Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2007

5.1. Talousarvioesitys ja valtiontalouden kehysPDF-versio

Pitkäjänteisen finanssipolitiikan tueksi hallitusohjelmaan sisältyy budjettitalouden menojen kehitystä ohjaava koko hallituskauden kattava menosääntö. Menosääntö asettaa enimmäisrajan pääosalle, noin kolmelle neljännekselle, talousarviomenoista. Menosäännön ja sen pohjalta vahvistetun valtiontalouden kehyksen ulkopuolelle jäävät ennen kaikkea suhdanteiden ja rahoitusautomatiikan mukaan muuttuvat menot, kuten työttömyysturvamenot, asumistuki ja siirtomenot Kansaneläkelaitokselle. Näiden menojen menoperusteisiin tehtävien muutosten vaikutukset kuitenkin sisällytetään kehykseen. Lisäksi kehyksen ulkopuolelle jäävät valtionvelan korkomenot, finanssisijoitukset ja eräät muut menot, joiden sitominen kehykseen ei ole finanssipoliittisesti perusteltua.

Vuoden 2006 maaliskuun kehyspäätöksessä noudatettiin pidättyvää menolinjausta ja hallinnonalojen määrärahoihin kohdistettiin 146 milj. euron vähennys, jotta voitiin varmistaa riittävä liikkumatila ennakoimattomia menoja ja poliittista päätöksentekoa varten. Lisäksi harkinnanvaraisiin määrärahoihin ei muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta tehty hintatason muutoksen perusteella tasokorotuksia, mikä kasvatti kehysvaraa noin 120 milj. eurolla. Tuottavuusohjelmien seurauksena hallinnonalojen menot vähenevät noin 16 milj. eurolla v. 2007.

Lisäksi kevään kehyspäätöksellä vaalikauden kehys tarkistettiin teknisesti vastaamaan vuoden 2007 hinta- ja kustannustasoa sekä talousarvion rakennemuutoksia. Vuoden 2007 kehysmäärärahojen suuruudeksi päätettiin 30 211 milj. euroa, jolloin jakamattomaksi varaukseksi ennakoimattomia menotarpeita varten jäi 139 milj. euroa.

Talousarvioesityksessä kehystä on korjattu vastaamaan tarkentuneita hintaennusteita sekä talousarvion rakennemuutoksia yhteensä 160 milj. eurolla. Rakennemuutoksena kehyksessä on huomioitu energiaverotukijärjestelmän muutos, joka korottaa sekä budjetin määrärahoja että tuloarvioita 74 milj. eurolla. Hinta- ja kustannusarvioiden tarkentumisesta aiheutuu nettomääräisesti noin 86 milj. euron kehyskorjaus. Tarkistettu menokehys vuodelle 2007 on 30 510 milj. euroa.

Jakamaton varaus

Talousarvioesityksen kehykseen luettaviksi määrärahoiksi ehdotetaan 30 213 milj. euroa, mikä jättää 112 milj. euron jakamattoman varauksen. Hallitus tähtää siihen, että vuoden 2007 talousarvioesitys pysyy vaalikauden kehyksen asettamissa rajoissa. Vuoden 2007 kevään lisätalousarvioesitys annetaan todennäköisesti seuraavalla vaalikaudella uuden hallituksen ohjelman puitteissa.

Liikkumavaran väheneminen kevään kehyspäätöksestä johtuu tässä talousarvioesityksessä ehdotettavista lisäpanostuksista mm. työllisyyden parantamiseen sekä maataloustukeen. Toisaalta arvio Suomen ensi vuoden EU-maksuista on alentunut merkittävästi kehysvaiheesta. Lisäksi vuosille 2005—2008 ajoitetun valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistuksen viimeisen erän suorittamista kunnille aikaistetaan vuodesta 2008 vuoteen 2007. Vaikka erä suoritetaan kunnille alentamalla kunnallisverotuksen ansiotulovähennystä, sen katsotaan tässä tapauksessa pienentävän vuoden 2007 jakamatonta varausta, koska se rinnastuu muutoin valtionosuusjärjestelmän kautta maksettavaan ja valtion menoja lisäävään kustannustenjaon tarkistukseen.

