Talousarvioesitys 2012
20. Liikenteen viranomaispalvelut
Selvitysosa:Liikenteen turvallisuuden ja valvonnan arvioidaan olevan melko hyvällä tasolla. Nopea teknologinen kehitys on parantanut liikenteen turvallisuutta ja myös ympäristöystävällisyyttä.
Liikenteen turvallisuusvision mukaan kenenkään ei tarvitse kuolla eikä loukkaantua vakavasti liikenteessä. Vision toteutumista edistetään pitkäjänteisellä ja poikkihallinnollisella liikennejärjestelmän kehittämisellä. Liikennejärjestelmä muodostuu liikenteen infrastruktuurista, sitä käyttävästä liikenteestä, liikenteen ohjauksesta ja hallinnasta sekä näitä koskevista säädöksistä.
Kaupallisessa ja ammatillisessa liikenteessä liikenneturvallisuusvisio on jo saavutettu lukuun ottamatta tieliikennettä. Lento-, meri- ja rautatieliikenteessä tavoitteena on varmistaa saavutettu turvallisuustaso.
Kansainvälisissä liikenteen turvallisuusvertailuissa Suomi on pärjännyt aikaisemmin kohtuullisesti, mutta viimeaikaisten vertailujen perusteella tilanne on muuttunut. Suomen tavoitteena on ollut tieliikenteen turvallisuudessa sijoitus viiden parhaan Euroopan maan joukossa, mutta Euroopan tieliikenteen turvallisuusvertailussa Suomi jäi vuonna 2009 yhdeksännelle tilalle. Viime vuosina tieliikenteen turvallisuuskehitys on ollut nopeinta Etelä-Euroopan maissa. EU:n liikenneturvallisuusohjelmassa esitetty tavoite tieliikenteen kuolemien määrän puolittamisesta vuoteen 2020 mennessä on erittäin suuri haaste suomalaiselle liikenneturvallisuustyölle. Rautatieliikenteen turvallisuusvertailussa Suomi ei myöskään ole sijoittunut kärkimaiden joukkoon.
Ilmastonmuutos ja siitä johtuviin muutoksiin sopeutuminen säilyy jatkossakin keskeisimpänä ympäristöhaasteena. Kasvihuonekaasupäästöjen lisäksi liikenteellä on merkittävä osuus monien muidenkin ympäristöongelmien syntyyn. Näistä haastavimpia ovat merenkulun rikki-, typpi- ja jätevesipäästöt, liikenteestä aiheutuvat hiukkaspäästöt sekä liikenteen aiheuttama melu ja tärinä.
Luvun nimike on muutettu.
01. Liikenteen turvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 307 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
2) valtionavustuksen myöntämiseen Suomen Ilmailuliitto ry:lle.
Selvitysosa:Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä, edistää liikenteen turvallisuutta ja kestävää kehitystä liikennejärjestelmässä sekä tuottaa liikenteen viranomaispalveluja.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Liikenteen turvallisuusvirastolle vuodelle 2012 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa liikenteen toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja yhtenäisiä tavoitteita.
