Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
     1. Yhteenveto
            Kehitysyhteistyö
            Lähialueyhteistyö
            Kriisinhallintatoiminta
            Oikeusturva
            Ulkomaalaishallinto
            Poliisitoimi
            Pelastustoimi
            Rajaturvallisuus
            Kunnat
            Valtion eläkemenot
            Maksut EU:lle
            Energiaverotuki
            Maaseudun kehittäminen
            Maatalous
            Vesitalous
            Metsätalous
            Hallinto ja muut
            Viestintäpolitiikka
            Liikennepolitiikka
            Tutkimuslaitokset
            Yrityspolitiikka
            Muut politiikkalohkot
            Sosiaalivakuutusmaksut
            Työeläkevakuutusmaksut
            Perhevapaat
            Eläkemenot
            Työttömyysturva
            Pandemiavarautuminen
            Ympäristönsuojelu
            Asuminen ja rakentaminen
            Valtuudet
   Numerotaulu

Talousarvioesitys 2007

Työvoimapolitiikan painopistealueet ja mitoitus

Työministeriön toimialan keskeisiä yhteiskunnallisia tavoitteita ovat osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen ja rakennetyöttömyyden alentaminen.

Vuonna 2006 käynnistynyttä työmarkkinatukiuudistusta jatketaan v. 2007. Tavoitteena on siirtää työmarkkinatuen painopistettä passiivituesta aktiivitukeen. Työmarkkinatuen vastikkeellisuutta on lisätty. Mikäli 500 päivää työmarkkinatukea passiivitukena saanut tai työttömyyspäivärahalta siirtynyt 180 päivää työmarkkinatukea saanut työtön kieltäytyy osallistumasta hänelle tarjottuun soveltuvaan työllistymistä edistävään toimenpiteeseen, oikeus työmarkkinatukeen lakkautetaan toistaiseksi. Tälle kohderyhmälle suunnattavia aktiivitoimenpiteitä lisätään keskimäärin 4 000 henkilöllä v. 2007 (lisäys oli v. 2006 keskimäärin 3 000 henkilöä). Aktiivitoimenpiteitä järjestetään valtion ja kuntien, työvoiman palvelukeskusten ja muiden toimijoiden yhteistyönä.

Työllistymistä sekä työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaantoa parannetaan työllistymistä helpottavia toimenpiteitä selvittämään asetetun kolmikantaisen työryhmän esitysten mukaisesti. Palkkatuen ja työmarkkinatukisetelin käyttöä yrityksissä joustavoitetaan siten, että yrityksille voidaan myöntää tukea määräaikaisen työsuhteen perusteella jo kuuden työttömyyskuukauden jälkeen. Työhallinto ja yksityiset henkilöstöpalveluyritykset ryhtyvät toteuttamaan yhteistyötä, jolla nopeutetaan työllistymistä ja helpotetaan avoimien työpaikkojen täyttymistä. Muutosten seurauksena aktiivisiin toimenpiteisiin osallistuvien työttömien määrä lisääntyy keskimäärin 4 750 henkilöllä v. 2007.

Työvoimapolitiikan toimeenpanoon (luku 34.06) ehdotetaan 1 553 milj. euroa. Toimeenpanon määrärahoista hieman alle puolet käytetään työmarkkinatukena maksettavan työttömyysturvan menoihin. Työvoimakoulutuksessa on keskimäärin 25 310 henkilöä. Työllisyysmäärärahoilla työllistetään keskimäärin 46 440 henkilöä. Euroopan rakennerahasto-ohjelmiin (luku 34.05) ehdotetaan 221 milj. euroa. Ohjelmien piirissä on keskimäärin 4 500 työtöntä henkilöä. Pääasiassa työttömille työnhakijoille tarkoitettujen aktiivitoimenpiteiden piirissä arvioidaan olevan yhteensä keskimäärin 96 500 henkilöä, mikä on noin 3,8 % työvoimasta. Aktivointiasteen arvioidaan nousevan hallitusohjelman mukaiselle tasolle.

Hallinnonalan määrärahoista varataan 8 milj. euroa ja valtuudesta varataan 8 milj. euroa käytettäväksi valtioneuvoston päätöksellä talouden rakennemuutosten työllisyydelle ja tuotantotoiminnalle aiheuttamien ennalta arvaamattomien häiriöiden lieventämiseen.

Työvoimapoliittisella aikuiskoulutuksella osaltaan vaikutetaan siihen, että työmarkkinoille tuotetaan riittävästi ammattitaitoista työvoimaa ja toisaalta huolehditaan työelämässä jo mukana olevien osaamisen kehittämisestä. Koulutuksen osuvuuden varmistamiseksi perustetaan alueelliset yhteistyöverkostot keskeisten toimialojen järjestöjen ja yritysten kanssa. Työvoimakoulutusta kohdennetaan erityisesti rekrytoiville aloille. Työnhakijoita kannustetaan ammatilliseen ja alueelliseen liikkuvuuteen. Uutena toimenpiteenä tulisi harkinnanvarainen muuttoavustus. Liikkuvuusavustuksen kilometrikorvausta korotetaan ja harkinnanvaraisen matka-avustuksen enimmäiskestoa pidennetään kahdesta kuukaudesta neljään kuukauteen. Maahanmuuttajien osallistumismahdollisuuksia ammatilliseen työvoimakoulutukseen lisätään. Työttömien työnhakijoiden koulutustason nostamiseksi lisätään edelleen tutkintotavoitteisen työvoimakoulutuksen osuutta. Koulutuksen työelämälähtöisyyden parantamiseksi ammatilliseen työvoimakoulutukseen sisällytetään aina ohjattua ja valvottua työssäoppimista. Työnantajien kanssa yhdessä suunnitellun ja rahoitetun yhteishankintakoulutuksen osuutta lisätään edelleen.