Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       90. Kuntien tukeminen

Talousarvioesitys 2012

10. Verotus ja tullitoimiPDF-versio

Selvitysosa:Verohallintoon yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.

Tullilaitos kantaa tullit, tehtäväalueelleen kuuluvat verot ja muut maksut oikeanmääräisinä, huolehtii ulkomaankaupan sujuvuudesta sekä yleisestä turvallisuudesta torjumalla laitonta tuontia ja vientiä sekä muuta ulkomaankauppaan ja -liikenteeseen liittyvää rikollisuutta. Lisäksi tullilaitos turvaa osaltaan Euroopan unionin ulkomaankaupan ja sisämarkkinoiden häiriötöntä toimintaa huolehtimalla kansallisista ja unionin elinkeinoelämän eduista ja tieto-tarpeista samoin kuin kauppa-, kilpailu- ja maatalouspoliittisten velvoitteiden toimeenpanosta.

Valtiovarainministeriö asettaa verohallinnolle ja tullilaitokselle seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2012:

Vaikuttavuustavoitteet Toimenpiteet
   
Verotulojen oikea-aikainen ja oikeamääräinen kertyminen ja tilittäminen veronsaaja-asiakkaille Asiakaspalvelu ja asiakkaiden ohjaus, optimaalisesti kohdennettu verovalvonta sekä verojen tehokas perintä.
Verotuksen yhdenmukaisuus ja oikeellisuus Asiakkaiden analyysi- ja valikointimenettelyjen kehittäminen, viranomais- ja sidosryhmäyhteistyön parantaminen sekä verovalvonnan vaikuttavuuden lisääminen tehostamalla mm. kohdevalikointia, valvontatoimenpiteiden suunnittelua ja seurantaa.
Verohallinnon asiakasvaikuttavuuden parantaminen Asiakkaiden segmentointi palvelu-, ohjaus- ja valvontatarpeiden perusteella. Sähköisten palvelujen määrän lisääminen ja painopisteen siirtäminen sähköisten, vuorovaikutteisten palvelujen suuntaan.
Kansallinen verotuksen ja EU:n tulliverotuksen toimittaminen lainmukaisesti, tehokkaasti ja yhdenmukaisesti Fiskaalisella tehtäväalueella käytettävien tietojärjestelmien kehittäminen. Verotusprosessien ja niitä tukevien tarkastusprosessien kehittäminen osallistumalla lainsäädännön valmisteluun ja huolehtimalla verotushenkilöstön erityisosaamisesta.
Ulkomaankaupan sujuvuus ja tasapuolisten kilpailuolosuhteiden luominen ulkomaankauppaa käyville toimijoille Osallistuminen kansainväliseen yhteistyöhön sekä sähköisen asioinnin, riskienhallinnan ja tullilaitoksen omien toimintamallien kehittäminen.
Tullivalvonnan ja tullirikostorjunnan toteuttaminen tehokkaasti. Tuonnin tuoteturvallisuusvalvonnan toteuttaminen tehokkaasti EU:n harmonoidun ja kansallisen lainsäädännön mukaisesti. Tullin toimintaedellytyksiä rajat ylittävän ja muun tullirikollisuuden estämiseksi parannetaan. Valvontaa ja rikostorjuntaa tehdään yhteistyössä PTR-viranomaisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Toimintaprosesseja ja viranomaisyhteistyötä kehitetään ja koordinoidaan.

01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 394 423 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin

2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen

3) verohallinnon menettelystä asiakkaalle aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Tuottavuusindeksi 1) 106,2 103,5 102,4
Taloudellisuusindeksi 1) 97,6 97,1 97,6
Nettomenojen suhde bruttoverotuloihin, % 0,68 0,68 0,68
Harmaan talouden tarkastuksiin kohdistettavan työajan osuus verotarkastuksen kokonaistyöajasta, % 30,0 30,0 30,0
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Ennakkoperinnän vastaavuus, % 12,6 12,0 12,0
Suurimpien yritysten tarkastuskattavuus, % 9,0 10,0 10,0
Jäämäperinnän kertymä, % 48,1 54 58
Tapauskohtaisen perinnän kertymä, % 45 47 50
Henkilö- ja yritysverotus      
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (ALV), % 72,1 73 75
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (TA), % 68 70 75
Sähköisesti ilmoitettujen yhteystietomuutosten osuus kaikista yhteystietojen muutosilmoituksista 51 55 55
Yritysten sähköisten veroilmoitusten antajien määrä asiakasmäärästä, % 19,1 20 25
Palkka.fi -palvelun käyttäjien osuus potentiaalisista käyttäjistä, % 48,5 50 55
Verokortti verkossa -asiakkaiden osuus verokorttimuutosta hakeneista, % 33,1 35 37
Veroilmoitus verkossa -asiakkaiden osuus palauttajien kokonaismäärästä, % 28,8 30 35
Sähköisten pankkitilin muutosilmoitusten tekijöiden osuus ilmoittajien kokonaismäärästä 26,8 30 35
Yhteisöverotus      
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (ALV), % 84 85 85
Sähköisten kausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (TA), % 76 80 80
Yhteisöjen sähköisten veroilmoitusten antajien osuus asiakasmäärästä (TA), % 26,0 30 35
Sähköisten vuosi-ilmoitusten antajien (TA) osuus asiakasmäärästä, % 77 80 85
Sähköisten verotiliotteen osuus asiakasmäärästä, % - 60 60

