Talousarvioesitys 2010
30. Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat pääosin Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenoista sekä eläin- ja kasvitautien vastustamisesta ja ennaltaehkäisemisestä aiheutuvista menoista.
Keskeisten toimenpiteiden vaikuttavuustavoitteet
Turvallisuusriskien hallinnassa painottuvat eläinten ja ihmisten välillä tarttuvien tautien (zoonoosit) leviämisen estäminen sekä kriisinhallinnan kehittäminen. Keskeisintä kriisinhallinnassa on ihmisten terveyttä uhkaavien vakavien tautien vastustaminen. Säilytetään kuluttajien mahdollisuus valita tavanomaisen, luonnonmukaisen ja muuntogeenisen maataloustuotannon tuotteiden välillä. Varmistetaan elintarvikkeiden hyvä ravitsemuksellinen laatu. Varmistetaan, että markkinoilla olevat elintarvikkeet ovat turvallisia eivätkä niistä annetut tiedot johda kuluttajia harhaan.
Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä suomalaiseen elintarvikeketjuun luodaan sellaiset turvallisuus-, laatu- ja jäljitettävyysjärjestelmät, joilla varmistetaan elintarviketurvallisuusriskien ja kuluttajien taloudellisten riskien hallinta. Elinkeinon, tuottajien ja viranomaisten yhteistyöllä luotu kansallinen eläinten terveydenhuolto laajenee kattamaan kaikki merkittävät tuotantoeläinlajit.
Koko elintarvikeketjun kattavaa elintarvikkeiden turvallisuuteen ja laatuun liittyvää valvontaa kehitetään EY:n säädösten edellyttämällä tavalla. Valvontaa ja tutkimusta suunnataan siten, että ne tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita.
Viranomaisvalvonnan kehittämisessä tavoitteena on samantasoisten ja yhdenmukaisten palveluiden turvaaminen koko maassa sekä vaikuttavuuden ja kattavuuden parantaminen riskinarvioinnin perusteella. Elintarviketurvallisuusvirasto vastaa valvonnasta sekä riskien arvioinnista ja hallinnasta koko elintarvikeketjussa yhtenäisellä tavalla. Kuntatasolla elintarvikevalvontaa kehitetään valtioneuvoston periaatepäätöksen edellyttämällä tavalla kokoamalla ympäristöterveydenhuollon yksiköitä 50—85 yhteistoiminta-alueeseen kunta- ja palvelurakenteen uudistamishankkeen aikataulussa.
Tavoitteiden kehitystä kuvaavat avainmittarit ja tunnusluvut | ||||
---|---|---|---|---|
Avainmittari | 2008 toteutuma |
2009 arvio |
2010 tavoite |
2013 tavoite |
Vaarallisia tai helposti leviäviä eläintauteja | 3 | vähentyvä | vähentyvä | ei lainkaan |
Todettuja vaarallisia kasvintuhoojia | 2 | 2 | 2 | 2 |
Todetut elintarvikevälitteiset tautitapaukset ihmisillä | ||||
— yleisimmät tartunnanaiheuttajat, kotimaiset | 1 944 kpl | vähentyvä | -3 % | -5 % |
— vakavimmat tartunnanaiheuttajat | 47 kpl | vähentyvä | -3 % | -5 % |
Salmonellan esiintyvyys | ||||
— elintarviketuotantoeläimissä ja elintarvikkeissa, % | <1 | <2 | <1 | <1 |
— elintarviketuotantoeläinten rehuissa, % | ei lainkaan | 0,5 | ei lainkaan | ei lainkaan |
Eläimistä saatavien elintarvikkeiden vierasainevalvonnassa havaitut ongelmat, % | 0,5 | <0,5 | <0,5 | <0,5 |
Pakkausmerkintävirheet, toimenpiteet/tarkastetut kohteet | - | <3 | <3 | <3 |
Tuotantoeläinten EU-tarkastuksissa todetut laiminlyönnit | ||||
— tunnistamiseen liittyen, % | 44 | <40 | <40 | <30 |
— hyvinvointiin liittyen, % | 22 | <25 | <20 | <15 |
Laiminlyöntejä | ||||
— siemenkaupassa, % | 5 | 2 | 2 | 2 |
— lannoitevalmisteisiin liittyen, % | 12 | <10 | <8 | <8 |
— kasvinsuojeluaineisiin liittyen, % | 5 | <5 | <4 | <4 |
— luonnonmukaisessa elintarvikeketjussa, % | 6 | <4 | <4 | <4 |
— muuntogeenisiin tuotteisiin liittyen, % | 8 | vähentyvä | <5 | <5 |
— rehuihin liittyen, % | 2 | <2 | <2 | <2 |
Eläinlääkärin avun saanti kiireellisissä sairaustapauksissa | <12 h | <12 h | <12 h | <12 h |
01. Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 077 000 euroa.
