Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Verotus ja tullitoimi
         50. Eläkkeet ja korvaukset
         90. Kuntien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

30. Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallintoPDF-versio

Selvitysosa:Valtion tilastotoimen tehtävänä on vastata yhteiskuntaoloja ja niiden kehitystä kuvaavien tilastojen laatimisesta yleistä käyttöä varten. Tilastokeskus on valtion tilastotoimen yleisviranomainen, joka tilastojen laadinnan lisäksi huolehtii kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa. Tilastojen uudistamisessa ja kehittämisessä tavoitteena on yhdistää mahdollisimman hyvin kotimaiset tietotarpeet ja kansainväliset velvoitteet. Kansainvälisen ja erityisesti Euroopan tilastojärjestelmän kehittämiseen pyritään vaikuttamaan siten, että tilastoja kehitetään koordinoidusti välttämällä päällekkäistä tilastointia sekä yksinkertaistamalla ja karsimalla olemassa olevia tilastosäädöksiä. Kansainvälisessä tilastoyhteistyössä edistetään suomalaisen tilasto-osaamisen tunnettuutta ja hyviä käytäntöjä.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT)on soveltavan taloudellisen tutkimuksen asiantuntijayksikkö. Taloudellisen tutkimuksen tehtävänä on tuottaa päätöksenteon tueksi tutkimustietoa julkisen sektorin voimavarojen tehokkaasta käytöstä sekä julkisen sektorin toimenpiteiden vaikutuksista kansantalouden toimintaan. Taloudellisessa tutkimuksessa arvioidaan sekä julkisen talouden että kansantalouden sopeutumistarpeita tuleviin muutoksiin. Tutkimuksessa korostetaan julkisen sektorin palvelutuotannon tuottavuuden kehittämisen, kestävän taloudellisen kasvun sekä talouden sopeutumiskykyä edistävän rakennepolitiikan edellyttämät tutkimustarpeet.

Väestörekisterikeskuson väestökirjanpidon keskusviranomainen. Se kehittää ja ohjaa väestökirjanpitoa sekä pitää yllä valtakunnallista väestötietojärjestelmää yhdessä maistraattien kanssa. Virasto vastaa myös väestötietojärjestelmän valtakunnallisista tieto- ja verkkopalveluista. Lisäksi sen tehtäviin kuuluvat varmennepalvelut, sirullinen henkilökortti, vaalien äänioikeusrekisteri ja julkishallinnon yhteyspalveluhakemisto. Väestörekisterikeskus tuottaa terveydenhuollon virkavarmennepalvelut siten, että tilaajana toimii sosiaali- ja terveysministeriö tai sen määräämä toimija.

Valtiovarainministeriö asettaa tilastotoimelle, valtion taloudelliselle tutkimukselle ja rekisterihallinnolle seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2012:

  • Tilastotoimen tuottamat tiedot täyttävät keskeiset kansalliset tietotarpeet ja Suomen kansainväliset sitoumukset.
  • Kansallista tilastotointa kehitetään laadukkaana, tehokkaasti ja yhtenäisin toimintatavoin toimivana kokonaisuutena.
  • Tilastokeskus edistää EU:n tilastoja koskevien käytännesääntöjen soveltamista valtion tilastotoimessa.
  • Taloudellinen tutkimus vastaa päätöksenteon tietotarpeita.
  • Taloudellinen tutkimus vahvistaa toiminnallaan kestävää julkisen talouden ja kansantalouden kehittämistä ja parantaa edellytyksiä sopeutua muutoksiin.
  • Väestörekisterikeskuksella ja sen palveluilla ja tuotteilla on luotettu ja tunnettu asema osana tietoyhteiskunnan perustaa.
  • Väestötietojärjestelmän ja varmennepalvelujen käyttö, hyödynnettävyys ja merkitys kasvavat yhteiskunnassa ja viraston asiakkaat voivat sen palvelujen avulla tehostaa omia toimintojaan. Varmennepalvelun järjestämisessä tukeudutaan valtion varmennetuotannosta tehtäviin yhteisiin linjauksiin.

01. Tilastokeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 48 218 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) jäsenmaksujen maksamiseen

2) EU -jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon

1) maksullisen toiminnan tulot

2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Tuottavuuden muutos, % 2,2 2,0 2,0
Kiinteiden kustannusten osuus kokonaiskustannuksista, % 76,1 76,0 75,0
Tilastotietojen tuotantomenot tilastojulkistusta kohti, 1 000 € 81,3 84,0 86,0
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuus, % 105,0 100,0 100,0
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Julkistusten lukumäärä 610 621 620
Myöhästyneiden julkistusten osuus enintään, % 2,8 3,0 2,8
Julkistusten viiveet, viikkoja      
— vuosijulkistukset 42,4 41,4 41,0
— neljännesvuosijulkistukset 8,2 8,6 8,6
— kuukausijulkistukset 4,8 4,8 4,8
Veloitukseton tietokantapalvelu, taulukoiden lukumäärä 1 331 1 500 1 600
Kriittisen asiakaspalautteen osuus palautteesta, % 32 30 30

Tilastokeskus tuottaa voimassa olevien EU-säädösten ja -sitoumusten sekä keskeisten kansallisten tarpeiden edellyttämät tilastot ja palvelut sekä toteuttaa välttämättömät uudistukset. Lisäksi Tilastokeskus tehostaa edelleen toimintaansa, mihin liittyy erityisesti yritysrekisterin tietojärjestelmän kehittämishanke. Merkittävimmät hankkeet tilasto- ja palvelutuotannon parantamiseksi ovat kuntatilastoinnin ja tutkijapalveluiden (ml. mikrosimuloinnin) kehittäminen. Tilastokeskus toteuttaa vuosina 2011—2012 aikuisten taitotasotutkimuksen (PIAAC) maksullisena palvelutoimintana, mikä lisää henkilötyövuosien määrää tilapäisesti yli 30 henkilötyövuotta.

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet
  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 841 840 863
Työtyytyväisyys, asteikko 1—5 3,4 3,6 3,6
Sairaspoissaolot, pv/htv 10,8 10,0 9,5
Sisäinen liikkuvuus 96 80 80

Tilastokeskus panostaa henkilöstön ja organisaation osaamisen turvaamiseen, työhyvinvoinnin ja esimiestyön kehittämiseen sekä sisäisen liikkuvuuden edistämiseen Tilastokeskuksen henkilöstöstrategian mukaisesti.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 56 202 56 147 58 878
Bruttotulot 10 974 11 290 10 660
Nettomenot 45 228 44 857 48 218
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 5 864    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 5 202    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 8 708 9 230 8 800
— muut tuotot 80 50 50
Tuotot yhteensä 8 788 9 280 8 850
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 8 395 9 280 8 850
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 393 - -
Kustannusvastaavuus, % 105 100 100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 693
Pakolliset säädös- ja EU-hankkeet 500
Kuntatilaston kehittäminen 200
Tutkijapalvelun kehittäminen 200
Mikrosimuloinnin kehittäminen 200
Toimintamenosäästö (HO) -488
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -196
Tasomuutos 2 252
Yhteensä 3 361


2012 talousarvio 48 218 000
2011 III lisätalousarvio 573 000
2011 talousarvio 44 857 000
2010 tilinpäätös 44 566 000

02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 132 000 euroa.

Selvitysosa:

Kustannusten jakautuminen tulosalueittain, %
  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Ydintoiminnot (tutkimus- ja asiantuntijatehtävät)      
Julkisten palvelujen vaikuttavuus, % 29 30 29
Julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot, % 29 30 29
Työmarkkinat ja kasvua tukeva politiikka, % 29 25 27
Päätöksenteon tuki ja mallintaminen, % 13 15 15
Ydintoiminnot yhteensä, % 100 100 100
Kustannukset yhteensä, 1 000 € 4 942 5 315 5 390

Tuotokset ja laadunhallinta
  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Julkaisujen lukumäärä      
— kansainväliset julkaisut, kpl 12 13 14
— VATT:n omien julkaisusarjojen julkaisut, kpl 31 32 33
— muut kotimaiset julkaisut, kpl 61 63 64

VATT jatkaa julkaisemista kansainvälisillä foorumeilla, VATT:n omissa sarjoissa ja muissa kotimaisissa sarjoissa. Tieteellistä tasoa ylläpidetään myös kansainvälisiä tutkimusverkostoja kehittämällä. Julkaisutuotannon ohella muu asiantuntijatoiminta säilyy aktiivisena ja heijastelee tutkimuskeskuksen panosta ajankohtaisissa talouspolitiikan uudistushankkeissa.

