Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Verotus ja tullitoimi
              88. Senaatti-kiinteistöt
         50. Eläkkeet ja korvaukset
         90. Kuntien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

07. Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 000 euroa.

Selvitysosa:Palvelukeskus tuottaa talous- ja henkilöstöhallinnon tuki- ja asiantuntijapalveluita kaikille valtionhallinnon virastoille ja laitoksille siten, että se saa tulonsa 100-prosenttisesti myymällä omakustannushintaan hinnoiteltuja palveluja. Maksuilla katetaan palvelujen tuottamisen vuotuiset kustannukset sekä palvelukeskuksen vastuulle kuuluvilta osin myös kehittämisen kustannukset. Omakustannushintaan ei sisälly varautumista liiketoimintariskeihin, jotka valtion sisäisessä liiketoiminnassa voivat liittyä mm. tietojärjestelmien toimintahäiriöihin tai yleisen kustannustason ennakoimattomaan nousuun, jonka vaikutus voidaan viedä hintoihin vasta viipeellä. Kieku-tietojärjestelmän käyttöönottovaiheessa aiheutuu päällekkäisiä tietojärjestelmäkustannuksia, jotka on huomioitu momentin vuotta 2012 koskevissa bruttomenoissa ja -tuloissa. Päällekkäiset kustannukset näkyvät myös taloudellisuus-tunnusluvuissa. Lisäksi Kieku-tietojärjestelmän käyttöönottoon liittyvä työ (esim. konversiot) edellyttävät arviolta 34 htv:n tilapäisen lisätyöpanoksen. Siitä aiheutuvat kustannukset katetaan asiakaslaskutuksella.

Palvelukeskus toimii valtiokonsernin sisäisenä palvelun tuottajana prosessissa, jossa valtiovarainministeriö on talous- ja henkilöstöhallinnon strateginen prosessinomistaja ja palvelukeskus vastaa prosessien operatiivisesta ylläpidosta omalta osaltaan ja Valtiokonttori omalta osaltaan sekä myös tietojärjestelmistä. Palvelukeskuksella on merkittävä rooli uuden Kieku-tietojärjestelmän käyttöönotossa ja uusien toimintaprosessien viemisessä käytäntöön koko valtionhallinnossa.

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet Toimenpiteet
   
Asiakkaan kumppaniksi tuleminen Yhtenäisen ja aktiivisen asiakastyön varmistaminen. Palveluja kehitetään yhteistyössä asiakkaiden kanssa asiakasfoorumeissa.
Sujuvat prosessit ja parhaat palvelut Kieku-tietojärjestelmän käyttöönotto 16 uudelle kirjanpitoyksikölle ja vuoden 2013 käyttöönottojen valmisteluprojektit. Vuonna 2011 hyväksyttyjen prosessien jatkokehittäminen ja ensimmäiset auditoinnit EFQM-mallin mukaisesti. Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen yhtenäistäminen ja laadun kehittäminen.
Henkilöstön työtyytyväisyys ja osaamisen hallinta Esimiesten valmennusohjelman toteutus. Prosessiorganisaation toimivuuden vakiinnuttamiseen liittyvä osaamisen kehittäminen. Kiekun osaamisenhallinnan työvälineen käyttöönotto. Kiekun käyttöönottoihin liittyvä ammatillisen osaamisen kehittäminen.
Tuloksekas toiminta ja vaikuttavuus Kustannustehokas toiminta ja alenevat tuotantokustannukset mahdollistavat kilpailukykyisten palvelujen tuottamisen asiakkaille. Edistetään valtiokonsernin talous- ja henkilöstöhallinnon ohjattavuutta ja tehokkaampaa toimeenpanoa. Seurataan reklamaatioiden ja virheiden oikaisujen määrää ja verrataan toimintaa vastaaviin ulkoisiin toimijoihin.

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Taloudellisuus, euroa/suorite      
— ostolasku 5,78 6,8 6,33
— myyntilasku 11,82 9,0 9,36
— palkkalaskelma 8,03 11 9,91
       
Työn tuottavuus, kpl/htv      
— ostolasku 10 589 11 000 11 000
— myyntilasku 6 676 9 500 9 600
— palkkalaskelma 8 808 8 800 8 800
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Suoritteet, kpl      
— ostolaskut 1 579 877 1 629 700 1 682 250
— myyntilaskut 175 226 179 000 188 670
— matkalaskut 297 548 304 000 318 700
— palkkalaskelma 1 252 820 1 363 000 1 331 700
       
Asiakastyytyväisyys, asteikko 1—5      
— talouspalvelut 3,81 3,9 3,9
— henkilöstöpalvelut 3,95 3,9 3,9
       
Toiminnan virheettömyys      
— viivästyskorkoja maksettu, euroa   <10 000 <10 000
— reklamaatioiden määrä, kpl   <3 <3
— kirjallisten selvityspyyntöjen määrä, kpl   <12 <12

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet
  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilöstömäärä, htv 768 780 804
Palkeiden perustehtävään sitoutuva htv 768 780 770
Kiekun käyttöönoton konversio ja projektityöhön sitoutuvat tilapäiset henkilötyövuodet - - 34
Työtyytyväisyys, asteikko 1—5 3,02 3,5 3,5

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 50 267 54 366 60 083
Bruttotulot 49 841 54 290 60 073
Nettomenot 426 76 10
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 556    


2012 talousarvio 10 000
2011 III lisätalousarvio 66 000
2011 talousarvio 10 000
2010 tilinpäätös 982 000