Elintarviketurvallisuusviraston muun maksullisen toiminnan tulot kuin lihantarkastustoiminnan tulot kertyvät momentille.
Selvitysosa:Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) tehtävänäon elintarvikkeiden ja maa- ja metsätalouden tuotantotarvikkeiden turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden valvonta ja tutkimus. Evira varmistaa elintarvikkeiden ja alkutuotannon tuotteiden sekä niiden tuotantoketjun turvallisuutta ja laatua.
Evira tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteidensaavuttamista seuraavasti:
- johtaa, kehittää ja valvoo elintarviketurvallisuuden, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden viranomaisten vastuulla olevaa riskinhallintaa alue- ja paikallistasoilla ja suorittaa valvontaa omalla toimialallaan,
- rakentaa elintarviketurvallisuutta varmistavia järjestelmiä yhdessä tuottajien ja elintarviketeollisuuden ja elintarvikekaupan kanssa,
- suorittaa tieteellistä tutkimusta ja riskinarviointeja sekä tekee seurantatutkimuksia ja
- vastaa riskiviestinnästä viranomaisten ja kuluttajien sekä elintarvikealan toimijoiden välillä.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2010 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Eviralle seuraavat tulostavoitteet:
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnallinen tehokkuus
Elintarviketurvallisuusvirastoon kuuluvien toimintojen kustannusten, tuottojen ja henkilöstön jakautuminen vuosina 2008—2010 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kustannukset, 1 000 € | Tuotot, 1 000 € | Htv | |||||||
Toiminnan painoalueet | Tot. 2008 |
Arvio 2009 |
Arvio 2010 |
Tot. 2008 |
Arvio 2009 |
Arvio 2010 |
Tot. 2008 |
Arvio 2009 |
Arvio 2010 |
Eläinten terveys ja hyvinvointi | 24 357 | 23 524 | 19 566 | 1 685 | 1 668 | 1 709 | 240 | 239 | 235 |
— tieteellinen tutkimus | 783 | 756 | 755 | 54 | 53 | 55 | 13 | 13 | 13 |
— riskiarviointi | 470 | 454 | 453 | 40 | 40 | 41 | 6 | 6 | 6 |
— laboratoriopalvelut | 12 896 | 12 455 | 12 235 | 903 | 894 | 915 | 165 | 164 | 160 |
— valvonnan ohjaus | 5 210 | 5 032 | 5 259 | 40 | 40 | 41 | 48 | 48 | 48 |
— valvonnan toimeenpano | 4 998 | 4 827 | 864 | 648 | 641 | 657 | 8 | 8 | 8 |
Elintarvikkeiden turvallisuus | 20 684 | 19 977 | 19 644 | 7 902 | 7 819 | 8 004 | 289 | 298 | 292 |
— tieteellinen tutkimus | 744 | 719 | 718 | 76 | 75 | 77 | 12 | 12 | 12 |
— riskiarviointi | 971 | 938 | 886 | 120 | 119 | 122 | 14 | 14 | 13 |
— laboratoriopalvelut | 5 409 | 5 224 | 5 066 | 991 | 981 | 1 004 | 71 | 69 | 66 |
— valvonnan ohjaus | 4 665 | 4 505 | 4 497 | 82 | 81 | 83 | 59 | 59 | 59 |
— valvonnan toimeenpano | 8 895 | 8 591 | 8 477 | 6 633 | 6 563 | 6 718 | 133 | 144 | 142 |
Kasvintuotannon edellytykset ja kasvinterveys | 16 267 | 15 710 | 15 436 | 5 958 | 5 895 | 6 037 | 213 | 211 | 206 |
— tieteellinen tutkimus | 55 | 53 | 54 | 7 | 7 | 7 | 1 | 1 | 1 |
— riskiarviointi | 279 | 269 | 270 | 14 | 14 | 14 | 4 | 4 | 4 |
— laboratoriopalvelut | 5 164 | 4 987 | 4 830 | 1 053 | 1 042 | 1 067 | 79 | 78 | 75 |
— valvonnan ohjaus | 5 291 | 5 110 | 5 100 | 57 | 56 | 58 | 74 | 74 | 74 |
— valvonnan toimeenpano | 5 478 | 5 291 | 5 182 | 4 827 | 4 776 | 4 891 | 55 | 54 | 52 |
Yhteensä | 61 308 | 59 211 | 54 646 | 15 545 | 15 382 | 15 750 | 742 | 748 | 733 |
- Tuottavuuden parantamiseksi ja palvelukyvyn tehostamiseksi kehitetään hallinnonalan laboratorio-osaamiskeskusta sekä yhteisiä tietohallintojärjestelmiä ja rekistereitä.
