Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Maaseudun kehittäminen
         20. Maatalous
              20. Eläinlääkintähuolto
              41. Eräät korvaukset
         50. Vesitalous
         60. Metsätalous
         63. Metsähallitus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2010

30. Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatuPDF-versio

Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat pääosin Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenoista sekä eläin- ja kasvitautien vastustamisesta ja ennaltaehkäisemisestä aiheutuvista menoista.

Keskeisten toimenpiteiden vaikuttavuustavoitteet

Turvallisuusriskien hallinnassa painottuvat eläinten ja ihmisten välillä tarttuvien tautien (zoonoosit) leviämisen estäminen sekä kriisinhallinnan kehittäminen. Keskeisintä kriisinhallinnassa on ihmisten terveyttä uhkaavien vakavien tautien vastustaminen. Säilytetään kuluttajien mahdollisuus valita tavanomaisen, luonnonmukaisen ja muuntogeenisen maataloustuotannon tuotteiden välillä. Varmistetaan elintarvikkeiden hyvä ravitsemuksellinen laatu. Varmistetaan, että markkinoilla olevat elintarvikkeet ovat turvallisia eivätkä niistä annetut tiedot johda kuluttajia harhaan.

Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä suomalaiseen elintarvikeketjuun luodaan sellaiset turvallisuus-, laatu- ja jäljitettävyysjärjestelmät, joilla varmistetaan elintarviketurvallisuusriskien ja kuluttajien taloudellisten riskien hallinta. Elinkeinon, tuottajien ja viranomaisten yhteistyöllä luotu kansallinen eläinten terveydenhuolto laajenee kattamaan kaikki merkittävät tuotantoeläinlajit.

Koko elintarvikeketjun kattavaa elintarvikkeiden turvallisuuteen ja laatuun liittyvää valvontaa kehitetään EY:n säädösten edellyttämällä tavalla. Valvontaa ja tutkimusta suunnataan siten, että ne tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita.

Viranomaisvalvonnan kehittämisessä tavoitteena on samantasoisten ja yhdenmukaisten palveluiden turvaaminen koko maassa sekä vaikuttavuuden ja kattavuuden parantaminen riskinarvioinnin perusteella. Elintarviketurvallisuusvirasto vastaa valvonnasta sekä riskien arvioinnista ja hallinnasta koko elintarvikeketjussa yhtenäisellä tavalla. Kuntatasolla elintarvikevalvontaa kehitetään valtioneuvoston periaatepäätöksen edellyttämällä tavalla kokoamalla ympäristöterveydenhuollon yksiköitä 50—85 yhteistoiminta-alueeseen kunta- ja palvelurakenteen uudistamishankkeen aikataulussa.

Tavoitteiden kehitystä kuvaavat avainmittarit ja tunnusluvut
Avainmittari 2008
toteutuma
2009
arvio
2010
tavoite
2013
tavoite
         
Vaarallisia tai helposti leviäviä eläintauteja 3 vähentyvä vähentyvä ei lainkaan
Todettuja vaarallisia kasvintuhoojia 2 2 2 2
Todetut elintarvikevälitteiset tautitapaukset ihmisillä        
— yleisimmät tartunnanaiheuttajat, kotimaiset 1 944 kpl vähentyvä -3 % -5 %
— vakavimmat tartunnanaiheuttajat 47 kpl vähentyvä -3 % -5 %
Salmonellan esiintyvyys        
— elintarviketuotantoeläimissä ja elintarvikkeissa, % <1 <2 <1 <1
— elintarviketuotantoeläinten rehuissa, % ei lainkaan 0,5 ei lainkaan ei lainkaan
Eläimistä saatavien elintarvikkeiden vierasainevalvonnassa havaitut ongelmat, % 0,5 <0,5 <0,5 <0,5
Pakkausmerkintävirheet, toimenpiteet/tarkastetut kohteet - <3 <3 <3
Tuotantoeläinten EU-tarkastuksissa todetut laiminlyönnit        
— tunnistamiseen liittyen, % 44 <40 <40 <30
— hyvinvointiin liittyen, % 22 <25 <20 <15
Laiminlyöntejä        
— siemenkaupassa, % 5 2 2 2
— lannoitevalmisteisiin liittyen, % 12 <10 <8 <8
— kasvinsuojeluaineisiin liittyen, % 5 <5 <4 <4
— luonnonmukaisessa elintarvikeketjussa, % 6 <4 <4 <4
— muuntogeenisiin tuotteisiin liittyen, % 8 vähentyvä <5 <5
— rehuihin liittyen, % 2 <2 <2 <2
Eläinlääkärin avun saanti kiireellisissä sairaustapauksissa <12 h <12 h <12 h <12 h

01. Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 077 000 euroa.

Elintarviketurvallisuusviraston muun maksullisen toiminnan tulot kuin lihantarkastustoiminnan tulot kertyvät momentille.

Selvitysosa:Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) tehtävänäon elintarvikkeiden ja maa- ja metsätalouden tuotantotarvikkeiden turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden valvonta ja tutkimus. Evira varmistaa elintarvikkeiden ja alkutuotannon tuotteiden sekä niiden tuotantoketjun turvallisuutta ja laatua.

Evira tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteidensaavuttamista seuraavasti:

  • johtaa, kehittää ja valvoo elintarviketurvallisuuden, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden viranomaisten vastuulla olevaa riskinhallintaa alue- ja paikallistasoilla ja suorittaa valvontaa omalla toimialallaan,
  • rakentaa elintarviketurvallisuutta varmistavia järjestelmiä yhdessä tuottajien ja elintarviketeollisuuden ja elintarvikekaupan kanssa,
  • suorittaa tieteellistä tutkimusta ja riskinarviointeja sekä tekee seurantatutkimuksia ja
  • vastaa riskiviestinnästä viranomaisten ja kuluttajien sekä elintarvikealan toimijoiden välillä.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2010 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Eviralle seuraavat tulostavoitteet:

Toiminnallinen tuloksellisuus

Toiminnallinen tehokkuus

Elintarviketurvallisuusvirastoon kuuluvien toimintojen kustannusten, tuottojen ja henkilöstön jakautuminen vuosina 2008—2010
  Kustannukset, 1 000 € Tuotot, 1 000 € Htv
Toiminnan painoalueet Tot.
2008
Arvio
2009
Arvio
2010
Tot.
2008
Arvio
2009
Arvio
2010
Tot.
2008
Arvio
2009
Arvio
2010
                   
Eläinten terveys ja hyvinvointi 24 357 23 524 19 566 1 685 1 668 1 709 240 239 235
— tieteellinen tutkimus 783 756 755 54 53 55 13 13 13
— riskiarviointi 470 454 453 40 40 41 6 6 6
— laboratoriopalvelut 12 896 12 455 12 235 903 894 915 165 164 160
— valvonnan ohjaus 5 210 5 032 5 259 40 40 41 48 48 48
— valvonnan toimeenpano 4 998 4 827 864 648 641 657 8 8 8
Elintarvikkeiden turvallisuus 20 684 19 977 19 644 7 902 7 819 8 004 289 298 292
— tieteellinen tutkimus 744 719 718 76 75 77 12 12 12
— riskiarviointi 971 938 886 120 119 122 14 14 13
— laboratoriopalvelut 5 409 5 224 5 066 991 981 1 004 71 69 66
— valvonnan ohjaus 4 665 4 505 4 497 82 81 83 59 59 59
— valvonnan toimeenpano 8 895 8 591 8 477 6 633 6 563 6 718 133 144 142
Kasvintuotannon edellytykset ja kasvinterveys 16 267 15 710 15 436 5 958 5 895 6 037 213 211 206
— tieteellinen tutkimus 55 53 54 7 7 7 1 1 1
— riskiarviointi 279 269 270 14 14 14 4 4 4
— laboratoriopalvelut 5 164 4 987 4 830 1 053 1 042 1 067 79 78 75
— valvonnan ohjaus 5 291 5 110 5 100 57 56 58 74 74 74
— valvonnan toimeenpano 5 478 5 291 5 182 4 827 4 776 4 891 55 54 52
Yhteensä 61 308 59 211 54 646 15 545 15 382 15 750 742 748 733

