Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         10. Liikenneverkko
              42. Sanomalehdistön tuki
         50. Tutkimus
            (60.) Liiketoiminta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

40. Viestintäpalvelut ja -verkot sekä viestinnän tukeminenPDF-versio

Selvitysosa:Viestintäpalvelut ja -verkot ovat olennainen osa tietoyhteiskunnan kehittymistä, koska merkittävä osa yhteiskunnan palveluista tuotetaan ja kulutetaan viestintäpalveluja ja -verkkoja hyödyntäen. Suomen talouskehityksen ja kilpailukyvyn kannalta on keskeistä pystyä muuttamaan vahva viestintäinfrastruktuuri- ja palveluosaaminen vahvuuksiksi tietoyhteiskuntapalvelujen tuotannossa ja laajassa hyväksikäytössä. Uutta teknologiaa ja uusia viestintäpalveluita kehitetään ja pyritään ottamaan käyttöön kaikilla elämänaloilla siten, että kansalaisten arki helpottuu.

01. Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 845 000 euroa.

Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut budjetoidaan maksuperusteisina.

Selvitysosa:Viestintävirasto rakentaa toimivaa ja turvallista tietoyhteiskuntaa kansalaisten ja suomalaisen elinkeinoelämän hyväksi. Tavoitteena ovat nopeat ja turvalliset tietoliikenneyhteydet, laadukkaat ja kohtuuhintaiset viestintä- ja mediapalvelut, toimivat viestintämarkkinat sekä taajuuksien tehokas jakaminen. Vuonna 2012 toiminnan erityisiä painopisteitä ovat viestinnän tietoturvallisuus, viestintäverkkojen tilannekuvan kehittäminen, luotettavien sähköisten tunnistamispalveluiden edistäminen, laajakaistayhteyksien saatavuuden edistäminen, tele- ja postimarkkinoiden kilpailun edistäminen, taajuuksien tehokas kohdentaminen ja uusien teknologioiden käyttöönoton edistäminen, viraston sähköisten asiointipalvelujen kehittäminen sekä Yleisradion lakisääteisten tehtävien rahoituksen turvaaminen.

Viestintävirasto hoitaa valtion televisio- ja radiorahaston hallintoa. Valtioneuvosto päättää liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä rahaston määrärahojen käytöstä. Rahaston tulot ovat noin 473 milj. euroa (sis. alv 9 %), josta Yleisradio Oy:n julkiseen palveluun osoitetaan noin 461 milj. euroa, Viestintävirastolle perinnän ja tarkastuksen kuluihin noin 11,7 milj. euroa sekä liikenne- ja viestintäministeriön käyttöön 0,4 milj. euroa.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Viestintävirastolle vuodelle 2012 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa viestinnän toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja yhteisiä tavoitteita.

