Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Verotus ja tullitoimi
         50. Eläkkeet ja korvaukset
              20. Tuottavuuden edistäminen
         90. Kuntien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

70. Valtionhallinnon kehittäminenPDF-versio

Selvitysosa:Valtion ICT-toimintaa uudistetaan valtioneuvoston 15.6.2006 valtion IT-strategiasta ja 26.11.2009 valtion tietoturvallisuudesta tekemien periaatepäätösten, valtionhallinnon tietoturvallisuusasetuksen 2010 sekä vuonna 2011 voimaantulleen julkisen hallinnon tietohallintolain, valmisteltavan ICT-strategian ja hallitusohjelman 2011—2015 mukaisesti. Säädöksiä, periaatepäätöksiä ja strategioita toteutetaan valtiovarainministeriön ja sen johtamien yhteistyöelinten konsernimaisella ohjauksella ja kuudella kehittämisalueella:

  • asiakaslähtöiset sähköiset palvelut
  • yhteentoimivuus (tietohallinnon arkkitehtuurit ja menetelmät sekä perustietovarantojen hyödyntämisen kehittäminen)
  • yhteiset tietojärjestelmät
  • yhtenäiset perustietotekniikkapalvelut
  • tietoturvallisuus ja varautuminen
  • ICT:n konserniohjauksen vahvistaminen.

Valtion ICT-toiminnan uudistamista rahoitetaan mm. seuraavilta kolmelta momentilta: Valtion ICT:n ohjaus ja kehittäminen (28.70.01) ja Valtion talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon tietojärjestelmät (28.70.02) ja Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (28.90.20).

ICT:llä tarkoitetaan tässä tieto- ja viestintäteknistä toimintaa laajassa merkityksessä kattaen mm. tietohallinnon, tietojärjestelmät, tietoverkot, tietovarannot, tietotekniikan ja sen hyödyntämisen, tietoturvallisuuden, laitetilat, tieto- ja viestintätekniset palvelut, menetelmät ja ratkaisut sekä tämän toiminnan ohjaamisen, johtamisen, rakenteet, hankehallinnan, säädökset ja varautumisen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

Valtion ICT:n ja tietoturvallisuuden kehittämiseen tarkoitetuilla määrärahoilla rahoitetaan kehittämisalueisiin sisältyvien hankkeiden ja ICT-palvelujen kehittämis- ja investointimenot, käyttöönotot ja käyttömenot siltä osin, kun niitä ei veloiteta käyttäjiltä. Määrärahoilla voidaan myös rahoittaa henkilöstö- ja toimitilamenoja.

Tuottavuutta parannetaan koko valtionhallintoa koskevien hankkeiden sekä hallinnonala- ja virastokohtaisten organisaatio-, prosessi-, palvelu- ja tietotekniikkauudistusten avulla. Keskeisiä hankkeita tuetaan tuottavuusmäärärahalla.

Valtiovarainministeriö asettaa valtionhallinnon kehittämiselle seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2012:

  • yhtenäisempi ja yleiskäyttöinen sekä kustannustehokas, käyttäjäystävällinen ja tietoturvallinen valtion ICT-toiminta
  • suunniteltu ja todennettavissa oleva työn tuottavuuden kasvu julkishallinnossa sekä suunnitelmallinen tuottavuussäästöjen käyttö
  • tietohallintolain sekä tietoturvallisuusasetuksen ja tietoturvallisuuden periaatepäätöksen tehokas toimeenpano
  • vuonna 2011 valmisteltavan julkishallinnon ICT-strategian toimeenpanon johtaminen ja ohjaus.

01. Valtion ICT:n ohjaus ja kehittäminen(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 11 893 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtion yhteisten tietojärjestelmäuudistusten sekä yhteisten ICT-palvelujen ja -ratkaisujen toteuttamiseen

2) julkisen hallinnon yhteisten sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen kehittämiseen ja toteuttamiseen

3) julkisen hallinnon tietohallintolain edellyttämään ohjaukseen ja kehittämiseen

4) julkisen hallinnon tietoturvallisuuden ja varautumisen ohjaamiseen ja kehittämiseen.

Valtuus

Vuonna 2012 ICT- palvelujen kehittämiseen ja hankintaan, julkisen hallinnon sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen kehittämiseen ja toteuttamiseen, varautumisen ja tietoturvallisuuden kehittämiseen ja toteuttamiseen saa käyttää vuodelta 2011 käyttämättä jääneitä valtuuksia.

