Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Trafiknätet
              01. Trafikverkets omkostnader
              20. Bastrafikledshållning
              78. Vissa trafikledsprojekt
         50. Forskning

Statsbudgeten 2016

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 343 030 000 euro.

Anslaget får användas till

1) utgifter som föranleds av genomförandet av sådana investeringar för utveckling av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet

2) utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.

Fullmakt

Fullmakt att ingå följande förbindelser om nya trafikledsprojekt: Trafikverket bemyndigas att ingå avtal om de projekt som specificerats i tabellen nedan så att de föranleder staten utgifter för högst det belopp som nämns i tabellen (maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten)

Nya trafikledsprojekt

  Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro)
   
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors 60 000 000

Fullmakt att ingå följande förbindelser för farledsprojekt som beslutats tidigare budgetår:

Trafikverket bemyndigas att ingå förbindelser för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen (maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår):

Trafikledsprojekt från tidigare budgetår

  Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro)
   
Vägprojekt  
Rv 6 Villmanstrand—Imatra 177 000 000
Stamväg 51 Kyrkslätt—Stensvik 80 000 000
Rv 5 Päiväranta—Vuorela 90 000 000
Rv 6 vid Joensuu 47 100 000
E18 Fredrikshamns omfartsväg 180 000 000
Rv 8 Smedsby omfartsväg 57 500 000
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg 75 500 000
E18 Forsby—Kotka, separat projekt 37 000 000
Rv 8 Åbo—Björneborg 92 500 000
Anslutningsförbindelser för Västmetron 19 900 000
Rv 4 vid Rovaniemi 25 000 000
Rv 5 vid S:t Michel 27 000 000
Lv 101 förbättring av Ring I 32 000 000
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand 76 000 000
Förbättring av lv 148 vid Kervo 13 000 000
Rv 3 planskild anslutning i Arolammi 6 000 000
Sv 77 Viitasaari—Keitele 13 000 000
Rv 3 Tammerfors—Vasa, Laihela, 1 fasen 27 000 000
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius 15 000 000
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki 22 500 000
   
Banprojekt  
Rovaniemi—Kemijärvi, elektrifiering 24 000 000
Ringbanan 509 000 000
Österbottenbanan 674 000 000
Mellersta Böle, spår i väster 40 000 000
Triangelspåret i Riihimäki 10 000 000
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen 150 000 000
Bennäs—Jakobstad, elektrifiering 4 000 000
   
Farledsprojekt  
Havsfarleden till Jakobstad 11 400 000
Havsfarleden till Nystad 11 000 000
Havsfarleden till Raumo 20 000 000
Förflyttning av Nyslotts djupfarled 40 000 000
   
Gemensamma trafikledsprojekt  
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik 158 000 000

Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för trafikledsprojekt som genomförs med direkt finansiering från statsbudgeten. Projektens externa finansieringsandelar beaktas under moment 12.31.10 i de fall där Trafikverket betalar i första hand och därefter fakturerar den externa parten. På motsvarande sätt minskar behovet av anslag under detta moment. Med externa finansieringsandelar avses att andra aktörer deltar i kostnaderna för farledsprojekt som hör till statens ansvar.

Projekt

  Godkänd Färdigt för trafik Fullmakt att ingå avtal
mn €
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal
milj. €
Beräknad användning
mn €
Anslag 2016
mn €
Senare finansieringsbehov
mn €
               
Oavslutade trafikledsprojekt              
Vägprojekt              
E18 Fredrikshamns omfartsväg Budget 2011 2015 180,0 5,2 166,2 3,5 -
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg Budget 2011/ II Tilläggsbudget 2014 2016 75,5 2,4 63,7 8,0 3,8
Rv 8 Åbo—Björneborg Tilläggsbudget 2013/ II tilläggsbudget 2014 2018 92,5 2,5 64,1 19,0 6,9
Rv 4 vid Rovaniemi Budget 2014 2016 25,0 2,0 19,1 3,9 -
Rv 5 vid S:t Michel Budget 2014 2017 27,0 3,0 14,0 7,7 2,3
Lv 101 förbättring av Ring I Budget 2014 2018 32,0   11,4 5,0 15,6
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand Tilläggsbudget 2014 2018 76,0   7,6 39,2 29,2
Rv 3 Tammerfors—Vasa, Laihela, 1 fasen Budget 2015 2017 27,0   2,0 13,0 12,0
Rv 8 Uleåborg—Kajana—Vartius Budget 2015 2016 15,0   2,7 7,3 5,0
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki Tilläggsbudget 2015 2017 22,5   3,0 14,5 5,0
               