Tulostavoite 2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA      
Viestintäverkot ja -palvelut toimivat laadukkaasti ja häiriöttömästi. Vakavien viestintäverkkojen vikatilanteiden määrä, enintään, kpl 7 81) 8
Viestintävirasto tuottaa ajantasaista tietoturvan tilannekuvapalvelua. Tilannekuvatiedotteiden määrä, kpl 429 350 350
Kansallinen verkkotunnuspalvelu on luotettava. Vuoden aikana myönnettyjen verkkotunnusten määrä, kpl 51 061 48 000 48 000
Luvanvaraisten radiolaitteiden käyttöön osoitettujen taajuuksien vastaavuus kysyntään. Luvanvaraisten radiolaitteiden käyttöön osoitetun taajuusmäärän kasvu vuodessa, % 7,7 4 4
Maailman radiotaajuuskonferenssi (WRC 2012); varmistetaan kansallisten tavoitteiden toteutuminen konferenssissa. - toteutuu toteutuu
Viestintävirasto tuottaa säännöllisesti markkinatietoa tele-, posti- ja mediamarkkinoista sekä selvittää telepalveluiden laatua, saatavuutta ja hintatasoa vähintään kerran vuodessa. tavoite
saavutettu
toteutuu toteutuu
Viestintävirasto varmistaa yleispalveluun kuuluvan laajakaistayhteyden saatavuuden ja hinnoittelun kohtuullisuuden koko maassa. - toteutuu toteutuu
Laajakaistayleispalvelua koskevista käyttäjien yhteydenotoista kuukauden kuluessa tarvittavien selvitysten saamisesta käsiteltyjen osuus, %   90 90
Viestintävirasto edistää nopeiden laajakaistaverkkojen rakentamista hoitamalla laajakaistatukilain mukaiset tehtävänsä tehokkaasti. - - toteutuu
Laajakaistatukea koskevien tukihakemusten ja/tai tarvittavien lisäselvitysten saamisesta kolmen kuukauden kuluessa annettujen päätösten osuus, % - 80 80
Viestintävirasto tuottaa ajantasaista tilannekuvaa viestintäverkoista sekä niiden vika- ja häiriötilanteista. - toteutuu toteutuu
Viestintävirasto takaa kansalliseen tietoturvaviranomaistoimintaan liittyvien tietojärjestelmien säädöstenmukaisuuden. Suoritettujen järjestelmätarkastusten lukumäärä vuodessa/lopullisesti hyväksyttyjen järjestelmien määrä kokonaisuudessaan, kpl - 20/- 40/20
Sidosryhmien tyytyväisyys Viestintäviraston toimintaan (asteikko 1—5) 3,6 3,6 3,6
       
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS      
Teletoiminnan ja tietoturvallisuuden ohjauksen ja valvonnan kustannukset ilman CERT-toiminnan kustannuksia ja kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/yleisen televerkon liittymä 0,56 0,60 0,60
CERT-toiminnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/laajakaistaliittymä 0,63 0,70 0,70
Postipalvelujen valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/postinsaajatalous 0,40 0,40 0,40
Mediapalvelujen valvonnan kustannukset, euroa/tv-katsojatalous 0,23 0,30 0,30
Radiotaajuudet-tulosalueen suorat kustannukset, euroa/voimassa olevien radiolupien ja kelpoisuustodistusten sekä lupa- ja todistushakemusten ja pidettyjen tutkintojen yhteenlaskettu lukumäärä. - 96 96
Työn tuottavuuden kehittyminen, % 4,58 1 1
Kokonaistuottavuuden kehittyminen, % 8,13 2 2
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % 105 99 100
Veroluonteisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % 100 96 93
       
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA      
Työtyytyväisyys (asteikko 1—5) 3,6 3,5 3,5
Henkilöstön määrä, htv 246,9 245 245
       
SEURANTA- JA RAPORTOINTIKOHTEET      
Valtion televisio- ja radiorahastoon tuloutettavat televisiomaksutulot (netto), milj. euroa (sis. alv 9 %), vähintään 434 451 473

1) Luokitus on muuttunut. A-luokka on tarkennettu niin, että siihen sisältyy myös sellaisia vikoja, joita ei aiemman luokituksen mukaan luettu vakaviksi vioiksi.

Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston radiohallinnollisista suoritteista perittävistä maksuista (950/2008) ja liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston eräistä maksuista (1058/2009) sekä lakiin valtion televisio- ja radiorahastosta (745/1998), lakiin yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta (565/1999), verkkotunnuslakiin (228/2003) ja viestintämarkkinalakiin (393/2003).