Selvitysosa:Valtioneuvoston 15.6.2006 tekemää periaatepäätöstä Valtion IT-toiminnan kehittämisestä toimeenpannaan viidellä kehittämisalueella. Kehittämiseen sisältyvien hankkeiden kehittämis- ja investointimenot sekä osa henkilöstö- ja käyttömenoista rahoitetaan momentilta.

Valtiovarainministeriö johtaa ja kehittää valtion ICT-toimintaa. Hankkeissa syntyviä yhteisiä palveluja tuottaa Valtiokonttorin yhteydessä toimiva Valtion IT-palvelukeskus (VIP), jonka toimintamenot on budjetoitu momentille 28.20.06. Laki julkisen hallinnon tietohallinnosta vahvistaa valtiovarainministeriön roolia ja vastuuta koko julkishallinnon ICT:n ohjaajana.

Valtioneuvoston periaatepäätökset yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta 2010 ja valtion tietoturvallisuudesta 2009 määrittelevät valtiovarainministeriön tehtäväksi julkisen hallinnon ICT:n sekä erityisesti tietoturvallisuuden ja ICT-varautumisen ohjauksen.

Uusi valmiuslaki määrittää valtiovarainministeriön valtionhallinnon tietohallinnon, sähköisten palvelujen, tietoliikenteen, tietojärjestelmien ja tietoturvallisuuden sitovaksi poikkeusolojen ohjaajaksi. Uusi valmiuslaki vaatii vielä eduskunnan lopullisen hyväksynnän.

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet Toimenpiteet
   
Asiakaslähtöisten sähköisten palvelujen kehittämisen tavoitteena on luoda julkisen hallinnon viranomaisille yhteisiä ja yhtenäisiä sähköisen asioinnin ratkaisuja sähköisten palvelujen lisäämiseksi ja päällekkäisen kehittämistyön vähentämiseksi. Kansalaisen asiointitilin käyttöä viranomaistiedotteiden ja -päätösten sähköisenä jakelukanavana laajennetaan voimakkaasti. Yrityksen asiointitilin toteutus aloitetaan. Suomi.fi:n kokonaiskonseptia kehitetään tavoitteena luoda palvelu, josta tunnistautunut kansalainen voi muodostaa itselleen parhaiten soveltuvan kotisivun. Kansalaisten verkkotunnistamis- ja maksamispalvelun käyttöä laajennetaan edelleen ja yhteistoimintaa tunnistus.fi-palvelun kanssa kehitetään edelleen. Sähköisten asiointipalvelujen yhteisen alustan avulla toteutetaan ensimmäiset sähköiset asiointipalvelut.
Yhteentoimivuuden kehittämisen tavoitteena on yhtenäistää tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä osana valtionhallinnon toiminnan kehittämistä, muodostaa valtionhallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri sekä vähentää tietojen päällekkäistä keräämistä ja ylläpitoa. Tavoitteena on kehittää yhteentoimivuutta myös laajemmin koko julkisen hallinnon tasolla. Laajennetaan valtionhallinnon yhteisen integraatioratkaisun käyttöä edelleen. Kehitetään yhteentoimivuusportaalin toiminnallisuutta ja sisältöä. Ylläpidetään ja kehitetään julkisen hallinnon ja valtionhallinnon kokonaisarkkitehtuureja. Käynnistetään arkkitehtuurinmukaisten yhteisten ratkaisujen toteutuksia. Tuetaan ja mitataan arkkitehtuurityön käynnistämistä, kokonaisarkkitehtuurimenetelmän käyttöönottoa ja arkkitehtuurin suunnittelua julkisen hallinnon organisaatioissa. Kehitetään yhteisiä ratkaisuja julkisen hallinnon yhteisten perustietovarantojen käyttöön ja hyödyntämiseen.
Yhteisten tietojärjestelmien kehittämisen tavoitteena on luoda koko valtionhallinnolle yhteisiä tietojärjestelmiä samanlaisiin toimintoihin päällekkäisen kehittämistyön vähentämiseksi ja yhteentoimivuuden lisäämiseksi. Valtionhallinnon yhteisen dokumenttien, asiakirjojen ja asianhallinnan kokonaisratkaisun sekä virkamiehen tunnistamisen luottamusverkoston tuotantokäyttö on alkanut ja palvelujen käyttöönotto koko valtionhallinnossa on aikataulutettu. Yhteisen www-julkaisualustan tuotantokäyttö on alkanut.
Perustietotekniikan kehittämisen tavoitteena on luoda yhteisiä ja yhtenäisiä perustietotekniikkapalveluja valtion viranomaisille ja vapauttaa siten resursseja ydintoiminnan tietojärjestelmien kehittämiseen. Laajennetaan valtionhallinnon yhteisen tietoliikenneratkaisun ja hallintapalvelupisteen käyttöönottoa virastoihin ja hankitaan tietoliikenteen lisäpalvelut etätyöhön. Jatketaan valtion yhteisen viestintäratkaisun käyttöönottoa ja aloitetaan valtion yhteisen työasemaratkaisun käyttöönotto. Käynnistetään käyttöpalvelujen esitutkimus.
Parannetaan hallinnon toiminnan jatkuvuutta, riskien hallintaa ja laatua tietoturvallisuutta ja varautumista kehittämällä sekä integroimalla tietoturvallisuus kiinteäksi osaksi hallinnon toimintaa, johtamista ja kehittämistä. Parannetaan VAHTI-tietoturvaohjeistoa ja sen käytettävyyttä. Viranomaiset ja niiden toiminnot täyttävät valtionhallinnon tietoturvallisuusasetuksen vaatimukset ja sen täytäntöönpanon VAHTI-ohjeiden perustietoturvallisuuden linjaukset. Näiden vaatimusten toteuttamiseksi toteutetaan viranomaisten yhteishankkeet. Vahvistetaan viranomaisten varautumista häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Tehostetaan hallinnon tietoturvatyötä ja yhteistoimintaa valtioneuvoston valtionhallinnon tietoturvallisuutta koskevan periaatepäätöksen mukaisesti valtion tietoturvallisuuden kehittämisohjelman 2011—2015 hankkeilla ja toimenpiteillä. Huolehditaan VAHTI-ohjeiston ajantasaisuudesta ja kattavuudesta sekä käynnistetään rakenteistamisen ja toimintamallien seuraavaan vaiheen kehittäminen. Ohjataan tietoturvatasojen toteuttamista ja auditointia virastoissa ja laitoksissa. Tehostetaan valtionhallinnon ICT-toiminnan varautumista yhdenmukaisten linjausten ja yhteistyön avulla. Valtion 24/7 tietoturvatoimintaa suunnitellaan tätä varten perustettavassa määräaikaisessa hanketoimistossa.
Parannetaan julkisen hallinnon ICT:n yhteentoimivuutta ja vahvistetaan ICT-konserniohjausta tietohallintolain tavoitteiden mukaisesti. Tietohallintolain toimeenpanoa ohjataan ja tehostetaan kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton, yhteisten ICT-palvelujen kehittämisen ja käyttöönoton sekä ICT-hankesalkun hallinnan että valtioneuvoston asetuksen annon valmistelun keinoin.

