Talousarvioesitys 2012
90. Kuntien tukeminen
Selvitysosa:Vuoden 2010 alusta toteutetussa valtionosuusuudistuksessa edellisen valtionosuuslainsäädännön mukaiset sektorikohtaiset valtionosuudet (VM, OKM ja STM) keskitettiin valtionvarainministeriöön hallitusohjelman edellyttämässä laajuudessa. Yhdistetyissä valtionosuuksissa on otettu huomioitu yleinen valtionosuus, sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuudet kokonaisuudessaan sekä esi- ja perusopetus, yleiset kirjastot (pl. maakunta- ja keskuskirjastokorotukset), yleinen kulttuuritoimi sekä taiteen perusopetuksen asukaskohtainen osa.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuudella ja verotuloihin perustuvalla valtionosuuden tasauksella pyritään turvaamaan kuntien mahdollisuudet pitää yllä riittävät peruspalvelut eri osissa maata ja tasapainottamaan kuntien lakisääteisiä tehtäviä ja niiden kokonaisrahoitusta alueittain ja kuntaryhmittäin.
Kuntien harkinnanvaraisella valtionosuuden korotuksella pyritään huolehtimaan siitä, että vaikeimmassakin taloudellisessa asemassa olevat kunnat pystyvät suoriutumaan peruspalveluiden tuottamisesta ja näiden kuntien talouden tasapainoa voidaan parantaa.
Kuntien yhdistymisavustuksilla edistetään vapaaehtoiselta pohjalta kuntien yhdistymisiä sekä muita sellaisia kunta- ja seuturakenteen muutoksia, jotka edesauttavat laadukkaiden ja tasavertaisten kunnallisten peruspalveluiden tuottamista taloudellisemmin.
Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus
Keskeiset uudistukset
Eduskunta hyväksyi esityksen laiksi perhehoitajalain ja omaishoidon tuesta annetun lain muuttamisesta. Lainmuutoksella perhehoitajan palkkiota korotetaan, ennakkovalmennus säädetään pakolliseksi sekä perhehoitajalle turvataan riittävä tuki hoidon aikana. Edellä mainitun lisäksi eduskunta hyväksyi esityksen laiksi lastensuojelulain 50 §:n muuttamisesta. Perhehoitolainsäädäntöä uudistetaan tavoitteena sijaishuollon painopisteen siirtäminen perhehoitoon. Lainmuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2012.
Vaikuttavuustavoitteet
Ehkäisevän toiminnan tavoitteena on terveyttä, sosiaalista turvallisuutta, elämänhallintaa ja itsenäistä selviytymistä tukevien olosuhteiden ja ympäristön luominen, ihmisten työ- ja toimintakyvyn edistäminen, elämänlaadun parantaminen, syrjäytymisen ehkäisy, väestöryhmien välisten terveyserojen vähentäminen sekä ympäristöterveydenhuollon toimintaedellytysten parantaminen. Tavoitteisiin pyritään johtamista ja rakenteita kehittämällä sekä tuottamalla ja levittämällä työvälineitä ja hyvän toiminnan malleja kuntien käyttöön. Vaikuttavuustavoitteita kuvataan tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokkaan kuuluvassa luvussa 33.60 (kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto).
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteena on julkisen vallan järjestämisvastuulla olevien, pääosin verovaroin kustannettavien sosiaali- ja terveyspalvelujen toimivuuden, saatavuuden ja kattavuuden sekä perustoimeentulon turvaaminen koko maassa.