Viestintävirasto perii teleyrityksiltä viestintämarkkinamaksua viestintämarkkinalaissa säädetyin perustein, teleyrityksiltä tietoturvamaksua sähköisen viestinnän tietosuojalaissa (516/2004) säädetyin perustein, postiyrityksiltä postitoiminnan valvontamaksua postilaissa (415/2011) säädetyin perustein, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksua televisio- ja radiotoimintalaissa (744/1998) säädetyin perustein sekä sähköisen tunnistuspalvelun tarjoajilta maksua laissa vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista (617/2009) säädetyin perustein. Viestintämarkkinamaksu 2 900 000 euroa, tietoturvamaksu 500 000 euroa, postitoiminnan valvontamaksu 1 489 000 euroa sekä televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu 825 000 euroa sekä varmennemaksu 184 000 euroa tuloutetaan momentille 11.19.04. Näistä toiminnoista aiheutuvat menot on otettu huomioon Viestintäviraston toimintamenomomentin määrärahan mitoituksessa.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 36 134 35 402 38 650
Bruttotulot 28 886 27 596 29 805
Nettomenot 7 248 7 806 8 845
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 505    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 752    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Tuotot      
Radiotaajuudet 11 504 10 856 10 272
Verkot ja turvallisuus 7 015 6 710 7 810
Tv-maksut 10 300 10 644 11 680
Tuotot yhteensä 28 819 28 210 29 762
       
Kustannukset      
Radiotaajuudet 10 665 11 265 10 093
Verkot ja turvallisuus 6 432 6 518 7 876
Tv-maksut 10 300 10 644 11 680
Kustannukset yhteensä 27 397 28 427 29 649
       
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-)      
Radiotaajuudet 839 -409 179
Verkot ja turvallisuus 583 192 -66
Tv-maksut - - -
Ylijäämä / Alijäämä yhteensä 1 422 -217 113
       
Kustannusvastaavuus, %      
Radiotaajuudet 108 96 102
Verkot ja turvallisuus 109 103 99
Tv-maksut 100 100 100
Kustannusvastaavuus, % yhteensä 105 99 100

Veronluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Tuotot      
Verkot ja turvallisuus 706 704 684
Viestintämarkkinat ja -palvelut 4 774 4 729 5 275
Tuotot yhteensä 5 480 5 433 5 959
       
Kustannukset      
Verkot ja turvallisuus 754 684 685
Viestintämarkkinat ja -palvelut 4 701 4 961 5 727
Kustannukset yhteensä 5 455 5 645 6 412
       
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-)      
Verkot ja turvallisuus -48 20 -1
Viestintämarkkinat ja -palvelut 73 -232 -452
Ylijäämä / Alijäämä yhteensä 25 -212 -453
       
Kustannusvastaavuus, %      
Verkot ja turvallisuus 94 103 100
Viestintämarkkinat ja -palvelut 102 95 92
Kustannusvastaavuus, % yhteensä 100 96 93

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa
   
NCSA-tehtävien hoito 1 150
Kertaluonteisen menon poistuminen -300
Postilain edellyttämät lisätehtävät 250
Siirto momentilta 31.01.21 143
Postitoiminnan valvontamaksun kertymän alentuminen -61
Toimintamenosäästö (HO) -90
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -53
Yhteensä 1 039

Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 8 763 000 euroon nähden on 82 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 143 000 euroa siirtona momentilta 31.01.21 ja vähennyksenä 61 000 euroa alentumisesta postitoiminnan valvontamaksukertymään.


2012 talousarvio 8 845 000
2011 talousarvio 7 806 000
2010 tilinpäätös 7 495 000

42. Sanomalehdistön tuki(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtakunnallisilla vähemmistökielillä ruotsin, saamen tai romanin kielellä julkaistavien sanomalehtien ja niitä vastaavien sähköisten julkaisujen tukemiseen, viittomakielisten vastaavien sähköisten julkaisujen tukemiseen sekä ruotsinkielisten uutispalvelujen tuottamisen tukemiseen. Määrärahaa saa käyttää myös sellaisten saamenkielisten sisältöjen tuottamiseen, jotka sisältyvät suomen tai ruotsin kielellä julkaistaviin sanomalehtiin.

Selvitysosa:Määrärahan tarkoituksena on edistää kotimaisen lehdistön ja tiedonvälityksen moniarvoisuutta ja monipuolisuutta.

