstånd för utlänningar bereds. Dessutom slutförs processen för överföring av körkortsärenden från polisen till Trafiksäkerhetsverket vid ingången av 2016. Det fästs särskild uppmärksamhet vid att den som ansöker om en identitetshandling identifieras på ett tillförlitligt sätt. Inom polisens tillståndsförvaltning följer man principerna för god förvaltningssed. Informationssystemen, processerna och strukturerna bidrar till enhetliga beslut och till ett smidigt, enhetligt, ekonomiskt effektivt och rättvist beslutsfattande. Kundbesökens antal minskas bl.a. genom att man utvecklar elektroniska tjänster och säkrar att kapacitetsutnyttjandet når upp till målet. Kostnadstäckningen och utvecklingen av tillståndstjänsterna och en resursering av tjänsterna som motsvarar efterfrågan säkras.
Tillståndsförvaltning | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (tillstånd som polisen beviljat/årsv.) | 1 651 | 1 693 | 1 540 |
Intäktsmål för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro | 64 370 | 61 000 | 51 725 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | |||
Årsverken | 843 | 852 | 756 |
Kostnader för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro | 60 634 | 61 000 | 51 725 |
Resurshushållning (kostnader/tillstånd som polisen beviljat), euro | 44 | 42 | 44 |
Kostnadstäckningen för tillståndsförvaltningen, % | 106 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) | 3,3 | - | 3,3 |
Prestationer | |||
Tillstånd beviljade av polisen sammanlagt, st. | 1 392 128 | 1 442 700 | 1 164 000 |
— Resedokument (pass och identitetskort sammanlagt) | 857 267 | 936 000 | 980 000 |
— Körtillstånd | 355 524 | 326 000 | - |
— Vapentillstånd | 55 432 | 57 000 | 60 000 |
— Tillstånd för säkerhetsbranschen | 56 841 | 61 000 | 62 000 |
— Tillstånd för utlänningar | 55 043 | 50 000 | 50 000 |
— Övriga tillstånd | 12 021 | 12 700 | 12 000 |
1) Källa: Polisbarometern
Övervakning av tillstånd | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Resurshushållning | |||
---|---|---|---|
Årsverken (ingår i det totala antalet årsverken inom tillståndsförvaltningen) | 206 | 205 | 205 |
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | -5 816 | 6 615 | 8 777 |
Kostnader för övervakningen av tillstånd (avgiftsfri tillståndsservice), 1 000 euro | 16 644 | 16 808 | 17 200 |
Prestationer | |||
Övervakningsåtgärder sammanlagt, st. | - | 72 000 | 72 000 |
Målet med polisutbildningen är att den ska svara mot polisens behov av personal och kunnande. Antalet nya studerande vid polisyrkeshögskolan anpassas till ramarna för anslagen. Polisutbildning ges fortfarande på båda nationalspråken. I utbildningen utvecklas en sådan yrkesskicklighet som det internationella polissamarbetet och den kulturella mångfalden kräver. Utbildningens produktivitet förbättras genom att användningen av webbundervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan producerar forskningsdata för utvecklandet av polisverksamheten, den inre säkerheten och undervisningen vid läroanstalten.
Polisutbildning | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Produktivitet | |||
Studiepoäng som avlagts av examensstuderande under ett år/lärarnas totala årsverken | 192 | 290 | 413 |
Publikationer/forskningsårsverken | 3,0 | 3,8 | 3,5 |
Resurshushållning | |||
Polisutbildningens totala kostnader, 1 000 euro | 25 900 | 25 200 | 25 000 |
Årsverken | 203 | 199 | 193 |
Grundexamen/polis (yrkeshögskoleutbildning), pris per utbildningsdag, högst, euro | 278 | 230 | 200 |
Polisbefälsexamen/polis (högre yrkeshögskoleutbildning), pris per utbildningsdag, högst, euro | 276 | 260 | 260 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Utexaminerade inom målsatt tid inom utbildningen för grundexamen, % | 94,7 | 97,0 | 97,0 |
Prestationer | |||
Antal sökande till utbildningen för grundexamen per nybörjarplats | 13,4 | 6,0 | 9,0 |
Antal som inlett utbildningen för grundexamen, pers. | 146 | 320 | 160 |
Antal utexaminerade från utbildningen för grundexamen, pers. | 133 | 154 | 67 |
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 134 987 | 134 496 | 130 788 |
Årsverken | 1 043 | 1 055 | 1 016 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 46 624 | 46 302 | 44 611 |
Årsverken | 710 | 701 | 675 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 58 096 | 58 063 | 58 085 |
1) Stödfunktioner=ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster
2) Övriga uppgifter= vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden
Polisens organisation, verksamhet och processer utvecklas så att de blir effektivare och mera produktiva. Verkställandet av organisationsomläggningen säkras genom personalplanering på lång sikt. Antalet anställda vid polisen har anpassats till de ekonomiska villkoren. Polisens lönesystem tas upp för översyn.
