Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
              50. Vissa understöd
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Invandring

Statsbudgeten 2016

01. FörvaltningPDF-versio

Förklaring:

Inrikesministeriet

Inrikesministeriet genomför i enlighet med regeringsprogrammet de strategiska linjedragningarna och de funktionella resultatmålen för verksamheten inom polisväsendet, Gränsbevakningsväsendet, räddningsväsendet, Nödcentralsverket samt migrationsförvaltningen. För dessa redogörs det närmare i motiveringarna till de olika kapitlen under huvudtiteln.

Förvaltningsområdets informationsförvaltning

Inrikesministeriets informationsförvaltning ansvarar för utvecklingen, den strategiska styrningen och övervakningen av ministeriets och förvaltningsområdets gemensamma informationsförvaltning och dess informationssäkerhet. Förvaltningens IT-central (HALTIK) hör till informationsförvaltningens resultatstyrning. Som en strategisk servicecentral inom förvaltningsområdet anskaffar, utvecklar och upprätthåller HALTIK data- och kommunikationstekniska tjänster för god tillgänglighet och säkerhet vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar.

EU:s fonder

Inrikesministeriet ansvarar för den nationella administrationen av Europeiska unionens allmänna program om solidaritet och hantering av migrationsströmmar 2007. Under 2016 avslutas de projekt som finansieras av de fonder som genomför det allmänna programmet och de sista årsprogrammen rapporteras.

Under programperioden 2014—2020 inrättas två nya fonder inom området för inrikes frågor i EU, dvs. fonden för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden. Fonden för inre säkerhet indelas i ett instrument för ekonomiskt stöd för yttre gränser och visering och ett instrument för ekonomiskt stöd för polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet samt krishantering. Genom fonden för inre säkerhet kan man finansiera projekt eller åtgärder som i enlighet med EU:s strategi för den inre säkerheten stöder en gemensam visumpolitik och gränskontroll, medlemsstatens beredskap när det gäller polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet samt krishantering. Syftet med stödet är att stärka medlemsstaternas funktionsförmåga, utveckla skydds- och stödfunktioner för vittnen och brottsoffer, främja samarbete och samordning när det gäller informationsutbyte, genom utbildning främja den europeiska myndighetskulturen när det gäller brottsbekämpning, stärka den grundliga kartläggningen av risker och hot i medlemsstaterna, på EU- nivå och på nationell nivå skapa en effektivare koordinering vid kriser och på alla områden stärka skyddskapaciteten när det gäller skillnaderna i medlemsstaternas kritiska infrastruktur. Genom asyl-, migrations- och integrationsfonden kan man stödja åtgärder som stärker och utvecklar det gemensamma asylsystemet, stöder laglig invandring och som främjar integration, utvecklar strategier för återvändning och ökar medlemsstaternas gemensamma ansvar och ansvarsfördelning. Inrikesministeriet ansvarar för den nationella förvaltningen av fonderna.

Civil krishantering

Inrikesministeriet ansvarar för att Finland har beredskap att delta i internationell civil krishantering. Beredskapen för civil krishantering i hemlandet utvecklas och upprätthålls så att deltagarnivån och sakkunskapen hos de experter som skickas ut motsvarar prioriteringarna i Finland. I den civila krishanteringsverksamheten främjas helhetssynen genom samarbete som gäller användningen av militära och civila resurser. Genom ett omfattande samarbete med intressentgrupper förbättras kommunikationen och informationsutbytet mellan förvaltningsområdena och frivilligorganisationerna i den civila krishanteringen.

01. Inrikesministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 817 000 euro.

Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet 2016:

Produktion och kvalitetsledning
  • — Regeringsprogrammet och strategin för den inre säkerheten genomförs.
  • — Styrningen inom ministeriets ansvarsområde främjar uppnåendet av de samhälleliga effektmålen och målen för resultatet av verksamheten.
  • — Samarbete utförs i fråga om förvaltningsområdet samt med de övriga ministerierna i syfte att uppnå målen i regeringsprogrammet beträffande sådana verksamhetssektorer som i första hand kan anses höra till inrikesministeriets ansvarsområde.
  • — Planeringen och uppföljningen av ministeriets och dess förvaltningsområdes verksamhet och ekonomi utförs på ett systematiskt och övergripande sätt.
  • — Ministeriets lagstiftningsarbete uppfyller statsrådets kvalitetskrav. Planmässigheten, samarbetet och kunnandet stärks i beredningen av lagstiftning.
Funktionell effektivitet
  • — Man skapar förutsättningar för att öka ministeriets effektivitet och produktivitet. Projekt enligt effektivitets- och resultatprogrammet för ministeriets förvaltningsområde genomförs.

Utvecklande av mänskliga resurser

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Årsverken 256 210 203
Sjukfrånvaro (dagar/årsv.) 7,5 7,5 7,5
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) 3,7 3,8 3,8

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 22 558 16 909 15 017
Bruttoinkomster 920 500 200
Nettoutgifter 21 638 16 409 14 817
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 941    
— överförts till följande år 3 077    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Polisstyrelsens hyresutgifter (överföring till moment 26.10.01) -355
Politisk verksamhet (regeringsprogr. 2015) -65
Totalrenovering av IM:s lokaler vid Kyrkogatan 12 (överföring till moment 23.01.01) -250
Överföring från moment 26.10.01 (2 årsv.) 175
Överföring från moment 26.30.01 (1 årsv.) 65
Överföring till moment 23.01.01 till följd av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet (-5 årsverken) -894
Överföring till moment 23.01.02 -75
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) 8
Löneglidningsinbesparing -97
Lönejusteringar 112
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -100
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -108
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -8
Sammanlagt -1 592

2016 budget 14 817 000
2015 I tilläggsb. -295 000
2015 budget 16 409 000
2014 bokslut 21 774 000

03. Omkostnader för Förvaltningens IT-central (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 22 000 euro.

Förklaring:Förvaltningens IT-central (HALTIK) producerar för statsrådet och säkerhetsmyndigheterna informations- och kommunikationstekniska tjänster (IKT-tjänster) för god tillgänglighet och säkerhet.

Inkomster och utgifter för HALTIK:s serviceverksamhet har nettobudgeterats under detta moment. Verksamhetens utgifter finansieras med hjälp av de inkomster av tjänsterna och expertverksamheten som inflyter under momentet.

Mål för resultatet av verksamheten

Det viktigaste målet för HALTIK är att trygga serviceproduktionen enligt kundernas behov och säkerställa kvaliteten på servicen. Säkerhetsnätets användare håller på med betydande informationsförvaltningsprojekt och totalreformer av datasystemen. Utöver underhållet av kritiska system är ett av de viktigaste målen under hela ramperioden att projekten och reformerna lyckas.