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet
  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 53 58 58
Työtyytyväisyys, asteikko 1—5 - - 3,5
Koulutustasoindeksi 6,7 6,7 6,8

VATT:ssa jatketaan työyhteisön kehittämistyötä, jossa korostuvat esimiestyö ja henkilöstön vaikutusmahdollisuudet. Työhyvinvoinnin keskeinen toiminta-alue on kokonaisvaltainen osaamisen kehittäminen. Tutkijavierailut ja yhteisvirat ovat osa tutkimuskeskuksen strategista toiminnan kehittämistä.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 4 913 4 942 5 082
Bruttotulot 1 000 800 950
Nettomenot 3 913 4 142 4 132
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 336    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 514    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 69
Toimintamenosäästö (HO) -46
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -17
Tasomuutos -16
Yhteensä -10


2012 talousarvio 4 132 000
2011 III lisätalousarvio 57 000
2011 talousarvio 4 142 000
2010 tilinpäätös 4 091 000

03. Väestörekisterikeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 7 251 000 euroa.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Tietopalvelun tuottavuus, 1 000 € / htv 616 540 585
Varmennepalvelun tuottavuus, 1 000 € / htv 335 318 292
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Sovelluskyselyssä luovutetut tietoyksiköt, milj. kpl 7,8 7,5 7,8
Kansalaisvarmenteet (myönnetyt), 1 000 kpl ei TA 70 70
Bio-varmenteelliset asiakirjat (myönnetyt), 1 000 kpl 480 470 580
Organisaatiovarmenteet (myönnetyt), 1 000 kpl 1) 18 12 12
Asiakastyytyväisyys, asteikko 1—5 3,8 3,5 3,5
Palvelujen monikanavaisuus: muuttoilmoitukset puhelimitse tai sähköisesti, % 66 68 69
Rakennustietoja sähköisesti ilmoittavat kunnat,  % 90 90 93
Väestötietojärjestelmän tietojen oikeellisuus:      
— vakinaiset osoitteet, % 99 99 99
— tilapäiset osoitteet, % 87 86 86
Sähköisen identiteetin oikeellisuus, % 100 100 100
Asiakaspalauteaika internetillä arkisin, enintään vrk 1 1 1
Väestötietojärjestelmän suorakäytön käytettävyys, % 99,8 99,8 99,9
Varmennejärjestelmien käytettävyys, % 99,98 99,8 99,9

1) TA -tavoitteeseen v. 2011 (30) sisältyi TH varmenteita 18 000 kpl

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet
  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 114 112 108
Työtyytyväisyysindeksi, asteikko 1—5 3,47 3,3 3,3
Tyytyväisyys johtamiseen, asteikko 1—5 3,52 3,3 3,3
Sairauspoissaolot, pv / htv 11,6 10 10

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 22 037 20 393 25 601
Bruttotulot 17 207 16 200 18 350
Nettomenot 4 830 4 193 7 251
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 413    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 990    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) (Tietopalvelu)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Julkisoikeudelliset suoritteet      
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 4 603 5 000 4 350
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 4 151 5 000 4 350
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 452 - -
Kustannusvastaavuus, % 111 100 100
       
       
Liiketaloudelliset suoritteet      
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 7 108 5 800 6 800
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 2 993 2 900 3 100
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 4 115 2 900 3 700
Kustannusvastaavuus, % 238 200 220

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) (Varmennepalvelu)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Julkisoikeudelliset suoritteet      
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot yhteensä 4 245 3 800 6 300
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 4 074 3 850 6 300
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 171 -50 -
Kustannusvastaavuus, % 105 99 100
       
       
Liiketaloudelliset suoritteet1)      
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 1 128 900 900
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 1 656 1 700 900
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -528 -800 -
Kustannusvastaavuus, % 69 53 100

1) Talousarviossa oli mukana terveydenhuollon varmenteita, jotka on siirretty julkisoikeudellisiin varmenteisiin.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 23
Rakennus- ja huoneistotietojen kehittäminen 200
Siirto momentilta 28.70.20 (VTJ:n rakennus- ja kiinteistötietojen käsittelyn uudistaminen) 2 700
Tuottavuustoimet (-4 htv) -180
Toimintamenosäästö (HO) -60
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -20
Tasomuutos 395
Yhteensä 3 058


2012 talousarvio 7 251 000
2011 III lisätalousarvio 19 000
2011 talousarvio 4 193 000
2010 tilinpäätös 4 407 000