Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       90. Kuntien tukeminen

Talousarvioesitys 2012

90. Kuntien tukeminenPDF-versio

Selvitysosa:Vuoden 2010 alusta toteutetussa valtionosuusuudistuksessa edellisen valtionosuuslainsäädännön mukaiset sektorikohtaiset valtionosuudet (VM, OKM ja STM) keskitettiin valtionvarainministeriöön hallitusohjelman edellyttämässä laajuudessa. Yhdistetyissä valtionosuuksissa on otettu huomioitu yleinen valtionosuus, sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuudet kokonaisuudessaan sekä esi- ja perusopetus, yleiset kirjastot (pl. maakunta- ja keskuskirjastokorotukset), yleinen kulttuuritoimi sekä taiteen perusopetuksen asukaskohtainen osa.

Kunnan peruspalvelujen valtionosuudella ja verotuloihin perustuvalla valtionosuuden tasauksella pyritään turvaamaan kuntien mahdollisuudet pitää yllä riittävät peruspalvelut eri osissa maata ja tasapainottamaan kuntien lakisääteisiä tehtäviä ja niiden kokonaisrahoitusta alueittain ja kuntaryhmittäin.

Kuntien harkinnanvaraisella valtionosuuden korotuksella pyritään huolehtimaan siitä, että vaikeimmassakin taloudellisessa asemassa olevat kunnat pystyvät suoriutumaan peruspalveluiden tuottamisesta ja näiden kuntien talouden tasapainoa voidaan parantaa.

Kuntien yhdistymisavustuksilla edistetään vapaaehtoiselta pohjalta kuntien yhdistymisiä sekä muita sellaisia kunta- ja seuturakenteen muutoksia, jotka edesauttavat laadukkaiden ja tasavertaisten kunnallisten peruspalveluiden tuottamista taloudellisemmin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus

Keskeiset uudistukset

Eduskunta hyväksyi esityksen laiksi perhehoitajalain ja omaishoidon tuesta annetun lain muuttamisesta. Lainmuutoksella perhehoitajan palkkiota korotetaan, ennakkovalmennus säädetään pakolliseksi sekä perhehoitajalle turvataan riittävä tuki hoidon aikana. Edellä mainitun lisäksi eduskunta hyväksyi esityksen laiksi lastensuojelulain 50 §:n muuttamisesta. Perhehoitolainsäädäntöä uudistetaan tavoitteena sijaishuollon painopisteen siirtäminen perhehoitoon. Lainmuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2012.

Vaikuttavuustavoitteet

Ehkäisevän toiminnan tavoitteena on terveyttä, sosiaalista turvallisuutta, elämänhallintaa ja itsenäistä selviytymistä tukevien olosuhteiden ja ympäristön luominen, ihmisten työ- ja toimintakyvyn edistäminen, elämänlaadun parantaminen, syrjäytymisen ehkäisy, väestöryhmien välisten terveyserojen vähentäminen sekä ympäristöterveydenhuollon toimintaedellytysten parantaminen. Tavoitteisiin pyritään johtamista ja rakenteita kehittämällä sekä tuottamalla ja levittämällä työvälineitä ja hyvän toiminnan malleja kuntien käyttöön. Vaikuttavuustavoitteita kuvataan tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokkaan kuuluvassa luvussa 33.60 (kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto).

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteena on julkisen vallan järjestämisvastuulla olevien, pääosin verovaroin kustannettavien sosiaali- ja terveyspalvelujen toimivuuden, saatavuuden ja kattavuuden sekä perustoimeentulon turvaaminen koko maassa.