Kuntien järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja | ||||
---|---|---|---|---|
2009 toteutunut |
2010 toteutunut |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Sosiaalihuollon laskennalliset kustannukset | ||||
0—6-vuotiaat euroa/asukas | 6 082,40 | 6 249,79 | 6 359,31 | 6 895,05 |
7—64-vuotiaat euroa/asukas | 280,36 | 291,92 | 294,55 | 320,76 |
65—74-vuotiaat euroa/asukas | 824,65 | 847,49 | 861,73 | 934,83 |
75—84-vuotiaat euroa/asukas | 4 984,03 | 5 113,61 | 5 195,43 | 5 636,11 |
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas | 13 865,60 | 14 041,43 | 14 266,09 | 15 476,16 |
Työttömien lukumäärän mukaan euroa/työtön | 545,75 | 559,94 | 568,90 | 617,15 |
Työttömyysasteen mukaan euroa/asukas | 49,78 | 51,07 | 51,89 | 56,29 |
Vaikeasti vammaisten lukumäärän mukaan euroa/asukas | 14,84 | 15,23 | 15,47 | 16,79 |
Lasten huostaanottojen määrän mukaan euroa/asukas | 41,93 | 43,02 | 43,71 | 47,42 |
Terveydenhuollon laskennalliset kustannukset | ||||
0—6-vuotiaat euroa/asukas | 749,19 | 791,40 | 826,09 | 896,59 |
7—64-vuotiaat euroa/asukas | 854,85 | 879,92 | 895,60 | 973,99 |
65—74-vuotiaat euroa/asukas | 2 018,90 | 2 071,39 | 2 108,30 | 2 287,56 |
75—84-vuotiaat euroa/asukas | 3 894,19 | 3 995,44 | 4 063,66 | 4 408,82 |
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas | 6 759,33 | 6 935,07 | 7 050,60 | 7 648,70 |
Sairastavuuden mukaan euroa/asukas | 369,15 | 378,75 | 384,81 | 417,45 |
Esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen rahoitus
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Lähtökohtana on koulutuksen perusturvan takaaminen ja vahvistaminen kaikille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta koko maan kattavasti. Kunnille myönnettävän rahoituksen keskeisiä tavoitteita ovat sivistyksellisten perus-oikeuksien turvaaminen jokaiselle oppilaalle ja opiskelijalle hänen kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaan sekä osana kansalaisten sivistyksellisiä oikeuksia turvata jokaiselle mahdollisuus kehittää itseään koko maan kattavilla kirjasto- ja tietopalveluilla sekä varmistaa väestön tasavertainen tiedon ja kulttuurin saatavuus.
Kuntien järjestämän esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja | ||||
---|---|---|---|---|
2009 toteutunut |
2010 toteutunut |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Esi- ja perusopetuksen perushinta, euroa/asukas1) | - | 6 604,64 | 6 710,31 | 7 279,51 |
Yleisten kirjastojen, taiteen perusopetuksen ja yleisen kulttuuritoimen palvelujen perushinnat | ||||
Yleiset kirjastot | 53,24 | 54,63 | 55,50 | 60,21 |
Kuntien yleinen kulttuuritoimi, euroa/asukas | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Taiteen perusopetus, euroa/asukas (292 kuntaa vuonna 2011) | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
1) Järjestelmämuutoksen vuoksi vuodelta 2009 ei ole saatavissa vertailukelpoisia tietoja.
20. Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 18 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtion ja kuntien yhteisten sähköisten asiointipalvelujen ja tietojärjestelmäratkaisujen suunnitteluun ja hankintaan
2) kuntien informaatioteknologiaan kohdennettuihin, kuntien tietovarantojen hyväksikäytön edellytyksiä parantaviin kehittämishankkeisiin sekä tietoteknisten palveluiden järjestämiseen ja jo toteutettujen ratkaisuiden käyttöönoton tukemiseen
3) harkinnanvaraisiin valtionavustuksiin sekä EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen
4) muuhun yhteiseen julkisen tietohallinnon kehittämiseen
5) enintään 20 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen vuodessa SADe-ohjelman palvelukokonaisuuksien ja tukipalvelujen suunnittelua ja toteutusta varten enintään ohjelmakauden päättymiseen saakka. Näistä kahdeksaa henkilötyövuotta vastaava määrä voidaan toteuttaa tuottavuusohjelman henkilötyövuositavoitteiden ulkopuolelta.