Hankkeiden erittely ja määrärahan arvioitu käyttö
   
Ennen vuotta 2012 käytetyistä valtuuksista aiheutuvat menot 1 800 000
Vuoden 2012 valtuuksien käytöstä aiheutuvat menot 3 490 000
Muut ValtIT-hankkeet 6 603 000
Yhteensä 11 893 000

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 Yhteensä
vuodesta
2012 lähtien
         
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset 1 800 1 500 - 3 300
Vuoden 2012 sitoumukset 3 490 2 100 2 100 7 690
Menot yhteensä 5 290 3 600 2 100 10 990

Momentin nimike on muutettu.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
VIP:in palvelutuotannon tukeminen 3 000
Tasomuutos 1 550
Yhteensä 4 550


2012 talousarvio 11 893 000
2011 III lisätalousarvio
2011 talousarvio 7 343 000
2010 tilinpäätös 14 909 000

02. Valtion talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon tietojärjestelmät(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 26 910 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionhallintoa palvelevien talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon prosessien ja tietojärjestelmien kehittämiseen, hankintaan ja toimeenpanoon.

Valtuus

1) Valtiokonttori saa käyttää valtion keskitetysti hankittavan talous- ja henkilöstöhallintojärjestelmän ja siihen liittyvän integraatioratkaisun ensimmäiseen vaiheeseen myönnettyä valtuutta vuonna 2012 siltä osin kuin se on jäänyt käyttämättä vuonna 2011. Valtuudesta saa aiheutua menoja yhteensä 41 579 000 euroa.

2) Valtiokonttori saa käyttää valtion keskitetysti hankittavan talous- ja henkilöstöjärjestelmän toisen vaiheen järjestelmälisenssien hankintaan ja palvelujen ostoon myönnettyä valtuutta vuonna 2012 siltä osin kuin se on jäänyt käyttämättä vuonna 2011. Valtuudesta saa aiheutua menoja yhteensä 30 821 000 euroa.

3) Talousarvion ja valtiontalouden kehyspäätösten valmistelua tukevan tietojärjestelmän jatkokehittämiseen ja hankintaan saa käyttää vuoden 2011 talousarviossa myönnettyä 4 400 000 euron valtuutta vuonna 2012 siltä osin kuin se on jäänyt käyttämättä vuonna 2011.

Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää valtionhallinnon yhteisen talous- ja henkilöstöhallinnon Kieku -tietojärjestelmähankinnan ensimmäisen ja toisen vaiheen toimeenpanoon ja järjestelmän käyttöönottojen ja alkuvaiheen käytön tukemiseen virastoissa ja laitoksissa sekä välttämättömien integraatioiden ja tietojen siirron aikaansaamiseen virastojen ja laitosten muihin tietojärjestelmiin. Virastojen ja laitosten aikataulun mukaisen käyttöönoton varmistamiseksi ja säästöjen aikaansaamiseksi on tarkoituksena rahoittaa keskitetysti virastojen ja laitosten keskeisten tietojärjestelmien integraatioita ja tietojen siirtoja talous- ja henkilöstöhallinnon Kieku-järjestelmään.

Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös talousarvion ja valtiontalouden kehyspäätösten valmistelua tukevan tietojärjestelmän kehittämisen ja hankinnan valtuudesta aiheutuviin menoihin sekä muun muassa valtion yhteisen rekrytointijärjestelmän uudistamiseen aiempaa kustannustehokkaammaksi.

Kohdan 1 valtuus ensimmäisen vaiheen hankintaan on myönnetty vuoden 2010 neljännessä lisätalousarviossa ja kohdan 2 valtuus vuoden 2011 talousarviossa. Molempia valtuuksia on muutettu vuoden 2011 kolmannessa lisätalousarviossa.

Valtuuden kohdasta 3 aiheutuvia vuosittaisia ylläpitomenoja maksetaan momentilta 28.01.01.

Hankkeiden erittely ja määrärahan arvioitu käyttö
   
Talous- ja henkilöstöhallinnon Kieku -tietojärjestelmän sekä valtioneuvoston budjetointi- ja kehysjärjestelmä, valtuusmenot yhteensä 9 000 000
Yhteisten talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien toimeenpano 17 910 000
Yhteensä 26 910 000

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 2015 Yhteensä
vuodesta
2012 lähtien
           
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset 9 000 11 800 6 000 3 000 29 800

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kieku-järjestelmä ja integraatiot 3 100
Talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon muiden järjestelmien kehittäminen 2 810
Yhteensä 5 910


2012 talousarvio 26 910 000
2011 III lisätalousarvio
2011 talousarvio 21 000 000
2010 tilinpäätös 13 700 000

20. Tuottavuuden edistäminen(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 71 600 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) julkisen hallinnon tuottavuuden edistämiseen tähtäävien tietohallintohankkeiden, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen

2) hallinnonalojen keskeisten tietojärjestelmähankkeiden kehittämiseen ja toimeenpanoon.

Määrärahaa saa käyttää enintään 25 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.

Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää sellaisten hallinnon tuottavuutta lisäävien hankkeiden rahoittamiseen, joista valtiovarainministeriö on tehnyt asianomaisen ministeriön kanssa tuottavuuden lisäämistä ja tuottavuushyötyjen toteuttamista koskevan yhteistoimintasopimuksen. Ministeriöissä, virastoissa ja laitoksissa käytössä olevien tietojärjestelmien uudistamisella ja toimintojen automatisoinnilla voidaan saavuttaa tuottavuuden lisääntymistä, edistää sähköiseen asiointiin siirtymistä ja korvata vanhentuneita järjestelmiä. Määrärahaa voidaan myös käyttää tuottavuutta lisäävien keskeisten tietojärjestelmähankkeiden kehittämistyöhön ja valtionhallinnon yhteiseen käyttöön tulevien tietojärjestelmien kehittämishankkeisiin.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Tietojärjestelmähankkeet 66 600 000
Muut tuottavuushankkeet 5 000 000
Yhteensä 71 600 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
 
Siirto momentille 28.30.03 (VTJ:n rakennus- ja kiinteistötietojen käsittelyn uudistaminen) -2 700
Siirto momentille 28.40.02 (Maistraattien perhelehtien digitointi) -2 500
Siirto momentille 30.01.03 (Sähköinen pinta-alatukien haku) -200
Siirto momentille 30.70.01 (UKIR/KIRVA - sähköinen kiinteistöjen vaihdanta ja kirjaus) -3 000
Siirrot hallinnonaloille v. 2011 TA yhteensä 25 500
Tasomuutos 41 300
Yhteensä 58 400


2012 talousarvio 71 600 000
2011 talousarvio 13 200 000
2010 tilinpäätös 7 254 000