Kuntien järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja
  2009
toteutunut
2010
toteutunut
2011
arvio
2012
arvio
         
Sosiaalihuollon laskennalliset kustannukset        
0—6-vuotiaat euroa/asukas 6 082,40 6 249,79 6 359,31 6 895,05
7—64-vuotiaat euroa/asukas 280,36 291,92 294,55 320,76
65—74-vuotiaat euroa/asukas 824,65 847,49 861,73 934,83
75—84-vuotiaat euroa/asukas 4 984,03 5 113,61 5 195,43 5 636,11
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas 13 865,60 14 041,43 14 266,09 15 476,16
Työttömien lukumäärän mukaan euroa/työtön 545,75 559,94 568,90 617,15
Työttömyysasteen mukaan euroa/asukas 49,78 51,07 51,89 56,29
Vaikeasti vammaisten lukumäärän mukaan euroa/asukas 14,84 15,23 15,47 16,79
Lasten huostaanottojen määrän mukaan euroa/asukas 41,93 43,02 43,71 47,42
         
Terveydenhuollon laskennalliset kustannukset        
0—6-vuotiaat euroa/asukas 749,19 791,40 826,09 896,59
7—64-vuotiaat euroa/asukas 854,85 879,92 895,60 973,99
65—74-vuotiaat euroa/asukas 2 018,90 2 071,39 2 108,30 2 287,56
75—84-vuotiaat euroa/asukas 3 894,19 3 995,44 4 063,66 4 408,82
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas 6 759,33 6 935,07 7 050,60 7 648,70
Sairastavuuden mukaan euroa/asukas 369,15 378,75 384,81 417,45

Esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen rahoitus

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Lähtökohtana on koulutuksen perusturvan takaaminen ja vahvistaminen kaikille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta koko maan kattavasti. Kunnille myönnettävän rahoituksen keskeisiä tavoitteita ovat sivistyksellisten perus-oikeuksien turvaaminen jokaiselle oppilaalle ja opiskelijalle hänen kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaan sekä osana kansalaisten sivistyksellisiä oikeuksia turvata jokaiselle mahdollisuus kehittää itseään koko maan kattavilla kirjasto- ja tietopalveluilla sekä varmistaa väestön tasavertainen tiedon ja kulttuurin saatavuus.

Kuntien järjestämän esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja
  2009
toteutunut
2010
toteutunut
2011
arvio
2012
arvio
         
Esi- ja perusopetuksen perushinta, euroa/asukas1) - 6 604,64 6 710,31 7 279,51
         
Yleisten kirjastojen, taiteen perusopetuksen ja yleisen kulttuuritoimen palvelujen perushinnat
Yleiset kirjastot 53,24 54,63 55,50 60,21
Kuntien yleinen kulttuuritoimi, euroa/asukas 3,5 3,5 3,5 3,5
Taiteen perusopetus, euroa/asukas (292 kuntaa vuonna 2011) 1,4 1,4 1,4 1,4

1) Järjestelmämuutoksen vuoksi vuodelta 2009 ei ole saatavissa vertailukelpoisia tietoja.

20. Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 18 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtion ja kuntien yhteisten sähköisten asiointipalvelujen ja tietojärjestelmäratkaisujen suunnitteluun ja hankintaan

2) kuntien informaatioteknologiaan kohdennettuihin, kuntien tietovarantojen hyväksikäytön edellytyksiä parantaviin kehittämishankkeisiin sekä tietoteknisten palveluiden järjestämiseen ja jo toteutettujen ratkaisuiden käyttöönoton tukemiseen

3) harkinnanvaraisiin valtionavustuksiin sekä EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen

4) muuhun yhteiseen julkisen tietohallinnon kehittämiseen

5) enintään 20 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen vuodessa SADe-ohjelman palvelukokonaisuuksien ja tukipalvelujen suunnittelua ja toteutusta varten enintään ohjelmakauden päättymiseen saakka. Näistä kahdeksaa henkilötyövuotta vastaava määrä voidaan toteuttaa tuottavuusohjelman henkilötyövuositavoitteiden ulkopuolelta.