Mål enligt service

  • — Datakommunikationstjänsten producerar de kommunikationsförbindelser och den service som krävs för användningen av andra tjänster. Datakommunikationens servicenivå förblir hög och antalet incidenter minskar.
  • — Datacentertjänsten producerar tjänster som gäller kapacitet och utrustningsutrymmen och med vars hjälp datasystemens helhetsfunktion bibehålls och säkerställs på en hög nivå.
  • — Genom tjänsterna för integration och applikationsplattformer möjliggörs en flexibel placering av kundernas informationssystem och ett systemoberoende informationsutbyte.
  • — Tyngdpunkten i underhållsservicen för informationssystemen ligger på underhåll och utveckling av säkerhetskritiska datasystem.
  • — Terminalutrustningstjänsten producerar på ett ekonomiskt och funktionellt effektivt sätt tjänster för hela livscykeln för standardiserad, certifierad och godkänd terminalutrustning
  • — Kommunikationstjänsten säkerställer att de kommunikationslösningar som är tillgängliga för aktörerna inom den inre säkerheten hålls på en hög nivå och att det är tekniskt möjligt att nå myndigheterna.
  • — Service Desk-tjänsten producerar på ett effektivt sätt tjänster som fungerar i enlighet med en enhetlig process.
  • — Regiontjänsten producerar flexibelt och effektivt regionala informationstekniska stödtjänster som stöd för kundernas operativa uppgifter.
  • — HALTIK genomför med framgång de viktigaste utvecklingsprojekten för användarna av säkerhetsnätet.
Åtgärder för att uppnå resultatet av verksamheten
  • — För kommunikationen tryggas en störningsfri verksamhet under alla förhållanden och nätverkssäkerheten förbättras.
  • — Man koncentrerar servrar och fortsätter rationaliseringen till huvudsalar.
  • — Stödet för användningen av och problemlösningen för systemen utvecklas ytterligare.
  • — Servicebegäran tas emot ur kundens perspektiv vid ett enda serviceställe som fungerar virtuellt.
  • — Servicekvaliteten förbättras och verksamheten utvecklas genom att processerna för tjänstehanteringen främjas.
  • — Projektverksamhetens kvalitet förbättras genom man förenhetligar projektpraxis och testningsprocesser samt genom att man tar i bruk verktyg för hantering av systemarkitekturerna och för systemutveckling.
Mål för resultatet avverksamheten angivna enligt mätare 2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Funktionell effektivitet      
Terminalutrustning som stöds antal/årsv. 164 228 229
Virtuell relation (logiska servrar/fysisk server) 5,77 6,00 6,20
Mottagen begäran om service, antal/årsv. 11 064 11 000 11 000
Mottagen begäran om service (SLA-%) 92,8 87,5 88,0
Prestationer och kollektiva nyttigheter      
Terminalutrustning som stöds, st. 19 309 30 000 30 000
Videokonferenser, antal 178 982 250 000 260 000
Mottagen begäran om service, antal 221 278 240 000 240 000
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse (1—5) 2,90 3,03 3,10
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser
Mänskliga resurser 2014
utfall
2015
mål
2016
mål
       
Arbetstillfredsställelseindex 3,0 3,5 3,5
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 10,4 8 7,8
Antal anställda sammanlagt, årsv. 411 420 375
— av vilka i fast anställningsförhållande 352 358 316
Kvinnor, % 32 36 36

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 65 857 63 000 60 700
Bruttoinkomster 65 625 62 978 60 678
Nettoutgifter 232 22 22
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 230    
— överförts till följande år 19    

2016 budget 22 000
2015 budget 22 000
2014 bokslut 21 000

20. Gemensamma utgifter inom informationsförvaltningen (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 8 917 000 euro.

Anslaget får användas till utgifter för upprätthållande och utvecklande av inrikesförvaltningens stamnät och ministeriets lokalnät samt av datasystem i gemensam användning, för driftsutgifter för projektet för främjande av nätsäkerheten (TUVE) och för utgifter för underhåll av S-TUVE-nätet.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Internt köpta tjänster (TUVE) 6 400 000
Nätavgifter (S-TUVE) 2 400 000
Övriga gemensamma informationsförvaltningsutgifter för inrikesministeriets förvaltningsområde 117 000
Sammanlagt 8 917 000

2016 budget 8 917 000
2015 budget 8 917 000
2014 bokslut 12 890 000

(22.) EU:s andel i anslutning till ramprogrammet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.


2015 budget 4 603 000
2014 bokslut 21 500 000

23. Beredskapen i Finland för civil krishantering (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 439 000 euro.

Anslaget får användas

1) till verksamhet i anslutning till den nationella beredskapen för civil krishantering

2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt inom den civila krishanteringen som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

3) till avlönande av personal motsvarande högst 33 årsverken.

I nettobudgeteringen beaktas de inkomster som fås från den samfinansierade verksamheten.

De andra parternas betalningsandelar som kommer in som intäkter från de forskningsprojekt som genomförs på Krishanteringscentrets ansvar och utgifterna för projektet kan nettobudgeteras under momentet.

