Statsbudgeten 2016
Förklaring:
Inrikesministeriet genomför i enlighet med regeringsprogrammet de strategiska linjedragningarna och de funktionella resultatmålen för verksamheten inom polisväsendet, Gränsbevakningsväsendet, räddningsväsendet, Nödcentralsverket samt migrationsförvaltningen. För dessa redogörs det närmare i motiveringarna till de olika kapitlen under huvudtiteln.
Inrikesministeriets informationsförvaltning ansvarar för utvecklingen, den strategiska styrningen och övervakningen av ministeriets och förvaltningsområdets gemensamma informationsförvaltning och dess informationssäkerhet. Förvaltningens IT-central (HALTIK) hör till informationsförvaltningens resultatstyrning. Som en strategisk servicecentral inom förvaltningsområdet anskaffar, utvecklar och upprätthåller HALTIK data- och kommunikationstekniska tjänster för god tillgänglighet och säkerhet vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar.
Inrikesministeriet ansvarar för den nationella administrationen av Europeiska unionens allmänna program om solidaritet och hantering av migrationsströmmar 2007. Under 2016 avslutas de projekt som finansieras av de fonder som genomför det allmänna programmet och de sista årsprogrammen rapporteras.
Under programperioden 2014—2020 inrättas två nya fonder inom området för inrikes frågor i EU, dvs. fonden för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden. Fonden för inre säkerhet indelas i ett instrument för ekonomiskt stöd för yttre gränser och visering och ett instrument för ekonomiskt stöd för polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet samt krishantering. Genom fonden för inre säkerhet kan man finansiera projekt eller åtgärder som i enlighet med EU:s strategi för den inre säkerheten stöder en gemensam visumpolitik och gränskontroll, medlemsstatens beredskap när det gäller polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet samt krishantering. Syftet med stödet är att stärka medlemsstaternas funktionsförmåga, utveckla skydds- och stödfunktioner för vittnen och brottsoffer, främja samarbete och samordning när det gäller informationsutbyte, genom utbildning främja den europeiska myndighetskulturen när det gäller brottsbekämpning, stärka den grundliga kartläggningen av risker och hot i medlemsstaterna, på EU- nivå och på nationell nivå skapa en effektivare koordinering vid kriser och på alla områden stärka skyddskapaciteten när det gäller skillnaderna i medlemsstaternas kritiska infrastruktur. Genom asyl-, migrations- och integrationsfonden kan man stödja åtgärder som stärker och utvecklar det gemensamma asylsystemet, stöder laglig invandring och som främjar integration, utvecklar strategier för återvändning och ökar medlemsstaternas gemensamma ansvar och ansvarsfördelning. Inrikesministeriet ansvarar för den nationella förvaltningen av fonderna.
Inrikesministeriet ansvarar för att Finland har beredskap att delta i internationell civil krishantering. Beredskapen för civil krishantering i hemlandet utvecklas och upprätthålls så att deltagarnivån och sakkunskapen hos de experter som skickas ut motsvarar prioriteringarna i Finland. I den civila krishanteringsverksamheten främjas helhetssynen genom samarbete som gäller användningen av militära och civila resurser. Genom ett omfattande samarbete med intressentgrupper förbättras kommunikationen och informationsutbytet mellan förvaltningsområdena och frivilligorganisationerna i den civila krishanteringen.
01. Inrikesministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 817 000 euro.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet 2016:
- — Regeringsprogrammet och strategin för den inre säkerheten genomförs.
- — Styrningen inom ministeriets ansvarsområde främjar uppnåendet av de samhälleliga effektmålen och målen för resultatet av verksamheten.
- — Samarbete utförs i fråga om förvaltningsområdet samt med de övriga ministerierna i syfte att uppnå målen i regeringsprogrammet beträffande sådana verksamhetssektorer som i första hand kan anses höra till inrikesministeriets ansvarsområde.
- — Planeringen och uppföljningen av ministeriets och dess förvaltningsområdes verksamhet och ekonomi utförs på ett systematiskt och övergripande sätt.
