Statsbudgeten 2016
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 343 030 000 euro.
Anslaget får användas till
1) utgifter som föranleds av genomförandet av sådana investeringar för utveckling av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.
Fullmakt att ingå följande förbindelser om nya trafikledsprojekt: Trafikverket bemyndigas att ingå avtal om de projekt som specificerats i tabellen nedan så att de föranleder staten utgifter för högst det belopp som nämns i tabellen (maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten)
Nya trafikledsprojekt
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro) | |
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Fullmakt att ingå följande förbindelser för farledsprojekt som beslutats tidigare budgetår:
Trafikverket bemyndigas att ingå förbindelser för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen (maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår):
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro) | |
Vägprojekt | |
---|---|
Rv 6 Villmanstrand—Imatra | 177 000 000 |
Stamväg 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
Rv 5 Päiväranta—Vuorela | 90 000 000 |
Rv 6 vid Joensuu | 47 100 000 |
E18 Fredrikshamns omfartsväg | 180 000 000 |
Rv 8 Smedsby omfartsväg | 57 500 000 |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 75 500 000 |
E18 Forsby—Kotka, separat projekt | 37 000 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg | 92 500 000 |
Anslutningsförbindelser för Västmetron | 19 900 000 |
Rv 4 vid Rovaniemi | 25 000 000 |
Rv 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Lv 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Förbättring av lv 148 vid Kervo | 13 000 000 |
Rv 3 planskild anslutning i Arolammi | 6 000 000 |
Sv 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Rv 3 Tammerfors—Vasa, Laihela, 1 fasen | 27 000 000 |
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Banprojekt | |
Rovaniemi—Kemijärvi, elektrifiering | 24 000 000 |
Ringbanan | 509 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, spår i väster | 40 000 000 |
Triangelspåret i Riihimäki | 10 000 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | 150 000 000 |
Bennäs—Jakobstad, elektrifiering | 4 000 000 |
Farledsprojekt | |
Havsfarleden till Jakobstad | 11 400 000 |
Havsfarleden till Nystad | 11 000 000 |
Havsfarleden till Raumo | 20 000 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 158 000 000 |
Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för trafikledsprojekt som genomförs med direkt finansiering från statsbudgeten. Projektens externa finansieringsandelar beaktas under moment 12.31.10 i de fall där Trafikverket betalar i första hand och därefter fakturerar den externa parten. På motsvarande sätt minskar behovet av anslag under detta moment. Med externa finansieringsandelar avses att andra aktörer deltar i kostnaderna för farledsprojekt som hör till statens ansvar.
Projekt
Godkänd | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal milj. € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2016 mn € |
Senare finansieringsbehov mn € |
|
Oavslutade trafikledsprojekt | |||||||
Vägprojekt | |||||||
E18 Fredrikshamns omfartsväg | Budget 2011 | 2015 | 180,0 | 5,2 | 166,2 | 3,5 | - |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | Budget 2011/ II Tilläggsbudget 2014 | 2016 | 75,5 | 2,4 | 63,7 | 8,0 | 3,8 |
Rv 8 Åbo—Björneborg | Tilläggsbudget 2013/ II tilläggsbudget 2014 | 2018 | 92,5 | 2,5 | 64,1 | 19,0 | 6,9 |
Rv 4 vid Rovaniemi | Budget 2014 | 2016 | 25,0 | 2,0 | 19,1 | 3,9 | - |
Rv 5 vid S:t Michel | Budget 2014 | 2017 | 27,0 | 3,0 | 14,0 | 7,7 | 2,3 |
Lv 101 förbättring av Ring I | Budget 2014 | 2018 | 32,0 | 11,4 | 5,0 | 15,6 | |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | Tilläggsbudget 2014 | 2018 | 76,0 | 7,6 | 39,2 | 29,2 | |