Valtuus

Valtiovarainministeriö saa tehdä vuonna 2012 valtion SADe-ohjelmaan sisältyvissä Oppijan palvelukokonaisuuden peruskoulutukseen ja II asteen koulutukseen liittyvissä hankkeissa sekä Osallistumisympäristön, Työnantajan ja Yrityksen perustajan palvelukokonaisuuksissa sopimuksia tai muita sitoumuksia (tietojärjestelmähankinnoista ja -toimituksista) siten, että niistä ja aiemmin tehdyistä vastaavista sitoumuksista aiheutuu menoja vuonna 2012 ja myöhempinä vuosina yhteensä enintään 16 500 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahalla toteutetaan Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman (SADe-ohjelma) linjausten mukaisesti valtion ja kuntien yhteisiä hankkeita tavoitteena tuottavuuden parantaminen julkisessa hallinnossa.

SADe-ohjelman tavoitteena on edistää sähköistä asiointia siten, että kansalaisten ja yritysten sähköinen asiointi on mahdollista vuoteen 2013 mennessä kattaen kaikki keskeiset palvelut. Lähtökohtana talousarvioesityksessä on, että SADe-ohjelmakautta pidennetään vuoden 2015 loppuun. Kansalaisten ja yritysten palveluille luodaan yhtenäisesti asiakasrajapinnat eri tahojen tuottamiin julkisiin palveluihin. Tavoitteena on myös valtion konserniohjauksen ja koko julkisen hallinnon (valtio, kunnat, Kela ja muu välillinen julkinen hallinto) tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen.

Määrärahasta palkattavat henkilöt toimivat projektipäälliköinä ja muuna projektihenkilöstönä projektin keston ajan.

Määrärahalla tuetaan ja nopeutetaan kuntien tietohallintokehitystä tavoitteena parantaa tuottavuutta sekä edistetään kuntien ja julkishallinnon yhteisiä informaatioteknologian kehittämishankkeita ja sähköisten toimintatapojen käyttöönottoa (KuntaIT-toiminta). KuntaIT-toiminnalle asetettujen hyötyjen realisoimiseksi ja investointien takaisinmaksuajan lyhentämiseksi toiminnassa toteutettujen tuotosten levittämistä ja kansallista käyttöönottoa tuetaan tukemalla kuntien käyttöönottoprojekteja asiantuntijapanoksin. Uusien hankkeiden tavoitteista ja kohteista päätetään yhdessä kuntasektorin kanssa.

Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös Julkisen hallinnon suositusten (JHS) laadintaan, tietohallintolain toimeenpanon edellyttämien muutosten suunnitteluun ja toteuttamiseen JHS-järjestelmään sekä muuhun yhteiseen julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämistoimintaan

Hankkeiden erittely ja määrärahan arvioitu käyttö
   
SADe-ohjelman hankkeet 13 000 000
Kuntien informaatioteknologian kehittämishankkeet 270 000
Muu julkisen hallinnon tietohallintoyhteistyö 4 730 000
Yhteensä 18 000 000

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 Yhteensä
vuodesta
2012 lähtien
         
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset 2 000 - - 2 000
Vuoden 2012 sitoumukset 6 300 5 200 3 000 14 500
Menot yhteensä 8 300 5 200 3 000 16 500


2012 talousarvio 18 000 000
2011 III lisätalousarvio 3 560 000
2011 talousarvio 20 000 000
2010 tilinpäätös 11 850 000

30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 8 435 296 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kuntien peruspalvelujen yleisestä valtionosuudesta annetun lain mukaisen valtionosuuden maksamiseen

2) verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasauksen maksamiseen

3) enintään 20 000 000 euroa harkinnanvaraisen korotuksen maksamiseen valtionosuuteen.