- — Ministeriets lagstiftningsarbete uppfyller statsrådets kvalitetskrav. Planmässigheten, samarbetet och kunnandet stärks i beredningen av lagstiftning.
- — Man skapar förutsättningar för att öka ministeriets effektivitet och produktivitet. Projekt enligt effektivitets- och resultatprogrammet för ministeriets förvaltningsområde genomförs.
Utvecklande av mänskliga resurser
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
|
Årsverken | 256 | 210 | 203 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsv.) | 7,5 | 7,5 | 7,5 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,7 | 3,8 | 3,8 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 22 558 | 16 909 | 15 017 |
Bruttoinkomster | 920 | 500 | 200 |
Nettoutgifter | 21 638 | 16 409 | 14 817 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 941 | ||
— överförts till följande år | 3 077 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Polisstyrelsens hyresutgifter (överföring till moment 26.10.01) | -355 |
Politisk verksamhet (regeringsprogr. 2015) | -65 |
Totalrenovering av IM:s lokaler vid Kyrkogatan 12 (överföring till moment 23.01.01) | -250 |
Överföring från moment 26.10.01 (2 årsv.) | 175 |
Överföring från moment 26.30.01 (1 årsv.) | 65 |
Överföring till moment 23.01.01 till följd av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet (-5 årsverken) | -894 |
Överföring till moment 23.01.02 | -75 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) | 8 |
Löneglidningsinbesparing | -97 |
Lönejusteringar | 112 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -100 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -108 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -8 |
Sammanlagt | -1 592 |
2016 budget | 14 817 000 |
2015 I tilläggsb. | -295 000 |
2015 budget | 16 409 000 |
2014 bokslut | 21 774 000 |
03. Omkostnader för Förvaltningens IT-central (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 22 000 euro.
Förklaring:Förvaltningens IT-central (HALTIK) producerar för statsrådet och säkerhetsmyndigheterna informations- och kommunikationstekniska tjänster (IKT-tjänster) för god tillgänglighet och säkerhet.
Inkomster och utgifter för HALTIK:s serviceverksamhet har nettobudgeterats under detta moment. Verksamhetens utgifter finansieras med hjälp av de inkomster av tjänsterna och expertverksamheten som inflyter under momentet.
Det viktigaste målet för HALTIK är att trygga serviceproduktionen enligt kundernas behov och säkerställa kvaliteten på servicen. Säkerhetsnätets användare håller på med betydande informationsförvaltningsprojekt och totalreformer av datasystemen. Utöver underhållet av kritiska system är ett av de viktigaste målen under hela ramperioden att projekten och reformerna lyckas.
Mål enligt service
- — Datakommunikationstjänsten producerar de kommunikationsförbindelser och den service som krävs för användningen av andra tjänster. Datakommunikationens servicenivå förblir hög och antalet incidenter minskar.
- — Datacentertjänsten producerar tjänster som gäller kapacitet och utrustningsutrymmen och med vars hjälp datasystemens helhetsfunktion bibehålls och säkerställs på en hög nivå.
- — Genom tjänsterna för integration och applikationsplattformer möjliggörs en flexibel placering av kundernas informationssystem och ett systemoberoende informationsutbyte.
- — Tyngdpunkten i underhållsservicen för informationssystemen ligger på underhåll och utveckling av säkerhetskritiska datasystem.
- — Terminalutrustningstjänsten producerar på ett ekonomiskt och funktionellt effektivt sätt tjänster för hela livscykeln för standardiserad, certifierad och godkänd terminalutrustning
- — Kommunikationstjänsten säkerställer att de kommunikationslösningar som är tillgängliga för aktörerna inom den inre säkerheten hålls på en hög nivå och att det är tekniskt möjligt att nå myndigheterna.
- — Service Desk-tjänsten producerar på ett effektivt sätt tjänster som fungerar i enlighet med en enhetlig process.
- — Regiontjänsten producerar flexibelt och effektivt regionala informationstekniska stödtjänster som stöd för kundernas operativa uppgifter.
- — HALTIK genomför med framgång de viktigaste utvecklingsprojekten för användarna av säkerhetsnätet.
- — För kommunikationen tryggas en störningsfri verksamhet under alla förhållanden och nätverkssäkerheten förbättras.