1) Indeksiluvut on laskettu parivuosimenetelmällä, jolloin edellisen vuoden vertailuluku on 100,0. Tuottavuusindeksi = tuotosindeksi / työpanosindeksi. Taloudellisuusindeksi = kustannusindeksi / tuotosindeksi.

Vuonna 2010 käyttöönotetussa arvonlisäveron ulkomaalaispalauttamisessa ja arvonlisäveron EU-sisäkaupan ilmoitusmenettelyssä sähköisesti annettujen ilmoitusten osuudet ovat lainsäädännöstä johtuen lähes 100 %.

Veronmaksaja- ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan säännöllisesti tehtävällä asiakastyytyväisyystutkimuksella. Tutkimukset toteutetaan seuraavan kerran vuonna 2013.

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet Toimenpiteet
   
Verotulojen kertymisen turvaaminen Toiminta kohdennetaan asiakassegmenteittäin. Asiakkaita tuetaan ohjauksella niin, että he hoitavat veroasiansa omaehtoisesti oikein. Painopistealueina ovat mm. uusien asiakkaiden ja ulkomaisten yritysten rekisteröitymisen ohjaus ja valvonta. Palvelut toteutetaan monikanavaisesti ja eri asiakasryhmille kohdennetaan niille parhaiten sopivat palvelut ja valvonta. Asiointia helpotetaan kehittämällä nykyisiä sähköisiä palveluita entistä käyttäjäystävällisemmiksi ja luomalla kokonaan uusia palveluita.
  Ns. veroriskien hallintamallilla toiminta kohdistetaan erityisesti niihin asiakasryhmiin ja ilmiöihin, jotka todennäköisimmin jättävät verovelvoitteensa hoitamatta. Valvonta myös mitoitetaan ilmiön merkittävyyden mukaan, jotta resurssit kohdentuvat mahdollisimman vaikuttavasti. Harmaan talouden valvonnan yhtenä painopistealueena on rakennusalan käännetyn arvonlisäverovelvollisuuden ohjaus, viestintä ja valvonta.
Tuottavuus ja taloudellisuus Lisätään sähköistä tiedonsiirtoa ja sähköistä arkistointia, jolloin töitä voidaan tasata Verohallinnon sisällä mahdollisimman joustavasti. Tietohallinnon kehittämistä ohjaa tuleva päätös tietojärjestelmien uudistamisesta toimintavarmuuden takaamiseksi. Samalla tavoitteena on järjestelmäkokonaisuuden kehittäminen nykyistä kustannustehokkaammaksi. Lisäksi arvioidaan tukitoimintojen ulkoistamismahdollisuuksia.

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet Toimenpiteet
   
Uudistumiskykyinen organisaatio Toiminnan vaikuttavuus, organisaation uusiutumiskyky, uudenlaiset tehtävät ja eläköityminen edellyttävät osaamisen ja esimiestyön kehittämistä, uusia työtapoja sekä uusrekrytointia.
  Henkilöstön osallistuminen ja sitoutuminen muutosten suunnitteluun ja toteuttamiseen varmistetaan.

Henkisten voimavarojen kehittäminen
  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilötyövuodet, htv 5 336 5 251 5 231
Työtyytyväisyysindeksi, asteikko 1— 5 3,41 3,43 3,45

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista valtiolle aihetuvat menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 2015 2016 lukien
           
Kakolan vuokrasopimusvaltuus          
Vuonna 2011 tehdyt sitoumukset - - 800 800 800/vuosi
Vuoden 2012 sitoumukset - - - - -
Menot yhteensä - - 800 800 800/vuosi

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 386 679 402 002 398 163
Bruttotulot 5 324 4 980 3 740
Nettomenot 381 355 397 022 394 423
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 10 194    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 24 150    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 5 038
Tuottavuustoimet (-20 htv) -900
Toimintamenosäästö (HO) -4 000
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -1 600
Tasomuutos -1 137
Yhteensä -2 599

Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:

1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen

2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2012

3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä

4) uudet tehtävät johtuen tietojärjestelmien kokonaisuudistuksesta.