Förklaring:Krishanteringscentret, som finns vid Räddningsinstitutet, svarar under inrikesministeriets ledning på ett övergripande sätt för den operativa verksamheten inom civil krishantering: utbildning, rekrytering, forsknings- och utvecklingsverksamhet, materiell och logistisk beredskap samt den lägesbild som krävs.

Utgifter föranledda av personer som deltar i civil krishantering utomlands betalas av anslaget under moment 24.10.21.

Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet 2016:

  • — Krishanteringscentret utbildar det antal civila sakkunniga som motsvarar Finlands deltagarnivå för att sändas ut i uppdrag inom civil krishantering.
  • — Krishanteringscentret sänder ut sakkunniga i uppdrag inom civil krishantering på årsnivå i enlighet med statsrådets riktlinjer.
  • — Kvinnornas andel av de sakkunniga som sänds ut är fortfarande högre än genomsnittet i Europeiska unionens medlemsstater.
  • — Verksamheten inom den civila krishanteringsberedskapen i Finland är planmässig och kostnadseffektiv och riktar sig på primära uppgifter.

Nyckeltal för verksamheten

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Kursdeltagardagar inom civil krishantering 2 239 1 400 1 400
Pris per kursdeltagardag 361 375 375
Sakkunniga som godkänts/föreslagits 0,44 0,6 0,6

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 1 481 1 789 1 509
Bruttoinkomster 38 50 70
Nettoutgifter 1 443 1 739 1 439
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 99    
— överförts till följande år 95    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Krishanteringscentret, bortfall av en post av engångsnatur -300
Sammanlagt -300

2016 budget 1 439 000
2015 budget 1 739 000
2014 bokslut 1 439 000

24. EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 13 080 000 euro.

Anslaget får användas

1) för genomförande av de nya fonderna, fonden för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden (Europeiska parlamentets och rådets förordningar (EU) nr 513—516/2014) inom inrikes frågor under Europeiska unionens finansieringsprogramperiod 2014—2020

2) till betalning av tekniskt bistånd som behövs för inrättande av ovannämnda fonder och av löneutgifter för personal till dessa uppgifter, motsvarande högst 16 årsverken, samt till betalning av andra konsumtionsutgifter som är nödvändiga för inrättandet av fonderna

3) till betalning av mervärdesskatteutgiftsandelar som ingår i projekten när Europeiska unionens förordningar tillåter det

4) till betalning av överföringsutgifter.

Inkomster som betalats till verket som arbetsgivare kan avräknas (nettas) under momentet.

Förklaring:För programperioden 2014—2020 inrättades två nya fonder inom området för inrikes frågor i EU, dvs. fonden för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden. Medlemsstatens skyldigheter i anknytning till fonderna bestäms i förordningen för respektive fond (Europeiska parlamentets och rådets förordningar (EU) nr 513/2014, 515/2014 och 516/2014) och i den horisontella förordningen som gäller förvaltning (Europeiska parlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014). Inrikesministeriet ansvarar för samordningen av fonderna nationellt och är utsedd som ansvarig myndighet och revisionsmyndighet för fonderna.

Inkomsterna från kommissionen har budgeterats under moment 12.26.98. Inkomsterna och utgifterna för fonderna under programperioden 2014—2020 kommer att balansera mot slutet av programmen.

För genomförande av projekt och åtgärder som finansieras med medel ur fonderna ska det i regel finnas nationell finansiering för att verkställa dem.

Fonden för inre säkerhet indelas i ett instrument för ekonomiskt stöd för yttre gränser och visering och ett instrument för ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet samt krishantering.

De fonder som har en grunddel innefattar också en s.k. rörlig finansieringsdel. Då är det möjligt att ur fonderna utöver grunddelen för nationella program få en rörlig finansieringsandel för genomförande av någon specialåtgärd samt att ur asyl-, migrations- och integrationsfonden få finansiering för att ta emot vidarebosatta flyktingar. Storleken på den finansieringsandel som eventuellt fås för specialåtgärder finns det ännu inte uppgift om. Finansieringsandelarna för de olika länderna bestäms i respektive fondförordning.