Valtuus
Valtiovarainministeriö saa tehdä vuonna 2012 valtion SADe-ohjelmaan sisältyvissä Oppijan palvelukokonaisuuden peruskoulutukseen ja II asteen koulutukseen liittyvissä hankkeissa sekä Osallistumisympäristön, Työnantajan ja Yrityksen perustajan palvelukokonaisuuksissa sopimuksia tai muita sitoumuksia (tietojärjestelmähankinnoista ja -toimituksista) siten, että niistä ja aiemmin tehdyistä vastaavista sitoumuksista aiheutuu menoja vuonna 2012 ja myöhempinä vuosina yhteensä enintään 16 500 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahalla toteutetaan Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman (SADe-ohjelma) linjausten mukaisesti valtion ja kuntien yhteisiä hankkeita tavoitteena tuottavuuden parantaminen julkisessa hallinnossa.
SADe-ohjelman tavoitteena on edistää sähköistä asiointia siten, että kansalaisten ja yritysten sähköinen asiointi on mahdollista vuoteen 2013 mennessä kattaen kaikki keskeiset palvelut. Lähtökohtana talousarvioesityksessä on, että SADe-ohjelmakautta pidennetään vuoden 2015 loppuun. Kansalaisten ja yritysten palveluille luodaan yhtenäisesti asiakasrajapinnat eri tahojen tuottamiin julkisiin palveluihin. Tavoitteena on myös valtion konserniohjauksen ja koko julkisen hallinnon (valtio, kunnat, Kela ja muu välillinen julkinen hallinto) tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen.
Määrärahasta palkattavat henkilöt toimivat projektipäälliköinä ja muuna projektihenkilöstönä projektin keston ajan.
Määrärahalla tuetaan ja nopeutetaan kuntien tietohallintokehitystä tavoitteena parantaa tuottavuutta sekä edistetään kuntien ja julkishallinnon yhteisiä informaatioteknologian kehittämishankkeita ja sähköisten toimintatapojen käyttöönottoa (KuntaIT-toiminta). KuntaIT-toiminnalle asetettujen hyötyjen realisoimiseksi ja investointien takaisinmaksuajan lyhentämiseksi toiminnassa toteutettujen tuotosten levittämistä ja kansallista käyttöönottoa tuetaan tukemalla kuntien käyttöönottoprojekteja asiantuntijapanoksin. Uusien hankkeiden tavoitteista ja kohteista päätetään yhdessä kuntasektorin kanssa.
Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös Julkisen hallinnon suositusten (JHS) laadintaan, tietohallintolain toimeenpanon edellyttämien muutosten suunnitteluun ja toteuttamiseen JHS-järjestelmään sekä muuhun yhteiseen julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämistoimintaan
Hankkeiden erittely ja määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
SADe-ohjelman hankkeet | 13 000 000 |
Kuntien informaatioteknologian kehittämishankkeet | 270 000 |
Muu julkisen hallinnon tietohallintoyhteistyö | 4 730 000 |
Yhteensä | 18 000 000 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | ||||
---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | Yhteensä vuodesta 2012 lähtien |
|
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset | 2 000 | - | - | 2 000 |
Vuoden 2012 sitoumukset | 6 300 | 5 200 | 3 000 | 14 500 |
Menot yhteensä | 8 300 | 5 200 | 3 000 | 16 500 |
2012 talousarvio | 18 000 000 |
2011 III lisätalousarvio | 3 560 000 |
2011 talousarvio | 20 000 000 |
2010 tilinpäätös | 11 850 000 |
30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 8 435 296 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuntien peruspalvelujen yleisestä valtionosuudesta annetun lain mukaisen valtionosuuden maksamiseen
2) verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasauksen maksamiseen
3) enintään 20 000 000 euroa harkinnanvaraisen korotuksen maksamiseen valtionosuuteen.
Valtionosuuden määräytymisperusteena käytettävä taiteen perusopetuksen perushinta on 1,40 euroa ja yleisen kulttuuritoimen perushinta 3,50 euroa asukasta kohden.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa) | |
---|---|
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden yleinen osa | 262 130 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon, esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen rahoitus | 7 327 297 |
Laskennalliset kustannukset | 23 325 898 |
— sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset | 18 995 631 |
— esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset | 4 330 267 |
Kuntien rahoitusosuus | -15 988 601 |
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat | 33 476 |
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus | -24 434 |
Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus | 20 000 |
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 -v. kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) | 1 388 |
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 4 358 |
Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset | 810 584 |
Järjestelmämuutoksen tasaus | 497 |
Yhteensä | 8 435 296 |
Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 31,41. Valtionosuuksiin on tehty 3,4 prosentin kustannustason tarkistus lukuun ottamatta kuntien yleistä kulttuuritoimea ja asukaskohtaista taiteen perusopetusta. Valtionosuuksien määräytymisen perusteena oleva vuodenvaihteen 2010/2011 asukasluku on 5 347 269.