2012 talousarvio 394 423 000
2011 III lisätalousarvio 1 661 000
2011 talousarvio 397 022 000
2010 tilinpäätös 395 311 000

02. Tullilaitoksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 158 626 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:

1) huumekoiratoimintaan saatavat lahjoitukset

2) EU:lta saatavat tulot pois lukien EU:lle kannettavista kolmansien maiden tulleista saatava kantopalkkio

3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä

4) tullilaitoksen käsikirjojen ja muiden vastaavien tuotteiden myynnistä saatavat julkaisupalkkiot

5) tullialan ammattitutkinnon valmistavasta koulutuksesta saatavat tulot.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2010)      
Työn tuottavuus 100 103,5 106,6
Taloudellisuus 100 103,3 96,3
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Tullilaitoksen paljastamat rikokset, kpl 6 497 5 523 5 634
Tullilaitoksen paljastamien rikosten selvittämistaso, % 87,8 90 90,9
Tullilaitoksen takaisin saama rikoshyöty, milj. euroa 1,6 5 5,1
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan tarkastetut erät, kpl 5 926 6 100 6 100
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan osuvuus, % 23,7 23 23
Muun tullivalvonnan osuvuus, % 8,5 15 15
EU:n turvallisuus- ja vaarattomuusulkorajavalvonnan tapaukset, kpl 652 800 1 500
Asiakkaiden odotusaika palvelupisteissä enintään, min 15 15 15
Käytettyjen autojen veroilmoitusten käsittelyajan mediaani enintään, pv 8 9 9
Autoverotuksen oikaisujen käsittelyaika vuoden lopussa enintään, kk 9 9 4
Asiakastyytyväisyys auto- ja valmisteverotuksessa vähintään, asteikko 1—5   3,8 3,8
Asiakastyytyväisyys tulliselvityksessä vähintään, asteikko 1—5   4 4

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet Toimenpiteet
   
Tullilaitos ylläpitää työnantajakuvansa ja kilpailukykynsä työnantajana Kehitetään palkkausjärjestelmää. Parannetaan esimiesten johtamistaitoja suunnitelmallisesti.
Tullilaitos mitoittaa henkilöstöresurssinsa oikein palvelujen kysynnän ja valvonnallisen tarpeen mukaisesti Varmistetaan henkilöstön osaaminen mm. ammatillisella koulutuksella. Huomioidaan henkilöstöresurssien mitoittamisessa tuottavuusohjelman vaatimukset, tullilaitoksessa laadittava toiminta- ja resurssikartoitus sekä toimintaympäristön muutokset.

Henkilötyövuosien kehitys
  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
  2 334 2 278 2 251

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 159 255 158 212 159 096
Bruttotulot 673 470 470
Nettomenot 158 582 157 742 158 626
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 9 039    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 14 297    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 2 213
Siirto momentilta 28.01.21 (EU:n sähköiseen tullaukseen liittyvien IT-ratkaisujen kehittäminen) 3 500
Tuottavuustoimet (-27 htv) -1 215
Toimintamenosäästö (HO) -1 600
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -644
Tasomuutos -1 370
Yhteensä 884


2012 talousarvio 158 626 000
2011 III lisätalousarvio 1 803 000
2011 talousarvio 157 742 000
2010 tilinpäätös 163 840 000

63. Takaisin maksetut verot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 5 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullihallituksen päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron

2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.


2012 talousarvio 5 200 000
2011 talousarvio 2 600 000
2010 tilinpäätös 16 003 942

95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 32 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen. Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:

1) verontilityslaki (532/1998)

2) veronkantolain 27 b § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (568/2004)

3) autoverolain 65 § (1482/1994)

4) valmisteverotuslain 49 §:n 1 momentti (182/2010)

5) tullilain 39 §:n  2 momentti (1258/2009)

6) arvonlisäverolain 101 §:n  2 momentti (1486/1994).

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.


2012 talousarvio 32 700 000
2011 talousarvio 37 700 000
2010 tilinpäätös 12 996 055

97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu lain 5/2009 voimaantulon jälkeen.

Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).

Selvitysosa:Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen. Palautukseen oikeutettujen autojen maastavienti on osoittautunut aikaisemmin arvioitua vähäisemmäksi.


2012 talousarvio 500 000
2011 III lisätalousarvio -17 800 000
2011 talousarvio 18 000 000
2010 tilinpäätös 7 577