Vuonna 2005 omaisuuden myynnistä kertyi nettotuloja 1 491 milj. euroa, joista hallituksen päätöksen mukaisesti voidaan 500 milj. euroa ylittävästä osasta 10 % eli 99,1 milj. euroa käyttää kertaluonteisiin lisämenoihin lähinnä infrastruktuuri-investointeihin sekä tutkimus- ja kehitystoiminnan edistämiseen menosäännön estämättä. Tästä vajaat 90 milj. euroa on budjetoitu perusradan ja -tienpitoon sekä uusiin väylähankkeisiin vuosille 2006 ja 2007. Jäljellä olevalla 9,3 milj. eurolla ehdotetaan tässä talousarvioesityksessä käynnistettäväksi neljä uutta väylähanketta.

Hallitus täydensi aiempaa päätöstään omaisuuden myyntitulojen käytöstä kevään 2006 kehyspäätöksessä, jonka mukaan vuodesta 2006 alkaen omaisuudenmyyntitulojen 500 milj. euroa ylittävästä osasta voidaan yllämainittuihin tarpeisiin budjetoida 20 %.

Eduskunnan myöntämien myyntivaltuuksien perusteella voidaan arvioida tällä hallituskaudella valtiolle karttuvan vuosien 2006 ja 2007 aikana tuloja omaisuuden myynnistä siten, että tuloja voidaan edellä mainitun kehyspäätöksen mukaisesti käyttää lähinnä liikenneinfrastruktuurin kehittämiseen ja ylläpitämiseen sekä tutkimus- ja kehitystoimintaan yhteensä 115 milj. euroa. Rahoitettavia kohteita ovat perustienpito (17 milj. euroa), tiehankkeisiin liittyvät maa-alueiden hankinnat (4 milj. euroa), perusradanpito (29 milj. euroa), yksityisteiden ylläpito (2 milj. euroa), edellä mainituista aiheutuvat arvonlisäveromenot (10 milj. euroa), tutkimus- ja tuotekehitysmenojen myöntövaltuuksien lisääminen (42 milj. euroa) sekä öljyntorjunnan monitoimialuksen hankinnasta vuodelle 2007 kohdistuva osuus (10 milj. euroa). Vuoden 2007 talousarvioesityksen kehyksen ulkopuolisiin menoihin sisältyy omaisuuden myyntituloilla rahoitettavia lisäyksiä yhteensä 182 milj. euroa.

Kehyksen ulkopuoliset menot

Kehyksen ulkopuolisiksi määrärahoiksi ehdotetaan 10 106 milj. euroa, joka on 194 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2006 varsinaisessa talousarviossa. Kasvu johtuu pääasiassa yleisen korkotason nousun aiheuttamasta valtionvelan korkomenoarvion kohoamisesta sekä omaisuuden myyntituloja vastaavien menojen kasvusta.

Taulukko 9. Kehyksen ulkopuolelle jäävät määrärahat, milj. euroa

  2007
  esitys
   
Menosäännön mukaan  
Työttömyysturvamenot, asumistuki ja Kela-siirto 4 719
Veronkevennysten kompensaatiot kunnille 759
EU:lta saatavia tuloja vastaavat menot 1 140
Veikkausvoittovaroja ja RAY:n tuloutusta vastaavat menot 812
Omaisuuden myynnistä saatavilla tuloilla rahoitettavat menot 182
Finanssisijoitukset 66
Korkomenot 2 304
Poikkeuksena menosäännöstä  
Merityötulon tuki 24
Matalapalkkaisen kokoaikatyön tuki 100
Yhteensä 10 106