Valtionosuuden määräytymisperusteena käytettävä taiteen perusopetuksen perushinta on 1,40 euroa ja yleisen kulttuuritoimen perushinta 3,50 euroa asukasta kohden.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
   
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden yleinen osa 262 130
   
Sosiaali- ja terveydenhuollon, esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen rahoitus 7 327 297
Laskennalliset kustannukset 23 325 898
— sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset 18 995 631
— esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset 4 330 267
Kuntien rahoitusosuus -15 988 601
   
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat 33 476
   
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus -24 434
   
Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus 20 000
   
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 -v. kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) 1 388
   
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero 4 358
   
Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset 810 584
   
Järjestelmämuutoksen tasaus 497
Yhteensä 8 435 296

Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 31,41. Valtionosuuksiin on tehty 3,4 prosentin kustannustason tarkistus lukuun ottamatta kuntien yleistä kulttuuritoimea ja asukaskohtaista taiteen perusopetusta. Valtionosuuksien määräytymisen perusteena oleva vuodenvaihteen 2010/2011 asukasluku on 5 347 269.

Määrärahan mitoitukseen liittyvät hallituksen esitykset

Eduskunta hyväksyi esityksen laiksi perhehoitajalain ja omaishoidon tuesta annetun lain muuttamisesta. Lainmuutoksella perhehoitajan palkkiota korotetaan, ennakkovalmennus säädetään pakolliseksi sekä perhehoitajalle turvataan riittävä tuki hoidon aikana. Lainmuutos palkkion korotuksen osalta on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2012. Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 8 350 000 euroa.

Eduskunta hyväksyi esityksen laiksi lastensuojelulain 50 §:n muuttamisesta. Perhehoitolainsäädäntöä uudistetaan tavoitteena sijaishuollon painopisteen siirtäminen perhehoitoon. Lainmuutos on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2012. Arvioiden mukaan lapsen perhehoitoon sijoittaminen laitoshoidon sijasta vähentää kuntien menoja 24 950 000 eurolla, josta valtionosuus on 31,41 %. Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 7 837 000 euroa.

Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen, laskentaperusteet

Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden yleinen osa, laskentaperusteet (1 000 euroa)
   
Perusosa  
— keskimääräinen euromäärä (31,99 €/as) * vv. 2010/2011 asukasluku 171 059
   
Korotusosat  
— saaristokorotus 9 928
— syrjäisyyskorotus 36 732
— taajamarakennekorotus 34 794
— kielikorotus 5 355
— asukasluvun muutokseen perustuva korotus 4 262
Valtionosuus yhteensä 262 130

Sosiaali- ja terveydenhuolto, laskentaperusteet (1 000 euroa)
   
Perushinta  
— 0—6-vuotiaat (6 895,05 euroa/as) 2 873 760
— 7—64-vuotiaat (318,71 euroa/as) 1 273 194
— 65—74-vuotiaat (934,83 euroa/as) 469 954
— 75—84-vuotiaat (5 636,11 euroa/as) 1 802 169
— 85-vuotiaat ja vanhemmat (15 476,16 euroa/as) 1 755 399
Työttömien lukumäärän mukaan (617,15 euroa/as) 163 785
Työttömyysasteen mukaan (56,29 euroa/as) 303 925
Vammaisten lukumäärän mukaan (16,79 euroa/as) 89 781
Lastensuojelun tarpeen mukaan (47,42 euroa/as) 254 726
Sosiaalihuollon laskennalliset kustannukset yhteensä 8 986 691
   
Perushinta  
— 0—6-vuotiaat (896,59 euroa/as) 373 935
— 7—64-vuotiaat (973,99 euroa/as) 3 890 418
— 65—74-vuotiaat (2 287,56 euroa/as) 1 149 993
— 75—84-vuotiaat (4 408,82 euroa/as) 1 409 738
— 85-vuotiaat ja vanhemmat (7 648,70 euroa/as) 867 562
Sairastavuuden mukaan (417,45 euroa/as) 2 236 370
Terveydenhuollon laskennalliset kustannukset yhteensä 9 928 016
   
Syrjäisyyskerroin 79 762
Saaristokerroin 412
   
Sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset yhteensä 18 994 881

Esi- japerusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimenrahoitus, laskentaperusteet (1 000 euroa)
   