- — Man koncentrerar servrar och fortsätter rationaliseringen till huvudsalar.
- — Stödet för användningen av och problemlösningen för systemen utvecklas ytterligare.
- — Servicebegäran tas emot ur kundens perspektiv vid ett enda serviceställe som fungerar virtuellt.
- — Servicekvaliteten förbättras och verksamheten utvecklas genom att processerna för tjänstehanteringen främjas.
- — Projektverksamhetens kvalitet förbättras genom man förenhetligar projektpraxis och testningsprocesser samt genom att man tar i bruk verktyg för hantering av systemarkitekturerna och för systemutveckling.
Mål för resultatet avverksamheten angivna enligt mätare | 2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
Funktionell effektivitet | |||
---|---|---|---|
Terminalutrustning som stöds antal/årsv. | 164 | 228 | 229 |
Virtuell relation (logiska servrar/fysisk server) | 5,77 | 6,00 | 6,20 |
Mottagen begäran om service, antal/årsv. | 11 064 | 11 000 | 11 000 |
Mottagen begäran om service (SLA-%) | 92,8 | 87,5 | 88,0 |
Prestationer och kollektiva nyttigheter | |||
Terminalutrustning som stöds, st. | 19 309 | 30 000 | 30 000 |
Videokonferenser, antal | 178 982 | 250 000 | 260 000 |
Mottagen begäran om service, antal | 221 278 | 240 000 | 240 000 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse (1—5) | 2,90 | 3,03 | 3,10 |
Mänskliga resurser | 2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,0 | 3,5 | 3,5 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 10,4 | 8 | 7,8 |
Antal anställda sammanlagt, årsv. | 411 | 420 | 375 |
— av vilka i fast anställningsförhållande | 352 | 358 | 316 |
Kvinnor, % | 32 | 36 | 36 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 65 857 | 63 000 | 60 700 |
Bruttoinkomster | 65 625 | 62 978 | 60 678 |
Nettoutgifter | 232 | 22 | 22 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 230 | ||
— överförts till följande år | 19 |
2016 budget | 22 000 |
2015 budget | 22 000 |
2014 bokslut | 21 000 |
20. Gemensamma utgifter inom informationsförvaltningen (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 8 917 000 euro.
Anslaget får användas till utgifter för upprätthållande och utvecklande av inrikesförvaltningens stamnät och ministeriets lokalnät samt av datasystem i gemensam användning, för driftsutgifter för projektet för främjande av nätsäkerheten (TUVE) och för utgifter för underhåll av S-TUVE-nätet.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Internt köpta tjänster (TUVE) | 6 400 000 |
Nätavgifter (S-TUVE) | 2 400 000 |
Övriga gemensamma informationsförvaltningsutgifter för inrikesministeriets förvaltningsområde | 117 000 |
Sammanlagt | 8 917 000 |
2016 budget | 8 917 000 |
2015 budget | 8 917 000 |
2014 bokslut | 12 890 000 |
(22.) EU:s andel i anslutning till ramprogrammet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
2015 budget | 4 603 000 |
2014 bokslut | 21 500 000 |
23. Beredskapen i Finland för civil krishantering (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 439 000 euro.
Anslaget får användas
1) till verksamhet i anslutning till den nationella beredskapen för civil krishantering
2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt inom den civila krishanteringen som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
3) till avlönande av personal motsvarande högst 33 årsverken.
I nettobudgeteringen beaktas de inkomster som fås från den samfinansierade verksamheten.
De andra parternas betalningsandelar som kommer in som intäkter från de forskningsprojekt som genomförs på Krishanteringscentrets ansvar och utgifterna för projektet kan nettobudgeteras under momentet.
Förklaring:Krishanteringscentret, som finns vid Räddningsinstitutet, svarar under inrikesministeriets ledning på ett övergripande sätt för den operativa verksamheten inom civil krishantering: utbildning, rekrytering, forsknings- och utvecklingsverksamhet, materiell och logistisk beredskap samt den lägesbild som krävs.
Utgifter föranledda av personer som deltar i civil krishantering utomlands betalas av anslaget under moment 24.10.21.
Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet 2016:
- — Krishanteringscentret utbildar det antal civila sakkunniga som motsvarar Finlands deltagarnivå för att sändas ut i uppdrag inom civil krishantering.
- — Krishanteringscentret sänder ut sakkunniga i uppdrag inom civil krishantering på årsnivå i enlighet med statsrådets riktlinjer.
- — Kvinnornas andel av de sakkunniga som sänds ut är fortfarande högre än genomsnittet i Europeiska unionens medlemsstater.
- — Verksamheten inom den civila krishanteringsberedskapen i Finland är planmässig och kostnadseffektiv och riktar sig på primära uppgifter.
Nyckeltal för verksamheten
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
|
Kursdeltagardagar inom civil krishantering | 2 239 | 1 400 | 1 400 |
Pris per kursdeltagardag | 361 | 375 | 375 |
Sakkunniga som godkänts/föreslagits | 0,44 | 0,6 | 0,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 481 | 1 789 | 1 509 |
Bruttoinkomster | 38 | 50 | 70 |
Nettoutgifter | 1 443 | 1 739 | 1 439 |
Poster som överförs | |||
---|---|---|---|
— överförts från föregående år | 99 | ||
— överförts till följande år | 95 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Krishanteringscentret, bortfall av en post av engångsnatur | -300 |
Sammanlagt | -300 |
2016 budget | 1 439 000 |
2015 budget | 1 739 000 |
2014 bokslut | 1 439 000 |
24. EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 13 080 000 euro.
Anslaget får användas
1) för genomförande av de nya fonderna, fonden för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden (Europeiska parlamentets och rådets förordningar (EU) nr 513—516/2014) inom inrikes frågor under Europeiska unionens finansieringsprogramperiod 2014—2020
2) till betalning av tekniskt bistånd som behövs för inrättande av ovannämnda fonder och av löneutgifter för personal till dessa uppgifter, motsvarande högst 16 årsverken, samt till betalning av andra konsumtionsutgifter som är nödvändiga för inrättandet av fonderna
3) till betalning av mervärdesskatteutgiftsandelar som ingår i projekten när Europeiska unionens förordningar tillåter det
4) till betalning av överföringsutgifter.
Inkomster som betalats till verket som arbetsgivare kan avräknas (nettas) under momentet.
Förklaring:För programperioden 2014—2020 inrättades två nya fonder inom området för inrikes frågor i EU, dvs. fonden för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden. Medlemsstatens skyldigheter i anknytning till fonderna bestäms i förordningen för respektive fond (Europeiska parlamentets och rådets förordningar (EU) nr 513/2014, 515/2014 och 516/2014) och i den horisontella förordningen som gäller förvaltning (Europeiska parlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014). Inrikesministeriet ansvarar för samordningen av fonderna nationellt och är utsedd som ansvarig myndighet och revisionsmyndighet för fonderna.
Inkomsterna från kommissionen har budgeterats under moment 12.26.98. Inkomsterna och utgifterna för fonderna under programperioden 2014—2020 kommer att balansera mot slutet av programmen.
För genomförande av projekt och åtgärder som finansieras med medel ur fonderna ska det i regel finnas nationell finansiering för att verkställa dem.
Fonden för inre säkerhet indelas i ett instrument för ekonomiskt stöd för yttre gränser och visering och ett instrument för ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet samt krishantering.
De fonder som har en grunddel innefattar också en s.k. rörlig finansieringsdel. Då är det möjligt att ur fonderna utöver grunddelen för nationella program få en rörlig finansieringsandel för genomförande av någon specialåtgärd samt att ur asyl-, migrations- och integrationsfonden få finansiering för att ta emot vidarebosatta flyktingar. Storleken på den finansieringsandel som eventuellt fås för specialåtgärder finns det ännu inte uppgift om. Finansieringsandelarna för de olika länderna bestäms i respektive fondförordning.
Finansieringen för mottagande av vidarebosatta flyktingar kan avsevärt öka Finlands anslag ur fonden. Anslag beviljas medlemsstaterna med två års mellanrum och för att få dem bör flyktingarna ha anlänt till Finland inom en tidsperiod på två år innan anslagen beviljas. Engångsersättningen för en vidarebosatt flykting är 6 000 euro eller, för grupper som prioriteras i EU:s vidarebosättningsprogram, 10 000 euro per flykting.