Tulostavoite | 2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
Liikenneturvallisuus | |||
Kaupallinen ja ammattiliikenne | |||
Lentoliikenneonnettomuuksissa kuolleet, hlö | 0 | 0 | 0 |
Rautatieliikenneonnettomuuksissa kuolleet, hlö | 0 | 0 | 0 |
Merenkulkuonnettomuuksissa kuolleet, hlö | 0 | 0 | 0 |
Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleet, enintään, hlö | - | - | 62 |
Lentotoiminnassa tapahtuneiden vakavien vaaratilanteiden määrä suhteutettuna liikenteen määrään, vähenevä trendi (viiden vuoden keskiarvo) | - | - | toteutuu |
Suomalaisille aluksille tapahtuneet onnettomuudet, enintään kpl (neljän vuoden keskiarvo) | 27 | 28 | 30 |
Suomen aluevesillä tapahtuneet onnettomuudet, enintään kpl (neljän vuoden keskiarvo) | 31 | 33 | 35 |
Yksityinen ja harrasteliikenne | |||
Vesiliikenneonnettomuuksissa kuolleet, enintään hlö (neljän vuoden keskiarvo) | - | - | 50 |
Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleet, enintään hlö | - | - | 180 |
Ilmailuonnettomuuksissa kuolleet, enintään hlö (neljän vuoden keskiarvo) | - | - | 3 |
Ympäristö | |||
Ympäristöohjelman toteutuminen, toteutuu toimenpiteistä, % | - | - | 90 |
Sertifioinnin saaminen Trafin ympäristöjärjestelmälle | - | - | toteutuu |
Valvonta | |||
Valvontasuunnitelman toteutuminen, toteutuu toimenpiteistä, % | - | - | 90 |
Hallinto | |||
Viraston vastuulla olevien normien antaminen määräajassa, % | - | - | 100 |
Sertifioinnin saaminen merenkulun operatiivisille toiminnoille | - | - | toteutuu |
Viestinnän vaikuttavuus (asteikko 1—5) | - | - | 3,5 |
Liikenneturvallisuusviestintäsuunnitelman toteutuminen, toteutuu toimenpiteistä, % | - | - | 90 |
Tutkimusohjelman toteutuminen, toteutuu toimenpiteistä, % | - | - | 90 |
Onnettomuustutkintakeskuksen suositusten käsittely ja kannanotto suositukseen 90 päivän kuluessa, % | - | - | 100 |
Ilmailun kansallisen turvallisuusohjelman (State Safety Program) ensimmäinen luonnos valmis 04/2012 mennessä | - | - | toteutuu |
Palvelukyky ja laatu | |||
Suoriudutaan hyvin auditoinneista ja korjataan mahdolliset poikkeamat määräaikoihin mennessä | - | - | toteutuu |
Ulkomailla pysäytettyjen suomalaisten alusten määrä, enintään kpl | 3 | - | 2 |
Kuljettajantutkintojen laadunvarmistussuunnitelman toteutuminen, % | - | - | 90 |
Sähköisten asiointipalvelujen käyttö | |||
Ulkoinen operatiivisten järjestelmien liiketoiminnan jatkuvuus (asteikko 1—5), vähintään | - | - | 3,5 |
Sähköisten palveluiden määrä | lisääntynyt | lisääntyy | lisääntyy |
Sähköisten palveluiden käyttöaste | - | - | lisääntyy |
Keskeisten asiakas- ja sidosryhmien tyytyväisyys | |||
Sidosryhmien tyytyväisyys Liikenteen turvallisuusviraston toimintaan (asteikko 1—5) | hyvä (3,62) | 3,5 | 3,6 |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Ennustettujen yksikkökustannusten toteutuminen (ennustetut yksikkökustannukset toteutuvat pääsuoritteissa) | 3/5 | 4/5 | 4/5 |
KT1 aikataulun ja budjetin toteutuminen | - | - | toteutuu |
Työn tuottavuuden kehittyminen, % | 2,62 | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kehittyminen, % | 5,69 | 2 | 2 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 99,5 | 96 | 108 |
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 117 | 128 | 144 |
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA | |||
Työtyytyväisyys (asteikko 1—5) | 3,0 | 3,2 | 3,2 |
Henkilöstön määrä, htv | 503 | 516 | 516 |
Liikenteen turvallisuusviraston bruttomenot ovat noin 130,0 milj. euroa. Tästä maksullisen toiminnan tuloilla katetaan 89,7 milj. euroa ja loput 40,267 milj. euroa nettomäärärahalla. Nettomäärärahan mitoituksessa on otettu huomioon momentille 11.19.05 budjetoitua lentoliikenteen valvontamaksutulokertymää vastaavat menot 9 960 000 euroa. Lisäksi mitoituksessa on huomioitu ajoneuvoverotustehtävän menot 11 496 000 euroa. Maksuttomien viranomaistehtävien menoina ja maksullisten suoritteiden alijäämäisestä hinnoittelusta johtuen momentin määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon tie- ja rautatieliikenteen osalta 16 104 milj. euroa, ilmailun osalta 14 718 milj. euroa ja merenkulun osalta 9 745 milj. euroa.