Perushinta (7 279,51 euroa/6—15 v.) 3 268 667
Korotukset  
— Asukastiheys 195 149
— 13—15-vuotiaat 401 161
— Kaksikielisyys 49 685
— Saaristoisuus 1 826
— Ruotsinkieliset 6—15-vuotiaat 26 747
— Vieraskieliset 6—15-vuotiaat 36 538
Esi- ja perusopetuksen laskennalliset kustannukset yhteensä 3 979 773
   
Kirjastot (54,63 euroa/as) 324 407
Kuntien yleinen kulttuuritoimi (3,50 euroa/as) 18 715
Taiteen perusopetus (1,40 euroa/as, 299 kuntaa) 7 372
Yleisten kirjastojen, taiteen perusopetuksen ja yleisen kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset yhteensä 350 494
   
Esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset yhteensä 4 330 267

Kuntien rahoitusosuus
   
Asukasluku 5 347 269
Rahoitusosuus, euroa/as 2 991,92
Rahoitusosuus, 1 000 euroa 15 998 601

Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat (1 000 euroa)
   
Erityisen harvan asutuksen kunnat 25 331
Saaristokunnat 4 793
Saamelaisten kotiseutualueen kunnat 3 352
Yhteensä 33 476

Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus (1 000 euroa)
Lisäykset Vähennykset Netto
     
773 344 -797 778 -24 434

Muut valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset (1 000 euroa)
   
Valtionosuuden vähennykset  
— valtion ja kuntien yhteisten tietojärjestelmähankkeiden rahoitus (-1,88 euroa/as) -9 053
— harkinnanvaraisen valtionosuuden korotuksen lisäys -5 080
— valtionosuusuudistus, lisävaltionosuus 28 kunnalle -33 474
Vähennykset yhteensä -47 607
   
Valtionosuuden lisäykset  
— työmarkkinatukeen liittyvä korjauserä 29 549
— v. 2010 verotulomenetysten kompensaatio 375 000
— v. 2011 verotulomenetysten kompensaatio 129 000
— v. 2012 verotulomenetysten kompensaatio 287 000
— elatustuen takaisinperinnän palautukset 13 208
— tasauksen neutraalisuus 24 434
Lisäykset yhteensä 858 191

Muu rahoitus (1 000 euroa)
   
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset 1 388
Yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero 4 358

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Hintatason ja laskentaperusteiden muutos  
Indeksikorotus 258 728
Asukasluvun muutos ja määräytymistekijöiden muutos 67 964
Yhteensä 326 692
   
Sosiaali- ja terveydenhuolto  
Lastensuojelulain, perheenhoitajalain ja omaishoidon tuesta annetun lain muuttaminen:  
— palkkion korottaminen, ennakkovalmennus ja hoidonaikainen tuki, säädökset voimaan 1.1.2012 ja lisäkustannukset yht. 16,7 milj. €, josta valtionosuus (50 %) 8 350
— perhehoitoon sijoittaminen laitoshoidon sijasta, säästö kuntien menoissa arvioilta 24,95 milj. euroa, josta valtionosuus (31,41 %) -7 837
Yhteensä 513
   
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat 2 902
   
Muut valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset  
Valtionosuusprosentin tilapäinen muutos, vaikutus vuonna 2012 -631 000
Kustannustenjaon tarkistus 372 470
Vuoden 2012 verotulomenetysten kompensaatio 287 000
Yhdistymisavustuksen kattosäännön (200 milj. euroa) mukaisen vähennyksen palautus 45 092
Tietojärjestelmähankkeiden rahoituksen tarkistaminen 1 000
Julkisen IT-palvelukeskuksen rahoittamiseen varatun määrärahan palautus 1 250
Vuoden 2012 verotulotasauksen neutraalisuus -13 066
Elatustuen takaisinperinnän palautukset -23 540
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat, lisätyn valtionosuuden rahoitus -2 902
Yhteensä 36 304
   