Den tekniska hjälpens storlek kommer att utöver grunddelen utgöras av en ca 5 % stor andel av den totala summa som beviljats medlemsstaten ur fonden (grunddel + rörlig del). Teknisk hjälp används enbart för kostnader som föranleds de myndigheter som ansvarar för förvaltningen av fonderna.
För åren 2014—2020 beräknas finansieringen av de nationella programmen för fonderna för inrikes frågor uppgå till ca 113 miljoner euro.
Utbetalningarna för åren 2014—2015 överförs delvis till 2016 på grund av att programstarten fördröjdes.
Beräknade finansieringsandelar för hela programperioden 2014—2020 (grunddelar) (1 000 euro)
Fonder | |
Asyl-, migrations- och integrationsfonden, grunddelen | 23 489 |
Fonden för inre säkerhet, instrumentet för yttre gränser och visering, grunddelen1) | 36 935 |
Fonden för inre säkerhet, instrumentet för ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet och krishantering | 15 682 |
1) Medlemsstaterna kan använda högst 40 procent av grunddelen för finansiering av driftsstöd.
Beräknade utbetalningar ur fonderna 2016 (1 000 euro)
2016 | |
Fonden för inre säkerhet | 7 000 |
Asyl-, migrations- och integrationsfonden | 6 080 |
Sammanlagt | 13 080 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändrade betalningstidtabeller | 8 384 |
Nivåförändring | -1 592 |
Sammanlagt | 6 792 |
Anslaget står utanför ramen.
2016 budget | 13 080 000 |
2015 budget | 6 288 000 |
2014 bokslut | 10 480 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom inrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 63 019 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Valtori (överföring till moment 28.01.29) | -1 388 |
Överföring till moment 23.01.29 | -122 |
Nivåförändring | 4 000 |
Sammanlagt | 2 490 |
Anslaget står utanför ramen.
2016 budget | 63 019 000 |
2015 budget | 60 529 000 |
2014 bokslut | 69 715 872 |
50. Vissa understöd (fast anslag)
Under momentet beviljas 215 000 euro.
Dispositionsplan (euro)
Finlands Sjöräddningssällskap | 204 000 |
Ålands Sjöräddningssällskap | 11 000 |
Sammanlagt | 215 000 |
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) | -33 |
Sammanlagt | -33 |
2016 budget | 215 000 |
2015 budget | 248 000 |
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer utomlands (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 1 017 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter för medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (Interpol, FATF1), IGC2), IOM, ICMPD 3), COSPAS-SARSAT 4) och ICAO PKD 5)) samt till betalning föranledda av motsvarande förpliktelser.
Förklaring:Inom det internationella polisiära samarbetet och utvecklandet av det ligger huvudvikten särskilt på det polisiära samarbetet inom EU både när det gäller lagstiftning och praktisk verksamhet. Uppmärksamhet ägnas också den utveckling som gäller polissektorn och som sker i närområdessamarbetet, FN och Europarådet samt i andra internationella organisationer.
Inom IGC behandlas alla betydande frågor som anknyter till hanteringen av de internationella migrationsströmmarna. Internationella migrationsorganisationen (IOM) är en mellanstatlig organisation som bedriver övergripande verksamhet med anknytning till migration. ICMPD är ett oberoende mellanstatligt forskningsinstitut. Institutet strävar efter att främja en hållbar migrationspolitik och koncentrerar sig på migrationsfrågor som är viktiga för Väst- och Östeuropa samt utgör sekretariat för Budapestprocessen.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Interpol | 526 000 |
FATF | 30 000 |
IGC | 120 000 |
IOM | 265 000 |
ICMPD | 5 000 |
COSPAS-SARSAT | 45 000 |
ICAO PKD | 26 000 |
Sammanlagt | 1 017 000 |
2016 budget | 1 017 000 |
2015 budget | 1 017 000 |
2014 bokslut | 757 013 |