Ajoneuvoliikennerekisterin kokonaisuudistuksen kustannusarvio on 37,8 milj. euroa (vuosina 2000—2013). Hanke valmistuu vuoden 2013 aikana. Hankkeesta toteutetaan viimeisenä vaiheena kuljettajatietojärjestelmien (KT1) kehittäminen, johon on vuosille 2009—2013 varattu 7 296 000 euroa. Vuodelle 2012 kuljettajaprojektien menoja kohdistuu yhteensä 1 645 000 euroa. Hankkeeseen kuuluvien ja jo valmistuneiden hankkeiden käyttöönoton varmistaminen toteutetaan käyttöönottoprojekteissa, joihin on varauduttu 20 milj. eurolla (vuosina 2004—2013). Vuodelle 2012 käyttöönottoprojektien menoiksi arvioidaan 3,9 milj. euroa.
Vuoden 2012 IT-projekti-, ylläpito- ja käyttökustannukset ovat kaikkiaan 21,4 milj. euroa.
Suomen Ilmailuliitto ry:lle on tarkoitus myöntää valtionavustusta enintään 193 000 euroa. Suomen Ilmailuliitto ry:lle on tarpeen myöntää valtionavustusta nykyisellä menettelyllä vielä vuonna 2012.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 115 999 | 123 671 | 130 015 |
Bruttotulot | 87 277 | 88 296 | 89 708 |
Nettomenot | 28 722 | 35 375 | 40 307 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 388 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 13 205 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 77 858 | 79 772 | 81 158 |
— Tie- ja rautatieliikenne | 70 576 | 72 656 | 74 345 |
— Ilmailu | 5 094 | 5 016 | 4 685 |
— Merenkulku | 2 188 | 2 100 | 2 128 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 8 527 | 8 524 | 8 550 |
Tuotot yhteensä | 86 385 | 88 296 | 89 708 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 72 328 | 83 530 | 75 218 |
— Tie- ja rautatieliikenne | 64 894 | 74 443 | 68 188 |
— Ilmailu | 5 050 | 5 534 | 4 654 |
— Merenkulku | 2 384 | 3 553 | 2 376 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 6 230 | 6 634 | 5 948 |
Kustannukset yhteensä | 78 558 | 90 164 | 81 166 |
Kustannusvastaavuus (tuotot -kustannukset) | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 5 530 | -3 758 | 5 940 |
— Tie- ja rautatieliikenne | 5 682 | -1 787 | 6 157 |
— Ilmailu | 44 | -518 | 31 |
— Merenkulku | -196 | -1 453 | -248 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 2 399 | 1 890 | 2 602 |
Kustannusvastaavuus yhteensä | 7 929 | -1 868 | 8 542 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 108 | 96 | 108 |
— Tie- ja rautatieliikenne | 109 | 98 | 109 |
— Ilmailu | 101 | 91 | 101 |
— Merenkulku | 92 | 59 | 90 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 137 | 128 | 144 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 110 | 98 | 111 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Siirto momentilta 31.01.01 (Eurocontrol jäsenmaksu) | 3 000 |
Siirto momentilta 31.01.01 (Tukes-sopimus) | 85 |
Siirto momentilta 31.01.21 | 270 |
Siirto momentilta 31.01.40 (Suomen Ilmailuliitto ry:n tuki) | 193 |
Palkkausten tarkistukset | 150 |
Lentoliikenteen valvontamaksun tarkistus | 1 660 |
Rakennekorjaus | 390 |
Kertaluonteisen menon poistuminen | -40 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | -96 |
Toimintamenosäästö (HO) | -410 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -270 |
Yhteensä | 4 932 |
Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Lisäys 270 000 euroa talousarvioesityksen 40 037 000 euroon nähden aiheutuu siirrosta momentilta 31.01.21.
2012 talousarvio | 40 307 000 |
2011 III lisätalousarvio | 45 000 |
2011 talousarvio | 35 375 000 |
2010 tilinpäätös | 33 539 000 |