Määrärahan mitoitukseen liittyvät hallituksen esitykset
Eduskunta hyväksyi esityksen laiksi perhehoitajalain ja omaishoidon tuesta annetun lain muuttamisesta. Lainmuutoksella perhehoitajan palkkiota korotetaan, ennakkovalmennus säädetään pakolliseksi sekä perhehoitajalle turvataan riittävä tuki hoidon aikana. Lainmuutos palkkion korotuksen osalta on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2012. Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 8 350 000 euroa.
Eduskunta hyväksyi esityksen laiksi lastensuojelulain 50 §:n muuttamisesta. Perhehoitolainsäädäntöä uudistetaan tavoitteena sijaishuollon painopisteen siirtäminen perhehoitoon. Lainmuutos on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2012. Arvioiden mukaan lapsen perhehoitoon sijoittaminen laitoshoidon sijasta vähentää kuntien menoja 24 950 000 eurolla, josta valtionosuus on 31,41 %. Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 7 837 000 euroa.
Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen, laskentaperusteet
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden yleinen osa, laskentaperusteet (1 000 euroa) | |
---|---|
Perusosa | |
— keskimääräinen euromäärä (31,99 €/as) * vv. 2010/2011 asukasluku | 171 059 |
Korotusosat | |
— saaristokorotus | 9 928 |
— syrjäisyyskorotus | 36 732 |
— taajamarakennekorotus | 34 794 |
— kielikorotus | 5 355 |
— asukasluvun muutokseen perustuva korotus | 4 262 |
Valtionosuus yhteensä | 262 130 |
Sosiaali- ja terveydenhuolto, laskentaperusteet (1 000 euroa) | |
---|---|
Perushinta | |
— 0—6-vuotiaat (6 895,05 euroa/as) | 2 873 760 |
— 7—64-vuotiaat (318,71 euroa/as) | 1 273 194 |
— 65—74-vuotiaat (934,83 euroa/as) | 469 954 |
— 75—84-vuotiaat (5 636,11 euroa/as) | 1 802 169 |
— 85-vuotiaat ja vanhemmat (15 476,16 euroa/as) | 1 755 399 |
Työttömien lukumäärän mukaan (617,15 euroa/as) | 163 785 |
Työttömyysasteen mukaan (56,29 euroa/as) | 303 925 |
Vammaisten lukumäärän mukaan (16,79 euroa/as) | 89 781 |
Lastensuojelun tarpeen mukaan (47,42 euroa/as) | 254 726 |
Sosiaalihuollon laskennalliset kustannukset yhteensä | 8 986 691 |
Perushinta | |
— 0—6-vuotiaat (896,59 euroa/as) | 373 935 |
— 7—64-vuotiaat (973,99 euroa/as) | 3 890 418 |
— 65—74-vuotiaat (2 287,56 euroa/as) | 1 149 993 |
— 75—84-vuotiaat (4 408,82 euroa/as) | 1 409 738 |
— 85-vuotiaat ja vanhemmat (7 648,70 euroa/as) | 867 562 |
Sairastavuuden mukaan (417,45 euroa/as) | 2 236 370 |
Terveydenhuollon laskennalliset kustannukset yhteensä | 9 928 016 |
Syrjäisyyskerroin | 79 762 |
Saaristokerroin | 412 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset yhteensä | 18 994 881 |
Esi- japerusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimenrahoitus, laskentaperusteet (1 000 euroa) | |
Perushinta (7 279,51 euroa/6—15 v.) | 3 268 667 |
Korotukset | |
— Asukastiheys | 195 149 |
— 13—15-vuotiaat | 401 161 |
— Kaksikielisyys | 49 685 |
— Saaristoisuus | 1 826 |
— Ruotsinkieliset 6—15-vuotiaat | 26 747 |
— Vieraskieliset 6—15-vuotiaat | 36 538 |
Esi- ja perusopetuksen laskennalliset kustannukset yhteensä | 3 979 773 |
---|---|
Kirjastot (54,63 euroa/as) | 324 407 |
Kuntien yleinen kulttuuritoimi (3,50 euroa/as) | 18 715 |
Taiteen perusopetus (1,40 euroa/as, 299 kuntaa) | 7 372 |