  • Tuottavuuden parantamiseksi ja palvelukyvyn tehostamiseksi kehitetään hallinnonalan laboratorio-osaamiskeskusta sekä yhteisiä tietohallintojärjestelmiä ja rekistereitä.
  • Osana valtion palvelukeskushanketta henkilöstöhallinnon peruspalvelut hankitaan Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselta.
  • Osallistutaan maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön hallinnonalojen yhteisen Ympäristö ja luonnonvarat -yhteenliittymän toimintaan.
  • Tutkimusta suunnataan viraston toimialaan liittyviin Sektoritutkimuksen neuvottelukunnan jaostojen tutkimusohjelmiin.
  • Jatketaan CAF-itsearviointiprosessin valmistelua osana toiminnan kehittämistä.

Tuotokset ja laadunhallinta

Tavoitteet Toimenpiteet
   
Valvontaa ja sitä tukevaa toimintaa kohdennetaan yhteiskunnallisten riskien, lainsäädännön vaatimusten ja toiminnassa tapahtuvien muutosten perusteella. Valvontakohteet tunnistetaan, luokitellaan ja valvontatarve määritellään riskien tai säädösten vaatimusten suhteen.
  Valvonnan yhdenmukaisuutta ja raportointia tuloksista parannetaan.
  Huolehditaan erityis- ja poikkeustilanteiden ennakoinnista ja hallinnasta sekä kriisiviestinnän tehokkuudesta.
  Eläintauti- ja kasvintuhoojatilanteen seurantaa edistetään seurantaohjelmien kattavuutta ja toteutumista parantamalla.
  Kuluttajien luottamusta toimialan valvontaan ja tuotteiden aitouteen ja merkintöjen oikeellisuuteen arvioidaan kuluttajapalautteen perusteella.
  Eläinten hyvinvoinnin valvontaa tehostetaan yhteistoiminnassa koko tuotantoketjun kanssa.
  Seurataan paikallisten ja alueellisten palveluiden riittävyyttä ja laatua sekä auditoidaan valvontaa.
  Lainsäädännön toimeenpanoon liittyvä yhtenäinen ohjeistus toimijoille ja viranomaisille pidetään ajan tasalla.
  Valmistellaan aluehallintovirastojen toiminnalliset tulostavoitteet.
Toimialan tarvitsemat laboratoriopalvelut ovat riittävät ja niiden laatu on varmistettu. Keskeiset laboratoriomenetelmät akkreditoidaan. Laboratoriotutkimukset tehdään määritellyissä määräajoissa.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
varsinainen
talousarvio
2010
esitys
       
Bruttomenot 52 592 51 652 47 527
Bruttotulot 9 427 9 232 9 450
Nettomenot 43 165 42 420 38 077
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 7 947    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 6 637    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
varsinainen
talousarvio
2010
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot
— suoritteiden myyntituotot
8 811 8 600 8 800
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 9 901 8 600 8 800
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -1 090 - -
Kustannusvastaavuus, % 89 100 100

Elintarviketurvallisuusviraston tehtävänä olevan lihantarkastustoiminnan erillismenot ja tulot on budjetoitu momentille 12.30.31.

Osaan hankkeista saadaan EU:n maataloustukirahaston rahoitusta (tulot momentilla 12.30.01).