Mänskliga resurser | 2014 utfall1) |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Årsverken2) | 10 078 | 9 966 | 9 716 |
Kvinnor, % | 29,4 | 29,5 | 29,5 |
Polismän, årsv. | 7 426 | 7 325 | 7 100 |
Kvinnor, % | 15,6 | 15,7 | 15,7 |
Studerande, årsv.3) | 166 | 161 | 173 |
Kvinnor, % | 27,7 | 27,8 | 24,8 |
Övrig personal, årsv. | 2 486 | 2 480 | 2 443 |
Kvinnor, % | 70,6 | 70,7 | 70,7 |
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå | 10,3 | 10,4 | 10,4 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 10,4 | 10,0 | 10,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | - | - | 3,3 |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2013 tot. 10 219 årsv., andel anställda under övriga moment tot. 144,9 årsv. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2014 tot. 144,9 årsverken. Andel som anställs under övriga moment i uppskattningen för 2014 tot. 150 årsverken. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2015 tot. 100 årsverken (poliser 75 årsverken + övriga tjänster 25 årsverken)
2) I antalet årverken 2014 och 2015 ingår skyddspolisen (ca 240 årsv.)
3) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 805 473 | 812 680 | 786 467 |
Bruttoinkomster | 85 411 | 78 500 | 68 495 |
Nettoutgifter | 720 062 | 734 180 | 717 972 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 14 293 | ||
— överförts till följande år | 25 653 |
Beräkning av kostnadstäckningen för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 72 510 | 70 120 | 60 115 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 70 009 | 70 120 | 60 115 |
Kostnadtäckning (intäkter - kostnader) | 2 501 | - | - |
Kostnadstäckning, % | 104 | 100 | 100 |
Anslagets nivåförhöjning på knappt 20 miljoner euro 2016 är en del av resursökningen för den inre säkerheten. Avsikten är att med ökningen också finansiera de behov som informationssystemet Vitja har och effektivitetsbehoven när det gäller personskyddet för landets högsta ledning.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (överföring till moment 28.10.01) | -120 |
Polisstyrelsens hyresutgifter (överföring från moment 26.10.01) | 355 |
PORA-projektet (överföring från moment 28.40.01) | 75 |
Tilläggsanslag för 2015, för bekämpning av terrorism | -2 700 |
Ändring av högskolestödet till polisstuderande | -312 |
Ändring av måltidsstödet till polisstuderande | -26 |
Ökning av utgifter för asyl | 4 500 |
Överföring till moment 26.01.01 (-1 årsv.) | -175 |
Överföring till moment 26.10.02 | -19 006 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -697 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -6 048 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 570 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | 19 953 |
Löneglidningsinbesparing | -2 384 |
Lönejusteringar | 4 296 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -4 112 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -3 611 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -266 |
Nivåförändring | -6 500 |
Sammanlagt | -16 208 |
2016 budget | 717 972 000 |
2015 III tilläggsb. | 1 366 000 |
2015 I tilläggsb. | 770 000 |
2015 budget | 734 180 000 |
2014 bokslut | 731 422 000 |
02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 19 344 000 euro.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för skyddspolisens verksamhet:
Det centrala målet för skyddspolisen är att förebygga gärningar och projekt som hotar den nationella säkerheten samt att i rätt tid producera information som främjar säkerheten i samhället och stöder beslutsfattandet. Det är viktigt att upprätthålla och förbättra skyddspolisens prestationsförmåga så att statens säkerhet kan garanteras i en föränderlig omvärld och så att de utmaningar som omvärlden ställer kan bemötas.