Valtiovarainvaliokunta:

Kuten valiokunta on arvonlisäverolain muuttamista koskevassa mietinnössään (VaVM 9/2011 vp) todennut, tilattujen lehtien arvonlisäveron korotus heijastuu lehtialan liiketoimintaan ja toimintaedellytyksiin. Valiokunta pitää sen vuoksi välttämättömänä, että perustettava lehtiasiain neuvottelukunta seuraa lehdistön asemaa, ja tarvittaessa tehdään ehdotuksia lehdistön toimintaedellytysten parantamiseksi.


2012 talousarvio 500 000
2011 talousarvio 500 000
2010 tilinpäätös 450 000

(44.) Valtionavustus suomalaisten televiso- ja radio-ohjelmien lähettämiseen ulkomaille (kiinteä määräraha)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.

Valtiovarainvaliokunta:

Momentin määrärahaa (1,35 milj. euroa) on käytetty turvaamaan Suomesta ulkomaille suunnattujen televisio- ja radiopalvelujen järjestämistä, mutta momentti ehdotetaan poistettavaksi ensi vuoden talousarviosta.

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan määrärahan poistaminen ei kuitenkaan vaikuta toiminnan jatkumiseen, sillä siitä on vastedes tarkoitus huolehtia Yleisradio Oy:n omalla rahoituksella.


2011 talousarvio 1 350 000
2010 tilinpäätös 1 350 000

50. Valtionavustus valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 11 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueella annetussa laissa tarkoitetun Viestintäviraston aikaisempina vuosina ja varainhoitovuonna myöntämän valtion tuen maksamiseen ja tästä aiheutuviin hallinto- ja yleiskustannuksiin.

Valtuus

Viestintävirasto oikeutetaan solmimaan vuoden 2009 myöntämisvaltuuden mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuutta ei ole käytetty.

Selvitysosa:Laki laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueilla sekä maaseudun kehittämiseen myönnettävistä tuista annetun lain muutos tulivat voimaan 1.1.2010. Tarkoituksena on, että laajakaistarakentamisen tukemiseen käytetään Viestintäviraston päätöksillä tämän momentin määrärahaa sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksien päätöksellä maaseudun kehittämiseen myönnettävästä tuesta säädetyssä laissa tarkoitettua momentin 30.10.61 määrärahaa. Valtion tuen edellytyksenä on, että hankekohtaisesti kunnat sitoutuvat rahoittamaan oman osuutensa julkisesta rahoitustuesta. Julkinen rahoitustuki voi olla enintään 2/3 hankkeen kustannuksista. Valtion rahoitusosuus on enintään 33 % laajakaistahankkeen tukikelpoisista kustannuksista ja kunnan rahoitusosuus 33 %. Valtion maksuosuus on kuitenkin enintään 58 % ja kunnan osuus 8 % niissä kunnissa, joissa hankkeen rahoittaminen muuten muodostaisi kohtuuttoman taloudellisen rasitteen. Kuntakohtaisen maksuosuuden määräytymisperusteista säädetään valtioneuvoston asetuksella.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset maksavat vuosina 2010—2013 laajakaistahankkeiden valtion osuuden 25,15 milj. euroa momentilta 30.10.61. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten rahoittamissa hankkeissa kunnan maksuosuus on 22 %. Viestintävirasto ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset eivät voi rahoittaa samaa laajakaistahanketta, minkä vuoksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset pyytävät Viestintäviraston lausunnon ennen valtiontukipäätöstä.