Lisäksi momentin 30.01.02 maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen toimintamenot määrärahasta on tarkoitus käyttää Eviran IT-palvelujen tuottamiseen 1,672 milj. euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennyksen poistoa 117 000 euroa ja kertaluonteista vähennystä 158 000 euroa) -22
Tuottavuustoimet (-15 htv) -750
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 29
Tietojärjestelmien kehittämismenojen siirto momentilta 30.01.(20) 1 000
Tiloilla kuolleiden eläinten valtionapujen siirto momentille 30.30.41 -4 000
Uudelleenkohdentaminen -600
Maksullisen toiminnan menolisäys 218
Maksullisen toiminnan tulolisäys -218
Yhteensä -4 343


2010 talousarvio 38 077 000
2009 talousarvio 42 420 000
2008 tilinpäätös 41 855 000

20. Eläinlääkintähuolto (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 5 430 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) eläintautien vastustamisesta ja ennalta ehkäisemisestä, eläinsuojelusta ja muusta eläinlääkintähuollosta, korvauksista, eräistä valtionavuista, koulutuksesta, Helsingin yliopistolle eläinlääkäreiden erikoistumisesta ja kunnilta ostettavista palveluista sekä tutkimusapurahojen myöntämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen ja

2) enintään 100 000 euroa valtakunnallisille eläinsuojelujärjestöille myönnettäviin valtionapuihin.

Tutkimusapurahoja saa myöntää eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä selvittävään ja kotieläinten terveydenhuoltoon ja niiden elintarviketuotantoon liittyviin tutkimuksiin.

Selvitysosa:Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen eläinlääkintähuoltolaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi. Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 3 540 000 euroa kunnilta ostettavien palveluiden rahoittamiseen eläinlääkintähuoltolain uudistuksen sekä 30 000 euroa Helsingin yliopiston eläinsairaalan vuokrakustannusten väliaikaisen rahoittamisen päättymisen johdosta. Maataloustukirahaston rahoitusosuus tuloutuu valtiolle vasta vuonna 2011.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Eläinsuojelujärjestöjen valtionapu, enintään 100 000
Eläinlääkäreiden erikoistuminen 300 000
Tutkimusapurahat 40 000
Eläintautien torjunta 400 000
Koulutus 200 000
Ostopalvelut kunnilta 3 940 000
Muut menot 450 000
Yhteensä 5 430 000


2010 talousarvio 5 430 000
2009 talousarvio 1 650 000
2008 tilinpäätös 1 336 017

41. Eräät korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 6 568 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain (702/2003) mukaisten korvausten maksamiseen

2) enintään 100 000 euroa hukkakauran torjunnasta annetun lain (185/2002) mukaisiin korvauksiin

3) enintään 4 000 000 euroa tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittämisestä aiheutuneiden valtionapujen maksamiseen ja

4) hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimiseen sekä avustusten maksamiseen kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain (896/1977) mukaisesti kasvinjalostajille jalostukseen ja kotimaisen kasvinjalostustoiminnan edistämiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin menoihin ja korvauksiin.

Selvitysosa:Määrärahan lisäys 4 000 000 euroa on siirtoa momentilta 30.30.01. Tavoitteena on estää Suomessa ennen esiintymättömien kasvintuhoojien leviäminen ja torjua muiden vaarallisten kasvintuhoojien leviäminen ja osaltaan ylläpitää hyvää kasvinterveyden tilaa ja parantaa elinkeinon kilpailukykyä. Tavoitteena on myös varmistaa, että tiloilla kuolleet tuotantoeläimet poistetaan eläinten ravintoketjusta (EY:n asetus 1774/2002).

Kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain 6 §:n mukaiseksi määrärahan vähimmäismääräksi on arvioitu 500 000 euroa, mitä vastaavat tulot on merkitty momentille 12.30.32. Kasvinjalostajille suoritetaan kasvinjalostustukea jalostajan kehittämien lajikkeiden osalta. Tavoitteena on varmistaa viljelyolosuhteisiimme sopivien lajikkeiden jalostus.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Kasvintuhoojien torjunta 1 948 000
Hukkakauran torjunta, enintään 100 000
Tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittäminen, enintään 4 000 000
Kasvinjalostustoiminnan edistäminen 500 000
Hukkakauran torjuntasuunnitelmat 20 000
Yhteensä 6 568 000


2010 talousarvio 6 568 000
2009 talousarvio 2 568 000
2008 tilinpäätös 2 029 375