Yleisten kirjastojen, taiteen perusopetuksen ja yleisen kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset yhteensä | 350 494 |
Esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset yhteensä | 4 330 267 |
Kuntien rahoitusosuus | |
---|---|
Asukasluku | 5 347 269 |
Rahoitusosuus, euroa/as | 2 991,92 |
Rahoitusosuus, 1 000 euroa | 15 998 601 |
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat (1 000 euroa) | |
---|---|
Erityisen harvan asutuksen kunnat | 25 331 |
Saaristokunnat | 4 793 |
Saamelaisten kotiseutualueen kunnat | 3 352 |
Yhteensä | 33 476 |
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
Lisäykset | Vähennykset | Netto |
773 344 | -797 778 | -24 434 |
Muut valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset (1 000 euroa) | |
---|---|
Valtionosuuden vähennykset | |
— valtion ja kuntien yhteisten tietojärjestelmähankkeiden rahoitus (-1,88 euroa/as) | -9 053 |
— harkinnanvaraisen valtionosuuden korotuksen lisäys | -5 080 |
— valtionosuusuudistus, lisävaltionosuus 28 kunnalle | -33 474 |
Vähennykset yhteensä | -47 607 |
Valtionosuuden lisäykset | |
— työmarkkinatukeen liittyvä korjauserä | 29 549 |
— v. 2010 verotulomenetysten kompensaatio | 375 000 |
— v. 2011 verotulomenetysten kompensaatio | 129 000 |
— v. 2012 verotulomenetysten kompensaatio | 287 000 |
— elatustuen takaisinperinnän palautukset | 13 208 |
— tasauksen neutraalisuus | 24 434 |
Lisäykset yhteensä | 858 191 |
Muu rahoitus (1 000 euroa) | |
---|---|
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset | 1 388 |
Yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 4 358 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Hintatason ja laskentaperusteiden muutos | |
Indeksikorotus | 258 728 |
Asukasluvun muutos ja määräytymistekijöiden muutos | 67 964 |
Yhteensä | 326 692 |
Sosiaali- ja terveydenhuolto | |
Lastensuojelulain, perheenhoitajalain ja omaishoidon tuesta annetun lain muuttaminen: | |
— palkkion korottaminen, ennakkovalmennus ja hoidonaikainen tuki, säädökset voimaan 1.1.2012 ja lisäkustannukset yht. 16,7 milj. €, josta valtionosuus (50 %) | 8 350 |
— perhehoitoon sijoittaminen laitoshoidon sijasta, säästö kuntien menoissa arvioilta 24,95 milj. euroa, josta valtionosuus (31,41 %) | -7 837 |
Yhteensä | 513 |
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat | 2 902 |
Muut valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset | |
Valtionosuusprosentin tilapäinen muutos, vaikutus vuonna 2012 | -631 000 |
Kustannustenjaon tarkistus | 372 470 |
Vuoden 2012 verotulomenetysten kompensaatio | 287 000 |
Yhdistymisavustuksen kattosäännön (200 milj. euroa) mukaisen vähennyksen palautus | 45 092 |
Tietojärjestelmähankkeiden rahoituksen tarkistaminen | 1 000 |
Julkisen IT-palvelukeskuksen rahoittamiseen varatun määrärahan palautus | 1 250 |
Vuoden 2012 verotulotasauksen neutraalisuus | -13 066 |
Elatustuen takaisinperinnän palautukset | -23 540 |
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat, lisätyn valtionosuuden rahoitus | -2 902 |
Yhteensä | 36 304 |
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus | 13 066 |
Muut muutokset | |
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | - |
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) | - |
Sosiaali- ja terveydenhuollon määräytymistekijöiden muutos vuonna 2011 | 18 534 |
Muut muutokset vuodelle 2011 | -1 288 |
Muut muutokset | -907 |
Yhteensä | 16 339 |
Yhteensä | 395 816 |
2012 talousarvio | 8 435 296 000 |
2011 III lisätalousarvio | -9 142 000 |
2011 talousarvio | 8 039 480 000 |
2010 tilinpäätös | 7 799 336 219 |
31. Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki ja kuntien yhteistoiminta-avustukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 44 194 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuntajakolain (1698/2009) 41 §:n mukaisiin laskennallisiin yhdistymisavustuksiin
2) lain 44 §:n mukaisten valtionosuuksien vähenemisen korvaamiseen
3) ennen vuotta 2008 voimassa olleen kuntajakolain 40 §:n (167/2005) mukaiseen investointi- ja kehittämishankkeiden tukeen
4) enintään 560 000 euroa kuntajakolain 16 §:n mukaisten erityisten selvitysten toimittamisesta aiheutuneiden kustannusten maksamiseen sekä avustuksiin kunnille niistä kustannuksista, joita niille aiheutuu yhdistymiseen liittyvistä esiselvityksistä
5) enintään 200 000 euroa selvitysmenettelystä yhteistyön edistämiseksi eräillä kaupunkiseuduilla annetun lain (1408/2010) mukaisten selvitysten kustannuksiin
6) enintään 1 000 000 euroa kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) 67 §:n mukaisten yhteistoiminta-avustusten maksamiseen.
Selvitysosa:Säännökset yhdistymisavustusten muodosta ja tasosta on uudistettu vuoden 2008 alusta ja sen jälkeen toteutettavissa kuntajaon muutoksissa. Samalla on luovuttu kuntajaon muutosten yhteydessä erikseen maksettavasta investointi- ja kehittämishankkeiden tuesta.
Määrärahan arvioitu käyttö(1 000 euroa) | |
Yhdistymisavustus | |
— vuoden 2012 kuntien yhdistymiset, 0 liitosta | - |
— vuoden 2011 kuntien yhdistymiset, 6 liitosta | 6 048 |
— vuoden 2010 kuntien yhdistymiset, 4 liitosta | 4 621 |
Yhteensä, 10 liitosta | 10 669 |
---|---|
Valtionosuusmenetysten kompensaatio | |
— vuoden 2012 yhdistymiset | - |
— vuoden 2011 yhdistymiset | 4 000 |
— vuoden 2010 yhdistymiset | 2 163 |
— vuoden 2009 yhdistymiset | 22 805 |
— vuoden 2008 yhdistymiset | 933 |
Yhteensä | 29 901 |
Investointi- ja kehittämishankkeiden tuki | |
— vuoden 2007 yhdistymiset | 1 864 |
Kuntajakolain mukaiset selvityskustannukset ja yhdistymisiin | |
liittyviin esiselvityksiin myönnettävä avustus (enintään) | 560 |
Kaupunkiseutuselvitysten kustannukset | 200 |
Yhteistoiminta-avustukset (enintään) | 1 000 |
Kaikki yhteensä | 44 194 |
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Kuntien yhdistymisiä | 4 | 4 | 0 | 4 |
Kuntien määrän vähennys | -6 | -6 | 0 | -7 |
Määräraha, milj. € | 114,9 | 117,1 | 41,2 | 52,1 |
— josta ko. vuoden yhdistymisten osuus, milj. € | 8,3 | 10,9 | 0,0 | 14,5 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Yhdistymisavustus | -71 974 |
Valtionosuusmenetysten kompensaatio | 2 344 |
Kuntajakolain 16 §:n mukaiset selvitykset ja esiselvitykset | -200 |
Kaupunkiseutuselvitysten kustannukset | 200 |
Investointi- ja kehittämishankkeiden tuki | -636 |
Yhteensä | -70 266 |
2012 talousarvio | 44 194 000 |
2011 talousarvio | 114 460 000 |
2010 tilinpäätös | 113 526 069 |