Banprojekt              
Österbottenbanan Budget 2011/ III tilläggsbudget 2011/ budget 2015 2017 674,0   577,3 71,5 25,2
Mellersta Böle, spår i väster Budget 2014 2020 40,0   9,0 9,0 22,0
Triangelspåret i Riihimäki Budget 2015 2016 10,0   4,5 5,5 -
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen Budget 2015 2020 150,0   2,0 30,0 118,0
Bennäs—Jakobstad, elektrifiering Budget 2015 2017 4,0   0,5 3,0 0,5
               
Farledsprojekt              
Havsfarleden till Raumo II tilläggsbudget 2014 2017 20,0   1,0 10,0 9,0
Förflyttning av Nyslotts djupfarled Budget 2015 2018 40,0   4,0 15,0 21,0
               
Gemensamma trafikledsprojekt              
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik Tilläggsbudget 2015 2018 158,0   13,0 50,0 95,0
Planering av Centrumslingan Budget 2012 2016   6,8 29,0 11,0 -
Annan planering av utvecklingsprojekt         - 5,0 -
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt     1 668,5 21,9 994,4 331,0 370,5
               
Nya trafikledsprojekt              
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors Budget 2016 2019 60,0 - - 12,0 48,0
Nya trafikledsprojekt sammanlagt     60,0 - - 12,0 48,0
Oavslutade och nya trafikledsprojekt sammanlagt     1 728,5 21,9 994,4 343,0 418,5

Fullmakterna att ingå avtal för sådana pågående projekt som inte inbegriper projektplanering och som anvisas anslag i denna budget uppgår till sammanlagt 1 668,5 miljoner euro, varav den externa finansieringsandelen är 21,9 miljoner euro. Fram till utgången av 2015 beräknas den kumulativa användningen av projektens anslag vara sammanlagt 965,5 miljoner euro. År 2016 har det vid dimensioneringen av momentet beaktats 315,03 miljoner euro i anslag. De nya projekten beräknas föranleda staten utgifter på sammanlagt 12,0 miljoner euro år 2016. Planeringen av trafikledsprojekten medför dessutom utgifter till ett belopp av sammanlagt 16,0 miljoner euro.

Av anslaget på 343,03 miljoner euro under momentet utgör 339,9 miljoner euro statlig medfinansiering. År 2016 är de externa finansieringsandelarna ca 3,1 miljoner euro, vilket har beaktats under moment 12.31.10.

Som motivering till det nya projektet föreslås följande:

Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors

Syftet med projektet är att minska störningar i när- och fjärrtågstrafiken i Helsingfors regionen och övriga Finland samt att öka kapaciteten hos bangården. Projektet möjliggör en ökning av tågtrafiken, minskar konsekvenserna av trafikstörningar på bangården och möjliggör större områden för underhållsarbete. Projektet inbegriper att utöka Helsingfors bangårds växlar samt intensifiera signalsystemet. Kostnadsförslaget för projektet är 60,0 miljoner euro (MAKU 2010: 122). Anslaget för 2016 uppgår till 12,0 miljoner euro.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019— Sammanlagt fr.o.m. 2016
           
Oavslutade trafikledsprojekt 315 030 213 390 92 000 65 158 685 578
Nya trafikledsprojekt 12 000 19 000 23 000 6 000 60 000
Utgifter sammanlagt 327 030 232 390 115 000 71 158 745 578

Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 536,4 miljoner euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förändring av behovet av anslag för trafikledsprojekt 2 889
Sammanlagt 2 889

2016 budget 343 030 000
2015 I tilläggsb. 18 716 000
2015 budget 340 141 000
2014 bokslut 472 252 000