Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Trafiknätet
         50. Forskning

Statsbudgeten 2016

50. ForskningPDF-versio

Förklaring:Forskningsverksamheten inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde stöder realiseringen av ministeriets trafik- och kommunikationspolitik. Forskningen inom förvaltningsområdet bedrivs av Meteorologiska institutet. Den information som institutet producerar främjar inte säkerheten bara inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde, utan också över förvaltningsgränserna. Institutet har också en central roll vid produktionen av den basinformation som behövs för att anpassa samhället till klimatförändringen.

01. Meteorologiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 44 352 000 euro.

Anslaget får även användas till

1) utgifter som föranleds av verksamheten i Antarktis

2) betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder

3) betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.

Fullmakt

Meteorologiska institutet berättigas att ingå avtal för METNET/MOI-projektet som gäller forskning om Mars så att de utgifter som föranleds inklusive de tidigare förbindelserna uppgår till högst 3 569 000 euro.

Fullmakten får användas för förvaltningskostnader och allmänna kostnader för rymdforskningsprogrammet METNET/MOI samt till löneutgifter för personal motsvarande två årsverken.

Förklaring:Meteorologiska institutet producerar tillförlitliga observations- och forskningsdata om atmosfären och havsområdena. Institutet har en central roll vid producerandet av den baskunskap som behövs för samhällets anpassning till klimatförändringen och stöder genom sin verksamhet Finlands klimatpolitik. Meteorologiska institutets strategiska prioriteringsområden är klimatförändringen och samhället, vädret och säkerheten, Östersjön och de arktiska områdena samt trafiken och energin. Institutet bedriver högklassig forskning på dessa områden och producerar tjänster för att främja den allmänna säkerheten och för att öka människors och miljöns välbefinnande. Institutet deltar aktivt i nationellt och internationellt samarbete och är inriktat på att främja en hållbar utveckling i sin verksamhet.

För Meteorologiska institutet ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande verksamhetsmål för 2016, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som ställs upp i motiveringen till huvudtiteln samt de övriga mål som ställts upp för förvaltningsområdet.

Resultatmål 2014
utfall
2015
mål
2016
mål
2019
mål
         
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING        
Marknaden och tjänster i fråga om trafik och kommunikation        
Korrekta temperaturprognoser, 1 dygn, % 88,4 84,5 85 84
Korrekta temperaturprognoser, 2—5 dygn, % 74,8 71,5 72 71,5
Korrekta regnprognoser på förhand, timmar 104,8 104 104 104
Korrekta vindvarningar, % 84,2 81 79 81
Korrekta flygplatsprognoser, % 89,8 89 89 89
Leveranssäkerhet för väder- och havstjänster, % 99,97 98 98,5 98
         
Intressentgruppernas tillfredsställelse med Meteorologiska institutets verksamhet (skala 1—5) 4,13 4,0 4,0 4,0
Kundtillfredsställelse (skala 1—5) 4,14 4,0 4,0 4,0
         
Utnyttjandet av information samt affärsmöjligheter        
Extern finansiering av forskningen, 1 000 euro 14 985 12 300 14 400 14 200
Internationellt förhandsgranskade publikationer, st. 356 280 290 300
         
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET        
Produktiviteten inom förvaltningsområdets verksamhet förbättras.        
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % 118 100 102 102
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % 97 100 100 100
Den externa finansieringens andel av den samfinansierade forskningsverksamhetens kostnader, % 63 50 50 50
Förändring i arbetsproduktiviteten, % 1,48 1 1 1
Förändring i den totala produktiviteten, % 1,98 2 2 2

Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen, inkomsterna från EU och från andra samarbetsparter som hänför sig till samfinansierade, avtalsenliga undersökningar samt övriga inkomster. För Antarktisverksamheten har det reserverats 849 000 euro. Finlands Antarktisverksamhet grundar sig på ett internationellt avtal.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 75 858 68 928 69 452
Bruttoinkomster 25 960 23 500 25 100
Nettoutgifter 49 898 45 428 44 352
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 10 496    
— överförts till följande år 9 494    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter      
Offentligrättsliga prestationer 1 620 1 620 1 500
Företagsekonomiska prestationer 5 438 5 480 5 100
Prestationer för den civila luftfarten 4 053 4 100 4 100
Intäkter sammanlagt 11 111 11 200 10 700
       
Kostnader      
Offentligrättsliga prestationer 1 675 1 620 1 500
Företagsekonomiska prestationer 4 603 5 480 5 000
Prestationer för den civila luftfarten 3 954 4 100 4 100
Kostnader sammanlagt 10 232 11 200 10 600
       
Överskott (+)/Underskott (-)      
Offentligrättsliga prestationer -55 - -
Företagsekonomiska prestationer 835 - 100
Prestationer för den civila luftfarten 99 - -
Överskott (+)/Underskott (-) sammanlagt 879 - 100
       
Kostnadsmotsvarighet, %      
Offentligrättsliga prestationer 97 100 100
Företagsekonomiska prestationer 118 100 102
Prestationer för den civila luftfarten 103 100 100
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt 109 100 101

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 8 696 7 000 8 500
— finansiering från EU 3 553 3 300 3 500
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 2 736 2 000 2 400
Intäkter sammanlagt 14 985 12 300 14 400
       
Totala kostnader för projekten 23 841 24 600 28 800
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -8 856 -12 300 -14 400
Självfinansieringsandel, % 37 50 50

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019— Sammanlagt fr.o.m. 2016
           
Förbindelser som ingås 2014 eller därefter 330 420 410 1 976 3 136

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Justering av den löneglidningsinbesparing som föranleds av ändringen av forskningsfinansieringen 124
Medlemsavgifter till internationella organisationer 1 356
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -44
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) -1 846
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -140
Indexhöjning av hyresutgifterna 38
Löneglidningsinbesparing -124
Lönejusteringar 217
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -160
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -215
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (överföring till moment 23.01.22) -330
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -30
Nivåförändring 78
Sammanlagt -1 076

2016 budget 44 352 000
2015 budget 45 428 000
2014 bokslut 48 896 000