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus 13 066
   
Muut muutokset  
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero -
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) -
Sosiaali- ja terveydenhuollon määräytymistekijöiden muutos vuonna 2011 18 534
Muut muutokset vuodelle 2011 -1 288
Muut muutokset -907
Yhteensä 16 339
   
Yhteensä 395 816


2012 talousarvio 8 435 296 000
2011 III lisätalousarvio -9 142 000
2011 talousarvio 8 039 480 000
2010 tilinpäätös 7 799 336 219

31. Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki ja kuntien yhteistoiminta-avustukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 44 194 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kuntajakolain (1698/2009) 41 §:n mukaisiin laskennallisiin yhdistymisavustuksiin

2) lain 44 §:n mukaisten valtionosuuksien vähenemisen korvaamiseen

3) ennen vuotta 2008 voimassa olleen kuntajakolain 40 §:n (167/2005) mukaiseen investointi- ja kehittämishankkeiden tukeen

4) enintään 560 000 euroa kuntajakolain 16 §:n mukaisten erityisten selvitysten toimittamisesta aiheutuneiden kustannusten maksamiseen sekä avustuksiin kunnille niistä kustannuksista, joita niille aiheutuu yhdistymiseen liittyvistä esiselvityksistä

5) enintään 200 000 euroa selvitysmenettelystä yhteistyön edistämiseksi eräillä kaupunkiseuduilla annetun lain (1408/2010) mukaisten selvitysten kustannuksiin

6) enintään 1 000 000 euroa kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) 67 §:n mukaisten yhteistoiminta-avustusten maksamiseen.

Selvitysosa:Säännökset yhdistymisavustusten muodosta ja tasosta on uudistettu vuoden 2008 alusta ja sen jälkeen toteutettavissa kuntajaon muutoksissa. Samalla on luovuttu kuntajaon muutosten yhteydessä erikseen maksettavasta investointi- ja kehittämishankkeiden tuesta.

Määrärahan arvioitu käyttö(1 000 euroa)
   
Yhdistymisavustus  
— vuoden 2012 kuntien yhdistymiset, 0 liitosta -
— vuoden 2011 kuntien yhdistymiset, 6 liitosta 6 048
— vuoden 2010 kuntien yhdistymiset, 4 liitosta 4 621
Yhteensä, 10 liitosta 10 669
Valtionosuusmenetysten kompensaatio  
— vuoden 2012 yhdistymiset -
— vuoden 2011 yhdistymiset 4 000
— vuoden 2010 yhdistymiset 2 163
— vuoden 2009 yhdistymiset 22 805
— vuoden 2008 yhdistymiset 933
Yhteensä 29 901
Investointi- ja kehittämishankkeiden tuki  
— vuoden 2007 yhdistymiset 1 864
Kuntajakolain mukaiset selvityskustannukset ja yhdistymisiin  
liittyviin esiselvityksiin myönnettävä avustus (enintään) 560
Kaupunkiseutuselvitysten kustannukset 200
Yhteistoiminta-avustukset (enintään) 1 000
Kaikki yhteensä 44 194

  2010
toteutuma
2011
toteutuma
2012
arvio
2013
arvio
         
Kuntien yhdistymisiä 4 4 0 4
Kuntien määrän vähennys -6 -6 0 -7
Määräraha, milj. € 114,9 117,1 41,2 52,1
— josta ko. vuoden yhdistymisten osuus, milj. € 8,3 10,9 0,0 14,5

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Yhdistymisavustus -71 974
Valtionosuusmenetysten kompensaatio 2 344
Kuntajakolain 16 §:n mukaiset selvitykset ja esiselvitykset -200
Kaupunkiseutuselvitysten kustannukset 200
Investointi- ja kehittämishankkeiden tuki -636
Yhteensä -70 266


2012 talousarvio 44 194 000
2011 talousarvio 114 460 000
2010 tilinpäätös 113 526 069