Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Trafiknätet
              01. Trafikverkets omkostnader
              20. Bastrafikledshållning
              78. Vissa trafikledsprojekt
         50. Forskning

Statsbudgeten 2016

50. Statsunderstöd för underhåll och förbättring av enskilda vägar (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 3 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) i enlighet med lagen (358/1962) och förordningen (1267/2000) om enskilda vägar till betalning av statsunderstöd för underhåll och förbättring av enskilda vägar

2) till att stödja rådgivning och handledning av väglagen och till produktion av material och tjänster som stödjer detta.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Avsikten är att anslaget ska användas för att understödja underhåll och förbättring av enskilda vägar. Anslaget får användas för att trygga lika möjligheter till mobilitet samt till understöd för vägar som den fasta bosättningen och näringslivet behöver.

Statsunderstödet inriktas i första hand på stöd till användning och underhåll av färjor samt i viss mån till vägförbättringar. Det finns ca 55 000 km vägar som är berättigade till statsunderstöd, och det har bildats ca 16 000 väglag för att sköta dessa vägar.

Det stöd som används för specialobjekt som erhåller understöd uppgår till ca 1,8 miljoner euro. Det stöd som ska riktas till specialobjekt bedöms på basis av de inlämnade ansökningarna om understöd. År 2015 gjordes bedömningen enligt maximibeloppet, dvs. enligt 80 % av understödet. År 2016 görs bedömningen enligt 65 %. Genom ändringen av nivån på understödet vill man uppnå kostnadseffektivitet och säkerställa en ändamålsenlig servicenivå inom understödsverksamheten.

Understöd beviljas bara för förbättring av de broar och stora vägtrummor som med tanke på framkomligheten på vägen är mest brådskande eller för reparation av skador på vägen. Stödet kan maximalt uppgå till 75 % av de faktiska godkända kostnaderna. För sedvanliga vägförbättringsobjekt utgör stödets andel för närvarande 50 % och i vissa av de mest betydande broobjekten högst 75 %. Kommunernas stöd för objekt av detta slag har varierat mellan 0—20 %. År 2016 kan understöd endast beviljas enskilda vägförbättringsobjekt.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring -2 000
Sammanlagt -2 000

2016 budget 3 000 000
2015 budget 5 000 000
2014 bokslut 8 000 000