Statsbudgeten 2016
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 12 774 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)
2) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen
3) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen
4) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete.
Under momentet får de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för räddningsväsendet:
Till räddningsväsendets uppgifter hör i synnerhet att förebygga eldsvådor. Ansvarsområdet deltar också i förebyggandet av andra slags olyckor. Man försöker förebygga olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner. Man följer med vilka konsekvenser räddningslagen har för räddningsmyndigheternas verksamhet.
Förebyggande av olyckor | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Produktion | |||
Antalet falska brandlarm (st.), högst | 18 120 | 17 200 | 16 300 |
Andel av befolkningen som fått rådgivning och upplysning, (%), minst | 16 | 20 | 20 |
Räddningsväsendet kan vid olyckor handla snabbt och med beaktande av riskerna, kan ge hjälp i enlighet med räddningsväsendets uppgifter vid storolyckor också utomlands och har beredskap att ta emot hjälp. Man strävar efter att upprätthålla räddningsväsendets insatsberedskap på minst den nivå som anges i anvisningen för planering av insatsberedskapen inom räddningsväsendet.
Besluten on servicenivån för räddningsväsendet följer räddningslagen och anvisningen om innehållet och strukturen för beslutet om servicenivån.
I enlighet med säkerhetsstrategin för samhället utarbetar räddningsväsendet som en del av den nationella riskbedömningen en hotbedömning för särskilda situationer som kräver riksomfattande koordinering av räddningsväsendet. Räddningsväsendets insats enligt säkerhetsstrategin för samhället genomförs. Målet är att de strategiska målen mera än hittills ska omfatta även regional- och lokalförvaltningen.
Ministeriet stärker samarbetet med regionförvaltningsverkens ansvarsområde för räddningsväsendet och beredskapen. Reformen av central- och regionalförvaltningen påverkar också räddningsväsendet och framför allt den roll som regionförvaltningsverken har inom systemet för räddningsväsendet.
Befolkningsskyddet utvecklas med beaktande av riktlinjerna i den säkerhets- och försvarspolitiska redogörelsen.
Räddningsverksamhet och beredskap | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Produktion | |||
Antalet uppdrag av larmkaraktär vid räddningsverken, st., uppskattning,1) | 99 074 | 96 900 | 96 900 |
— uppdrag på grund av eldsvådor (exkl. markbränder) | 10 516 | 11 000 | 11 000 |
— uppdrag på grund av markbränder | 3 511 | 2 900 | 2 900 |
— kontroll- och säkringsuppgifter | 30 345 | 21 000 | 21 000 |
— första insatsen-uppdrag (exkl. sjuktransporter) | 21 156 | 30 000 | 30 000 |
— övriga uppdrag | 33 546 | 32 000 | 32 000 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 1 enligt den första enheten, % av målet | 60 | 50 | 50 |
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 2 enligt den första enheten, % av målet | 86 | 50 | 50 |
1) varav inga mål ställs upp för räddningsverkens olika typer av uppgifter, utan man följer upp hur de utvecklas.
Genom utbildning som leder till examen vid Räddningsinstitutet säkerställs det att räddnings- och nödcentralspersonalen har rätt kunnande.
Systemet med vidare- och kompletteringsutbildning vid Räddningsinstitutet stöder kunnandet inom räddningsväsendet och räddningsväsendets beredskap att ge internationellt bistånd.
Koordineringen av räddningsväsendets forsknings- och utvecklingsverksamhet stärks. Den inhemska forskningen inom räddningsväsendet utökas och internationell forskning samt nya verksamhetssätt och tekniker utnyttjas i större utsträckning.
Räddningsväsendet | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Produktion | |||
Antal kursdeltagardagar för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, st., minst | 49 308 | 43 560 | 46 080 |
Antal examina vid Räddningsinstitutet, st., minst | 205 | 172 | 172 |
Antal yh-examina, st. | 23 | 40 | 30 |
Insatser | |||
Årsverken under moment 26.30.01, varav | 115,7 | 110,6 | 96,7 |
— årsverken vid Räddningsinstitutet | 105 | 101 | 88 |
— årsverken vid inrikesministeriet | 2 | 1 | - |
— årsverken vid Säkerhets- och kemikalieverket | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
— årsverken vid Krishanteringscentret (internationella räddningsväsendet) | 5 | 4,9 | 5 |
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) | 12 622 | 12 500 | 12 200 |
Funktionell effektivitet | |||
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken | 985 | 995 | 1 050 |
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/lärare | 1 409 | 1 320 | 1 600 |
Årskostnad per studerande inom den yrkesinriktad grundutbildningen vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 27 386 | 27 100 | 26 500 |
Pris per kursdeltagardag för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 152 | 152 | 148 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) | 3,27 | 3,08 | 3,00 |
Antal sökande/nybörjarplatser | 5,71 | 5,0 | 5,0 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda vid Räddningsinstitutet | 104 | 101 | 89 |
Antal anställda vid Krishanteringscentret (internat. räddningstjänst) | 6 | 6 | 6 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,5 | 3,4 | 3,5 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 4,7 | 6,5 | 6,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 19 765 | 18 544 | 16 900 |
Räddningsväsendets bruttoinkomster | 5 043 | 4 146 | 4 126 |
Nettoutgifter | 14 722 | 14 398 | 12 774 |
— Räddningsinstitutet | 12 967 | 12 493 | 10 903 |
— Inrikesministeriet | 1 342 | 1 455 | 1 421 |
— Internationell räddningstjänst | 413 | 450 | 450 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 624 | ||
— överförts till följande år | 4 265 |
Beräkning av kostnadstäckningen för den avgiftsbelagda verksamheten inom räddningsväsendet (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 1 265 | 1 200 | 1 400 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 392 | 532 | 444 |
— andel av samkostnader | 714 | 968 | 831 |
Kostnader sammanlagt | 1 106 | 1 501 | 1 275 |
Kostnadstäckning (intäkter - kostnader) | 159 | -301 | 125 |
Kostnadstäckning, % | 114 | 80 | 110 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av poster av engångsnatur | -250 |
Extra kurs för jourhavande vid en nödcentral, bortfall av en post av engångsnatur | -1 000 |
Överföring till moment 26.01.01 (-1 årsv.) | -65 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -13 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -551 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 22 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | 393 |
Löneglidningsinbesparing | -47 |
Lönejusteringar | 43 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -80 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -66 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -10 |
Sammanlagt | -1 624 |
2016 budget | 12 774 000 |
2015 budget | 14 398 000 |
2014 bokslut | 16 362 000 |