Valtioneuvosto on asettanut 4.12.2008 tehdyllä periaatepäätöksellä tavoitteeksi, että 31.12.2015 mennessä kaikkialla maassa on kysynnän mukaisesti saatavilla 100 megabitin yhteydet mahdollistava valokuitu- tai kaapeliverkko tai muu ominaisuuksiltaan näihin rinnasteinen verkko, johon liitettävällä enintään kahden kilometrin pituisella kiinteällä tai langattomalla tilaajayhteydellä ainakin 99 % vakinaisista asunnoista sekä yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden vakinaisista toimipaikoista voidaan käyttää erittäin suuria yhteysnopeuksia vaativia viestintä- ja muita tietoyhteiskunnan palveluita.

Maakuntien liitot ovat vuoden 2009 aikana arvioineet väestö- ja aluekehityksen huomioon ottaen maakunnan nopeiden yhteyksien kysynnän kehityksen ja yleisen televerkon kehittämistarpeet. Maakuntien liitot ovat laatineet suunnitelmat vuoden 2015 tavoitteiden toteuttamiseksi. Viestintävirasto on arvioinut maakuntien liittojen suunnitelmat ja toimittanut niitä koskevan lausuntonsa liikenne- ja viestintäministeriölle. Valtioneuvosto päättää laajakaistatuen jakautumisesta maakuntien kesken. Tämän jälkeen maakuntien liitot julistavat tuen haettavaksi tarkoituksenmukaisin väliajoin.

Viestintävirastolle on myönnetty vuoden 2009 ensimmäisessä lisätalousarviossa 66,0 milj. euron valtuus. Myöntämisvaltuutta arvioidaan uusittavan noin 55 milj. euroa.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 2015 Yhteensä vuodesta 2012 lähtien
           
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset 11 000 10 000 11 000 11 000 43 000

Valtiovarainvaliokunta:

Vähintään 1 Mbit/s -nopeuksinen laajakaistayhteys on säädetty heinäkuusta 2010 lukien jokaiselle kansalaiselle ja yritykselle kuuluvaksi yleispalveluksi. Hallituksen joulukuussa 2008 asettama tavoite on kuitenkin, että nopeiden (100 Mbit/s) laajakaistayhteyksien tulee olla lähes kaikkien vakinaisten asuntojen sekä yritysten ja julkishallinnon toimipaikkojen ulottuvilla koko maassa vuoden 2015 loppuun mennessä. Etäisyys tilaajalta lähimpään valokuitu- tai kaapeliverkkoon saa olla korkeintaan kaksi kilometriä.

Haja-asutusalueiden laajakaistahanke on edennyt hyvin eritahtisesti eri puolilla Suomea. Se on edennyt hyvin mm. kuntien verkkoyhtiöiden perinteisillä alueilla, mutta monin paikoin hankkeelle on ollut vaikea löytää toteuttajia. Heikoin tilanne on Lapissa, missä on 40 hanketta vailla toteuttajaa. Hankkeen huonosta etenemisestä kertoo myös se, että jo vuonna 2009 myönnetty rahoitus (66 milj. euroa) on käytännössä lähes kokonaan käyttämättä. Hankkeesta ollaan parhaillaan tekemässä väliarviota.

Valiokunta pitää laajakaistahankkeen edistämistä alueellisen tasa-arvoisuuden sekä tietoyhteiskunnan kehityksen kannalta erittäin tärkeänä ja korostaa sen nopeaa etenemistä. On siksi arvioitava mahdollisuudet vaihtoehtoisiin ja aiempaa kustannustehokkaampiin toteuttamistapoihin. Myös resurssien käyttöä koskevia käytäntöjä tulee kehittää ja selvittää, olisiko tarkoituksenmukaista sisällyttää myös vapaa-ajanasunnot laajakaistahankkeen piiriin. Hankkeen vauhdittaminen edellyttää myös huolehtimista siitä, että yhteyksien hankkiminen ei aiheuta tilaajalle poikkeuksellisen suuria kustannuksia.

Valiokunta pitää välttämättömänä, että se saa selvityksen hankkeen etenemisestä kevätistuntokauden 2012 aikana.


2012 talousarvio 11 000 000
2011 talousarvio 9 800 000
2010 tilinpäätös 12 700 000