- Osana valtion palvelukeskushanketta henkilöstöhallinnon peruspalvelut hankitaan Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselta.
- Osallistutaan maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön hallinnonalojen yhteisen Ympäristö ja luonnonvarat -yhteenliittymän toimintaan.
- Tutkimusta suunnataan viraston toimialaan liittyviin Sektoritutkimuksen neuvottelukunnan jaostojen tutkimusohjelmiin.
- Jatketaan CAF-itsearviointiprosessin valmistelua osana toiminnan kehittämistä.
Tuotokset ja laadunhallinta
Tavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
Valvontaa ja sitä tukevaa toimintaa kohdennetaan yhteiskunnallisten riskien, lainsäädännön vaatimusten ja toiminnassa tapahtuvien muutosten perusteella. | Valvontakohteet tunnistetaan, luokitellaan ja valvontatarve määritellään riskien tai säädösten vaatimusten suhteen. |
Valvonnan yhdenmukaisuutta ja raportointia tuloksista parannetaan. | |
Huolehditaan erityis- ja poikkeustilanteiden ennakoinnista ja hallinnasta sekä kriisiviestinnän tehokkuudesta. | |
Eläintauti- ja kasvintuhoojatilanteen seurantaa edistetään seurantaohjelmien kattavuutta ja toteutumista parantamalla. | |
Kuluttajien luottamusta toimialan valvontaan ja tuotteiden aitouteen ja merkintöjen oikeellisuuteen arvioidaan kuluttajapalautteen perusteella. | |
Eläinten hyvinvoinnin valvontaa tehostetaan yhteistoiminnassa koko tuotantoketjun kanssa. | |
Seurataan paikallisten ja alueellisten palveluiden riittävyyttä ja laatua sekä auditoidaan valvontaa. | |
Lainsäädännön toimeenpanoon liittyvä yhtenäinen ohjeistus toimijoille ja viranomaisille pidetään ajan tasalla. | |
Valmistellaan aluehallintovirastojen toiminnalliset tulostavoitteet. | |
Toimialan tarvitsemat laboratoriopalvelut ovat riittävät ja niiden laatu on varmistettu. | Keskeiset laboratoriomenetelmät akkreditoidaan. Laboratoriotutkimukset tehdään määritellyissä määräajoissa. |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Bruttomenot | 52 592 | 51 652 | 47 527 |
Bruttotulot | 9 427 | 9 232 | 9 450 |
Nettomenot | 43 165 | 42 420 | 38 077 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 7 947 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 637 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot — suoritteiden myyntituotot |
8 811 | 8 600 | 8 800 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 9 901 | 8 600 | 8 800 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 090 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 89 | 100 | 100 |
Elintarviketurvallisuusviraston tehtävänä olevan lihantarkastustoiminnan erillismenot ja tulot on budjetoitu momentille 12.30.31.
Osaan hankkeista saadaan EU:n maataloustukirahaston rahoitusta (tulot momentilla 12.30.01).