Rv 3 Tammerfors—Vasa, Laihela, 1 fasen | Budget 2015 | 2017 | 27,0 | 2,0 | 13,0 | 12,0 | |
Rv 8 Uleåborg—Kajana—Vartius | Budget 2015 | 2016 | 15,0 | 2,7 | 7,3 | 5,0 | |
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | Tilläggsbudget 2015 | 2017 | 22,5 | 3,0 | 14,5 | 5,0 | |
Banprojekt | |||||||
Österbottenbanan | Budget 2011/ III tilläggsbudget 2011/ budget 2015 | 2017 | 674,0 | 577,3 | 71,5 | 25,2 | |
Mellersta Böle, spår i väster | Budget 2014 | 2020 | 40,0 | 9,0 | 9,0 | 22,0 | |
Triangelspåret i Riihimäki | Budget 2015 | 2016 | 10,0 | 4,5 | 5,5 | - | |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | Budget 2015 | 2020 | 150,0 | 2,0 | 30,0 | 118,0 | |
Bennäs—Jakobstad, elektrifiering | Budget 2015 | 2017 | 4,0 | 0,5 | 3,0 | 0,5 | |
Farledsprojekt | |||||||
Havsfarleden till Raumo | II tilläggsbudget 2014 | 2017 | 20,0 | 1,0 | 10,0 | 9,0 | |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | Budget 2015 | 2018 | 40,0 | 4,0 | 15,0 | 21,0 | |
Gemensamma trafikledsprojekt | |||||||
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | Tilläggsbudget 2015 | 2018 | 158,0 | 13,0 | 50,0 | 95,0 | |
Planering av Centrumslingan | Budget 2012 | 2016 | 6,8 | 29,0 | 11,0 | - | |
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 5,0 | - | ||||
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 1 668,5 | 21,9 | 994,4 | 331,0 | 370,5 | ||
Nya trafikledsprojekt | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | Budget 2016 | 2019 | 60,0 | - | - | 12,0 | 48,0 |
Nya trafikledsprojekt sammanlagt | 60,0 | - | - | 12,0 | 48,0 | ||
Oavslutade och nya trafikledsprojekt sammanlagt | 1 728,5 | 21,9 | 994,4 | 343,0 | 418,5 |
Fullmakterna att ingå avtal för sådana pågående projekt som inte inbegriper projektplanering och som anvisas anslag i denna budget uppgår till sammanlagt 1 668,5 miljoner euro, varav den externa finansieringsandelen är 21,9 miljoner euro. Fram till utgången av 2015 beräknas den kumulativa användningen av projektens anslag vara sammanlagt 965,5 miljoner euro. År 2016 har det vid dimensioneringen av momentet beaktats 315,03 miljoner euro i anslag. De nya projekten beräknas föranleda staten utgifter på sammanlagt 12,0 miljoner euro år 2016. Planeringen av trafikledsprojekten medför dessutom utgifter till ett belopp av sammanlagt 16,0 miljoner euro.
Av anslaget på 343,03 miljoner euro under momentet utgör 339,9 miljoner euro statlig medfinansiering. År 2016 är de externa finansieringsandelarna ca 3,1 miljoner euro, vilket har beaktats under moment 12.31.10.
Som motivering till det nya projektet föreslås följande:
Syftet med projektet är att minska störningar i när- och fjärrtågstrafiken i Helsingfors regionen och övriga Finland samt att öka kapaciteten hos bangården. Projektet möjliggör en ökning av tågtrafiken, minskar konsekvenserna av trafikstörningar på bangården och möjliggör större områden för underhållsarbete. Projektet inbegriper att utöka Helsingfors bangårds växlar samt intensifiera signalsystemet. Kostnadsförslaget för projektet är 60,0 miljoner euro (MAKU 2010: 122). Anslaget för 2016 uppgår till 12,0 miljoner euro.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)
2016 | 2017 | 2018 | 2019— | Sammanlagt fr.o.m. 2016 | |
Oavslutade trafikledsprojekt | 315 030 | 213 390 | 92 000 | 65 158 | 685 578 |
Nya trafikledsprojekt | 12 000 | 19 000 | 23 000 | 6 000 | 60 000 |
Utgifter sammanlagt | 327 030 | 232 390 | 115 000 | 71 158 | 745 578 |
---|
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 536,4 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring av behovet av anslag för trafikledsprojekt | 2 889 |
Sammanlagt | 2 889 |
2016 budget | 343 030 000 |
2015 I tilläggsb. | 18 716 000 |
2015 budget | 340 141 000 |
2014 bokslut | 472 252 000 |