I Finland varken utförs eller bereds terroraktioner eller projekt som kan leda till terrorism. Finland används inte vid planeringen av terroraktioner som ska utföras någon annanstans, och Finland används inte heller som logistiskt stödområde eller något annat slags stödområde. Medborgarna litar på polisens förmåga att bekämpa terrorismen. Underrättelseverksamhet som främmande makter riktar mot Finland kartläggs och brott enligt 12 kap. i strafflagen förhindras.
Förmågan att bekämpa cyberhot utvecklas genom utveckling av prestationsförmågan, fördjupat partnerskap och tydligare roller.
Man förhindrar export från Finland som strider mot internationella avtal och som gäller massförstörelsevapen och den sakkunskap, det materiel och den utrustning som krävs för tillverkningen av vapnen. Likaså förhindras motsvarande export via Finland till aktörer som avser att skaffa eller utveckla massförstörelsevapen. Uppföljningen av projekt som inverkar på statens inre säkerhet minskar inte, och antalet brott inom denna bransch ökar inte.
Säkerhetsklareringar och utlåtanden som skyddspolisen lämnar syftar inom sitt eget område till att säkerhetsnivån och den trygghetskänsla som människor upplever inte ska försvagas.
Det förväntas allt mera av skyddspolisen i egenskap av en instans som skaffar och tolkar information och rapporterar om informationen. Skyddspolisen kommer överens med inrikesministeriet om prioriteringarna vid inhämtande av information. Med hjälp av prioriteringarna bestäms i förväg de årliga tyngdpunkterna för den informationshämtning som bidrar till nationella säkerheten. Prioriteringarna för informationshämtningen formas i avgörande grad av det informationsbehov som den utrikes- och säkerhetspolitiska ledningen har. I enlighet med prioriteringarna tar man fram aktuell information och skyddar samhällets intressen. Vid insamlingen av uppgifter och rapporteringen utnyttjas tillgängliga källor effektivt och information som är viktig med tanke på beslutsfattandet produceras för statsledningen och andra kunder/aktörer.
Skyddspolisens regionala funktionsförmåga säkras genom att alla uppgifter också i framtiden ska kunna skötas lika effektivt och resultatrikt på olika håll i Finland. Skyddspolisen fortsätter att vidta åtgärder för att förnya och utvidga det nuvarande funktionella informationssystemet. Alla nya informationssystem som tas i bruk beaktar skyddspolisens särskilda behov och kraven på samverkan med andra informationssystem inom polisen. Man inleder projektplaneringen för det projekt för verksamhetslokaler som skyddspolisen avser att genomföra på 2020-talet.
Man gör upp en långsiktig personalplan som innehåller mål och åtgärder gällande personalens storlek, sammansättning och utveckling. Man sörjer för personalens välbefinnande under förändringsprocessen.