Lisäksi momentin 30.01.02 maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen toimintamenot määrärahasta on tarkoitus käyttää Eviran IT-palvelujen tuottamiseen 1,672 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennyksen poistoa 117 000 euroa ja kertaluonteista vähennystä 158 000 euroa) | -22 |
Tuottavuustoimet (-15 htv) | -750 |
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 | 29 |
Tietojärjestelmien kehittämismenojen siirto momentilta 30.01.(20) | 1 000 |
Tiloilla kuolleiden eläinten valtionapujen siirto momentille 30.30.41 | -4 000 |
Uudelleenkohdentaminen | -600 |
Maksullisen toiminnan menolisäys | 218 |
Maksullisen toiminnan tulolisäys | -218 |
Yhteensä | -4 343 |
2010 talousarvio | 38 077 000 |
2009 talousarvio | 42 420 000 |
2008 tilinpäätös | 41 855 000 |
20. Eläinlääkintähuolto (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 430 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) eläintautien vastustamisesta ja ennalta ehkäisemisestä, eläinsuojelusta ja muusta eläinlääkintähuollosta, korvauksista, eräistä valtionavuista, koulutuksesta, Helsingin yliopistolle eläinlääkäreiden erikoistumisesta ja kunnilta ostettavista palveluista sekä tutkimusapurahojen myöntämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen ja
2) enintään 100 000 euroa valtakunnallisille eläinsuojelujärjestöille myönnettäviin valtionapuihin.
Tutkimusapurahoja saa myöntää eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä selvittävään ja kotieläinten terveydenhuoltoon ja niiden elintarviketuotantoon liittyviin tutkimuksiin.
Selvitysosa:Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen eläinlääkintähuoltolaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi. Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 3 540 000 euroa kunnilta ostettavien palveluiden rahoittamiseen eläinlääkintähuoltolain uudistuksen sekä 30 000 euroa Helsingin yliopiston eläinsairaalan vuokrakustannusten väliaikaisen rahoittamisen päättymisen johdosta. Maataloustukirahaston rahoitusosuus tuloutuu valtiolle vasta vuonna 2011.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Eläinsuojelujärjestöjen valtionapu, enintään | 100 000 |
Eläinlääkäreiden erikoistuminen | 300 000 |
Tutkimusapurahat | 40 000 |
Eläintautien torjunta | 400 000 |
Koulutus | 200 000 |
Ostopalvelut kunnilta | 3 940 000 |
Muut menot | 450 000 |
Yhteensä | 5 430 000 |
2010 talousarvio | 5 430 000 |
2009 talousarvio | 1 650 000 |
2008 tilinpäätös | 1 336 017 |
41. Eräät korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 6 568 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain (702/2003) mukaisten korvausten maksamiseen
2) enintään 100 000 euroa hukkakauran torjunnasta annetun lain (185/2002) mukaisiin korvauksiin
3) enintään 4 000 000 euroa tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittämisestä aiheutuneiden valtionapujen maksamiseen ja
4) hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimiseen sekä avustusten maksamiseen kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain (896/1977) mukaisesti kasvinjalostajille jalostukseen ja kotimaisen kasvinjalostustoiminnan edistämiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin menoihin ja korvauksiin.
Selvitysosa:Määrärahan lisäys 4 000 000 euroa on siirtoa momentilta 30.30.01. Tavoitteena on estää Suomessa ennen esiintymättömien kasvintuhoojien leviäminen ja torjua muiden vaarallisten kasvintuhoojien leviäminen ja osaltaan ylläpitää hyvää kasvinterveyden tilaa ja parantaa elinkeinon kilpailukykyä. Tavoitteena on myös varmistaa, että tiloilla kuolleet tuotantoeläimet poistetaan eläinten ravintoketjusta (EY:n asetus 1774/2002).
Kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain 6 §:n mukaiseksi määrärahan vähimmäismääräksi on arvioitu 500 000 euroa, mitä vastaavat tulot on merkitty momentille 12.30.32. Kasvinjalostajille suoritetaan kasvinjalostustukea jalostajan kehittämien lajikkeiden osalta. Tavoitteena on varmistaa viljelyolosuhteisiimme sopivien lajikkeiden jalostus.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Kasvintuhoojien torjunta | 1 948 000 |
Hukkakauran torjunta, enintään | 100 000 |
Tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittäminen, enintään | 4 000 000 |
Kasvinjalostustoiminnan edistäminen | 500 000 |
Hukkakauran torjuntasuunnitelmat | 20 000 |
Yhteensä | 6 568 000 |
2010 talousarvio | 6 568 000 |
2009 talousarvio | 2 568 000 |
2008 tilinpäätös | 2 029 375 |