Finansieringen för mottagande av vidarebosatta flyktingar kan avsevärt öka Finlands anslag ur fonden. Anslag beviljas medlemsstaterna med två års mellanrum och för att få dem bör flyktingarna ha anlänt till Finland inom en tidsperiod på två år innan anslagen beviljas. Engångsersättningen för en vidarebosatt flykting är 6 000 euro eller, för grupper som prioriteras i EU:s vidarebosättningsprogram, 10 000 euro per flykting.

Den tekniska hjälpens storlek kommer att utöver grunddelen utgöras av en ca 5 % stor andel av den totala summa som beviljats medlemsstaten ur fonden (grunddel + rörlig del). Teknisk hjälp används enbart för kostnader som föranleds de myndigheter som ansvarar för förvaltningen av fonderna.

För åren 2014—2020 beräknas finansieringen av de nationella programmen för fonderna för inrikes frågor uppgå till ca 113 miljoner euro.

Utbetalningarna för åren 2014—2015 överförs delvis till 2016 på grund av att programstarten fördröjdes.

Beräknade finansieringsandelar för hela programperioden 2014—2020 (grunddelar) (1 000 euro)

Fonder  
   
Asyl-, migrations- och integrationsfonden, grunddelen 23 489
Fonden för inre säkerhet, instrumentet för yttre gränser och visering, grunddelen1) 36 935
Fonden för inre säkerhet, instrumentet för ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet och krishantering 15 682

1) Medlemsstaterna kan använda högst 40 procent av grunddelen för finansiering av driftsstöd.

Beräknade utbetalningar ur fonderna 2016 (1 000 euro)

  2016
   
Fonden för inre säkerhet 7 000
Asyl-, migrations- och integrationsfonden 6 080
Sammanlagt 13 080

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändrade betalningstidtabeller 8 384
Nivåförändring -1 592
Sammanlagt 6 792

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 13 080 000
2015 budget 6 288 000
2014 bokslut 10 480 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom inrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 63 019 000 euro.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Valtori (överföring till moment 28.01.29) -1 388
Överföring till moment 23.01.29 -122
Nivåförändring 4 000
Sammanlagt 2 490

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 63 019 000
2015 budget 60 529 000
2014 bokslut 69 715 872

50. Vissa understöd (fast anslag)

Under momentet beviljas 215 000 euro.

Dispositionsplan (euro)

   
Finlands Sjöräddningssällskap 204 000
Ålands Sjöräddningssällskap 11 000
Sammanlagt 215 000

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) -33
Sammanlagt -33

2016 budget 215 000
2015 budget 248 000

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer utomlands (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 1 017 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (Interpol, FATF1), IGC2), IOM, ICMPD 3), COSPAS-SARSAT 4) och ICAO PKD 5)) samt till betalning föranledda av motsvarande förpliktelser.

Förklaring:Inom det internationella polisiära samarbetet och utvecklandet av det ligger huvudvikten särskilt på det polisiära samarbetet inom EU både när det gäller lagstiftning och praktisk verksamhet. Uppmärksamhet ägnas också den utveckling som gäller polissektorn och som sker i närområdessamarbetet, FN och Europarådet samt i andra internationella organisationer.

Inom IGC behandlas alla betydande frågor som anknyter till hanteringen av de internationella migrationsströmmarna. Internationella migrationsorganisationen (IOM) är en mellanstatlig organisation som bedriver övergripande verksamhet med anknytning till migration. ICMPD är ett oberoende mellanstatligt forskningsinstitut. Institutet strävar efter att främja en hållbar migrationspolitik och koncentrerar sig på migrationsfrågor som är viktiga för Väst- och Östeuropa samt utgör sekretariat för Budapestprocessen.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Interpol 526 000
FATF 30 000
IGC 120 000
IOM 265 000
ICMPD 5 000
COSPAS-SARSAT 45 000
ICAO PKD 26 000
Sammanlagt 1 017 000

2016 budget 1 017 000
2015 budget 1 017 000
2014 bokslut 757 013