Skyddspolisen | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Resurshushållning | |||
---|---|---|---|
Omkostnadsanslag för den operativa verksamheten, 1 000 euro | 12 540 | 14 560 | 14 560 |
Årsverken för den operativa verksamheten | 163,1 | 185 | 177 |
Kostnader för den operativa verksamheten, 1 000 euro | 18 511 | 19 800 | 18 779 |
Prestationer | |||
Informationsmöten om säkerheten, st. | 204 | 170 | 170 |
Säkerhetsklareringar, st. | 19 203 | 15 500 | 15 500 |
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap, st. | 115 | 80 | 80 |
Utlåtanden om ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd | 408 | 350 | 350 |
Utlåtanden om viseringsansökningar, st. | 8 300 | 9 000 | 9 000 |
Utarbetade rapporter, st. | 129 | 120 | 120 |
Mänskliga resurser | |||
Årsverken | 226 | 252 | 234 |
Polismän, årsv. | 138 | 156 | 148 |
Övrig personal, årsv. | 98 | 96 | 86 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 5,8 | 7,5 | 7,5 |
Arbetstillfredsställelseindex | - | 3,5 | - |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 19 354 |
---|---|
Bruttoinkomster | 10 |
Nettoutgifter | 19 344 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring från moment 26.10.01 | 19 006 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -15 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -130 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 12 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | 470 |
Löneglidningsinbesparing | 35 |
Lönejusteringar | 60 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -88 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -6 |
Sammanlagt | 19 344 |
2016 budget | 19 344 000 |
20. Utgifter för transporter i samband med avlägsnande ur landet och hämtning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 6 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter för transporter föranledda av avlägsnande av personer ur landet som polisen ansvarar för
2) till utgifter för tolknings- och översättningstjänster för asylsökande
3) till utgifter för transporter i samband med hämtning av förbrytare som överlåts till Finland
4) till utgifter som föranleds av säkerställande av asylsökandes identitet och nationalitet samt åldersbestämning och språktest
5) till ersättning av utgifter för resor och inkvartering till följd av användningen av en beredskapsgrupp för asylprövning.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Transporter för avlägsnande ur landet | 4 600 000 |
Tolknings- och översättningstjänster | 550 000 |
Transporter i samband med hämtning | 250 000 |
Identitetskontroll | 300 000 |
Användning av beredskapsgrupp | 300 000 |
Sammanlagt | 6 000 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökat antal returtransporter | 2 200 |
Sammanlagt | 2 200 |
2016 budget | 6 000 000 |
2015 budget | 3 800 000 |
2014 bokslut | 3 618 815 |
21. Gemensamma omkostnader för KEJO-projektet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 7 000 000 euro.
Om en del av den fullmakt för anskaffning av ett fältledningssystem som anvisats i budgeten för 2013 eller i den tredje tilläggsbudgeten för 2014 inte har använts 2014, får förbindelser för den oanvända delen ingås år 2016.
Förklaring:Syftet med projektet för ett gemensamt fältledningssystem (KEJO) för polisen, räddningsväsendet, social- och hälsovårdsväsendet, Gränsbevakningsväsendet, försvarsmakten och Tullen är att ta i bruk ett gemensamt fältledningssystem för de centrala säkerhetsmyndigheter som deltar i projektet och att integrera det med myndigheternas gemensamma elektroniska system för behandling av händelser och den nätverksbaserade nödcentralsmodellen.
De viktigaste målen för myndigheternas gemensamma fältledningssystem är en effektivisering av myndigheternas verksamhet och myndighetssamarbetet, möjliggörande av en gemensam lägesbild för myndigheterna, införande av nya arbetsprocesser i fältförhållanden, en effektivisering av informationsutbytet och kommunikationen i realtid mellan fältledningen och myndigheterna samt den kostnadseffektivitet som ett gemensamt fältledningssystem för myndigheterna medför. Projektet ska genomföras under åren 2013—2016 och dess totala kostnader uppgår till ca 19,16 miljoner euro. Finansministeriet finansierar projektet med sammanlagt 15 miljoner euro med anslag som är avsedda för främjande av produktiviteten under åren 2013—2016 enligt det separata samarbetsprotokoll som gjorts upp för de ministerier som deltar i KEJO-projektet (inrikesministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, försvarsministeriet och finansministeriet).
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)
2016 | 2017 | 2018 | 2019— | Sammanlagt från och med 2016 |
|
Säkerhetsmyndigheternas gemensamma fältledningssystem | |||||
---|---|---|---|---|---|
Förbindelser som ingåtts före år 2015 | 7 000 | - | - | - | 7 000 |
Utgifter sammanlagt | 7 000 | - | - | - | 7 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Myndighetens fältledningssystem (finansieringen 2015) (överföring till moment 28.70.20) | -4 000 |
Myndighetens fältledningssystem (finansieringen 2016) (överföring från moment 28.70.20) | 3 000 |
Ändring i realiseringstidpunkten för utbetalningarna | 4 000 |
Sammanlagt | 3 000 |
2016 budget | 7 000 000 |
2015 I tilläggsb. | -4 000 000 |
2015 budget | 4 000 000 |
2014 bokslut | 7 000 000 |